У розробці уроку розвитку зв'язного мовлення міститься повний обсяг необхідних теоретичних відомостей щодо написання твору-опису тварини в художньому стилі, а також система вправ та завдань, спрямованих на формування й закріплення текстотворчих умінь.
Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі
Мета: навчити учнів складати опис тварин за власним спостереженням, розвивати образне мислення, творчу уяву, пам'ять, увагу, підвищувати культуру усного й писемного мовлення, вчити грамотно оформляти текст, дотримуючись особливостей типу мовлення (опис), формувати навички самоконтролю і самоперевірки, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати естетичні смаки, виховувати любов до всього живого, до природи рідного краю, бажання берегти і любити рідну землю.
Тип уроку: зв’язне мовлення
Обладнання: підручник, зразки творів, робочі картки, картка оцінювання роботи на уроці, презентація, ілюстрації тварин.
Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, робота з текстом, творче конструювання, дослідження-характеристика, дослідження-спостереження, робота з підручником, мультимедійна презентація, інтерактивна вправа «Незакінчене речення», самооцінювання і взаємооцінювання, «Мікрофон».
Цілі уроку
Учні знатимуть
Учні вмітимуть
Епіграф
На все впливає мови чистота:
Зір глибшає і кращають уста, стає точнішим слух, а думка ллється,
Як вітром розколихані жита.
Д. Павличко
Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку
Прийом «Створи настрій»
Передайте свій настрій за допомогою трьох прикметників. Дайте кілька порад собі та/або однокласникам, у яких не дуже гарний настрій; розкажіть, як його підняти.
Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Колективне цілевизначення і планування діяльності на уроці
Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя.
Чи любите ви тварин?
Щодня ви їх бачите, доглядаєте, допомагаєте їм. Усі вони чимось відрізняються: зовнішнім виглядом, вдачею, звичкам.
І, звичайно ж, вам хочеться поділитися своїми враженнями від тваринки, яка особливо подобається.
Навчімося ж описувати її.
Бесіда
У реченнях опису тварин, “відомим” є назва самої тварини або її частин тіла, а “новим” – ознаки.
Опис – це висловлювання, у якому йдеться про ознаки предмета. Ці ознаки є постійними або одночасними. В описі йдеться про ознаки всього предмета та про ознаки його окремих частин.
Для опису можна поставити одне з таких питань: ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ?
Опрацювання навчального матеріалу
Дослідження-характеристика
Порівняйте обидва тексти. До якого типу і стилю мовлення вони належать? Чим різниться їх мовне оформлення? Завдяки яким словам опис став точнішим і яскравішим? На які питання вони відповідають? До якої частини мови належать? Яка їх роль у мовленні?
Лебідь
Лебідь – великий перелітний дикий водоплавний птах із довгою вигнутою шиєю і білим (рідше чорним) пір’ям. Живе на берегах прісних річок і озер.
(З енциклопедії).
Лебідь
Лебедя за його силу, красу і величну осанку давно і справедливо названо царем усієї водоплавної птиці.
Білий, як сніг, з блискучими прозорими невеликими очима, з чорним дзьобом і чорними лапами, з довгою, гнучкою й красивою шиєю, він невимовно прекрасний, коли спокійно пливе між зеленим очеретом по темно-синій гладкій поверхні води.
(За С. Аксаковим).
Удосконалення практичних умінь і навичок.
Робота з підручником
Вправа 322
Дослідження-спостереження
Завдання. Визначити характерні ознаки, за якими ви змогли впізнати тварину.
Гребінь – розкішна корона, мов із червоного коралу вирізьблена, очі – із щирого золота, шия поблискує жовтогарячим шовком, а хвіст!.. Колесо! Темно-зелене блискуче колесо виграє проти сонця всіма барвами райдуги.
І носить свого хвоста так гордовито, що глянеш на нього і скажеш: ні, рівного йому на світі немає.
Чорні смуги обіч голови, і її смішний чуб на потилиці теж чорний. Довга шия біліє, чистісінька, бо, мабуть, старанно вимита. Мовби вгрузла, піддерши одну ногу, й так чудно бачити її на тоненькій другій, од якої падає на воду хвостика тінь.
Наш загальний улюбленець. Кличка Букет. Бурої якоїсь масті, рудий, наче трохи підсмалений, з хвостиком, бадьоро закрученим догори, він крутиться біля ніг, лащиться, усміхається своєю собачою усмішкою.
На груші сидить … Горло у пташки та груди – сірі. На темно-бурих крилах видніються білі плями. На білому череві поперечні смуги…
Дослідження-характеристика
Чий опис кращий і чому? Прокоментуйте, зробіть висновки.
- Та це ж зебра, - каже мама. – міг би відразу сказати, що вона смугаста.
Завдання. Розгляньте зебру на малюнку. Чиєму описові відповідає малюнок?
Міркуймо.
Дмитрик навів подробиці, властиві багатьом чотириногим тваринам. Його опис поверховий, а деякі відомості – тільки відображення особистих вражень спостерігача (приємна мордочка) або несталих, змінних ознак чи відчуттів тварини (розумні очі).
Петрик навів істотну ознаку, за якою зебра відрізняється від схожих тварин, - смугаста.
Такі ознаки називаються ХАРАКТЕРНИМИ.
Творче конструювання
Випишіть назви ознак на місці пропусків. Скористайтеся довідкою.
У білки … тіло, вкрите … шерстю, і … хвіст. На … голівці – два вушка з … китичками. … очиці нагадують … намистинки. Хвіст і мордочка у звірка …, ніж усе тільце, а черевце - … .
Довідка. Видовжене, рудою пухнастою, пишний, маленькій, темними, маленькі чорні, блискучі, темніші, світліше.
Висновки
Колективна робота. Добір лексичного матеріалу.
Тулуб – маленький, великий, витягнутий
Шерсть – довга, коротка, густа, гладенька, пряма, кучерява, блискуча, тьмяна, жорстка, м’яка, пухнаста, шовковиста.
Лапи – довгі, короткі, криві, рівні
Хвіст – довгий, короткий, куций, пухнастий, прямий, шаблеподібний
Вуха – довгі, висячі, настовбурчені, гострі, великі, маленькі
Морда – загострена, коротка, тупа, приплюснута, прямокутна, видовжена, кругла.
Очі – чорні, карі, зелені, сірі, темні, грайливі, блискучі, сумні, веселі, злі.
Перегляд презентації
Написання твору-опису тварини
Завдання: за планом, поданим у вправі 323, скласти і записати твір-опис тварини (пташки або рибки), яка найбільше подобається.
Рефлексійно-оцінювальний етап.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Я знаю…
Я вмію…
Я навчився…
Я усвідомив…
Підбиття підсумків уроку
«Мікрофон»
Чи сподобався вам урок?
Що нового дізналися на уроці?
Чого ви навчилися під час уроку?
Що зацікавило найбільше?
Чи справдилися ваші очікування?
Яким чином здобуті сьогодні знання зможете використовувати практично?
Що на уроці сподобалося найбільше?
Оцінювання. Аргументація оцінок.
Як ви оцінили б власну роботу на уроці? Виставте оцінку за карткою самооцінювання.
Домашнє завдання.
Загальне.
С.186 Запитання і завдання для самоперевірки.
Індивідуальне.
Намалюйте тварину, яку ви описували.