Познайомити учнів з прийомом додавання трицифрових чисел із переходом через розряд; удосконалювати вміння розв'язувати задачі та формувати обчислювальні навички. Розвивати логічне мислення, творчі здібності, вміння, розширювати світогляд. Виховувати інтерес до математики. Прищеплювати акуратність і самостійність у роботі.
Математика
Тема. Письмове додавання трицифрових чисел із переходом через розряд. Складання і розв’язування задачі за коротким записом. Периметр прямокутника. (с. 105- 106, № 698- 705).
Мета : познайомити учнів з прийомом додавання трицифрових чисел із переходом через розряд; удосконалювати вміння розв’язувати задачі та формувати обчислювальні навички. Розвивати логічне мислення, творчі здібності, вміння, розширювати світогляд. Виховувати інтерес до математики. Прищеплювати акуратність і самостійність у роботі.
Обладнання. ПК, наочний та роздатковий матеріал.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
- Любі діти! До нас у клас
завітали гості щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
Тож запрошуєм ласкаво
На урок до нас у клас...
2. Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Гра «Шифрувальники» (робота в парах) .
Слайд 1.
На партах лежать картки із завданнями: обчислити приклади, розшифрувавши закодовані слова.
Пам’ятайте , якщо в обчисленнях будуть помилки, слова не зможемо відгадати. (Додаток )
Картка 1 Обчислити приклади та вписати
букви - відповіді у нижню смужку утворивши слово
30 : 3 = |
|
Р |
6 : 3 = |
|
У |
21 : 3 = |
|
Д |
5 5 = |
|
Н |
4 5 = |
|
О |
40 + 36 = |
|
Ж |
7 |
10 |
2 |
76 |
25 |
20 |
|
|
|
|
|
|
Картка 2
Обчислити приклади та вписати
букви - відповіді у нижню смужку утворивши слово
100-8 = |
|
И |
15 : 3 = |
|
В |
6 5 = |
|
М |
2 10 = |
|
О |
8 2 = |
|
Л |
40 + 36 = |
|
І |
5 |
30 |
76 |
16 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
Картка 3
Обчислити приклади та вписати букви - відповіді у нижню смужку утворивши слово
9 8 = |
|
К |
56 : 7 = |
|
С |
12 : 3 = |
|
І |
100-34 = |
|
Н |
4 5 = |
|
О |
60 + 16 = |
|
Я |
76 |
72 |
4 |
8 |
66 |
20 |
|
|
|
|
|
|
Картка 4
Обчислити приклади та вписати
букви - відповіді у нижню смужку утворивши слово
27 : 3 = |
|
Ш |
60 - 33 = |
|
К |
21 : 3 = |
|
Д |
5 8 = |
|
И |
4 5 = |
|
О |
40 + 36 = |
|
В |
9 |
76 |
40 |
7 |
27 |
20 |
|
|
|
|
|
|
Слайд 2. Шифр: Вміло, дружно, швидко, якісно.
То ж девізом уроку виберемо саме ці слова.
2.2. Запис дати виконання роботи до зошитів.
2.3. Каліграфічна хвилинка.
22лютого
Класна робота
- Сидіть рівненько, не нахиляйтеся над зошитами. (Хто записав подає сигнал).
- Кожна людина починає свій новий день із чистої водички. І ми почнемо наш урок із джерельця чистоти – з каліграфічної хвилинки. Гарно та акуратно у зошитах напишемо один рядок числа 22.
- З яких цифр складається число 22?
- На що вказує перша двійка у числі 22? (На кількість десятків), друга( (на кількість одиниць).
2.4. Розвиток математичних знань учнів.
- Урок продовжить усний рахунок. На індивідуальних картках будуть працювати Бинда Ганна, Русин Ілля, Корчинська Софія. А всіх інших чекає багато цікавих завдань.
2.4.1. Робота на індивідуальних картках.
2.4.2.
Слайд 3. Розклади на розрядні доданки
458, 210, 960, 502.
2.4.3.
Слайд 4. Назви суми одним числом
500 + 90 + 6 =
200 + 30 + 5 =
720 + 40 + 5 =
320 + 320 + 9 =
- Дітки, пригадаймо, як потрібно додавати трицифрові числа? (При додаванні трицифрових чисел одиниці додають до одиниць, десятки до десятків, сотні до сотень.)
2.4.4. Гра "Хто затопить піч?"
Завдання виконується трьома командами по 6 учнів. Діти "ланцюжком" розв’язують приклади на "сходинках". Перемагає та команда, яка першою дістанеться хати й намалює димок над димарем печі.
|
220+110 510+160 320+150
470+120 140+720 610+170
710+160 560+320 450+240
200+325 355+100 400+225
150+90 320+80 170+70
60+50 80+70 90+40
2.4.5. Усний рахунок.
7+8 6+7 12-5 14-8
70+80 60+70 120-50 140-80
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Активізація опорних знань.
3.1.1. Підготовча робота.
У вас є знання і вміння додавати двоцифрові числа. Пригадайте і прокоментуйте, будь ласка, виконання письмового додавання двоцифрових чисел з переходом через розряд, обчисливши вирази:
36+59 28+45 47+19 (письмово у стовпчик)
( При письмовому додаванні кожну цифру записують в окремій клітинці. До 6одиниць додати 9одиниць, буде 15одиниць. 5одиниць записуємо під одиницями, 10одиниць або 1десяток запам’ятовуємо. До 3десятків додати 5десятків, буде 8 десятків, та ще 1десяток = 9 десятків. ,Цифру 9 записуємо під десятками. Отримали число 95).
3.2. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з письмовим додаванням трицифрових чисел із переходом через розряд.
Слайд 5.
3.3. Сприйняття та осмислення нового матеріалу.
3.3.1. Пояснення вчителя.
- А тепер розглянемо записи та пояснимо прийом додавання, якщо сума одиниць більша за 10одиниць або сума десятків більша за 10 десятків.
368 + 225=593 674+163=837 (письмово у стовпчик).
До 8одиниць додати 5одиниць, буде 13. 3пишемо під одиницями, а 1 десяток запам’ятовуємо. До 6десятків додати 2 десятки, буде 8десятків та ще той 1 десяток, буде 9десятків. Під десятками записуємо цифру 9. До 3сотень додаємо 2сотні, буде 5сотень. Під сотнями пишемо цифру 5.
4. Первинне закріплення. Робота за підручником.
4.1. Обчислення прикладів з коментуванням.
- А тепер закріпимо наші знання. Виконаємо №700, с.105.
325 + 413 428 + 344 – з коментуванням біля дошки.
254 + 247 112+ 429 – самостійно.
4.2. Фізкультхвилинка Слайд 7.
5. Закріплення і систематизація знань, умінь та навичок.
5.1. Творча робота над задачею. Розв'язування задачі за коротким записом.
Слайд 8.
- Давайте подумайте і складіть задачу за коротким записом.
Лінійок – 320
Олівців - ?, на 245 більше, ніж лінійок.
Гумок - ?, на 300 менше, ніж олівців.
На фабриці, у першому цеху виготовили 320 лінійок, у другому – на 245олівців більше, ніж лінійок, а у третьому – на 300 гумок менше, ніж олівців. Скільки олівців виготовили у третьому цеху?
- Чи можемо відразу відповісти на запитання задачі? (Ні.)
- Чому? (Бо спочатку потрібно знайти скільки було олівців.) (Учні, в яких лежать на парті жовті кружечки, розв’язують задачу самостійно діями).
- То як знайти скільки було олівців? (320+245 = 565)
- То зараз можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так.)
- Якою дією? (565-300=265)
- Ті учні, хто розв’язав задачу самостійно,чи відповідають записи розв’язання у зошитах із записами на дошці?
- Запишіть вираз на дошці. (320+245-300=265)
- Зачитайте відповідь до задачі.
5.2. Робота над задачею №702.
* Читання вголос умови задачі кращим учнем, а всі інші пошепки.
* Аналіз умови задачі.
Слайд 9.
246км ?км на 20км м.
*-----------------------------------------║-------------------------------*
Яка відстань між містами?
- Про що розповідається у задачі? (У задачі розповідається про два потяги, які вийшли назустріч один одному з двом міст).
- Скільки кілометрів пройшов перший потяг до зустрічі? (246км).
- Що сказано про другий потяг? (Другий потяг пройшов до зустрічі на 20км менше, ніж перший).
- Про що запитується в задачі? (Яка відстань між містами?)
- Чи можемо відразу відповісти на запитання задачі? (Ні.)
- Чому? (Бо спочатку нам потрібно знайти відстань , яку пройшов до зустрічі другий потяг.).
- То, як знайти відстань , яку пройшов до зустрічі другий потяг? ( 246-20=226 км)
- А зараз можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так.)
- То, як дізнатися , яка була відстань між містами? (До відстані, яку пройшов перший потяг, додати відстань, яку пройшов другий, знайдемо відстань між містами. 246+226=472 км).
- Зачитайте відповідь до задачі. ( 472км була відстань між містами.)
5.3. Робота з геометричним матеріалом.
- Наступний №703, зачитайте завдання.
- Що таке периметр? (сума довжин усіх сторін фігури)
- Як знайти периметр прямокутника ( потрібно всі сторони додати).
- Отже, ваше завдання: знайти периметр прямокутника і розв'язання записати в зошиті. (якщо є час, то накреслити. Зробити перевірку написаного.)
6. Підсумок уроку.
6.1.Вправа для кмітливих.
Що в дев'ятому квадраті ?
Спробуй сам домалювати.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2. Закодоване прислів’я.
- Розставте слова й складіть у порядку зростання написання на них чисел, прочитайте прислів’я. (Один розум добре, а багато краще).
200 400 100 500 300 600
розум |
а |
Один |
багато |
добре, |
краще. |
6.3. Підсумкова бесіда.
- Як ви розумієте це прислів’я?
- Що з очікуваного на уроці ми виконали?
- Які види роботи вам найбільше сподобалися?
- Які – викликали труднощі?
Технологія «Продовжити речення».
Ми навчилися………………………….
Тренували уміння…………………….
Дізналися…………………………………
Зрозуміли………………………………..
Мені сподобалося…………………….
6.4. Пояснення домашнього завдання.
- С.106, №704 (письмово у стовпчик), №705.
Картка1. Прізвище……………………………………………………..
1.Розв'язати задачу.
12кг варення розклали в 6банок порівну. Скільки потрібно таких банок, щоб розкласти 24кг варення?
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
2.Обчислити приклади письмово.
502-361 870-138
547+262 308+252
Картка2. Прізвище……………………………………………………..
1.Розв'язати задачу.
У відрі 8л молока, а в глечику – у 4рази менше. Скільки треба глечиків, щоб розлити 10л молока?
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
2.Обчислити приклади письмово.
502-361 870-138
547+262 308+252
Картка3. Прізвище……………………………………………………..
1.Розв'язати задачу.
Маючи 100 гривень, мати купила 3 книжки, по 9грн. кожна, і за 60грн. – портфель. Скільки грн. залишилось у матері.
……………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………..
2. 1м2дм + 4дм =
1кг – 600г =
1м – 15см =