Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему "Групи слів за значенням"

Про матеріал

На уроці ми ознайомимося з синонімами, антонімами, омонімами. Навчимося визначати їх у реченнях і використовувати у своєму мовленні. Розвивати память, увагу, мислення учнів, збагачувати словниковий запас. Виховувати любов і повагу до усної народної творчості.

Перегляд файлу

Заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Матейки

 

 

 

 

 

 

 

« Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми»

 

 

 

 

 

                                                                  Підготувала

                                                            вчитель української  мови  

                                                                                                та літератури  

                                                                                              Харчук Наталія

                                                                                                    Леонідівна

 

2017

Урок-подорож Лексикологією. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми              

Мета: 

- ознайомитися із синонімами, антонімами, омонімами, навчитися визначати їх у реченнях і використовувати у своєму мовленні;

- розвивати пам’ять, увагу, мислення учнів, збагачувати словниковий запас;

- виховувати любов і повагу до усної народної творчості.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-подорож.

Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, роздавальний матеріал, підручники, зошити.

                                                        Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ                                                                                                             «Створюємо настрій»                                                                                                  

Потяглись до сонця віти,                                                                                                                                                                                          Сіє музику дзвінок.                                                                                                                                                    Починаймо, любі діти,                                                                                                                                                                             Мови рідної урок.                                   

Сьогодні у нас - незвичайний урок.                                                                                                                   Сьогодні ми зробимо ще один крок                                                                                                                                                                 В країну чудову, в країну відому,                                                                                                                                                                                                            Що нас чекає й збагачує мову.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Країна цікава, тож парти свої                                                                                                                               Перетворіть у всюдиходи малі.                                                                                                                                                              Всі сядьте рівненько, працюйте уважно,                                                                                                                  Потрапить туди щоб було вам неважко!                                                                                                                           

ІІІ. Перевірка домашнього завдання + поглиблення вивченого матеріалу.                                               

Перевіримо домашнє завдання.

 Бліц-опитування:

Що таке лексика?

Що таке лексикологія?

Які слова називають однозначними?

Які слова називають багатозначними?

Яке значення слова називають прямим?

Коли слова вживаються у переносному значенні?                                                                1

Чи всі частини мови мають лексичне значення?

Перед тим, як почати працювати, прошу вас звернути увагу, як треба правильно сидіти за партою.  Тож розгорніть зошити й запишіть тему уроку              слайд 1

Слово учителя                                                                                    слайд 2

Учитель. Епіграфом нашого уроку буде народний вислів: «Хто говорить або пише, той сіє, хто слухає або читає, той збирає».

 Ну що ж, почнімо нашу подорож. Для того щоб дізнатися якомога більше про групи слів за значенням, нам треба поставити перед собою мету.                             Слайд 3

 Сьогодні вона буде такою:

1. Познайомитися з синонімами, антонімами, омонімами.

2. Навчитися визначати їх у реченнях.

3. Використовувати у своєму мовленні.

 А щоб нам легше було орієнтуватися в новому місці, необхідно мати схему маршруту. Ось вона, ознайомтеся.                                                                                        Слайд 4

1. Відвідання хатинки груп слів за значенням (знайомство).

2. Прогулянка Лексикологією (виконання завдань).

3. Повернення додому (перевірка своїх знань).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Фантастична добавка»(стимулювання внутрішньої мотивації: інтерес до матеріалу, який вивчають)

Учитель. Ми продовжуємо з вами подорожувати Лексикологією. І сьогодні завітаємо в гості до хатинки Синонімів, Антонімів, Омонімів. Послухайте казку.  

     В одному чудовому місті під назвою Мовознавство жила одна багата жінка. Звали її Лексика, а багата вона була тим, що мала трьох гарних синів. Звали їх Антонім, Синонім та Омонім. Кожен з них уже мав свою власну родину, проте всі вони жили разом, в одному прекрасному будинку, тільки на різних поверхах.

