Урок «Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі».

Про матеріал
План уроку з української мови 5 клас Тема: «Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі». Мета: навчити учнів складати опис тварин за власним спостереженням; розвивати образне мислення, творчу уяву, пам’ять, увагу, підвищувати культуру усного й писемного мовлення, вчити грамотно оформлювати текст, дотримуючись особливостей типу мовлення (опис), формувати навички самоконтролю і самоперевірки; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати естетичні смаки, виховувати любов до всього живого, до природи рідного краю. Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку. Обладнання: роздатковий матеріал, зразки творів, робочі картки, картка оцінювання роботи на уроці, ілюстрації тварин. Методи та прийоми: бесіда, робота з текстом, творче конструювання, дослідження-характеристика, дослідження-спостереження, робота з роздатковим матеріалом, інтерактивна вправа «Незакінчене речення», «Мікрофон». Цілі уроку: Учні будуть знати: -особливості будови опису; -ознаки художнього стилю; -якими бувають описи. Учні будуть вміти: -визначати відоме і нове під час опису тварин; -за характерними ознаками описувати тварину; -за поданим планом складати твір-опис тварини в художньому стилі; -редагувати текст.
Перегляд файлу

План уроку з української мови

5 клас

Тема: «Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі».

Мета: навчити учнів складати опис тварин за власним спостереженням; розвивати образне мислення, творчу уяву, пам’ять, увагу, підвищувати культуру усного й писемного мовлення, вчити грамотно оформлювати текст, дотримуючись особливостей типу мовлення (опис), формувати навички самоконтролю і самоперевірки;  за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати естетичні смаки, виховувати любов до всього живого, до природи рідного краю.

Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.

Обладнання: роздатковий матеріал, зразки творів, робочі картки, картка оцінювання роботи на уроці, ілюстрації тварин.

Методи та прийоми: бесіда, робота з текстом, творче конструювання, дослідження-характеристика, дослідження-спостереження, робота з роздатковим матеріалом, інтерактивна вправа «Незакінчене речення», «Мікрофон».

Цілі уроку:

Учні будуть знати:

-особливості будови опису;

-ознаки художнього стилю;

-якими бувають описи.

Учні будуть вміти:

-визначати відоме і нове під час опису тварин;

-за характерними ознаками описувати тварину;

-за поданим планом складати твір-опис тварини в художньому стилі;

-редагувати текст.

Епіграф:

На все впливає мови чистота:

Зір глибшає і кращають уста,

Стає точнішим слух, а думка гнеться

 Як вітром розколихані жита.

Д.Павличко

Перебіг уроку

  1. Оголошення теми й мети уроку.

Діти, розгорніть зошити, зпишіть число та тему сьогоднішнього уроку: «Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі». Коли людина поринає в поетичний світ, у її уяві постає ціла галерея образів. Сьогодні на уроці ми будемо вчитися втілювати образи в слова, будувати художні описи, ілюструвати їх прикладами з вивчених поезій.

  1. Мотивація навчальної діяльності (учитель зачитує епіграф до уроку)
  2. Актуалізація опорних знань учнів

Слово вчителя:

Чи любите ви тварин?

Щодня ви їх бачите, доглядаєте, допомагаєте їм. Усі вони чимось відрізняються: зовнішнім виглядом, вдачею, звичками.

І, звично ж, вам хочеться поділитися своїми враженнями від тваринки, яка особливо подобається.

Навчімося ж описувати її.

Бесіда:

 Пригадайте, що таке опис.

 У реченнях опису тварин, «Відомим» є назва самої тварини або її частини тіла, а «новим» – ознаки.

 Опис – це висловлювання, у якому йдеться про ознаки предмета. Ці ознаки є постійними або одночасними. В описі йдеться про ознаки всього предмета та про ознаки його окремих частин.

 Для опису можна поставити одне з таких питань: ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ?

 Які бувають описи? Якими є їх особливості?

 Яка структура художнього твору-опису?

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Дослідження-характеристика

  • Прочитайте уривок із твору Е.Андієвської «Говорюща риба», дайте відповіді на запитання:

 До якого типу і стилю мовлення він належать? Яке його мовне оформлення? Завдяки яким словам опис став точнішим і яскравішим? На які питання вони відповідають? До якої частини мови належать? Яка роль у мовленні?

У великих водах, що існують від віків, серед табунів мовчазної риби у шанованих риб'ячою громадою батьків, народилася балакуща риба. Спочатку, коли риба була маленькою, засмучені батьки сподівалися, що з віком, як їхня дитина вбиватиметься в луску, це мине, як минають дитячі хвороби, але час ішов, риба ставала великою і пругкою, на ній полискувала вже луска, як викута з найліпшої дамаської криці, а балакущість риби, не тільки не зникала, а навпаки набрала такої вправности, що батькам уже незручно стало признаватися, що вони належать до одної родини.

