Тема уроку: Planets of Solar system.
Мета уроку:практична: практикувати учнів у говорінні, складанні діалогів, розвивати вміння починати і закінчувати бесіду, обмінюватися думками в межах вивченого мовного матеріалу; освітня: вивчити лексичні одиниці по темі, розширити знання учнів про Сонячну систему; розвиваюча: формувати навички конкретного та логічного висловлювання з використанням вивчених лексико – граматичних структур, розвивати уміння та навички письма, розвивати готовність до практичного вживання набутих знань; виховна: викликати змістом уроку інтерес до вивчення теми.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи і прийоми навчання: говоріння, аудіювання, бесіда, письмо, складання діалогів, «мозковий штурм», незакінчене речення, читання, робота в парах, «займи позицію», ланцюжок, робота над виправленням помилок, лексична гра, мовна розминка, фонетична зарядка, мовленнєва зарядка, «дерево рішень».
Обладнання: дошка, підручник, ілюстрації, картки, ксерокопії.
План уроку.
1. Організаційний момент.
2. Мовленнєва / фонетична зарядка.
3. Оголошення теми і мети уроку.
4. Мотивування навчальної діяльності учнів.
5. Активізація опорних знань, умінь і навичок.
6. Вивчення нового матеріалу.
7. Закріплення вивченого.
8. Підсумок уроку.
9. Коментар домашнього завдання, оцінок.
The topic of our today’s lesson is “The planets of the Solar System.” Today we’ll speak about the Solar system, make up the dialogues and sentences, improve your skills of speaking.
Фонетична зарядка. Let’s practice sound [ᵑ ]:
[ᵑ] – [loᵑ], [diᵑ], [doᵑ], [riᵑ], [‘mo:niᵑ], [‘spriᵑ].
Ding, dong ding, dong,
Merrily sings the song.
It’s time to say “So long!”
Лексична зарядка. Read a list of words and draw only the words which are connected the topic of the lesson. Say these words.
Collection, space, sunny, the Sun, a long way, the Milky Way, planets, places, wind, move, the Moon, the Solar system, salty meat, a dwarf, a dwarf planet, a belt, Kuiper belt objectives.
We live on our planet the Earth. There nine planets in the Solar system. They are Mercury, Venus, the Earth, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptune, Pluto. The most of planets were named after Roman gods.
Let’s learn the new words. Listen and repeat.
Vocabulary. The Solar system – Сонячна система
Mercury – Меркурій
Venus – Венера
The Earth – Земля
Mars – Марс
Jupiter – Юпітер
Saturn – Сатурн
Uranus - Уран
Neptune – Нептун
Pluto – Плутон
The Milky Way – Галактика Чумацький шлях
A dwarf planet – карликова планета.
Guess, what planet is it?
1. This planet is our home. (the Earth)
2. It is the name of the planet and the name of Roman god of sea. (Neptune)
3. It is the planet and the name of Roman god of war. (Mars)
4. This planet is the nearest to the Sun. (Mercury)
5. It is a chemical substance and the name of the planet. (Uranus)
6. It is the star which we can see in the daytime. (the Sun)
7. It’s the nearest planet to the Earth. (Venus)
8. It is a tiny planet. (a dwarf planet)
9. It is one of dwarf planets. (Pluto)
10. It consists of nine planets. (the Solar system)
11. The ancient people used this galaxy as a compass in their way. (the galaxy Milky Way)
-What planets of the Solar system do you know? Draw a mind – map.
Mars Pluto Earth
Venus
The Solar system Mercury
Jupiter
Neptune Saturn Uranus
Name the planets into their distance from the Sun.
Name the planets into alphabetical order.
Find mistakes into the sentences and correct them.
1. Earth are the third moon in Solar system. (The Earth is the third planet in the Solar system.)
2. The Pluto is biggest planet. (Pluto is the least planet.)
3. Neptun does the planet in Solar galaxy. (Neptune is the planet in the Solar system.)
4. Gupiter is the least star. (Jupiter is the biggest star.)
5. Milcy Wey galaxy is our galaxy. (The Milky Way galaxy is our galaxy.)
Finish the sentences.
1. Mars is…
2. Saturn has …
3. Uranus is …
4. Mercury is …
5. Venus is …
Pair work. Fill in the dialogue and dramatize it.
Carol. Well. We’re on our … back to The Earth. I…
WHAMMMMM!
Jim. … has hit the ship.
Steve. What was it?
Jim. A … I think.
Carol. That’s strange. The … didn’t … any meteors near us.
Jim. Is the … all right, Steve?
Steve. No, I … And we haven’t got enough … for the journey to the Earth. We’ll … to land.
Jim. There’s an unknown planet near us. Perhaps we’ll … able to … some water there.
Carol. Is there … in the planets …?
Steve. Yes. The computer says we will be able to … and … won’t have … wear spacesuits.
Jim. While you are repairing the ship, Steve, … and I will look for some water.
«Займи позицію».
Teacher reads statements. The pupils must come to the placard with words:
YES NO
1. We live on the Earth.
2. Sirius is a star in the Solar system.
3. There ten planets in the Solar system.
4. Mercury is the sixth planet from the Sun.
5. Pluto is the smallest planet.
6. Jupiter is called by the name of Roman god of war.
«Ланцюжок». Pupils must create the new words from the words:
THE SOLAR SYSTEM – Mars, Earth, star, star system
KUIPER BELT OBJECTIVES – Jupiter, Pluto, space, rocket, jet.
Repeat the words which we have learnt. (Mercury, Venus, Earth, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptune, Pluto, the Solar System, the Milky Way galaxy, a dwarf planet.)
Let us remember what we have done on today’s lesson.
“The tree of decision.”
learned new words read the new words
worked in pair wrote the words and
sentences
created new words
answered the questions
made the dialogue
wrote the words into
completed the sentences alphabetical order
found the mistakes into repeated the words
sentences
Home assignment
Learn the words, make up and write down the sentences with their words.