Мета: ознайомлення учнів з історією виникнення та розвитку в'язання; оволодіння вміннями добирати номер гачка відповідно до обраних ниток; виконання вправ з утворення початкової петлі та ланцюжка з повітряних петель; розвиток творчого мислення та інтересу учнів до плетіння гачком; виховання посидючості та старанності під час виконання роботи.
Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Інструменти і матеріали для роботи. Технологія утворення початкової петлі та плетіння ланцюжка з повітряних петель.
Мета: ознайомлення учнів з історією виникнення та розвитку в'язання; оволодіння вміннями добирати номер гачка відповідно до обраних ниток; виконання вправ з утворення початкової петлі та ланцюжка з повітряних петель; розвиток творчого мислення та інтересу учнів до плетіння гачком; виховання посидючості та старанності під час виконання роботи.
Завдання для учнів:
• дізнатися цікаві факти з історії виникнення та розвитку в'язання;
• уміти добирати номер гачка відповідно обраних ниток;
• організовувати робоче місце;
• учитися утворювати початкову петлю та плести ланцюжок з повітряних петель.
Методи: пояснення, ілюстрація, робота з підручником, читання з позначками, використання відеонаочності, демонстрація, гра «Так чи ні», вправа «Незакінчені речення», інструктаж, рефлексія.
Інструменти та матеріали: гачки для плетіння різних розмірів, нитки.
Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: комп'ютер та мультимедійний проектор, створений учителем електронний навчально-наочний посібник за матеріалами заняття, підручник (Трудове навчання. Обслуговуючі види праці: підруч. для 6 кл. загальноосв. навч. закл. / Л. І. Денисенко, 0. П. Гнеденко, Н. А. Калініченко, А. І. Романчук, М. П. Туров.— К.: Педагогічна думка, 2006), інформаційні, опорні та сигнальні картки, плетені вироби, паперові чоловічки — стіки.
Міжпредметні зв'язки: народознавство, історія.
Тип заняття: комбіноване.
Форма проведення заняття: заняття-подорож.
Структура уроку:
І. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
III. Вивчення теоретичного матеріалу
IV. Закріплення теоретичного матеріалу
V. Практична робота
VI. Підбиття підсумків заняття
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до заняття.
Створення позитивного емоційного настрою учнів.
Учитель. Доброго дня, діти! Сьогодні під час заняття ми з вами вирушимо в цікаву і захоплюючу подорож. А щоб вона була саме такою і ви впевнено почувалися, це заняття потрібно звільнити від страху: ніхто нікого й нічого по боїться, піхто нікого не лякає, на занятті в нас має панувати атмосфера абсолютної довіри.
Давайте один одному всміхнемось
Й натхнення з усмішки зачерпнемо.
Із настроєм почнемо працювати
Та перешкоди будь-які долити!
Отже, зараз ми з вами «потягом Знань» вирушимо в подорож чудовою країною, що має назву — В'язанія. Але відправимось ми не одні, а візьмемо із собою маленьких симпатичних чоловічків. (У кожного учня на столі лежить паперовий чоловічок — стік.) Напишіть, будь ласка, на цих стіках, чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття-подорожі, і посадіть свого чоловічка у « потяг Знань ». (Учні записують свої очікування і прикріплюють чоловічків на дошці, зачитуючи, за. бажанням, свої очікування від заняття.)
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Діти, ви, мабуть, здогадалися, над якою темою ми будемо працювати. Адже, звернувши увагу на вироби, що знаходяться перед вами, помилитися важко. Тема нашого заняття-подорожі — «Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Інструменти і матеріали для роботи. Технологія утворення початкової петлі та плетіння ланцюжка з повітряних петель». Виходячи з назви нашої теми, які завдання, на вашу думку, нам необхідно буде виконати впродовж заняття? (Учні називають завдання, які вчитель швидко записує на дошці.) Отже, подорожуючи країною В'язанією, ви дізнаєтесь цікаві факти з історії виникнення та розвитку в'язання, навчитеся добирати гачки та нитки, а також виконувати вправи з утворення початкової петлі, повітряних петель та ланцюжка.
Я вважаю, що все те, чого ви навчитесь упродовж занять, у майбутньому стане вам у великій пригоді. Бо якщо жінка вміє гарно в'язати, то завжди зможе прикрасити в'язаними виробами свою оселю, забавити гарною в'язаною іграшкою дитину, вив'язати для себе чи своєї родини безліч виробів, заощадивши тим самим сімейні кошти. І, повірте, такі речі будуть для вас набагато дорожчими, тому що виготовлені вони власноруч!
III. Вивчення теоретичного матеріалу
Учитель. Наш потяг рушає, але хочу повідомити, що дорогою нам траплятимуться різні попередження, на які ви обов'язково повинні звертати увагу... А ось наша перша зупинка — станція «Історична».
Ознайомлення з історією виникнення та розвитку в'язання
(Цей матеріал розглядається за допомогою створеного вчителем електронного навчально-наочного посібника, у якому наведено певні відомості й цікаві факти з історії виникнення та розвитку в'язання, знімки в'язаних виробів тощо.)
В'язання — це процес одержання виробу шляхом утворення вузлів з однієї нитки. Дуже складно точно визначитися з датою появи в'язання, тому що, на жаль, нитки і трикотаж упродовж тривалого часу зберегти дуже далеко. Але деякі свідчення про цей вид мистецтва дійшли до нас у вигляді зображень. У одній з єгипетських гробниць (1900 р. до н. є.) збереглося зображення жінки, яка надягає шкарпетки. Крім того, в Єгипті знайдено дитячі панчохи, які враховували форму взуття (сандалій з ремінцем після великого пальця), що датуються III—IV ст. н. є. Слід відзначити, що існують різні припущення щодо появи найперших виробів з вовни, але вони не мають жодного документального підтвердження. Так, одне з них показує нам Пенелопу з « Одіссеї » Гомера як в' язальницю (Ш – ІІ тис.до н.е.), коли вона щоночі розпускає виготовлений нею килим (саван).
Цікавою є гіпотеза щодо в'язаного одягу Ісуса Христа: із залишків червоної пряжі Діва Марія вив'язала Ісусу сорочку, яку перев'язувала щорічно та яка, урешті-решт, перетворилася на червоний хітон. Саме цей процес в'язання зображено на полотні XIV ст. «Діва Марія з в'язанням» майстра Бертрама, що знаходиться в Галереї мистецтв у Гамбурзі.
Набагато пізніше, приблизно в ХV-ХVІ ст., в'язання почало перетворюватись на домашню роботу й прибуткову галузь: в'язали панчохи, шкарпетки, рукавички, головні убори. Поступово з'явилися цілі в'язальні цехи, а в 1589 р. було винайдено перший в'язальний верстат. Але з часом, чим більше виробів в'язалося машинами, тим дорожчими ставали роботи, вив'язані вручну, особливо вироби, плетені гачком. Діти, як на вашу думку, з чим це пов'язано? (Бесіда з класом)
Сьогодні мистецтво в'язання продовжує розвиватися, збагачуючись новими мотивами, прийомами, техніками виконання, матеріалами тощо. Ручне в'язання дозволяє виготовляти гарні неповторні речі, які наразі є дуже модними. Це й ажурні комірці та мережива, якими прикрашають одяг, а також речі, якими можна прикрасити наше житло: абажури, скатерки, серветки або вазочки. Особливо привабливим воно є ще й тому, що пряжу можна використовувати кілька разів.
Діти, ми продовжуємо нашу подорож і наближаємося до міста Всезнайок. Чи знає хтось із вас, як називаються інструменти, які я тримаю в руках? (Демонструє учням гачки різної форми та розмірів.) Дійсно, ці інструменти називаються гачками, і за допомогою них можна плести дивовижні вироби: предмети одягу, серветки, іграшки тощо. (Звертає увагу учиш ті чи роби, розміщені в майстерні, іі у віршовій формі розповідає про різновиди гачків.)
Буду зараз вам, дівчата, про гачки розповідати:
Найгарніші — дерев'яні, та й з пластмаси — непогані,
И металевими гачками можемо плести ми з вами.
Ще гачки є кістяні, дуже добрі теж вони,
Є товсті, а є тоненькі, довгі є і коротенькі.
Будь-який з них вибирай і плести розпочинай!
Робота з підручником
Діти, на ваших столах лежать підручники, відкрийте їх на с. 102 і зверніть увагу на мал. 48. На ньому зображено гачки. Прочитайте уважно, з яких частин складається кожен з них, та назвіть ці частини. (Учні називають частини гачка: голівка, борідка, стержень, ручка, а в цей час лунає тривожний сигнал.)
А ось і перше попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника показано одне з правил безпечної праці під час роботи з гачком.) «Вибираючи гачок, необхідно звернути увагу на те, щоб його голівка була не дуже гострою». Діти, уважно прочитайте це правило, запишіть у зошит і запам'ятайте його!
Читання з позначками
А зараз, діти, звернемось до інформаційних карток, які лежать у вас на столах (див. додаток Б). Вам необхідно прочитати все, що в них написано. Але, читаючи, ви повинні простим олівцем позначити те, що вам уже було відомо — (+), про що ви дізналися вперше — (!) і те, що є для вас незрозумілим — (?). (Учні уважно опрацьовують матеріал інформаційних карток, після завершення роботи проводиться колективний аналіз прочитаної інформації.)
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Що, дівчатка, притомились? Зараз ми відновим сили
Й разом руханку цікаву проведемо ми на славу!
Підніміться ті, хто зліва. Підніміться ті, що справа.
Руки в боки ті, що зліва. Руки вгору ті, що справа.
Покрутіться ті, що зліва. Покрокуйте ті, що справа.
А тепер всі ті, що справа, а за ними й ті, що зліва,
Одне одному всміхніться, адже в посмішці вся сила!
Відпочили? Тож сідайте й працювати починайте!
IV. Закріплення теоретичного матеріалу
Учитель. Діти, відпочивши, ми з новими силами продовжуємо нашу подорож. Наступна зупинка — станція «Ігрова». Тому зараз ми пограємо в гру «Так чи ні». Я зачитуватиму певні відомості, а ви за допомогою сигнальних карток будете погоджуватися зі мною або не погоджуватися. (Якщо учні згодні зі словами вчителя, вони піднімають зелену картку, якщо не згодні — червону.)
Гра «Так чи ні»
Під час в'язання гачком товщина нитки має бути в 1,5 рази більшою за товщину гачка.
Номер гачка визначає його довжину.
Дуже складно точно визначитися з датою появи в'язання, тому що нитки і трикотаж упродовж тривалого часу зберегти дуже важко.
Вибираючи гачок, необхідно стежити за тим, щоб його голівка обов'язково була гострою.
У одній з єгипетських гробниць (1900 р. до н. є.) збереглося зображення жінки, яка в'яже.
Гачок складається з ручки, ніжки, голівки й борідки.
Для того щоб полотно було красивим, м'яким, легким і водночас тугим, потрібно враховувати відповідність товщини гачка і ниток.
V. Практична робота
Учитель. Ми з вами продовжуємо подорож і наближаємося до міста Майстрів, де будемо вчитися плести гачком. (У цей час знов лунає тривожний сигнал.)
А ось і друге попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника відображено наступні правила безпечної праці під час роботи з гачком.)
* Не можна підносити гачок близько до обличчя.
* Передавати гачок слід ручкою вперед, тримаючи його за гострий кінець.
Діти, уважно прочитайте правила, запишіть їх у зошит і потренуйтеся правильно передавати гачок одне одному.
Підбір гачка та пряжі для плетіння
Використовуючи вивчений матеріал, учні полинні підібрати гачок та пряжу для плетіння. (Заздалегідь дізнавшись номер гачка, учні підбирають пряжу; учитель контролює виконання даного завдання.)
Робота учнів за опорними картками
На картках зображено послідовність плетіння ланцюжка з повітряних петель. Учитель, використовуючи зображення карток,
пояснює учням механізм утворення початкової петлі та послідовність утворення ланцюжка з повітряних петель (див. додаток А).
Учні розпочинають самостійне виконання завдання, учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування, після завершення приймає виконану роботу, оцінює її, звертає увагу на її якість, демонструє найкращі зразки плетених ланцюжків, а потім представляє вироби з дефектами (за потреби), пояснюючи причини їх виникнення та способи усунення.
VI. Підбиття підсумків заняття
Учитель. Діти, наша подорож добігла кінця, і перед нами остання зупинка за назвою «Підсумкова». (У цей час знов лунає тривожний сигнал.)
А ось і третє попередження. (На слайді електронного навчально-иаочного посібника — наступне правило безпечної праці під час роботи з гачком.)
Після завершення роботи гачок слід сховати у спеціальну коробочку (або чохол).
Діти, уважно прочитайте це правило, запишіть його в зошит та виконайте ті дії, на які в ньому вказано.
Вправа «Незакінчені речення»
Учитель заздалегідь записує на дошці незакінчені речення і для підбиття підсумків уроку пропонує учням зачитати їх та закінчити.
♦ Сьогодні на занятті ми...
♦ Найбільше мені сподобалось...
♦ Раніше я не вміла, а тепер умію...
♦ Найбільші труднощі я відчула...
♦ Це мені знадобиться...
Учитель повідомляє і пояснює отримані учнями оцінки за заняття.
Домашнє завдання.
1. Вивчити правила безпечної праці, розглянуті на занятті, та самостійно опрацювати правила санітарії й гігієни під час плетіння гачком (за підручником з трудового навчання на с. 103 або користуючись іншими інформаційними джерелами).
2. За наданим для учнів зразком (див. додаток В) оформити порівняльну таблицю основних видів пряжі (не менш ніж чотирьох), що використовуються для плетіння гачком. (Після завершення роботи діти повинні вклеїти таблицю в зошит, що надасть змогу надалі оперативно проводити актуалізацію опорних знань. У разі неможливості розмноження таблиці для кожного учня класу вчитель може намалювати для зразка означену таблицю на дошці.)
Додаток А
Опорна картка № 1
Плетіння ланцюжка з повітряних петель
Додаток Б
Інформаційна картка
Одним з головних інструментів для плетіння є гачок. Гачки бувають сталеві, дерев'яні, кістяні та пластмасові. їх розрізняють за номерами (від 1 до 6) залежно від товщини робочої частини. Номер гачка відповідає товщині голівки в міліметрах. Гачок складається з таких частин: голівка, борідка, стержень і ручка.Гачки бувають короткі (12-15 см) і довгі (35-40 см). Плести гачком можна з будь-якої пряжі: шерстяної, напівшерстяної, синтетичної, бавовняної, лляної, котушкових ниток. Вибираючи нитки, слід брати до уваги призначення майбутнього виробу і вид візерунка. Для того щоб полотно було гарним, м'яким, легким і водночас тугим, потрібно враховувати відповідність товщини гачка й ниток. Тому гачок має бути в 1,5 рази товстішим від нитки.
Додаток В
Порівняльні ознаки пряжі вчитель може вибрати на власний розсуд.
Порівняльна таблиця основних видів пряжі
№ з/п |
Назва пряжі |
Склад пряжі (з якого волокна, зі скількох ниток її спрядено) |
Маса |
Довжина |
К Колір |
1 1. |
|
|
|
|
|
2 2. |
|
|
|
|
|
3 3. |
|
|
|
«. |
|
4. |
|
|
|
|
|