Балакуща риба, яка, крім балакучости й доброго серця, була ще дуже молодою, не розуміла, чому сумують батьки, коли так приємно говорити, адже яка розкіш вимовити слово, а тоді дивитися, як воно кольоровими бульбашками рухається крізь воду, одного разу навіть підсліпуватий хижак, що доживав віку на дні, на свій сором, не розгледівши, що то не черв'як, спокусився цими бульбашками й проковтнув кілька; але бачачи, як батька й матір убиває неслава, що випала на їх долю, якось, коли сонце пронизало води до дна, засвітивши коралові кущі, де так добре було гратись у схованки й гукати на весь голос в коралові діри, жахаючи батьків і сусідів, балакуща риба попрощалася з блакитними водоростями, де жила її рідня, і, війнувши хвостом, попливла шукати іншого табуна.

  • Які бувають описи? Яким є їх особливості?
  • Поміркуйте, у яких випадках вдаються до художнього опису, а в яких – до наукового.
  1. Удосконалення практичних умінь і навичок.

Дослідження-спостереження:

  • Прочитайте поезію І.Жиленко «Жар-птиця», визначте характерні ознаки, за якими ви могли б описти тварину.

Сусідка моя — чарівниця —
годувала надвечір родзинками
у клітці золоту Жар-птицю
з очима-намистинками.

І як воно трапилось — хто його зна —
та тільки дверцят не замкнула вона.
Рвонулась на волю чудесна Жар-птиця,
і враз освітилась
казково столиця.
Летіла все вище, так гарно, так вільно,
як в найзолотішім, найкращім мультфільмі...
Дорослим і дітям
яснішали лиця:
«Як хороше жити
під сонцем Жар-птиці!»
І тільки ота трьохсотлітня ґава,
яка себе називала Павою
(старезна, без ока, та ще й кульгава),
знайшла Жар-птицю непристойно яскравою.

І вся вороняча орава
зчинила люту стрекотняву:
«Вона яскра-яскра-яскррава!
Таку чужу нескромну птицю
тримать годиться
тільки в клітці!»

Вже третій день — нема Жар-птиці.
І людям посмутніли лиця.
О, не сумуйте. Її нема,
бо — розумієте? — зима.
Жар-птиця ж — птаха екзотична,
південна, до снігів незвична.
Ну, от і простудилась трішки.
Лежить вона терпляче в ліжку,
п’є молоко, клює родзинки,
чита «Барвінок» і «Мурзилку».
Пішли на лад у неї справи.
І скоро знов злетить вона
на злість лихим, кульгавим ґавам,
на новорічну радість нам!

Дослідження-характеристика

 Чий опис кращий і чому? Прокоментуйте, зробіть висновки.

  • Мамо, ми бачили незвичайну тварину. Не знаємо, як вона називається,– збуджено розповідали Петрик і Дмитрик, повернувшись із цирку.
  • Опишіть мені її.
  • У неї чотири ноги і хвіст, приємна мордочка з розумними очицями й невеликі вуха, –поспішив Дмитрик.
  • Зачекай, я її опишу, – перебив Дмитрика Петро. – Схожа на коня, але значно нижча і менша. Величиною з віслюка, тільки не має таких довгих вух і смугаста. Смуги в неї темні, майже чорні, та сірувато-білі. Лягають вони поперечно по тілу, від спини до живота. На стегнах тягнуться косо. Грива в неї коротенька.
  • Та це ж зебра, – каже мама. – міг бі відразу сказати, що вона смугаста.

Завдання:

Розгляньте зебру на малюнку (роздатковий матеріал). Чиєму описові відповідає малюнок?

Міркуймо:

 Дмитрик навів подробиці, властиві багатьом чотириногим тваринам. Його опис поверховий, а деякі відомості – тільки відображення особистих вражень спостерігача (приємна мордочка) або несталих, змінних ознак чи відчуттів тварини (розумні очі).

 Петрик навів істотну ознаку, за якою зебра відрізняється від схожих тварин, – смугаста.

 Такі ознаки називаються характеристиками.

Творче конструювання

 Випишіть назви ознак на місці пропусків.

 Скористайтеся довідкою

У білки…тіло, крите…шерстю, і …хвіст. На…голівці – два вушка з…китичками…очиці нагадують…намистинки. Хвіст і мордочка у звірка…,ніж усе тільце, а черевце –…

 Довідка. Видовжене, рудою пухнастою, пишний, маленькій, темними, маленькі чорні, блискучі, темніші, світліше.

Обговорення написання твору-опису тварини

План опису тварини

1. Яку тварину описуємо?

2. Чому саме її вибрали для опису?

3. Зріст та розміри тварини.

4. Порода, масть або забарвлення.

5. Опис шерсті або шкіри.

6. Форма тулуба, морди.

7. Форма очей, вух, хвоста.

8. Найхарактерніші риси вдачі тварини.

  1. Рефлексійно-оцінювальний етап.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»:

 Я знаю…

 Я вмію…

 Я навчився…

 Я усвідомив…

  1. Підсумки уроку.

«Мікрофон»

Чи сподобався вас урок?

Що нового ви дізналися на уроці?

Чого ви навчилися під час уроку?

Що зацікавило найбільше?

Чи справилися ваші очікування?

Яким чином здобуті сьогодні знання зможете використовувати практично?

Що на уроці сподобалося найбільше?

  1. Повідомлення домашнього завдання

За планом, скласти й записати твір-опис тварини, яка більше подобається.

 

docx
Додано
19 листопада 2021
Переглядів
2355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку