Урок "Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі" для 5-го класу

Про матеріал

У розробці уроку розвитку зв'язного мовлення міститься повний обсяг необхідних теоретичних відомостей щодо написання твору-опису тварини в художньому стилі, а також система вправ та завдань, спрямованих на формування й закріплення текстотворчих умінь.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі

Мета: навчити учнів складати опис тварин за власним спостереженням, розвивати образне мислення, творчу уяву, пам'ять, увагу, підвищувати культуру усного й писемного мовлення, вчити грамотно оформляти текст, дотримуючись особливостей типу мовлення (опис), формувати навички самоконтролю і самоперевірки, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати естетичні смаки, виховувати любов до всього живого, до природи рідного краю, бажання берегти і любити рідну землю.

 

Тип уроку: зв’язне мовлення

 

Обладнання: підручник, зразки творів, робочі картки, картка оцінювання роботи на уроці, презентація, ілюстрації тварин.

 

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, робота з текстом, творче конструювання, дослідження-характеристика, дослідження-спостереження, робота з підручником, мультимедійна презентація, інтерактивна вправа «Незакінчене речення», самооцінювання і взаємооцінювання, «Мікрофон».

 

Цілі уроку

Учні знатимуть

  • Особливості будови опису;
  • Ознаки художнього стилю;
  • Якими бувають описи.

Учні вмітимуть

  • Визначати відоме і нове під час опису тварини;
  • За характерними ознаками описувати тварину;
  • За поданим планом складати твір-опис тварини в художньому стилі;
  • Редагувати текст.

 

Епіграф

На все впливає мови чистота:

Зір глибшає і кращають уста, стає точнішим слух, а думка ллється,

Як вітром розколихані жита.

Д. Павличко

 

Перебіг уроку

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Прийом «Створи настрій»

Передайте свій настрій за допомогою трьох прикметників. Дайте кілька порад собі та/або однокласникам, у яких не дуже гарний настрій; розкажіть, як його підняти.

Оголошення теми й мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

 

Колективне цілевизначення і планування діяльності на уроці

Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя.

Чи любите ви тварин?

Щодня ви їх бачите, доглядаєте, допомагаєте їм. Усі вони чимось відрізняються: зовнішнім виглядом, вдачею, звичкам.

І, звичайно ж, вам хочеться поділитися своїми враженнями від тваринки, яка особливо подобається.

Навчімося ж описувати її.

Бесіда

  • Пригадайте, що таке опис.

У реченнях опису тварин, “відомим” є назва самої тварини або її частин тіла, а “новим” – ознаки.

Опис – це висловлювання, у якому йдеться про ознаки предмета. Ці ознаки є постійними або одночасними. В описі йдеться про ознаки всього предмета та про ознаки його окремих частин.

Для опису можна поставити одне з таких питань: ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ?

  • Які бувають описи? Якими є їх особливості? (Науковий, художній).
  • Яка структура художнього твору-опису?

 

Опрацювання навчального матеріалу

Дослідження-характеристика

  • Прочитайте текст. Дайте відповіді на запитання.

Порівняйте обидва тексти. До якого типу і стилю мовлення вони належать? Чим різниться їх мовне оформлення? Завдяки яким словам опис став точнішим і яскравішим? На які питання вони відповідають? До якої частини мови належать? Яка їх роль у мовленні?

 

Лебідь

Лебідь – великий перелітний дикий водоплавний птах із довгою вигнутою шиєю і білим (рідше чорним) пір’ям. Живе на берегах прісних річок і озер.

(З енциклопедії).

Лебідь

Лебедя за його силу, красу і величну осанку давно і справедливо названо царем усієї водоплавної птиці.

Білий, як сніг, з блискучими прозорими невеликими очима, з чорним дзьобом і чорними лапами, з довгою, гнучкою й красивою шиєю, він невимовно прекрасний, коли  спокійно пливе між зеленим очеретом по темно-синій гладкій поверхні води.

(За С. Аксаковим).

 

  •  Які бувають описи? Якими є їх особливості? (Науковий, художній).
  • У якому з текстів ідеться про ознаки лебедя, характерні для всіх птахів цього виду, а в якому – про конкретного птаха та враження автора від нього? Який з описів можна прочитати в довіднику чи енциклопедії, а який – у художній літературі?
  • Поміркуйте, у яких випадках вдаються до художнього опису, а в яких – до наукового.
  • Висновки.

 

Удосконалення практичних умінь і навичок.

Робота з підручником

Вправа 322

 

Дослідження-спостереження

Завдання. Визначити характерні ознаки, за якими ви змогли впізнати тварину.

Гребінь – розкішна корона, мов із червоного коралу вирізьблена, очі – із  щирого золота, шия поблискує жовтогарячим шовком, а хвіст!.. Колесо! Темно-зелене блискуче колесо виграє проти сонця всіма барвами райдуги.

І носить свого хвоста так гордовито, що глянеш на нього і скажеш: ні, рівного йому на світі немає.

 

Чорні смуги обіч голови, і її смішний чуб на потилиці теж чорний. Довга шия біліє, чистісінька, бо, мабуть, старанно вимита. Мовби вгрузла, піддерши одну ногу, й так чудно бачити її на тоненькій другій, од якої падає на воду хвостика тінь.

 

 

 

 

 

  Наш загальний улюбленець. Кличка Букет. Бурої якоїсь масті, рудий, наче трохи підсмалений, з хвостиком, бадьоро закрученим догори, він крутиться біля ніг, лащиться, усміхається своєю собачою  усмішкою.

 

 

 

 

На груші сидить … Горло у пташки та груди – сірі. На темно-бурих крилах видніються білі плями. На білому череві поперечні смуги…

 

 

 

 

Дослідження-характеристика

Чий опис кращий і чому? Прокоментуйте, зробіть висновки.

 

  • Мамо, ми бачили незвичайну тварину. Не знаємо, як вона називається, - збуджено розповідали Петрик і Дмитрик, повернувшись із цирку.
  •  Опишіть її мені.
  • У неї чотири ноги і хвіст, приємна мордочка з розумним очицями й невеликі вуха, - поспішив Дмитрик.
  • Зачекай , я її опишу, - перебив Дмитрика Петро. -  Схожа на коня, але значно нижча і менша. Величиною з віслюка, тільки не має таких довгих вух і смугаста. Смуги в неї темні, майже чорні, та сірувато-білі. Лягають вони поперечно по тілу, від спини до живота. На стегнах тягнуться косо. Грива в неї коротенька.

-     Та це ж зебра, - каже мама. – міг би відразу сказати, що вона смугаста.

 

Завдання. Розгляньте зебру на малюнку. Чиєму описові відповідає малюнок?

Міркуймо.

Дмитрик навів подробиці, властиві багатьом чотириногим тваринам. Його опис поверховий, а деякі відомості – тільки відображення особистих вражень спостерігача  (приємна мордочка) або несталих, змінних ознак чи відчуттів тварини (розумні очі).

Петрик навів істотну ознаку, за якою зебра відрізняється від схожих тварин, - смугаста.

Такі ознаки називаються ХАРАКТЕРНИМИ.

  • Що потрібно знати, щоб скласти гарний опис?
  • Висновки.

 

 

 

 

Творче конструювання

Випишіть назви ознак на місці пропусків. Скористайтеся довідкою.

У білки … тіло, вкрите … шерстю, і … хвіст. На … голівці – два вушка з … китичками.  … очиці нагадують … намистинки. Хвіст і мордочка у звірка …, ніж усе тільце, а черевце - … .

 

Довідка. Видовжене, рудою пухнастою, пишний, маленькій, темними, маленькі чорні, блискучі,  темніші, світліше.

Висновки

 

Колективна робота. Добір лексичного матеріалу.

Тулуб – маленький, великий, витягнутий

Шерсть – довга, коротка, густа, гладенька, пряма, кучерява, блискуча, тьмяна, жорстка, м’яка, пухнаста, шовковиста.

Лапи – довгі, короткі, криві, рівні

Хвіст – довгий, короткий, куций, пухнастий, прямий, шаблеподібний

Вуха – довгі, висячі, настовбурчені, гострі, великі, маленькі

Морда – загострена, коротка, тупа, приплюснута, прямокутна, видовжена, кругла.

Очі – чорні, карі, зелені, сірі, темні, грайливі, блискучі, сумні, веселі, злі.

 

Перегляд презентації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







 

Написання твору-опису тварини

Завдання: за планом, поданим у вправі 323, скласти і записати твір-опис тварини (пташки або рибки), яка найбільше подобається.

  • Робота над творчим завданням.
  • Опрацювання картки-інструктажу

D:\Baba\флешка2017\4.jpg

  • Зачитування двох-трьох творів та їх рецензування.
  • Висновки

 

Рефлексійно-оцінювальний етап.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Я знаю…

Я вмію…

Я навчився…

Я усвідомив…

 

Підбиття підсумків уроку

«Мікрофон»

Чи сподобався вам урок?

Що нового дізналися на уроці?

Чого ви навчилися під час уроку?

Що зацікавило найбільше?

Чи справдилися ваші очікування?

Яким чином здобуті сьогодні знання зможете використовувати практично?

Що на уроці сподобалося найбільше?

 

Оцінювання. Аргументація оцінок.

Як ви оцінили б власну роботу на уроці? Виставте оцінку за карткою самооцінювання.

D:\Baba\флешка2017\1.jpg

Домашнє завдання.

Загальне.

С.186 Запитання і завдання для самоперевірки.

Індивідуальне.

Намалюйте тварину, яку ви описували.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Білінська Ромуальда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Yel Ksju
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гречана Ірина Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Бєлова Олена Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Шатковська Альона Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Букай Надія Ярославівна
    Насиченість підбором матеріалу для учнів. Гарна наочність. Послідовно викладений матеріал
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Синицька Тетяна Тарасівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Постригань Олена
    Урок сподобався. Матеріал кожного етапу подано в логічній послідовності, вдало підібрані завдання. Деякі елементи апробую у своїй практиці. Дякую. Творчої наснаги!
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
doc
Додано
9 лютого 2018
Переглядів
40296
Оцінка розробки
4.9 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку