Підсумковий урок – аукціон з української мови для учнів 4 класу з теми "Текст".
Цей урок покликаний формувати в учнів уявлення про різні висловлювання залежно від поставленої мети; вчити учнів складати тексти, використовуючи творче слово у власному мовленні, розрізняти типи текстів. Різновиди вправ можна використовувати і на уроках української мови у інших класах. Для вчителів початкових класів буде гарною знахідкою.
Українська мова 4 клас
Підсумковий урок з теми «Текст»
Мета.
Формування предметних компетентностей: формувати вміння та навички школярів з теми : визначати частини тексту, тип тексту, добирати заголовок до тексту;
формування ключових компетентностей:
Уміння вчитися:формувати навички виконувати самостійну роботу після її обдумування,вмсловлювати оцінні судження, виховувати бажання вчитися та бережне відношення до природи;
комунікативної:формувати вміння учнів прислухатися до думки іншого, збагачувати словниковий запас, розвивати навички аналізувати, доводити свою думку, робити висновки;
інформаційної:розвивати вміння користуватися навчальними словниками;
соціальної:коригувати здатність співпрацювати в групі.
Урок – аукціон
І. Організація класу
ІІ. Вступна частина.
Слова наче кольорові олівці. І мало їх назбирати в купу… Треба ще й уміти викладати узори з них. Вміти складати речення. А з речень ми будуємо тексти.
Сьогодні ми підведемо підсумок з теми «Текст». Для того , щоб виконати всі завдання, необхідні: увага , мислення, пам’ять, знання рідної мови .
Але у нас незвичайний урок. Урок – аукціон.
Аукціон – привселюдний розпродаж товарів, майна , при якому покупцем є той, хто запропонує більш високу ціну.
На нашому аукціоні можна купити різні красиві малюнки. Але цікаво те, що купити можна не за гроші , а за знання.
Сьогодні ми підведемо підсумок з теми «Текст».
Хвилинка каліграфії:
Ау ук кц ці іо он аукціон
Завдання. Скласти та записати речення зі словом «аукціон».
III. Повторення знань про текст.
- Для проведення аукціону нам потрібно повторити все , що ми знаємо про текст
1. Продовжте речення.
Текст – це…
Те, про що повідомляється, розповідається тексті – це…
2. З чого складається текст?
3. Які ми вчили тексти?
IV. Умови проведення аукціону.
Учні класу діляться на три групи: перша група – 1 ряд; друга група –2 ряд; третя група – 3 ряд. На аукціоні продаються малюнки різних тварин і рослин. Їх можна купити тільки в тому разі, якщо правильно і швидше за всіх виконати дане завдання.
- Увага! Увага! Розпочинаємо наш аукціон.
Завдання1.
Першим на ньому виставленні малюнки тварин .
Визначити тип тексту. Прочитайте уважно текст.
Лисиця
Лисиця звичайна або руда найбільшрозповсюджений та широко відомий вид роду лисиць. Вона також э найбільшим видом роду: довжина тіла 60-90 см, хвоста-40-60 см, маса 6-11 кг. Здебільшого забарвлення спини яскраво-руде, черево біле, іноді чорне.
- Текст - науково-популярний опис.
- Чим художній текст відрізняється від науково-популярного?
- «Товар» проданий!
Лисичка
Лисичка була гарною. Шерсть аж виблискує, вушка гострі стирчать , хвіст пухнастий. Ступає повільно, м’яко, до всього придивляється.
- Текст – художній опис.
- «Товар» проданий!
Снігурі
Одного разу я виглянув у віконце і здивувався.. Уся яблунька вкрилася червоногрудими живими яблуками. Це були маленькі поштарики Зими – снігурі. Вони принесли телеграму, що йде цариця Зима. Веде з собою Мороза і тітку Віхолу. Треба їх гостинно зустрічати.
Тож не дарма кажуть, що снігурі зиму на своїх крилах приносять.
- Текст- розповідь.
У тексті-розповіді розповідається про подію або декілька подій, що йшли одна за одною.
1)ПОЧАТОК ПОДІЇ – 2) РОЗВИТОК ПОДІЇ – 3) КІНЕЦЬ ПОДІЇ
- «Товар» проданий!
Собака- друг людини
Собака- друг людини. Чому так говорять?
Здавна собака охороняє людське житло. Разом з пастухом стереже отару від вовків, а з мисливцями полює на дикого звіра. Під час стихійних лих чотириногий рятівник допомагає знаходити потерпілих. Службовий собака незамінний під час затримання злочинів. Їздові собаки возять людей у тундрі. Собака здатен розуміти настрій близької людини, сумувати і радіти разом з нею. Він ніколи не зрадить свого господаря.
Ось чому людина називає собаку своїм вірним другом.
Текс – міркування. В ньому є твердження, доказ і висновок.
- «Товар» проданий!
Висновок. Отже, для того щоб визначити правильно тип тексту, треба пригадати: метою розповіді є повідомлення або розповідь про предмет; метою опису – описати зовнішній вигляд предмета; а метою міркування - довести або спростувати якийсь факт.
Завдання 2.
Підібрати заголовок до тексту.
Прохолодними ранками, густими туманами, рясними дощами сповістила про себе золотокоса осінь. Ще стоять теплі дні, та в природі свої закони. Минула зоряна пора для багатьох трав.
Та деякі рослини не підкоряються вимогам осені. В тіні сосен і дубів жовтіє нечуйвітер волохатенький. Вся рослинка густо вкрита світлим пушком. Тож і нагадує кумедне зайченя, що причаїлося в траві.
Вже й листя опало. А нечуйвітер все зеленіє. Впаде на траву сніг, сховає рослину од лютих морозів. Живим і свіжим залишається її стебельце цілу зиму.
Заголовок. ________________
- «Товар» проданий!
Одну з назв давайте запишемо в зошитах.
2. В Олега був їжачок. Він жив у кімнаті. Одного разу їжачок пропав. Хлопчик усюди шукав його, але не знайшов. Олег почав одягати чобітки і раптом вколов ногу. Став він витрясати чобіток, а з нього викотився колючий клубочок. Ну і будиночок облюбував собі їжачок!
- «Товар» проданий!
Один із заголовків запишіть у зошитах.
3. В одному із своїх гнізд білка робить склад. Тут вона запасає лісові горішки, шишки.
Любить білочка ласувати і грибочками. Вона збирає маслюки і підберезники, насаджує їх на гілки і сушить. Взимку білка буде стрибати по гілках дерев, підкріплюватися сушеними грибами.
- «Товар» проданий!
Аукціон триває. Наступний «товар» - малюнки рослин.
V.Фізкультхвилинка
VI. Продовжуємо аукціон.
Завдання 3.
Групова робота.
Пронумеруй речення так , щоб вийшов текст.
1 На узлiссi з надламаної гiлки сльозиться сiк .
Ласкаво пригрiває сонечко у лiсi .
Однак чує вона кожен шорох , кожен тривожний звук .
Вже набубнявiли бруньки на деревах .
Вийшла на узлiсся стара лосиха з довгоногим лосеням .
Задрiмала проти сонця .
Бiля ялинки хлопчики знайшли мале бiлченя .
Був теплей сонячний день .
Там було гарно i весело .
Хлоп- чики гарно провели день .
Василько взяв його i посадив на дерево .
Василько i Петрик пiшли в лiс .
3. Воно причаїлося на гілці біля годівнички.
Він сміливо кинувся на розбишаку.
Кошеня захотіло зловити пташку.
Це помітив горобець.
Котик впав на землю.
- «Товар» проданий!
Висновок. Отже, окремі речення не можуть утворювати текст, тільки такі речення, які зв’язані за змістом між собою.
Завдання 4.
Розвиток зв’язного мовлення.
З дужок вибери потрiбнi за змiстом слова i запиши речення .
Стояла тепла ясна (весна , лiто , осiнь , зима). Осiннє (повiтря , небо , горизонт) прозоре , тихе . На безхмарному небi сяяло (мiсяць , сонце , зiрки) . Пiд його косим промiнням золотом горiло (стовбур , листя , корiння) (дуби , ясени , клени , липи та осокори , берези , верби).
. Запищіть свій текст про осінь.
- «Товар» проданий!
VII. Підсумок уроку.
Підведемо підсумки аукціону.
- Вийдіть , будь ласка , сюди учні, які одержали (купили) малюнки. Покажіть присутнім скільки у вас їх є.
- Молодці! Ви сьогодні найбагатші учні в класі(знаннями).
А зараз подивимося, яка група перемогла ! За кількістю одержаних малюнків перемогла… група.
Діти , малюнки, які вдалося вам придбати на аукціоні , незвичайні. На них зображені наші менші друзі, які завжди чекають від вас допомоги і захисту.
- Чи сподобався вам урок – аукціон?
- Знання з якої теми ми сьогодні узагальнили?
- Де знадобляться вам ці знання?
- А тепер я буду…
Література
1. Будна Н. О. , Головко З. Л. Козуб О. В. Творчі завдання з української мови. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003.
2. Ісаєва О. В., Павлюн І. Ю . Розвиток зв’язного мовлення. – Харків: Країна мрій, 2007.
3. Кидисюк Н. П. , Збірник диктантів з української мови. – Харків: «Ранок», 2001.
4. Рябова С. І. Тестові завдання з української мови. 4 клас. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003.
5. Бобровська С. В. , Курганська А. В., Мартинова С. В. Усі уроки з української мови – Харків: Вид. група «Основа», 2008.
6. Дівакова І., Березіцька Н. Уроки української мови у 2класі. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2003.
7. Розкажіть онуку – 2004. - № 4 – 5