Урок "Північна Америка. Загальні відомості. Своєрідність природи материка. Історія відкриття та освоєння материка" 7 клас

Про матеріал

Тема: "Північна Америка. Загальні відомості. Своєрідність природи материка. Історія відкриття та освоєння материка"

Мета:

1)Освітня: формувати знання про географічне положення материка, історію відкриття і дослідження Північної Америки, а також своєрідність природи, пов'язану з географічним положенням материка.

2)Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес і географічне мислення, вміння працювати з картами; розвивати навички співпраці; удосконалювати роботу учнів з картами; продовжувати формувати в учнів уміння збирати й узагальнювати географічну інформацію, виділяти головне, робити висновки, висловлювати власну думку, гуртуватися в пошуках правильного рішення.

3)Виховна: виховувати пізнавальний інтерес до предмета, любов, бережливе ставлення до всесвітніх багатств, прагнення розширити свій кругозір, знання і вміння, дружбу, взаємоповагу.

Перегляд файлу

Підготувала

вчитель географії

Дзібановська О.В.

 

Тема: "Північна Америка. Загальні відомості. Своєрідність природи материка. Історія відкриття та освоєння материка"

Мета:

  1. Освітня: формувати знання про географічне положення материка, історію відкриття і дослідження Північної Америки, а також своєрідність природи, пов’язану з географічним положенням материка.
  2. Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес і географічне мислення, вміння працювати з картами; розвивати навички співпраці; удосконалювати роботу учнів з картами; продовжувати формувати в учнів уміння збирати й узагальнювати географічну інформацію, виділяти головне, робити висновки, висловлювати власну думку, гуртуватися в пошуках правильного рішення.
  3. Виховна: виховувати пізнавальний інтерес до предмета, любов, бережливе ставлення до всесвітніх багатств, прагнення розширити свій кругозір, знання і вміння, дружбу, взаємоповагу.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручники, контурні карти, ілюстративний матеріал.

Опорні та базові поняття: материк, океан, море, географічне положення, координати, особливості природи, пов’язані з ФГП материка.

 

Хід уроку

п/п

 

Структурні

елементи

уроку

Тривалість

хв.

 

Навчальна і організаційна діяльність вчителя

 

 

Навчально-пізнавальна діяльність учнів

 

1

Організацій-ний момент

2 хв.

Привітання вчителя;

Перевірка готовності учнів до уроку;

Перевірка присутніх.

Повідомлення результатів тестів.

Учні вітаються з вчителем, готуються до уроку.

2

Актуаліза-

ція опорних

знань

3 хв.

Перевірка д/з

Прийом «Тестування»

(роздатковий матеріал)

Бесіда

Ви вже давно вивчаєте материки нашої планети, всі вони одночасно є досить схожими в загальних особливостях, але також вони і дуже різноманітні.

 

- Назвіть які материки ви вже вивчили?

 

- Розподіліть материки за площею (за підручником стор.5, мал.2).

 

 

 

- Які епітети з префіксом «най-» можна застосувати до кожного з них?

 

 

 

Слухають вчителя.

 

 

 

 

 

Африка, Австралія, Південна Америка.

Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида, Австралія.

 

Африка – найжаркіший материк на Землі, Австралія – найсухіший, Південна Америка – найвологіший, Євразія – найбільший, Антарктида – найхолодніший.

 

 

3

Повідомле-

ння теми і

мети уроку

 

1 хв.

Розповідь вчителя

На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати материк Північна Америка, на якому чи біля його берегів знаходиться:

- найбільший у світі острівний архіпелаг - Канадський арктичний;

- найбільший у світі острів – Гренландія;

- найбільша у світі система озер – Великі північноамериканські озера;

- найдовша у світі печера – Флінт – Мамонтова;

- найдовговічніше у світі дерево – секвоя;

- найбільша у світі долина гейзерів в Йєллостоунському парку;

- найглибший у світі річковий каньйон – Колорадо;

 

Бесіда

Давайте згадаємо з починається вивчення кожного материка?

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Північна Америка. Загальні відомості. Своєрідність природи материка. Історія відкриття та освоєння материка».

 

 

Учні записують тему уроку в зошиті та слухають вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Географічне положення та історія відкриття

 

 

 

 

4

 

Мотивація

навчально-

пізнавальної

діяльності

 

3 хв.

Розповідь з елементами бесіди

Північна Америка розташована в Північній півкулі. На пн-сх від материка розташований найбільший острів світу – Гренландія. Береги Північної Америки омивають безліч заток, серед яких «розпечена сковорідка» (Мексиканська затока) і «мішок з льодом» (Гудзонова затока), біля берегів континенту відзначені найвищі припливи – затока Фанді (висота підйому – до 18м). 

Саме тут можна зустріти географічні дива та парадокси острів Гренландія – «зелена Земля», а насправді вкрита шаром льоду до 3400 м.

 

- А пригадайте яка середня потужність льоду в Антарктиді?

 

Океан з обманливою назвою Тихий, Алеутські острови, назва яких перекладається «в чому справа?» або «я вас не розумію». Тут можуть дно залишкових озер використовувати як аеродром для надзвукових літаків.

 

- Вам цікаво дізнатися більше про цей материк?

 

Учні слухають вчителя, та записують короткі відомості щодо прослуханого.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Потужність складає до 2000 м.

 

5

 

Вивчення нового матеріалу

 

 

 

25 хв.

Розповідь з елементами бесіди

Робота з атласом та зошитом

Загальні відомості. За своєю площею — 20,36 млн. км кв. (з островами 24,25 млн. км кв.) Північна Америка посідає третє місце серед континентів планети. Як і Південна Америка, вона значно витягнута з півночі на південь.

 

Географічне положення

 

- Тепер пропоную пригадати план характеристики ФГП материка.

 

 

 

 

 

 

 

Робота з атласом

Завдання: Відкрийте ст. 33 вашого атласу (фізична карта Пн. Америки) та визначте розташування материка щодо:

1)    екватора.

 

 

2)    нульового меридіана.

 

 

 

3)    тропіків та полярних кіл.

 

 

 

4)    морів та океанів(і затоки).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя

Берегова лінія Пн. Америки найбільш порізана на пн.-зх., де багато островів, заток та бухт. На зх. узбережжі материка є тільки одна велика затока – Каліфорнійська, відокремлена від океану півостровом Каліфорнія. У вузьких затоках  сх. берегів, що глибоко врізуються в суходіл, спостерігаються найвищі на Землі припливи – до 18 м. (затока Фанді)

 

Прийом «Дивую»

- Півострів Юкатан – «Юкатан» перекладається як «ми вас не розуміємо», - так відповіли жителі цього півострова першим європейцям на їхнє запитання «Як називається ця земля?».

- П-ів Флорида – «Флорида» перекладається як «квітуча».

- П-ів Каліфорнія – «Каліфорнія» в перекладі з ісп. означає «розпечений горн».

- П-ів Лабрадор – «країна робітників».

-П-ів Аляска – в перекладі з алеутської – «Китове місце».

 

Робота з підручником і зошитом

А зараз нам потрібно визначити географічні координати крайніх точок материка.

Координати крайньої пн. точки – миса Мерчісон ми спробуємо визначити разом.

 

Робота з атласом за рядами

Завдання: Визначте географічні координати запропонованої вам крайньої точки:

1 ряд – пд. – мис Мар'ято

 

2 ряд – зх. – мис Принца Уельського

 

3 ряд – сх. – мис Сент-Чарльз

 

 

 

Прийом «Проблемне питання»

1) Користуючись картою, доведіть, шо Північна Америка має велику протяжність з півночі на південь

 

2) У яких широтах має більшу протяжність із заходу на схід?

3) Яка роль холодних і теплих течій у формуванні клімату материка? (Розповідь про течії: Аляскінська, Каліфорнійська, Лабрадор, Гольфстрім.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя

Протяжність з півночі на південь — 7,2 тис. км, із заходу на схід — 6,8 тис. км;

Середня висота поверхні 677 м. Найвища точка в Кордильєрах (гора Мак-Кінлі, 6 193 м), найнижча — в Долині Смерті (86 м нище рівня моря). Понад 64% території має висоту понад 300 м.

 

Робота з підручником

Завдання: Відкрийте ст. 164 підручника і прочитайте абзац «Історія відкриття та освоєння». Що ви дізналися з прочитаного?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя

В історії географічних відкриттів вийшло так, що Північну Америку європейці відкривали для себе кілька разів. У 1492 р. Америку, як частину світу, відкрив Христофор Колумб. Проте є відомості, що задовго до його знаменитого плавання до Північної Америки діставалися вікінги – мешканці Північної Європи, що брали участь у морських походах (на Русі їх називали варяги, а у Західній Європі – нормани). Так, у Х ст. Ерік Рудий відкрив острів Гренландія та заснував там поселення.

Через кілька років його син Лейв Еріксон на невеликому судні досягнув північно-східного узбережжя Північної Америки. Вікінги, як і Колумб, не здогадувалися, що відкрили новий материк. Проте про їхні відкриття ніхто не знав, крім деяких північних народів, тому вони і не залишили помітного сліду в історії.

Плавання Х. Колумба поклали початок завойовницьким походам. Європейські країни прагнули урвати собі чим більший шмат від Нового Світу: Іспанія – на півдні материка, Англія і Франція боролися за північ континенту. Проте такі походи супроводжувалися і географічними відкриттями. Велика заслуга у дослідженні узбережжя і внутрішніх районів материка належить англійським мореплавцям. У ХV ст. англійська експедиція Джона Кабота відкрила для європейців острів Ньюфаундленд і Ньюфаундлендську банку (обмілину біля острова), півострів Лабрадор і Лабрадорську течію. У ХVІІ ст. англійська експедиція Генрі Гудзона відкрила гирло річки Гудзон і Гудзонову протоку. Наприкінці ХVІІІ ст. шотландський мандрівник Александр Маккензі першим із європейців проплив річкою Невільничою до Великого Невільничого озера, відкрив річку, що бере з цього озера початок і нині називається його їм ям, і доплив по ній до її впадіння у Північний Льодовитий океан.

У ХVІІІ ст. до північно-західних берегів Північної Америки дісталися росіяни. Експедиція Вітуса Беринга і Олексія Чирикова відкрила Берингову протоку, Алеутські острови і Аляску. Там були засновані російські поселення, жителі яких займалися морським промислом, полюванням, вели торгівлю з індіанцями. У 1867 р. царський уряд Росії продав російські володіння в Північній Америці Сполученим Штатам Америки.

 

Прийом «Творча лабораторія»

Робота з таблицею «Відкриття та дослідження Північної Америки».

Час дослідження

Дослідник

Результати досліджень

 

 

 

 

 

Учні записують площу материка

 

 

 

 

 

 

 

План характеристики ФГП материка

Розташування щодо:

1)    екватора.

2)    нульового меридіана.

3)    тропіків та полярних кіл.

4)    морів та океанів.

5)    крайні точки материка та їх географічні координати.

 

 

 

 

  1. розташована на пн. від екватора, тобто в Пн. Півкулі
  2. розташована на зх. від нульового меридіана, тобто в Зх. півкулі

 

  1. Вона далеко заходить за Північне полярне коло, а на півдні її перетинає Північний тропік.

 

 

  1. Материк омивається Тихим океаном з Беринговим морем, затоками Аляска і Каліфорнійською, Атлантичним океаном з морем Лабрадор, затоками Св. Лаврентія, Карибською і Мексиканською, Північним Льодовитим океаном з морями Бофорта, Баффіна, Гудзоновою затокою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мис Мерчісон - 72º пн. ш.,

95º зх. д.

 

 

 

 

 

Мис Мар'ято - 7º пн. ш.,

81º пд. д.

Мис Принца Уельського –

65º пн. ш., 168º зх. д.

Мис Сент-Чарльз - 52º пн. ш., 56º зх.д.

 

 

1) Висновок — перетинає всі географічні пояси, крім екваторіального (від 72° пн. ш до 7° пн. ш.).

2) 50-70 широти.

 

3) Холодні Лабрадорська й Каліфорнійська течії знижують температуру повітря й кількість опадів на північному сході й південному заході материка. Теплі Аляскінська течія й течія Гольфстрім цілий рік сприяють підвищенню температури й великій кількості опадів на північному заході й південному сході материка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Історія відкриття Америки розпочалась з плавань норманів. Відкрив Пн. Америку Х. Колумб. Кінець XV ст. італієць Джон Кабот відкрив о. Ньюфаундленд.

У середині XVI ст. французька експедиція досягла затоки Святого Лаврентія і ввійшла в гирло річки з такою ж назвою. На узбережжі було засновано поселення, назване Канадою. Англійці Джон Девіс (XVI в.), Генрі Гудзон, Вільям Баффін (XVII в.), Олександр Маккензі (XVIII в.), датчанин за походженням Вітус Берінг і наш співвітчизник Олексій Чириков (XVIII в.) та інші продовжили дослідження північної частини материка.

6

Закріплення

вивченого

матеріалу

 

8 хв.

Гра «Продовж речення»

  • Першими дослідниками Північної Америки були ___________.
  • Північної Америка розташована у _______________ півкулі.
  • Площа материка становить _____________ і за розмірами він займає _____________ місце.
  • Омивається ________ океанами.
  • Межує з материками _____.
  • Берегова лінія материка _____.

Гра «Вірю-невірю»

  1. Чи вірити ви, що Північна Америка розташована у Південній півкулі?
  2. Чи вірити ви, що крайня південна точка материка – мис Мар'ято?
  3. Чи вірити ви, що Північна Америка бідна на корисні копалини?
  4. Чи вірити ви, що на материку не існує екологічних проблем?
  5. Чи вірити ви,  що найвища вершина Кордільер – гора Мак-Кінглі?
  6. Чи вірити ви, що Північна Америка посідає третє місце серед континентів планети?

 

 

7

 

Підведення

підсумків

уроку

 

3 хв.

Ми сьогодні добре попрацювали і  наступний урок я думаю буде ще цікавішим. Активним учням сьогодні можна поставити гарні оцінки, так? (виставлення оцінок та їх мотивація).

Учні слухають вчителя

 

8

Повідомле-

ння домаш-

нього завд-

ння

 

1 хв.

Вивчити зміст § ___, дайте відповіді на питання після параграфу. Та оформіть практичну роботу – позначити на контурній карті елементів берегової лінії материка, водних об'єктів, миси, течії.

Учні записують домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 вересня 2018
Переглядів
1289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку