Тема: Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження та освоєння материка.
Практична робота № 8 (продовження). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Південної Америки.
Мета:
- сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення та берегову лінію Південної Америки, з’ясувати основні закономірності формування природи материка, порівняти фізико-географічне положення Південної Америки та Африки, розширити знання учнів про історію відкриття і дослідження материк;
- розвивати уміння самостійно складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації; розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та порівнювати, робити висновки і узагальнення;
- виховувати толерантне відношення до товаришів під час роботи в групах, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виваженість у своїх твердженнях та цікавість до отримання нових знань.
Обладнання: фізична карта Південної Америки, карта світу, атласи, контурні карти, підручники, відео сюжет, презентація до уроку.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І.Організаційний етап
Кожному учню роздаю по три смужки різних кольорів:
зелена -спокій,гарний настрій;
синя – байдужість;
червона – нервовість,збудливість.
Учень обирає смужку настрою.
Тож сядьмо обличчям один до одного, відчуймо тепло долонь, закриймо очі
(діти повторюють за учителем) і промовляймо:
Я – розумний...
Я – щасливий...
Я - досліджую,думаю, замислююся
Я – впевнений у собі, бо я живу заради добра на Землі...
Зачитується пам’ятка роботи на уроці:
1. Будь уважним;
2. Не бійся помилитись;
3. Висловлюй свою думку;
4. Слухай і чуй!
5. Роби самостійно висновки
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Подорожувати ми будемо на авіалайнері. Але для того щоб потрапити на нього, вам потрібен квиток, який ви отримаєте за уже здобуті раніше знання.
1. Який материк ми вивчали першим? Назвати та показати на карті його крайні точки.
2. Показати найдовшу річку світу, та найповноводнішу річку Африки.
3. Яке озеро змінює свою площу протягом року?
4. Найспекотніше місце у світі? (Показати і вказати температуру)
5. Що таке «ваді»?
6. Найбільше озеро Африки?
8. Найбільша пустеля світу?
9. Які океани омивають Африку?
10. Найбільший острів Африки?
11. Гори на пн.зх. Африки?
12. Найвищий вулкан Африки?
Отже, як я бачу готові до подорожі.
На дошці на окремих аркушах розміщені вроздріб характеристики материків. Із запропонованих характеристик визначте ті, які відповідають вже вивченим континентам та прикріпіть їх на фізичну карту на визначений материк.
Африка:
- екватор проходить майже посередині;
- найжаркіший;
- знаходиться найбільша пустеля;
- займає друге місце за площею.
(На дошці залишаються характеристики, які стосуються материка Південна Америка).
- за формою нагадує трикутник;
- знаходиться найдовша гірська система;
- протікає багато повноводних річок;
- знаходиться найбільша низовина світу.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Створення проблемної ситуації.
- Які характеристики залишились?
- Як ви гадаєте, до якого материка вони підходять?
- Чому саме до Південної Америки, а не до інших?
- Давайте подумаємо і висловимо свої припущення про тему нашого уроку.
- За яким типовим планом вивчаємо материк?
- Для чого необхідно знати географічне положення материка?
Природа материка яскрава, традиції його жителів зацікавлять кожного, тому на сьогоднішньому уроці ми починаємо шлях дослідження материка як завжди — зі знайомства: характеристики географічного положення та історії його дослідження й освоєння.
- Що ви вже знаєте про цей континент?
(Учні заповнюють 1 стовпчик таблиці)
- Що б ви хотіли дізнатися про цей материк?
(Учні заповнюють 2 стовпчик таблиці)
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
Розв’язати проблемне питання: який вплив має фізико-географічне положення на особливості природи материка?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Оголошення теми:. Географічного положення Південної Америки. Дослідження та освоєння материка.
Учитель
Південну Америку називають материком природних рекордів, а ми знаємо, що всі рекорди занесені до Книги рекордів Гіннеса. Давайте і ми спробуємо скласти книгу рекордів Південної Америки.
Завдання: Використовуючи карти атласу, фізичну карту Південної Америки визначте рекорди континенту.
Номінація |
Географічний об’єкт |
Найдовша гірська система світу |
Анди |
Найвища вершина Західної півкулі та Південної Америки |
г.Аконкагуа |
Найбільша низовина світу |
Амазонська низовина |
Найповноводніша річка світу |
Амазонка |
Найвищий діючий вулкан світу |
Льюльяльяко |
Найвисокогірніше озеро світу |
Тітікака |
Найвищий водоспад світу |
Анхель |
Найширший водоспад у світі |
Ігуасу |
Учитель
Кожен з вас отримав білет, який дає вам можливість перебувати на континенті Південна Америка. Але для початку нам потрібно його заповнити.
Починаючи вивчати будь-який материк, що ми дізнаємось в першу чергу? (географічне положення)
- Що таке фізико-географічне положення материка?
- Давайте пригадаємо, які опорні поняття нам знадобляться для визначення ФГП?
1. Екватор (найдовша паралель, проведена на однаковій відстані від полюсів)
2. Нульовий меридіан (географічний меридіан, який проходить через Гринвіцьку обсерваторію в Англії)
3. Тропіки (паралелі, віддалені від екватора на північ і південь на 23?30΄)
4. Географічні координати (широта й довгота даної точки)
5. Крайні точки (точки, що визначають місце розташування в системі географічних координат, а також визначають протяжність території держави з півночі на південь та зі сходу на захід)
Отже, для визначення географічного положення нам потрібно:
1. Площа
2. Крайні точки
3. Положення відносно екватора
4. Положення відносно нульового меридіана
5. Положення відносно тропіків
6. Положення відносно материків
7. Положення відносно океанів
Тож висадившись на Материку ми розпочинаємо заповнювати наш білет.
Робота з атласом
1)Яка ж площа Південної Америки? Звернемося до картографічного путівника по материку (атлас – ст. 27) – 17,8 млн км2 а з островами –18,2 млн км2.
А яке ж місце за площею займає Південна Америка серед інших материків?
Прийом «Робота з підручником»
Ст. 5 вашого підручника (4 місце)
Дізнавшись площу наше око замилувало узбережжя прекрасної Амазонки і ми йдемо прогулюватись ним.
Прийом «Пляшкова пошта».
2) Крайні точки
І тут хвилі принесли нам дивну пляшку, а ній 4 записки з географічними координатами якихось об’єктів. Давайте з’ясуємо, що це за об’єкти. Для виконання завдання вам дається 2 хвилини.
12 ° пн.ш. 71° зх.д. – Пн – Галлінас
53° пд.ш. 71° зх.д. – Пд – Фроуерд
4° пд.ш. 81° зх.д. – Зх – Паріньяс
7°пд.ш. 34°зх.д – Сх – Кабу-Бранку
Що ж ми з’ясували – це координати крайніх точок Пд. Америки
Фронтально прийом «Мозковий штурм»
Рухаємося далі
3) Положення на градусній сітці
а) Яке положення займає Південна Америка стосовно екватора, і в яких півкулях вона розташована?(на півночі перетинається екватором, і в пн і в пд півкулях)
Але на відміну від Африки, більша частина материка лежить на південь від екватора, тому на більшій частині території Південної Америки (крім півночі) пори року змінюються таким чином: коли у нас січень то тут середина літа, а у липні – зима.
б) Яке положення займає Південна Америка, відносно нульового меридіана, і в яких півкулях вона розташована? (повністю в зх півкулі). Тому коли в Україні день, в Америці – глибока ніч.
в) Чи перетинають материк тропіки? (перетинається Південним тропіком)
Тому разом із Африкою і Австралією Пд. Америку відносять до материків тропічних широт. Тут тепло протягом усього року і значно волого, лише крайній південь материка досягає помірних широт, де взимку на рівнинах температура знижується до майже 0.
4) Положення відносно інших географічних об’єктів
а) положення відносно материків
Щодо розташування Пд. Америки відносно інших материків, то лише вузький Панамський перешийок сполучає її з Північною Америкою. Від інших материків Пд. Америка ізольована.
Розповідь про побудову Панамського каналу
Неширокий і довгий Панамський перешийок з'єднує материк з Північною Америкою. А в найвужчій і найдовшій частині перешийка на початку XX ст. був проритий Панамський канал. По ньому проходить умовний кордон між Північною і Південною Америкою. Панамський канал — одне з найбільших інженерних споруд у світі. Довжина каналу — 81 км, глибина — 12 м. Він з'єднує Атлантичний океан із Тихим. До відкриття каналу шлях з одного океану до іншого займав 12 тис. км навколо Південної Америки. Щорічно по каналу проходить 14 тис. кораблів.
б) відносно океанів (моря, затоки, протоки, течії, берегова лінія)
Якими океанами омивається?
- Тихий (на заході) та Атлантичний (на сході). (стікери на дошку)
Які моря відносяться до цих океанів, що омивають материк?
- на півночі – Карибське море (Атлантичний океан)
Карибське море – отримало назву індіанського племені карибів, які колись проживали на його берегах, також відоме піратськими базами та островом Скарбів.
Які затоки розташовуються в межах материка?
- На сході материка розташована затока Ла-Плата
Ла-Плата – широке, затоплене морем гирло річки Парана.
В перекладі з іспанської назва означає «срібна річка». Така назва виникла у 16 ст., коли італійський мореплавець Себастьян Кабот виміняв у місцевих індіанців срібні прикраси. Пізніше і країна почала називатися Аргентина – від латинського «срібна». Хоча, насправді, у місцевих надрах срібла немає. Його видобували з давніх-давен в Андах, а сюди привозили.
Які природні межі відокремлюють від найближчих материків?
- від Антарктиди на півдні відділяє протока Дрейка.
Протока Дрейка – в 1578 р. Френсіс Дрейк першим проплив по НАЙширшій протоці планеті.
Течії, які панують біля берегів Південної Америки? Як вони впливають на природу материка?
( теплі –Гвіанська (А), Північна Пасатна( Т і А), Бразильська (А), холодні – Перуанська (Т), Фолклендська (А), Течія Західних Вітрів (Т і А).
Прийом «Проблемне питання»
Завдяки чому на НАЙвологішому материку світу розгорнулася НАЙпосушливіша пустеля Атакама. Та ще й на березі океану?
(Холодна Перуанська течія). Опади бувають лише у вигляді роси. В окремих місцях їх кількість не перевищує 1 мм/р.
Також на зменшення вологи впливають течія Західних вітрів та Фолклендська.
Але навпаки відбувається на східному узбережжі материка. Там потужні Гвіанська та Бразильська течії приносять рясні опади.
Розчленованість берегової лінії
Берегова лінія розчленована слабо, за виключенням пд-зх узбережжя тут розташовуються вузькі затоки — фіорди —видовжені глибокі морські затоки на гористому узбережжі, які мають високі круті скелясті береги.. Південніше материка розташовано архіпелаг Вогняна Земля.
Чи можете ви пояснити чому архіпелаг має саме таку назву? (експедиція Магелана).
На півночі материка – Малі Антильські острови. «Анти» з грец. – навпроти, тобто розташовані навпроти материка.
В районі екватора, в тисячі кілометрів на зх від Пд. Америки розкинувся архіпелаг вулканічних островів Галапагос. Іспанці, що відкрили цю землю, побачили тут велетенських черепах масою до 300 кг. Живуть ці черепахи по 300-400 років. Галапагос – з ісп. «черепахові острови».
Після опрацювання матеріалу підручника та роботи з атласами учні представляють матеріали досліджень та роблять узагальнення, заповнюючи пропущені слова в тексті.
Гвіанська.
відокремлює протока Дрейка.
частину світу – Америку. Межа між материками проходить по Панамському
каналу.
Обговорення проблемних питань:
4.Історія відкриття та дослідження материка.
Учитель
- Як була відкрита Південна Америка? Хто вивчав її та досліджував? Ви дізнаєтесь, працюючи з текстом підручника та картами атласу.
Завдання: складіть таблицю про відкриття та дослідження Південноамериканського континенту.
І варіант - «Першовідкривачі»
ІІ варіант - «Дослідники»
«Першовідкривачі»
Дата |
Мандрівник |
Відкриття |
1492р. |
Експедиція Х. Колумб |
|
|
|
Вперше описав природу й населення. Дав назву Новий світ |
|
«Дослідники»
Дата |
Дослідник |
Результати дослідження |
1799-1804 рр. |
Німецький географ Александр Гумбольдт та французький ботанік Е.Боплан |
|
|
||
1831—1832 рр. |
Ч. Дарвін |
|
|
|
|
Обговорення проблемних питань:
Практична робота № 8
Робота з контурною картою за варіантами (без атласів)
Позначте підпишіть на фізичній контурній карті «Південна Америка» такі географічні об’єкти:
V. Закріплення нового матеріалу.
Прийом «Уявна подорож навколо материка за 2 хвилини», індивідуально
Тож розпочинаємо, відправною точкою нашого маршруту стає м. Галіннас, далі ми рухаємося водами Карибського моря та дістаємось Малих Антильських островів, рухаємось далі водами Атлантичного океану, де наш корабель підхоплює тепла Гвіанська течія, і рухаючись за нею ми дістаємось до м. Кабу-Бранку, а від нього ми пливемо теплою Бразильською течією і дістаємось затоки Ла-Плата, де перепочинимо і продовжимо свій шлях холодною Фолкландською течією, огинаємо Магеланову протоку та потрапивши у хвилі течії Західних вітрів ми проходимо по найширшій в світі протоці Дрейка і бачимо вдалині крайню південну точку м. Горн, далі потрапляємо у води Тихого океану, а тут холодна Перуанська течія несе нас до м. Паріньяс, а далі водами Тихого океану ми дістаємось до Панамського перешийка і проходимо Панамським каналом та причалюємо до берега.
А нам мабуть час вже поветатися додому, але наш аеропорт розташований на найвищій точці материка Пд. Америка – горі Аконкагуа, і щоб дістатися до її вершини нам треба подолати перешкоди і показати, які ж знання ми засвоїли під час уроку.
Прийом «Олімп знань», фронтально
І так перед вами олімп наших знань з цифрами:
Жовті стікери – то мінерали і гірські породи, якими складена гора і вони мають запитання для середнього рівня знань,
Зелені стікери – то рослинний світ, і він має запитання достатнього рівня знань
І блакитні стікери – то наша вершина, яка має запитання високого рівня знань.
Тож ви обираєте для себе стікер з кольором та номером запитання, відповідаєте на нього та прикріплюєте до контурної карти на дошці.
Запитання до стікерів
Жовті стікери
1.Материк перетинаю
На 2 частини поділяю
Я існую лиш на карті
Пам’ятати мене варто
(екватор)
2.Я вузесенька протока
Довго Магелан шукав
Та відкрив мене і «Опа»
Потрапив в Тихий океан
(Магеланова протока)
3.Ми 4 крайні точки
Не лінись, сам нас назви
Схід і захід, північ, південь
Нас на карту нанеси
Зелені стікери
4.Південна Америка разом з Північною
Частину єдину утворюють світу одвічную,
Вузький перешийок Панамський єднає,
Канал однойменний Америки дві розділяє.
(Панамський канал)
На крайньому півдні лежить та Земля,
Цей острів примітив Магеллан іздаля.
На ньому палили туземці вогні,
І назва лишилась й по нинішні дні.
(Вогняна Земля)
Я відоме навіть з фільмів
Що про Джека Горобця
А від племені карибів
Пішла моя назва ця
(Карибське море)
І блакитні стікери
Цариця річок тут тече-протікає,
Не дивно, що й назв вона декілька має.
Початок бере свій на заході, в Андах,
А далі - на схід, до Атлантики в мандрах.
(Амазонка)
А на заході, звичайно,
Гірська система молода.
Тут діючих і згаслих багато вулканів,
Стовби лиш від диму навкруг океанів.
(гори Анди)
Від латині «Срібна річка»
Але срібла тут нема
Затоки назва невеличка
Словами складена двома
(Затока Ла-ПЛАТА)
Якщо учні погоджуються із запропонованим твердженням, то піднімають червону картонну долоньку, якщо ні – синю.
Південної півкулі. (Так)
здійснили тільки в ХХІ ст. (Ні)
Завдання: визначити подібні та відмінні риси фізико-географічного положення Південної Америки та Африки.
(учні користуються планом характеристики ФГП)
VІ. Підсумок уроку
(сформулювати головні положення вивченої теми)
VІІІ. Рефлексія
Прийом "Роблю висновок"
(сформулювати головні положення вивченої теми)
Тепер давайте повернемося до нашої таблиці і заповнимо третій стовпчик.
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
Вправа «Мій настрій на кінець уроку»
У кожного учня є три смужки різних кольорів:
зелена -спокій ,гарний настрій;
синя – байдужість;
червона – нервовість,збудливість.
Учень обирає смужку настрою.
Чи змінився ваш настрій?
ІХ. Домашнє завдання