Тема: "Північна Америка. Загальні відомості. Своєрідність природи материка. Історія відкриття та освоєння материка"
Мета:
1)Освітня: формувати знання про географічне положення материка, історію відкриття і дослідження Північної Америки, а також своєрідність природи, пов'язану з географічним положенням материка.
2)Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес і географічне мислення, вміння працювати з картами; розвивати навички співпраці; удосконалювати роботу учнів з картами; продовжувати формувати в учнів уміння збирати й узагальнювати географічну інформацію, виділяти головне, робити висновки, висловлювати власну думку, гуртуватися в пошуках правильного рішення.
3)Виховна: виховувати пізнавальний інтерес до предмета, любов, бережливе ставлення до всесвітніх багатств, прагнення розширити свій кругозір, знання і вміння, дружбу, взаємоповагу.
Підготувала
вчитель географії
Дзібановська О.В.
Тема: "Північна Америка. Загальні відомості. Своєрідність природи материка. Історія відкриття та освоєння материка"
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручники, контурні карти, ілюстративний матеріал.
Опорні та базові поняття: материк, океан, море, географічне положення, координати, особливості природи, пов’язані з ФГП материка.
Хід уроку
№ п/п
|
Структурні елементи уроку |
Тривалість хв.
|
Навчальна і організаційна діяльність вчителя
|
Навчально-пізнавальна діяльність учнів
|
||||||
1 |
Організацій-ний момент |
2 хв. |
Привітання вчителя; Перевірка готовності учнів до уроку; Перевірка присутніх. Повідомлення результатів тестів. |
Учні вітаються з вчителем, готуються до уроку. |
||||||
2 |
Актуаліза- ція опорних знань |
3 хв. |
Перевірка д/з Прийом «Тестування» (роздатковий матеріал) Бесіда Ви вже давно вивчаєте материки нашої планети, всі вони одночасно є досить схожими в загальних особливостях, але також вони і дуже різноманітні.
- Назвіть які материки ви вже вивчили?
- Розподіліть материки за площею (за підручником стор.5, мал.2).
- Які епітети з префіксом «най-» можна застосувати до кожного з них?
|
Слухають вчителя.
Африка, Австралія, Південна Америка. Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида, Австралія.
Африка – найжаркіший материк на Землі, Австралія – найсухіший, Південна Америка – найвологіший, Євразія – найбільший, Антарктида – найхолодніший.
|
||||||
3 |
Повідомле- ння теми і мети уроку |
1 хв. |
Розповідь вчителя На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати материк Північна Америка, на якому чи біля його берегів знаходиться: - найбільший у світі острівний архіпелаг - Канадський арктичний; - найбільший у світі острів – Гренландія; - найбільша у світі система озер – Великі північноамериканські озера; - найдовша у світі печера – Флінт – Мамонтова; - найдовговічніше у світі дерево – секвоя; - найбільша у світі долина гейзерів в Йєллостоунському парку; - найглибший у світі річковий каньйон – Колорадо;
Бесіда Давайте згадаємо з починається вивчення кожного материка? Отже, тема сьогоднішнього уроку «Північна Америка. Загальні відомості. Своєрідність природи материка. Історія відкриття та освоєння материка».
|
Учні записують тему уроку в зошиті та слухають вчителя.
Географічне положення та історія відкриття
|
||||||
4 |
Мотивація навчально- пізнавальної діяльності |
3 хв. |
Розповідь з елементами бесіди Північна Америка розташована в Північній півкулі. На пн-сх від материка розташований найбільший острів світу – Гренландія. Береги Північної Америки омивають безліч заток, серед яких «розпечена сковорідка» (Мексиканська затока) і «мішок з льодом» (Гудзонова затока), біля берегів континенту відзначені найвищі припливи – затока Фанді (висота підйому – до 18м). Саме тут можна зустріти географічні дива та парадокси острів Гренландія – «зелена Земля», а насправді вкрита шаром льоду до 3400 м.
- А пригадайте яка середня потужність льоду в Антарктиді?
Океан з обманливою назвою Тихий, Алеутські острови, назва яких перекладається «в чому справа?» або «я вас не розумію». Тут можуть дно залишкових озер використовувати як аеродром для надзвукових літаків.
- Вам цікаво дізнатися більше про цей материк? |
Учні слухають вчителя, та записують короткі відомості щодо прослуханого.
Потужність складає до 2000 м. |
||||||
5 |
Вивчення нового матеріалу
|
25 хв. |
Розповідь з елементами бесіди Робота з атласом та зошитом Загальні відомості. За своєю площею — 20,36 млн. км кв. (з островами 24,25 млн. км кв.) Північна Америка посідає третє місце серед континентів планети. Як і Південна Америка, вона значно витягнута з півночі на південь.
Географічне положення
- Тепер пропоную пригадати план характеристики ФГП материка.
Робота з атласом Завдання: Відкрийте ст. 33 вашого атласу (фізична карта Пн. Америки) та визначте розташування материка щодо: 1) екватора.
2) нульового меридіана.
3) тропіків та полярних кіл.
4) морів та океанів(і затоки).
Розповідь вчителя Берегова лінія Пн. Америки найбільш порізана на пн.-зх., де багато островів, заток та бухт. На зх. узбережжі материка є тільки одна велика затока – Каліфорнійська, відокремлена від океану півостровом Каліфорнія. У вузьких затоках сх. берегів, що глибоко врізуються в суходіл, спостерігаються найвищі на Землі припливи – до 18 м. (затока Фанді)
Прийом «Дивую» - Півострів Юкатан – «Юкатан» перекладається як «ми вас не розуміємо», - так відповіли жителі цього півострова першим європейцям на їхнє запитання «Як називається ця земля?». - П-ів Флорида – «Флорида» перекладається як «квітуча». - П-ів Каліфорнія – «Каліфорнія» в перекладі з ісп. означає «розпечений горн». - П-ів Лабрадор – «країна робітників». -П-ів Аляска – в перекладі з алеутської – «Китове місце».
Робота з підручником і зошитом А зараз нам потрібно визначити географічні координати крайніх точок материка. Координати крайньої пн. точки – миса Мерчісон ми спробуємо визначити разом.
Робота з атласом за рядами Завдання: Визначте географічні координати запропонованої вам крайньої точки: 1 ряд – пд. – мис Мар'ято
2 ряд – зх. – мис Принца Уельського
3 ряд – сх. – мис Сент-Чарльз
Прийом «Проблемне питання» 1) Користуючись картою, доведіть, шо Північна Америка має велику протяжність з півночі на південь
2) У яких широтах має більшу протяжність із заходу на схід? 3) Яка роль холодних і теплих течій у формуванні клімату материка? (Розповідь про течії: Аляскінська, Каліфорнійська, Лабрадор, Гольфстрім.)
Розповідь вчителя Протяжність з півночі на південь — 7,2 тис. км, із заходу на схід — 6,8 тис. км; Середня висота поверхні 677 м. Найвища точка в Кордильєрах (гора Мак-Кінлі, 6 193 м), найнижча — в Долині Смерті (86 м нище рівня моря). Понад 64% території має висоту понад 300 м.
Робота з підручником Завдання: Відкрийте ст. 164 підручника і прочитайте абзац «Історія відкриття та освоєння». Що ви дізналися з прочитаного?
Розповідь вчителя В історії географічних відкриттів вийшло так, що Північну Америку європейці відкривали для себе кілька разів. У 1492 р. Америку, як частину світу, відкрив Христофор Колумб. Проте є відомості, що задовго до його знаменитого плавання до Північної Америки діставалися вікінги – мешканці Північної Європи, що брали участь у морських походах (на Русі їх називали варяги, а у Західній Європі – нормани). Так, у Х ст. Ерік Рудий відкрив острів Гренландія та заснував там поселення. Через кілька років його син Лейв Еріксон на невеликому судні досягнув північно-східного узбережжя Північної Америки. Вікінги, як і Колумб, не здогадувалися, що відкрили новий материк. Проте про їхні відкриття ніхто не знав, крім деяких північних народів, тому вони і не залишили помітного сліду в історії. Плавання Х. Колумба поклали початок завойовницьким походам. Європейські країни прагнули урвати собі чим більший шмат від Нового Світу: Іспанія – на півдні материка, Англія і Франція боролися за північ континенту. Проте такі походи супроводжувалися і географічними відкриттями. Велика заслуга у дослідженні узбережжя і внутрішніх районів материка належить англійським мореплавцям. У ХV ст. англійська експедиція Джона Кабота відкрила для європейців острів Ньюфаундленд і Ньюфаундлендську банку (обмілину біля острова), півострів Лабрадор і Лабрадорську течію. У ХVІІ ст. англійська експедиція Генрі Гудзона відкрила гирло річки Гудзон і Гудзонову протоку. Наприкінці ХVІІІ ст. шотландський мандрівник Александр Маккензі першим із європейців проплив річкою Невільничою до Великого Невільничого озера, відкрив річку, що бере з цього озера початок і нині називається його їм ям, і доплив по ній до її впадіння у Північний Льодовитий океан. У ХVІІІ ст. до північно-західних берегів Північної Америки дісталися росіяни. Експедиція Вітуса Беринга і Олексія Чирикова відкрила Берингову протоку, Алеутські острови і Аляску. Там були засновані російські поселення, жителі яких займалися морським промислом, полюванням, вели торгівлю з індіанцями. У 1867 р. царський уряд Росії продав російські володіння в Північній Америці Сполученим Штатам Америки.
Прийом «Творча лабораторія» Робота з таблицею «Відкриття та дослідження Північної Америки».
|
Учні записують площу материка
План характеристики ФГП материка Розташування щодо: 1) екватора. 2) нульового меридіана. 3) тропіків та полярних кіл. 4) морів та океанів. 5) крайні точки материка та їх географічні координати.
Мис Мерчісон - 72º пн. ш., 95º зх. д.
Мис Мар'ято - 7º пн. ш., 81º пд. д. Мис Принца Уельського – 65º пн. ш., 168º зх. д. Мис Сент-Чарльз - 52º пн. ш., 56º зх.д.
1) Висновок — перетинає всі географічні пояси, крім екваторіального (від 72° пн. ш до 7° пн. ш.). 2) 50-70 широти.
3) Холодні Лабрадорська й Каліфорнійська течії знижують температуру повітря й кількість опадів на північному сході й південному заході материка. Теплі Аляскінська течія й течія Гольфстрім цілий рік сприяють підвищенню температури й великій кількості опадів на північному заході й південному сході материка.
Історія відкриття Америки розпочалась з плавань норманів. Відкрив Пн. Америку Х. Колумб. Кінець XV ст. італієць Джон Кабот відкрив о. Ньюфаундленд. У середині XVI ст. французька експедиція досягла затоки Святого Лаврентія і ввійшла в гирло річки з такою ж назвою. На узбережжі було засновано поселення, назване Канадою. Англійці Джон Девіс (XVI в.), Генрі Гудзон, Вільям Баффін (XVII в.), Олександр Маккензі (XVIII в.), датчанин за походженням Вітус Берінг і наш співвітчизник Олексій Чириков (XVIII в.) та інші продовжили дослідження північної частини материка. |
||||||
6 |
Закріплення вивченого матеріалу |
8 хв. |
Гра «Продовж речення»
Гра «Вірю-невірю»
|
|
||||||
7 |
Підведення підсумків уроку |
3 хв. |
Ми сьогодні добре попрацювали і наступний урок я думаю буде ще цікавішим. Активним учням сьогодні можна поставити гарні оцінки, так? (виставлення оцінок та їх мотивація). |
Учні слухають вчителя |
||||||
8 |
Повідомле- ння домаш- нього завд- ння |
1 хв. |
Вивчити зміст § ___, дайте відповіді на питання після параграфу. Та оформіть практичну роботу – позначити на контурній карті елементів берегової лінії материка, водних об'єктів, миси, течії. |
Учні записують домашнє завдання |