Тема уроку: ПОГЛИБЛЕНЕ ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО В 1-4 КЛАСАХ. ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА
Мета уроку: поглибити знання учнів про лексичне значення слова, дати поняття про однозначні та багатозначні слова, формувати вміння розрізняти такі слова, доречно використовувати їх у мовленні; удосконалювати вміння самостійно збагачувати власний словниковий запас, в тому числі за допомогою словників; виховувати любов до митців рідного краю, зокрема вшанувати Т. Г. Шевченка
Очікувані результати: діти знають поняття «лексичне значення слова», «лексикологія», дають визначення поняття про однозначні та багатозначні слова вміють розрізняти такі слова, доречно використовувати їх у мовленні; самостійно збагачувати власний словниковий запас
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Багатозначні та однозначні слова», портрет Т. Г. Шевченка, тлумачний словник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід урок
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Діти, зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Як ви думаєте, про що ми сьогодні говоритимемо. (Відповіді учнів)
2. Поетична хвилина.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову.
Ця країна зветься Лексиконія.
І ми нині разом з вами
Побуваємо у ній.
Де є вулиці, і площі,
І маєтки словників.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми віддамо належне великій галузі мовознавства – лексиці. Адже саме вона, володіючи величезним багатством – словами, щедро дарує їх нам щодня. Головне, щоб ми їх правильно вибирали та використовували.
IV. Оголошення теми та мети уроку.
Тож тема нашого уроку – «Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова». Ми будемо з вами говорити про слова та їхні лексичні значення, однозначні та багатозначні. Метою нашого уроку буде засвоїти вищезгадані поняття, навчитись визначати лексичне значення слів, користуватись різними прийомами тлумачення лексичного значення, а також навчитись працювати з тлумачним словником української мови.
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.
Українське слово багате, різнобарвне, усміхнене, жартівливе, розумне. А ще – непередбачуване. Усі слова мови – це лексика, а наука про словниковий склад – лексикологія. Її можна порівняти з багатою царицею, яка щиро дарує свої багатства іншим розділам науки про мову: морфології, синтаксису, орфографії та іншим. Слова – це її діти.
Вправа на розрізнення слів і звуків
Порівняйте подані записи. У якій колонці маємо слова, а в якій – сполучення звуків? Зробіть висновок, за якої умови сполучення звуків може бути словом.
веешнчок |
Шевченко |
акуїанр |
Україна |
броакз |
Кобзар |
Слово – це знак, який має значення. Тобто слово щось позначає. У кожній мові – свої слова, свої знаки; українською мовою отвір у стіні будинку для світла, повітря, закладений рамою зі склом, – «вікно», німецькою – «das Fenster», англійською – «window», іспанською – «una Ventana».
Кожне слово має своє значення, а деякі навіть кілька. Ті, які мають тільки одне значення, – однозначні, слова з кількома значеннями – багатозначні. Якщо ми не можемо пояснити значення слова, звертаємося по допомогу до тлумачного словника.
В 11-томному словнику української мови зафіксовано 137 тисяч слів.
► Робота з підручником (теорія)
– До однозначних слів належать слова-терміни та деякі загальновживані слова, що називають чітко окреслені предмети та явища.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
► Виконання вправ
1. У поданих словосполученнях пояснити значення слів поле, золотий, клас.
Поле діяльності; поле зору; поле боротьби; поле зошита; магнітне поле; нашого поля ягода.
Золотий пісок; золоті кучері; золота середина; золоте дно; золоті руки; золота пора.
Учень першого класу; клас фортепіано; сидіти в класі за партою; клас ссавців; клас морських суден; каюта першого класу; показати клас у грі.
2. Пояснити значення слова голова в поданих реченнях.
Соняшник за тином голову схилив (В. Сосюра).
Роман підвів голову, ніби розплющив очі (І. Нечуй-Левицький).
Тільки голови вершників виринали (О. Гончар).
Одна голова добре, а дві – краще (Народна творчість).
Йонька був головою в домі (Г. Тютюнник).
Як голова без голови, то й ноги не носять (І. Франко).
3. У наведених віршових рядках знайти багатозначні слова. Указати кому належать ці віршовані рядки.
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
Стан високий, лист широкий
Марне зеленіє.
Кругом поле, як те море
Широке, синіє
Гра «Хто про що подумав?»
Учасники гри тримають напоготові ручки. Ведучий голосно зачитує одне з наведених нижче слів, після чого гравці повинні швидко записати речення чи словосполучення, з якого б ясно випливало значення цього слова. Наприклад, якщо ведучий прочитає слово корінь, один учень може записати корінь рослини, другий – корінь квадратний, третій – корінь слова, четвертий – корінь зла тощо. Далі відповіді зачитують, і ведучий жартома оголошує, хто з учасників гри стане в майбутньому хліборобом, математиком, лікарем та ін.
Слова для гри: одиниця, гніздо, цвісти, крутий.
Гра «Спіймай однозначне слово»
Діти хлопають у долоні, коли чують однозначне слово.
Ручка, зірка, банкомат, журавель, медсестра, перо, ноутбук, посіяти, крило, присудок, теплий, помідор, корінь, Шевченко, корабель.
Робота з тлумачним словником
Користуючись тлумачним словником, визначити, яке значення мають слова голка, лінійка. Скласти з цими словами речення, де вони вживалися б у різних значеннях.
VІІ. Підсумок уроку.
1. Клоуз-тест.
Лексика – це всі слова,…
Лексикологія – це розділ науки про мову, що вивчає…
Лексичне значення слів – це те, що слово…
Однозначні слова мають … значення, а багатозначні – …
У тлумачному словнику ми дізнаємося…
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
3. Заключне слово вчителя.
– Що важливіше – знати багато слів чи вміти їх використовувати у власному мовленні?
– Які слова важливо використовувати у спілкуванні з іншими людьми?
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити правила, на вибір учнів виконати вправу _______ або скласти сенкан про Т. Г. Шевченка.