Найкраще жилося родині Синоніма, бо, хоча він і мав найбільше дітей, проте все в його родині було дружньо та злагоджено, адже всі вони підтримували один одного. І якщо комусь з родини Синонімів було сумно, то всі також були зажурені, невеселі. Або навпаки, коли хтось один сміявся, то всі його підтримували: реготали, заливалися сміхом. Отож хоч і були в цій родині усі з різними іменами, проте такі близькі за характером та вдачею.

У сім'ї Антоніма не все було добре та злагоджено, як у його брата Синоніма. Причиною сварок та непорозумінь були постійні розбіжності в поглядах, адже в родині панувала звичка протирічити один одному. Через це родині нічого не вдавалося зробити спільно. Якщо один працював, то інший обов'язково бив байдики, якщо комусь у родині було холодно і він зачиняв усі двері й вікна, то комусь обов'язково раптом ставало жарко, і він поспішав відчиняти вікна. Так виникали сварки, що доходили аж до бійок. Так і жили Антоніми, весь час маючи протилежне значення.

Та найгірше жилось Омоніму, бо в його родині панувало суцільне непорозуміння. Деякі члени родини мали однакові імена, але були зовсім різними (лист паперу та лист дерева, коса дівоча та коса - гостре знаряддя праці). І якщо батько кликав когось одного із синів, то обов'язково приходив і другий. Ніхто в родині не міг вирішити цю проблему, адже ніхто нічого не розумів - все було так заплутано.

Якось Лексика відвідала своїх синів, зрозуміла їхні проблеми й вирішила допомогти їм. Вона викликала своїх сестер - Лінгвістику та Етимологію, щоб ті допомогли з'ясувати значення слів - синоніми, антоніми, омоніми. Швидко в країні запанував лад, адже з'явилися словники, заглянувши до яких можна було легко зрозуміти значення слова та дібрати до нього синонім чи антонім.                                                                                                                                        2

Слово вчителя. –  Отже, вирушаємо. І завітаємо до родини синонімів. Слайд 5

 Знайомство з синонімами . Робота з підручником

а) Робота в групах 

 Одна група  добере синоніми до слова «дорога», а друга — слова «йти».

 Слова, які ви підібрали, називаються синонімічним рядом.

 б) Прийом «Я — редактор»                                                                                      слайд 6

 Учитель. Пропоную вам попрацювати редакторами. На дошці перед вами вірш Дмитра Павличка  «Мрія». Із поданих у дужках синонімічних рядів виберіть правильне слово. 

  • Як виросту, збудую (дім, хату, оселю).
  • На хаті колесо (приладнаю, прикріплю, приб’ю).
  • А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)
  • Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).
  • Нехай розводиться (селиться, гніздиться, обживається)
  • По всіх деревах і (будинках, оселях, хатах).
  • Нехай мені щоночі (здається, сниться, увижається),
  • Що я літаю, наче (птиця, пташка, птах).                                                                                                          в) Гра «Відшукай!»

Учитель. Запишіть прислів’я, підкресліть синоніми.                      Слайд 7

  • Горить, палає і втоми не знає.
  • Де багато шуму й гамору, там мало толку.
  • Де можна в лантух, там мішка не треба.
  • З нього ні діла, ні роботи.
  • Не поле родить, а нива.
  • Переливає з пустого в порожнє.
  • Косо, криво, аби живо.
  • Не лукав, не хитруй, а добре працюй.

  Щоб дізнатися, яка родина попереду, я пропоную Вам гру  «Так» чи «Ні».


Зіграти хочеться мені                                                      Із вами, друзі, в «Так» чи «Ні».                                            Вам запитання задаю                                                  Готуйте відповідь свою,                                              Відповідай, коли мастак,                                                             Єдиним словом: «Ні» чи «Так».                                       Скажіть, співає сом пісні?                                          Не гайте з відповіддю! Ні!                                                             Чи вміє плавати гусак?                                                        Ну, що на це сказати?Так!                                         Скажіть мені, червоний мак                                                      В січневу пору квітне?  Ні!                                               А крокодили на сосні                                                Свої будують гнізда?  Ні!                                            Чи може вище гір літак                                                У вишину злетіти?  Так?                                                    Узори пишні на вікні                                                            Мороз малює взимку? Так!                                                    Чи достигають навесні                                                       Пшениця й жито в полі?  Ні!                                                                          Ріка біжить у далині,                                                     Чи є у неї ноги?    Ні!                                                                     А під кінець скажіть мені,                                          Цікава гра у «Так» чи «Ні»?

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 


-Отже, скажіть. Діти, назва гри «Так» чи «Ні» до якої групи слів відноситься?

-Правильно, до антонімів.                                                                        Слайд 8

Знайомство з антонімами

 а) Робота з підручником у парах.

 

Виконання вправ.

До вашої уваги невеличка гра, я вам кидаю м’яч і кажу слово, а ви повинні підібрати антонім до мого слова і повернути м’яч

(наприклад: день-ніч, війна-мир, білий-чорний, важко-легко, великий-малий,  праця-лінь, друг-ворог, мовчати-казати, радість-печаль, світло-темрява,купувати-продавати

 Письмово доберіть до поданих слів антоніми, підкресліть перші букви. Яке слово вийшло?

  • Пасивний – активний.
  •  День — ніч.                                                                         Слайд 9
  • Голосно — тихо.
  • Песиміст — оптиміст.
  • Учений — неук.
  • Вітчизняний — імпортний.
  • Багато — мало.                                                                     Слайд 10
  •  Прочитайте прислівя. Визначте в них слова з протилежним значенням. На дошці.

б) Гра «Доповни прислів’я»                                                       слайд 11

 Учитель. Доповніть прислів’я антонімами.                                                                                                                   

 

Аби день переднювати, а... переночувати.                                                                                                              Краще погано їхати, ніж... йти.                                                                                                                                        Добре довго пам’ятається, а ..., на щастя, забувається.                                                                                      Вчення — світ, а ... — тьма.                                                                                                                                              Ранні пташки росу п’ють, а ... слізки ллють.

 

Отже, які слова називаються антонімами? Наведіть приклади.

Знайомство з омонімами                                                                        слайд 12

 

а) Виконання завдання

 

Учитель. І нарешті, ми познайомимося з омонімами. А приклад до цього правила схований у завданні. Доберіть потрібне слово.

 

1. Співає зозуля (кує) — б’є молотом коваль (кує).                                     Слайд 13

2. Велика ділянка ґрунту, на якій росте пшениця (поле) — людина грядку... (поле)

3. Небесне світило (Місяць) — проміжок часу в 30 днів (місяць).

4. Вулканічна маса (лава) — на ній сидять у дворі бабусі (лава).

— Як називаються дібрані вами слова? (Омоніми)

  •  Спробуйте за малюнком підібрати омоніми .                                 слайд 14

В українській мові омоніми поділяються на три групи: омографи, омофони, омоформи.

 Омографи — їх однаково пишуть, але вони різняться за наголосом.  Слайд 15                     

Жила — жила; приклад — приклад.                                                                                16

Омофони — однаково звучать, але пишуть їх по-різному.   Віра — віра; сонце — сон це.              4.                                                                    

Омоформи — однаково пишуть та вимовляють, але належать до різних частин мови.       

Мати (іменник) — мати (дієслово); три (числівник) — три (дієслово). Слайд 17

 

 в) Гра «Знайди омонім»                                              слайд 18

  • Сім подорожніх на віз, аби тільки кінь віз.
  • Дівчина без коси не має краси. Коси, коса, поки роса.
  • Млин меле — мука буде, язик меле — мука буде.
  • Хто любить музику, той не може не любити життя. Нащо нам музики, коли в нас довгі язики.

Учитель. Отже, які слова називаються омонімами? Які види омонімів ви знаєте? Наведіть приклади.

  • Розгадайте загадки, знайдіть омоніми.                   19 Слайд
  • Наступне завдання : скласти речення з поданими словами.              Слайд 20                                      Ми побували з вами в хатинці Синонімів, Антонімів, Омонімів. А тепер відгадайте загадки. 

Я антонім слова літо,

В мене біла, тепла свита,

Хоч мороз люблю сама,

Адже звуть мене... (зима)

Я антонім шуму, стуку,

Уночі без мене мука.

Для спочинку наймиліша.

Відгадайте, хто я... (тиша)

     Пригадайте прислів’я про хорошу роботу й знання, які допомагали нам у роботі. (Випереджувальне завдання, учні зачитують прислів’я.)

 

 ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

 І останнє Ваше завдання – це виконати тестові завдання. Але ці тести непрості, а чарівні. Склавши всі букви правильних відповідей, то прочитаєте настанову відомого поета Максима Рильського з його вірша «Мова».     1 2 3 4 5 6 7 8   9 10 11 12
                                                     П Л Е К А Й Т Е    М  О  В   У

1.Синоніми – це слова:

  П. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням;

  Р. протилежні за значенням;
  С. однакові  за звучанням , зовсім різні за значенням;

  Т. схожі за звучанням, але зовсім різні за значенням.

2.Знайти групу слів, які є синонімами:                                                                                               К. брудно, охайно, скрутно;

  Л. солдат, боєць, воїн;

  М. ніч, день, денний;

  Н. бити, квапитись, читати.

3.Знайти синонім до слова азбука:                                                                          5

  Е. алфавіт;

  Є. кросворд;

  Ж. азбест;

  З. каламбур.

4.Антоніми – це слова:

  К. протилежні за значенням;

  Л. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням;

  М. однакові за звучанням , але різні за значенням;

  Н. схожі за звучанням, але зовсім різні за значенням.

5.Знайти антонім до слова ТИХИЙ у словосполученні ТИХИЙ ГОЛОС:

  А. гучний;  В. неспокійний;

  Б. вітряний; Г. розбурханий.

6.Знайти пару речень з омонімами:

  Ї. Щебет солов’їв заснув.  Говір галок пробудився.

  Й. Високо десь гусиний лине ключ.  На столі лежав великий, старовинної різьби ключ.

  К. Ярослава вдивляється в далечінь, чи не з’явиться дорогий ладо. Але порожньо на дорозі.

7.Омоніми – це слова:

  Т. однакові  за звучанням, але зовсім різні за значенням;

  У. різні за звучанням, однакові за значенням;

  Ф. протилежні за значенням;

 8. Омоніми – це слова:

  Д. схожі за звучанням, але різні за значенням;

  Е. однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням;

  Є. протилежні за значенням.

9.Лексикологія – це розділ науки про мову, який вивчає:

  М. лексику;            Н. звуки мовлення

  О. слова і словосполучення;       П. правила написання слів.

10.Знайти антонім до слова РАДІТИ:

  О. сумувати;  Р. веселитися;

  П. жартувати; С. співчувати.

11.Знайти синонім до слова КРИЧАТИ:                                                                                     6

  В. галасувати;    Д. говорити;

  Г. радіти;            Е. співати.

12.Знайти речення з антонімами:

  У. Вночі спить на землі, а вранці тікає.

  Ф. Вранці я часу не маю.

  Х. Люди стали скрізь такі щирі, сердечні, довірливі.

  Ц. Спіють яблука і зріє виноград.

  Чи  досягли ми мети?

 

Перевіряймо!

Дайте відповіді на питання:

1. Які слова називаються синонімами?

2. Які слова називаються антонімами?

3. Які слова називаються омонімами?

4. Назвіть види омонімів.

5. Які слова належать до омографів?

6. Які слова належать до омоформ?

7. Які слова належать до омофонів?

 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

Г) Слово вчителя.

Всі ви добре працювали                                                                                                                                          

Знання з теми здобували

Час проминув недарма –

Низьких балів в нас сьогодні нема.

А високих – кільканадцять

Маєте за плідну працю.                                                                                                                                                   

Та і це не головне 

Любі друзі, основне –                                                                     

Те, що ви навчились знову

Шанувати рідну мову.

Бережіть її чудову,

Українську калинову.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ                               слайд 21                                                                                         Вивчити параграф у підручнику, записи в зошитах;   

 виконати вправу

     слайд 22                                                                                                                            7                                                                                                                                                                                                      

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ременюк Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
10424
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку