Дата: 11.02.2019
Предмет: Математика
Тема: Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел без переходу через розряд
Мета: ознайомити учнів з прийомами письмового додавання трицифрових чисел без переходу через розряд; вдосконалювати вміння розв’язувати прості задачі на додавання, розв’язувати рівняння на знаходження невідомого доданка, зменшуваного, від’ємника; розвивати мислення; виховувати уважність.
Обладнання: фото Миколаївської області, кульки з числами, схема до задачі, фото музею суднобудування і флоту.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1) Перевірка домашнього завдання
Завдання 9.
680-150 = 530 450+150 = 600 120+390 = 510
440+540 = 980 700-290 = 410 670-580 = 90
Завдання 10.
1)1000-480 = 520 (грн) – коштує килимок
2)1000-810= 190 ( грн) заплатили за дзеркало
3) 520+190 = 710 (грн) – коштує дзеркало і килимок
4) 1000-710 = 290 (грн)
Відповідь: килимок – 520, поличка – 290, 190 – дзеркало
2) Усні обчислення
- Діти, подивіться на дошку, на якій зображені кульки з числами. Зараз я буду описувати кульку, а ви повинні назвати її.
- Містить усього 22 дес. (322)
- Має 8 од. у розряді одиниць (478)
- Має всього 30 од. (30)
- Число сотень і число одиниць однакове. (262)
- Число сотень удвічі більше від числа десятків. (840)
- Число одиниць утричі менше від числа десятків. (963)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: оголошення теми і мети уроку
- Діти, скажіть будь ласка, яку область ми з вами вивчали на минулих уроках?
- Погляньте на дошку а назвіть яку область ми з вами будемо знайомитись на наступних уроках. ( Миколаївська)
- Також ми сьогодні навчимось письмово додавати та віднімати трицифрові числа без переходу через розряд.
- Діти, відкрийте зошити. Відступіть від домашньої роботи 4 клітинки. Запишіть число, класна робота.
- Пропишіть цифри від 1 до 10 через клітинку
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Зараз запишіть Задача 2 сторінка 50. Прочитайте задачу про себе. Один учень читає вголос.
- Яка відстань від Одеси до Миколаєва? ( 130 км)
- В якому місті вони пересіли в інший автобус? ( Коблево)
- Яку відстань вони проїхали від Коблева до Одеси? ( відстань що на 10 км більша від тієї, яку вони вже проїхали)
- Що в нас питається в задачі? ( відстань від Одеси до Коблевого, і від Коблевого до Миколаєва)
- Подивіться на схему на дошці.
- Ми зможемо дізнатись, скільки вони проїхали км без тих 10 км які вони ще проїхали? Якою дією? (віднімання)
- Ми зможемо дізнатись яка відстань від Одеси до Коблевого та від Коблевого до цієї точки, якщо в них відстані однакові? Якою дією? (ділення)
- Потім ми зможемо дізнатись скільки км від Коблевого до Миколаєва, якщо відстань її на 10 км більше від відстані яку проїхали? Якою дією? ( додавання)
1) 130-10 = 120(км.) –проїхали від Коблева
2) 120:2 = 60 (км.) відстань від Одеси до Коблева
3) 60+10 = 70(км)
Відповідь: 60 км – відстань від Одеси до Коблева, 70 км – від Коблевого до Миколаєва.
V. Робота над темою уроку
- Діти, подивіться на дошку. Щоб зручніше було додавати чи віднімати великі числа, придумали запис у стовпчик. Ознайомимось із правилами цього запису.
- В нас є два числа 435 та 312.
1) Пишу друге число під першим так, щоб одиниці були під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Підкреслюю. Ставлю знак + чи -.
2) Додаю чи віднімаю одиниці. Пишу результат під одиницями.
3) Додаю чи віднімаю десятки. Пишу результат під десятками.
4) Додаю чи віднімаю сотні. Пишу результат під сотнями.
5) Читаю відповідь:
- на першій плашці: сума дорівнює 747, різниця становить 123
- на другій плашці: сума дорівнює 398, різниця становить 316
- А зараз ми потренуємось розв’язувати задачі використовуючи письмове додавання або віднімання
- Запишіть задача 3 сторінка 51.
С. – 435 т.
Л. – 312 т.
С. і Л. - ?
- Отже, скільки відвідало в січні? ( 435)
- Скільки туристів відвідало в лютому? ( 312)
- Що нас запитується в задачі? ( скільки туристів відвідало музей за два місяці разом?)
- Що ще запитується? ( наскільки туристів більше було в сінчі, ніж у лютому?
- Отже ми зможемо дізнатись скільки відвідало туристів за 2 місяці? Якою дією? (додавання)
- Ми зможемо дізнатись на скільки туристів більше в січні, ніж у лютому?
1) 435+312 = 747 (т.) за 2 місяці (в стовпчик)
2) 435-312 = 123 (т.) – більше в січні, ніж у лютому.
Відповідь: 747 – за 2 місяці, на 123 більше, ніж у лютому.
- Запишіть у зошитах Приклади 4 сторінка 52. Обчисліть вирази, послідовно записуючи їх у стовпчик і біля відповіді запишіть слово, яке відповідає відповіді.
1) 2) 3)
4) 5) 6)
Народне прислів’я: великому кораблю – велике плавання.
- Запишіть задача 5 сторінка 52. Прочитайте задачу. Один вголос - інші про себе.
- Скільки виповнилось місту Миколаїв? ( 228 років)
- Що в нас питається в задачі? ( скільки років буде Миколаєву через 130 років?)
- Що ще питається в задачі? ( скільки років було Миколаєву 125 років тому?)
- Якою дією ми дізнаємось, скільки буде Миколаєву через 130 років? (додавання) Що будемо додавати?
- Якою дією ми дізнаємось, скільки було Миколаєву 125 років тому? (віднімання) Що будемо віднімати?
1) 2)
Відповідь: буде – 358, було – 103 років.
- Тепер погляньте на завдання 6 сторінка 52. Прочитайте завдання.
- Скільки марок у Роман? ( 103)
- Скільки марок у Сергія? ( 5)
- Скільки марок у Андрія? (226)
- Скільки марок у Кирила? (172)
- Прочитайте перше завдання. Доповни усно схему іменами та числами з таблиці.
- Прочитайте друге завдання. Обчисли письмово, скільки всього марок із кораблями:
у Романа й Андрія; ( у стовпчик)
103+226 = 329
у Сергія й Андрія;
226+51 = 277
в Андрія й Кирила;
226+172 = 398
- Прочитайте третє завдання. Обчисли письмово, на скільки менше марок із кораблями:
у Сергія, ніж у Кирила;
172-51 = 121
у Романа, ніж в Андрія;
226-103 = 123
- Запишіть завдання 7 сторінка 53. Прочитайте задачу про себе. Один читає вголос.
- За скільки пройдено першу частину шляху? ( за а днів)
- За скільки пройдено другу частину? ( удвічі швидше)
- За скільки пройдено третю частину шляху? ( за b днів)
- Що нас питається? ( складіть вираз, щоб дізнатись, скільки всього днів тривала подорож)
a+2a+b
VI. Підсумок уроку
- Діти, яку область ми з вами розпочали вивчати?
- Що сьогодні нового дізнались?
VIIІ. Домашнє завдання
Завдання 10, 11 сторінка 54.
Конспект перевірила та до проведення уроку допустила:
Вчитель______________________Вершиніна Л. П.