Урок "УКРАЇНСЬКА МОВА В ЖИТТІ УКРАЇНЦІВ"

Про матеріал
Розширити відомості п’ятикласників про рідну мову; сформувати поняття про багатство і красу української мови; удосконалити вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, складати невеликі тексти відповідно до комунікативного завдання, визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню краси й багатства рідної української мови; виховувати любов до слова.
Перегляд файлу

Тема уроку: УКРАЇНСЬКА МОВА В ЖИТТІ УКРАЇНЦІВ

Мета: розширити відомості п’ятикласників про рідну мову; сформувати поняття про багатство і красу української мови; удосконалити вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, складати невеликі тексти відповідно до комунікативного завдання, визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню краси й багатства рідної української мови; виховувати любов до слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення, стилістика, лексикологія.

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія України.

Обладнання уроку: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Що робить українську мову багатою і красивою?», відеозапис «Краса української мови».

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон».

Епіграф уроку:

Мови нашої слова – наче музика жива,
Наче житні зерна чисті в хлібороба на руці,
Наче роси росянисті, наче хвильки по росі.
С. Пархоменко

План уроку

1. Організаційний момент.

2. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

3. Актуалізація опорних знань.

4. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

5. Виконання вправ на закріплення знань, умінь і навичок.

6. Підсумок уроку.

7. Домашнє завдання.


Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.1. Знайомство з новим підручником.

1.2. Читання передмови.

1.3. Ознайомлення з використаними в підручнику умовними позначеннями (знаками-символами).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

Психологічна настанова учнів і внутрішня мотивація щодо вивчення нової теми.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда за запитаннями.

Продовжте речення: «Українська мова: милозвучна, чарівна….».

 

106876-1_large (1)


У чому на вашу думку проявляється краса української мови?

 

unnamed (49) (1)

 

За допомогою чого досягається милозвучність нашої мови?

 

ukrainian (1) (1)


Чи можемо ми сказати, що наша мова багата? Доведіть.

 

ukraine (1)

 

Яка роль мови у житті людини?

medium (1)

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

Українська мова вважається наймилозвучнішою у світі. Вона дивує й захоплює багатством словника, безмежністю форм, плинністю. Цією мовою були написані неперевершені твори Шевченка, Франка, Лесі Українки, Коцюбинського. Українське слово живе в піснях мого народу, чаруючи світ поетичністю, мінливістю настроїв. Вона вводить нас у чарівний світ народних вірувань, у народну творчість, вчить любити рідний край, велику Батьківщину. 

Наша мова і надзвичайно багата, адже у ній є чимало синонімів. Це доводить вірш О. Підсухи.

2. Читання вірша учнями.

 

МОВА

Ой яка чудова українська мова

Де береться все це, звідкіля і як

Є в ній ліс-лісок-лісочок, пуща, гай, діброва,

Вір, дерелісок, чорноліс. Є іще байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».

Є у ній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

Та не в тому справа, що така багата

Помагало слово нам у боротьбі.

Кликало на битву проти супостата,

То звучало сміхом на полях плаката,

І за все це, мово, дякуєм тобі.

Скрізь одне жадання, і мета, і ясність.

Живемо, працюємо, як одна сім’я,

І краса новітня окриля сучасність.

Цю красу звеличує мова і моя.

Нас далеко чути, нас далеко видно.

Дмуть вітри історії в наші паруси.

Розвивайся й далі, мово наша рідна,

І про нас нащадкам вістку донеси.

Завдання. Знайти й виписати синонімічні ряди слів. З’ясувати, яку роль вони відіграють у розкритті теми вірша.

1) Ліс – … .


2) Звідкіля – … .

3) Заметіль – … .

3. Колективне опрацювання опорної схеми.

► Розглянути схему. Зробити висновок про засоби, що роблять українську мову виразною, багатою і красивою.

усі уроки української мови 6 клас-9

4. Проблемне питання.

 Які б ще аргументи ви додали на підтвердження тези «Що робить українську мову багатою і красивою?»

V. Виконання вправ на закріплення знань, умінь і навичок.

Вправа 1. Творче спостереження з елементами аналізу.

 Прочитати вислови про рідну мову відомих поетів і письменників. З’ясувати, про що йдеться в них. Який крилатий вислів, на ваш погляд, є «зайвим»? Свій вибір обґрунтувати. Виписати слова, що характеризують українську мову.

1) Рідна мово, ти ніжний цвіт,

Ти п’яниш нас, як рута-м’ята.

Таж на цілий на білий світ

Ти духмяністю розіллята. (Д. Білоус)

2) Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів – скількома епітетами супроводиться визнання української мови. І, зрештою, усі ці епітети слушні (О. Гончар).


3) Українська мова в багатстві, витонченості й гнучкості форм не поступається ані жодній із сучасних літературних мов слов’янства (М. Драгоманов).

4) Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько –

Тільки камінь має. (С. Воробкевич)

5) …Я дуже люблю… народну українську мову, звучну, барвисту й таку м’яку (Л. Толстой).

Вправа 2. До поданих іншомовних слів усно дібрати з довідки українські відповідники. Чому потрібно віддати перевагу в мовленні – іншомовному слову чи українському?

Колектив, азартний, блокнот, клумба, контур, реальний, авантюрист, констатувати, модернізувати

Пейзаж, фантазер, пріоритетний, монстр, прейскурант, паніка, інструмент, реагувати, публікувати

Відповіді.

Гурт, затятий, записник, квітник, обрис, дійсний, пройдисвіт, стверджувати, оновлювати.

Краєвид, мрійник, першорядний, потвора, цінник, переполох, знаряддя, відгукуватися, оприлюднювати.

Вправа 3. Перепишіть, вибираючи з дужок потрібну літеру. Свій вибір обґрунтуйте. Що робить мову милозвучною, наспівною, приємною на слух?

Напились сонця ліс (і,й) степ (Б. Чепурко). А я цей ліс за друга маю, за подарунок (у,в) житті (М. Луків). Тут яблуками пахне осінь (і,й) клепле бузьок (у,в) гнізді (Н. Черкес). Занадив(сь,ся) журавель до бабиних конопель. Якби пес робив, то (у,в) чоботях (б,би) ходив (Нар. творч.).

Вправа 4. Вибірково-розподільний диктант.

► Згрупувати за тематичними блоками слова-епітети, що стосуються слова мова.

1. Про правильну мову: …

2. Про грубу, збіднілу мову: …

3. Про багату, гарну мову: …

Довідка. Барвиста, безграмотна, бездоганна, зрозуміла, відшліфована, розкішна, убога, засмічена, незвичайна, неповторна, кострубата, зразкова, точна, живописна, незграбна, колоритна, чародійна.

► Розібрати за будовою виділені слова.

Вправа 5. Творче конструювання.

 Доповнити синонімічний ряд прикметників, що виражають красу й багатство української мови.

Мова – барвінкова, калинова, квітуча, солов’їна, …

► Із двома-трьома прикметниками скласти речення про рідну мову.

Вправа 6. Ігрове дослідження-моделювання.

 Знайти продовження народних висловів. Визначити їх тематику.

1. Із двох однаково розумних той спритніший, …

2. Розум дає мові точність, …

3. Цементом нації …

4. Рідна мова та, …

 

… є рідна мова.

… а душа – красу.

… якою говорили предки.

… хто вживає рідне слово.

 

Вправа 7. Попереджувальний диктант.

І. Рідна мова... Вона прекрасна, мелодійна, милозвучна. Недаремно її називають солов’їною. Мов пісня, вона ллється живлющим струмочком, надихає, збагачує, облагороджує. (М. Красуцький). Рідна мова моя поетична й пісенна, пелюсткова і ніжна, як спів солов’я (Н. Красоткіна). Барвистість одвічна народної мови – це щось невимовне, прекрасне, казкове (П. Усенко).

VI. Підсумок уроку.

«Вільний мікрофон»: «Українська мова найпрекрасніша і найбагатша у світі тому, що…»

VIІ. Домашнє завдання.

1. Дібрати 4-5 прислів’їв про мову або висловів письменників про багатство рідної мови. Вивчити їх напам’ять.

2. Завдання на вибір: 1. Скласти твір на тему «Моя солов’їна мова».

3. Скласти кросворд «Багатство української мови».


Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Жемчужнікова Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шатковська Альона Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 листопада 2021
Переглядів
5309
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку