Урок підсумковий з теми «Текст»

Про матеріал

Підсумковий урок – аукціон з української мови для учнів 4 класу з теми "Текст".

Цей урок покликаний формувати в учнів уявлення про різні висловлювання залежно від поставленої мети; вчити учнів складати тексти, використовуючи творче слово у власному мовленні, розрізняти типи текстів. Різновиди вправ можна використовувати і на уроках української мови у інших класах. Для вчителів початкових класів буде гарною знахідкою.


Перегляд файлу

Українська мова  4 клас

 

                              Підсумковий урок  з теми  «Текст»

Мета. 

Формування предметних компетентностей: формувати вміння та навички школярів з теми : визначати частини тексту, тип тексту, добирати заголовок до тексту;

формування ключових компетентностей:

Уміння вчитися:формувати навички виконувати самостійну роботу після її обдумування,вмсловлювати оцінні судження, виховувати бажання вчитися та бережне відношення до природи;

комунікативної:формувати вміння учнів прислухатися до думки іншого, збагачувати словниковий запас, розвивати навички аналізувати, доводити свою думку, робити висновки;

інформаційної:розвивати вміння користуватися навчальними словниками;

соціальної:коригувати здатність співпрацювати в групі.

 Урок – аукціон     

 

  І. Організація класу

 

  • Подаруйте мені свої гарні , милі, світлі усмішки.
  • Друзі, настрій у вас як?
  • Діти.Ось так!
  • І я такої думки теж. Тож  почнемо урок.

 ІІ. Вступна частина.

         Слова наче кольорові олівці. І мало їх назбирати в купу… Треба ще й уміти викладати узори з них. Вміти складати речення. А з речень ми будуємо тексти.

Сьогодні ми підведемо підсумок з теми «Текст». Для того , щоб виконати всі завдання, необхідні: увага , мислення, пам’ять, знання рідної мови .

Але у нас незвичайний урок. Урок – аукціон.

  • Діти, зверніться до словника. Повторіть, що означає слово« аукціон»?

Аукціон – привселюдний розпродаж товарів, майна , при якому покупцем є той, хто запропонує більш високу ціну.

На нашому аукціоні  можна купити різні красиві малюнки.  Але цікаво те, що купити можна не за гроші , а за знання.

Сьогодні ми підведемо підсумок з теми «Текст».

 

Хвилинка каліграфії:

Ау ук кц ці іо он аукціон

Завдання. Скласти та записати речення зі словом «аукціон».

III. Повторення знань про текст.

-         Для проведення аукціону нам потрібно повторити все , що ми знаємо про текст

1.     Продовжте  речення.

           Текст – це…

           Те, про що повідомляється, розповідається тексті – це…

2.     З чого складається текст?

3.     Які ми вчили тексти?

IV. Умови проведення аукціону.

Учні класу діляться на три групи: перша група – 1 ряд; друга група –2 ряд; третя група – 3 ряд. На аукціоні продаються малюнки різних тварин і рослин. Їх можна купити тільки в тому разі, якщо правильно  і швидше за всіх виконати дане завдання.

-         Увага! Увага! Розпочинаємо наш аукціон.

Завдання1.

Першим на ньому виставленні малюнки тварин .

Визначити тип тексту. Прочитайте уважно текст.

                              Лисиця

Лисиця звичайна або руда найбільшрозповсюджений та широко відомий вид роду лисиць. Вона також э найбільшим видом роду: довжина тіла 60-90 см, хвоста-40-60 см, маса 6-11 кг. Здебільшого забарвлення спини яскраво-руде, черево біле, іноді чорне.

-         Текст - науково-популярний  опис.

-   Чим художній текст відрізняється від науково-популярного?

-         «Товар» проданий!

 

                            Лисичка

Лисичка була гарною. Шерсть аж виблискує, вушка гострі  стирчать , хвіст пухнастий. Ступає повільно, м’яко, до всього придивляється.

-         Текст – художній опис.

-         «Товар» проданий!

 

                                    Снігурі

        Одного разу я виглянув у віконце і здивувався.. Уся яблунька вкрилася червоногрудими живими яблуками. Це були  маленькі поштарики Зими – снігурі. Вони принесли телеграму, що йде цариця Зима. Веде з собою Мороза і тітку Віхолу. Треба їх гостинно зустрічати.

      Тож не дарма кажуть, що снігурі зиму на своїх крилах приносять.

 

-         Текст- розповідь.

У тексті-розповіді розповідається про подію або декілька подій, що йшли одна за одною.
1)ПОЧАТОК ПОДІЇ – 2) РОЗВИТОК ПОДІЇ – 3) КІНЕЦЬ ПОДІЇ

-         «Товар» проданий!

 

                                    Собака- друг людини

    Собака- друг людини. Чому так говорять?

Здавна собака охороняє людське житло. Разом з пастухом стереже отару від вовків, а з мисливцями полює на дикого звіра. Під час стихійних лих чотириногий рятівник допомагає знаходити потерпілих. Службовий собака незамінний під час затримання злочинів. Їздові собаки возять людей у тундрі. Собака здатен розуміти настрій близької людини, сумувати і радіти разом з нею. Він ніколи не зрадить свого господаря.

      Ось чому людина називає собаку своїм вірним другом.

  • Яка мета тексту?
  • Зачитайте твердження.
  • Назвіть докази.
  • Який висновок зроблено у тексті?

       Текс – міркування.  В ньому є твердження, доказ і висновок.

-         «Товар» проданий!

  

Висновок. Отже, для того щоб визначити правильно тип тексту, треба пригадати: метою розповіді є повідомлення або розповідь про предмет; метою опису – описати зовнішній вигляд предмета; а метою міркування  - довести або спростувати якийсь факт.

 

Завдання 2.

Підібрати заголовок  до тексту.

 Прохолодними ранками, густими туманами, рясними дощами сповістила про себе золотокоса осінь. Ще стоять теплі дні, та в природі свої закони. Минула зоряна пора для багатьох трав.

Та деякі рослини не підкоряються вимогам осені. В тіні сосен і дубів жовтіє нечуйвітер волохатенький. Вся рослинка густо вкрита світлим пушком. Тож і нагадує кумедне зайченя, що причаїлося в траві.

Вже й листя опало. А нечуйвітер все зеленіє. Впаде на траву сніг, сховає рослину од лютих морозів. Живим і свіжим залишається її стебельце цілу зиму. 

Заголовок.      ________________

-         «Товар» проданий!

Одну з назв давайте запишемо в зошитах.

 

2. В Олега був їжачок. Він жив у кімнаті. Одного разу їжачок пропав. Хлопчик усюди шукав його, але не знайшов. Олег почав одягати чобітки і раптом вколов ногу. Став він витрясати чобіток, а з нього викотився колючий клубочок. Ну і будиночок облюбував собі їжачок!

- «Товар» проданий!

Один із заголовків запишіть у зошитах.

 

3.  В одному із своїх гнізд білка робить склад. Тут вона запасає лісові горішки, шишки.

 Любить білочка ласувати і грибочками. Вона збирає маслюки і підберезники, насаджує їх на гілки і сушить. Взимку білка буде стрибати по гілках дерев, підкріплюватися сушеними грибами.

-         «Товар» проданий!

 

Аукціон триває. Наступний «товар» - малюнки рослин.

 

V.Фізкультхвилинка

 

VI. Продовжуємо аукціон.

Завдання 3.

Групова робота.

Пронумеруй речення так , щоб вийшов текст.

 

1 На узлiссi з надламаної гiлки сльозиться сiк .

 Ласкаво пригрiває сонечко у лiсi .

Однак чує вона кожен шорох , кожен тривожний звук .

Вже набубнявiли бруньки на деревах .

Вийшла на узлiсся стара лосиха з довгоногим лосеням .

Задрiмала проти сонця .

 

 

  1. У лiсi З хлопцями був собачка Дружок .

 Бiля ялинки хлопчики знайшли мале бiлченя .

Був теплей сонячний день .

Там було гарно i весело .

Хлоп- чики гарно провели день .

Василько взяв його i посадив на дерево .

 Василько i Петрик пiшли в лiс .

 

3.     Воно причаїлося на гілці біля годівнички.

Він сміливо кинувся на розбишаку.

Кошеня захотіло зловити пташку.

Це помітив горобець.

Котик впав на землю.

  

-         «Товар» проданий!

Висновок. Отже, окремі речення не можуть утворювати текст, тільки такі речення, які зв’язані за змістом між собою.

 

Завдання 4.

Розвиток зв’язного мовлення.

 

З дужок вибери потрiбнi за змiстом слова i запиши речення .

 

Стояла тепла ясна (весна , лiто , осiнь , зима). Осiннє (повiтря , небо , горизонт) прозоре , тихе . На безхмарному небi сяяло (мiсяць , сонце , зiрки) . Пiд його косим промiнням золотом горiло (стовбур , листя , корiння) (дуби , ясени , клени , липи та осокори , берези , верби).

. Запищіть свій текст про осінь.

-         «Товар» проданий!

 

VII. Підсумок уроку.

Підведемо підсумки аукціону.

-         Вийдіть , будь ласка , сюди учні, які одержали (купили) малюнки. Покажіть присутнім скільки у вас їх є.

-         Молодці! Ви сьогодні найбагатші учні в класі(знаннями).

А зараз подивимося, яка група перемогла ! За кількістю одержаних малюнків перемогла… група.

Діти , малюнки, які вдалося вам придбати  на аукціоні , незвичайні.  На них зображені наші менші друзі, які завжди чекають від вас допомоги і захисту.

 

- Чи сподобався вам урок – аукціон?

- Знання з якої теми ми сьогодні узагальнили?

- Де знадобляться вам ці знання?

- А тепер я буду…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Література

1.     Будна Н. О. , Головко З. Л. Козуб О. В. Творчі завдання з української мови. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003.

2.     Ісаєва О. В., Павлюн І. Ю . Розвиток зв’язного мовлення. – Харків: Країна мрій, 2007.

3.     Кидисюк Н. П. , Збірник диктантів з української мови. – Харків:                              «Ранок», 2001.

4.     Рябова С. І.  Тестові завдання з української мови. 4 клас. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003.

5.     Бобровська С. В. , Курганська А. В., Мартинова С. В. Усі уроки з української мови  – Харків: Вид. група «Основа», 2008.

6.     Дівакова І., Березіцька Н. Уроки української мови у 2класі. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2003.

7.     Розкажіть онуку – 2004. - № 4 – 5

 

 

 

docx
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
5326
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку