Урок. "Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Інструменти і матеріали для роботи. Технологія утворення початкової петлі та плетіння ланцюжка з повітряних петель."

Про матеріал

Мета: ознайомлення учнів з історією виникнення та розвитку в'язання; оволодіння вміннями добирати номер гачка відповідно до обраних ниток; виконання вправ з утворення початкової петлі та ланцюжка з повітряних петель; розвиток творчого мислення та інтересу учнів до плетіння гачком; виховання посидючості та старанності під час ви­конання роботи.

Перегляд файлу

Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Інструменти і матеріали для роботи. Технологія утворення початкової петлі та плетіння ланцюжка з повітряних петель.

 

Мета: ознайомлення учнів з історією виникнення та розвитку в'язання; оволодіння вміннями добирати номер гачка відповідно до обраних ниток; виконання вправ з утворення початкової петлі та ланцюжка з повітряних петель; розвиток творчого мислення та інтересу учнів до плетіння гачком; виховання посидючості та старанності під час ви­конання роботи.

 

Завдання для учнів:

   дізнатися цікаві факти з історії виникнення та розвитку в'язання;

   уміти добирати номер гачка відповідно обраних ниток;

   організовувати робоче місце;

   учитися утворювати початкову петлю та плести ланцюжок з повітряних петель.

 

Методи:  пояснення, ілюстрація, робота з підручником, читання з позначками, використання відеонаочності, демонстрація, гра «Так чи ні», вправа «Незакінчені речення», інструк­таж, рефлексія.

 

Інструменти та матеріали: гачки для плетіння різних розмірів, нитки.

Наочні посібники, ТЗН і додаткові матеріали: комп'ютер та мультимедійний проектор, створений учи­телем електронний навчально-наочний посібник за матеріалами заняття, підручник (Трудове навчання. Обслуговуючі види праці: підруч. для 6 кл. загальноосв. навч. закл. / Л. І. Денисенко, 0. П. Гнеденко, Н. А. Калініченко, А. І. Романчук, М. П. Туров.— К.: Педагогічна думка, 2006), інформаційні, опорні та сигнальні картки, плетені вироби, паперові чоловічки стіки.

 

Міжпредметні зв'язки: народознавство, історія.

Тип заняття:  комбіноване.

Форма проведення заняття: заняття-подорож.

 

Структура уроку:

І.    Організаційний момент

II.   Мотивація навчальної діяльності

III.  Вивчення теоретичного матеріалу

IV. Закріплення теоретичного матеріалу

V.   Практична робота

VI. Підбиття підсумків заняття

 

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

І.    Організаційний момент

Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстер­ні до заняття.

Створення позитивного емоційного настрою учнів.

Учитель. Доброго дня, діти! Сьогодні під час заняття ми з вами вирушимо в цікаву і захоплюючу подорож. А щоб вона була саме такою і ви впевнено почувалися, це заняття потрібно звільнити від страху: ніхто нікого й нічого по боїться, піхто ніко­го не лякає, на занятті в нас має панувати атмосфера абсолютної довіри.

Давайте один одному всміхнемось

Й натхнення з усмішки зачерпнемо.

Із настроєм почнемо працювати

Та перешкоди будь-які долити!

Отже, зараз ми з вами «потягом Знань» вирушимо в подорож чудовою країною, що має назву В'язанія. Але відправимось ми не одні, а візьмемо із собою маленьких симпатичних чоловічків. (У кожного учня на столі лежить паперовий чоловічок стік.) На­пишіть, будь ласка, на цих стіках, чого ви очікуєте від сьогодніш­нього заняття-подорожі, і посадіть свого чоловічка у « потяг Знань ». (Учні записують свої очікування і прикріплюють чоловічків на дошці, зачитуючи, за. бажанням, свої очікування від заняття.)

 

II.   Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Діти, ви, мабуть, здогадалися, над якою темою ми будемо працювати. Адже, звернувши увагу на вироби, що зна­ходяться перед вами, помилитися важко. Тема нашого заняття-подорожі «Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва. Інструменти і матеріали для роботи. Технологія утво­рення початкової петлі та плетіння ланцюжка з повітряних пе­тель». Виходячи з назви нашої теми, які завдання, на вашу думку, нам необхідно буде виконати впродовж заняття? (Учні називають завдання, які вчитель швидко записує на дошці.) Отже, подорожу­ючи країною В'язанією, ви дізнаєтесь цікаві факти з історії виник­нення та розвитку в'язання, навчитеся добирати гачки та нитки, а також виконувати вправи з утворення початкової петлі, повітря­них петель та ланцюжка.

Я вважаю, що все те, чого ви навчитесь упродовж занять, у май­бутньому стане вам у великій пригоді. Бо якщо жінка вміє гарно в'язати, то завжди зможе прикрасити в'язаними виробами свою оселю, забавити гарною в'язаною іграшкою дитину, вив'язати для себе чи своєї родини безліч виробів, заощадивши тим самим сімей­ні кошти. І, повірте, такі речі будуть для вас набагато дорожчими, тому що виготовлені вони власноруч!

 

III.  Вивчення теоретичного матеріалу

Учитель. Наш потяг рушає, але хочу повідомити, що дорогою нам траплятимуться різні попередження, на які ви обов'язково по­винні звертати увагу... А ось наша перша зупинка станція «Іс­торична».                                                                   

Ознайомлення з історією виникнення та розвитку в'язання

(Цей матеріал розглядається за допомогою створеного вчите­лем електронного навчально-наочного посібника, у якому наведено певні відомості й цікаві факти з історії виникнення та розвитку в'язання, знімки в'язаних виробів тощо.)

В'язання це процес одержання виробу шляхом утворення вуз­лів з однієї нитки. Дуже складно точно визначитися з датою появи в'язання, тому що, на жаль, нитки і трикотаж упродовж тривалого часу зберегти дуже далеко. Але деякі свідчення про цей вид мисте­цтва дійшли до нас у вигляді зображень. У одній з єгипетських гроб­ниць (1900 р. до н. є.) збереглося зображення жінки, яка надягає шкарпетки. Крім того, в Єгипті знайдено дитячі панчохи, які врахо­вували форму взуття (сандалій з ремінцем після великого пальця), що датуються IIIIV ст. н. є. Слід відзначити, що існують різні при­пущення щодо появи найперших виробів з вовни, але вони не мають жодного документального підтвердження. Так, одне з них показує нам Пенелопу з « Одіссеї » Гомера як в' язальницю (Ш – ІІ тис.до н.е.), коли вона щоночі розпускає виготовлений нею килим (саван).

Цікавою є гіпотеза щодо в'язаного одягу Ісуса Христа: із за­лишків червоної пряжі Діва Марія вив'язала Ісусу сорочку, яку перев'язувала щорічно та яка, урешті-решт, перетворилася на червоний хітон. Саме цей процес в'язання зображено на полотні XIV ст. «Діва Марія з в'язанням» майстра Бертрама, що знаходить­ся в Галереї мистецтв у Гамбурзі.

Набагато пізніше, приблизно в ХVVІ ст., в'язання почало перетворюватись на домашню роботу й прибуткову галузь: в'язали панчохи, шкарпетки, рукавички, головні убори. Поступово з'явилися цілі в'язальні цехи, а в 1589 р. було винайдено перший в'язальний верстат. Але з часом, чим більше виробів в'язалося ма­шинами, тим дорожчими ставали роботи, вив'язані вручну, осо­бливо вироби, плетені гачком. Діти, як на вашу думку, з чим це пов'язано? (Бесіда з класом)

Сьогодні мистецтво в'язання продовжує розвиватися, збагачу­ючись новими мотивами, прийомами, техніками виконання, ма­теріалами тощо. Ручне в'язання дозволяє виготовляти гарні не­повторні речі, які наразі є дуже модними. Це й ажурні комірці та мережива, якими прикрашають одяг, а також речі, якими можна прикрасити наше житло: абажури, скатерки, серветки або вазоч­ки. Особливо привабливим воно є ще й тому, що пряжу можна ви­користовувати кілька разів.

Діти, ми продовжуємо нашу подорож і наближаємося до міс­та Всезнайок. Чи знає хтось із вас, як називаються інструменти, які я тримаю в руках? (Демонструє учням гачки різної форми та розмірів.) Дійсно, ці інструменти називаються гачками, і за допо­могою них можна плести дивовижні вироби: предмети одягу, сер­ветки, іграшки тощо. (Звертає увагу учиш ті чи роби, розміщені в майстерні, іі у віршовій формі розповідає про різновиди гачків.)

Буду зараз вам, дівчата, про гачки розповідати:

Найгарніші — дерев'яні, та й з пластмаси — непогані,

И металевими гачками можемо плести ми з вами.

Ще гачки є кістяні, дуже добрі теж вони,

Є товсті, а є тоненькі, довгі є і коротенькі.

Будь-який з них вибирай і плести розпочинай!

Робота з підручником

Діти, на ваших столах лежать підручники, відкрийте їх на с. 102 і зверніть увагу на мал. 48. На ньому зображено гачки. Прочитайте уважно, з яких частин складається кожен з них, та назвіть ці час­тини. (Учні називають частини гачка: голівка, борідка, стержень, ручка, а в цей час лунає тривожний сигнал.)

А ось і перше попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника показано одне з правил безпечної праці під час роботи з гачком.) «Вибираючи гачок, необхідно звер­нути увагу на те, щоб його голівка була не дуже гострою». Діти, уважно прочитайте це правило, запишіть у зошит і запам'ятайте його!

Читання з позначками

А зараз, діти, звернемось до інформаційних карток, які ле­жать у вас на столах (див. додаток Б). Вам необхідно прочитати все, що в них написано. Але, читаючи, ви повинні простим олівцем позначити те, що вам уже було відомо — (+), про що ви дізналися вперше — (!) і те, що є для вас незрозумілим — (?). (Учні уважно опрацьовують матеріал інформаційних карток, після завершення роботи проводиться колективний аналіз прочитаної інформації.)

Проведення хвилинки відпочинку (руханки)

Що, дівчатка, притомились? Зараз ми відновим сили  

Й разом руханку цікаву проведемо ми на славу!

Підніміться ті, хто зліва. Підніміться ті, що справа.

Руки в боки ті, що зліва. Руки вгору ті, що справа.

Покрутіться ті, що зліва. Покрокуйте ті, що справа.

А тепер всі ті, що справа, а за ними й ті, що зліва,

Одне одному всміхніться, адже в посмішці вся сила!

Відпочили? Тож сідайте й працювати починайте!

IV. Закріплення теоретичного матеріалу

Учитель. Діти, відпочивши, ми з новими силами продовжує­мо нашу подорож. Наступна зупинка станція «Ігрова». Тому за­раз ми пограємо в гру «Так чи ні». Я зачитуватиму певні відомості, а ви за допомогою сигнальних карток будете погоджуватися зі мною або не погоджуватися. (Якщо учні згодні зі словами вчителя, вони піднімають зелену картку, якщо не згодні червону.)

Гра «Так чи ні»

Під час в'язання гачком товщина нитки має бути в 1,5 рази більшою за товщину гачка.

Номер гачка визначає його довжину.

Дуже складно точно визначитися з датою появи в'язання, тому що нитки і трикотаж упродовж тривалого часу зберегти дуже важко.

Вибираючи гачок, необхідно стежити за тим, щоб його голівка обов'язково була гострою.

У одній з єгипетських гробниць (1900 р. до н. є.) збереглося зо­браження жінки, яка в'яже.

Гачок складається з ручки, ніжки, голівки й борідки.

Для того щоб полотно було красивим, м'яким, легким і вод­ночас тугим, потрібно враховувати відповідність товщини гачка і ниток.

V.   Практична робота

Учитель. Ми з вами продовжуємо подорож і наближаємося до міста Майстрів, де будемо вчитися плести гачком. (У цей час знов лунає тривожний сигнал.)

А ось і друге попередження. (На слайді електронного навчально-наочного посібника відображено наступні правила безпечної праці під час роботи з гачком.)

*  Не можна підносити гачок близько до обличчя.

* Передавати гачок слід ручкою вперед, тримаючи його за го­стрий кінець.

 

Діти, уважно прочитайте правила, запишіть їх у зошит і потре­нуйтеся правильно передавати гачок одне одному.

Підбір гачка та пряжі для плетіння

Використовуючи вивчений матеріал, учні полинні підібрати га­чок та пряжу для плетіння. (Заздалегідь дізнавшись номер гачка, учні підбирають пряжу; учитель контролює виконання даного за­вдання.)

Робота учнів за опорними картками

На картках зображено послідовність плетіння ланцюжка з по­вітряних петель. Учитель, використовуючи зображення карток,

пояснює учням механізм утворення початкової петлі та послідов­ність утворення ланцюжка з повітряних петель (див. додаток А).

Учні розпочинають самостійне виконання завдання, учитель забезпечує їх безперервну роботу, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування, після завершення приймає виконану роботу, оцінює її, звертає увагу на її якість, демонструє найкращі зразки плетених ланцюжків, а потім представляє вироби з дефек­тами (за потреби), пояснюючи причини їх виникнення та способи усунення.

 

VI. Підбиття підсумків заняття

Учитель. Діти, наша подорож добігла кінця, і перед нами остання зупинка за назвою «Підсумкова». (У цей час знов лунає тривожний сигнал.)

А ось і третє попередження. (На слайді електронного навчально-иаочного посібника наступне правило безпечної праці під час роботи з гачком.)

Після завершення роботи гачок слід сховати у спеціальну коро­бочку (або чохол).

Діти, уважно прочитайте це правило, запишіть його в зошит та виконайте ті дії, на які в ньому вказано.

Вправа «Незакінчені речення»

Учитель заздалегідь записує на дошці незакінчені речення і для підбиття підсумків уроку пропонує учням зачитати їх та закінчи­ти.

  Сьогодні на занятті ми...

  Найбільше мені сподобалось...

  Раніше я не вміла, а тепер умію...

  Найбільші труднощі я відчула...

  Це мені знадобиться...

Учитель повідомляє і пояснює отримані учнями оцінки за за­няття.

Домашнє завдання.                                                                       

1. Вивчити правила безпечної праці, розглянуті на занятті, та са­мостійно опрацювати правила санітарії й гігієни під час плетін­ня гачком (за підручником з трудового навчання на с. 103 або користуючись іншими інформаційними джерелами).

2. За наданим для учнів зразком (див. додаток В) оформити порів­няльну таблицю основних видів пряжі (не менш ніж чотирьох), що використовуються для плетіння гачком. (Після завершення роботи діти повинні вклеїти таблицю в зошит, що надасть змогу надалі оперативно проводити актуалізацію опорних знань. У разі неможливості розмноження таблиці для кожно­го учня класу вчитель може намалювати для зразка означену таблицю на дошці.)

 

Додаток А

 

Опорна картка № 1

Плетіння ланцюжка з повітряних петель

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

 

Інформаційна картка

Одним з головних інструментів для плетіння є гачок. Гачки бу­вають сталеві, дерев'яні, кістяні та пластмасові. їх розрізняють за номерами (від 1 до 6) залежно від товщини робочої частини. Номер гачка відповідає товщині голівки в міліметрах. Гачок складається з таких частин: голівка, борідка, стержень і ручка.Гачки бувають короткі (12-15 см) і довгі (35-40 см). Плести гачком можна з будь-якої пряжі: шерстяної, напівшер­стяної, синтетичної, бавовняної, лляної, котушкових ниток. Виби­раючи нитки, слід брати до уваги призначення майбутнього виробу і вид візерунка. Для того щоб полотно було гарним, м'яким, легким і водночас тугим, потрібно враховувати відповідність товщини гач­ка й ниток. Тому гачок має бути в 1,5 рази товстішим від нитки.

 

Додаток В

Порівняльні ознаки пряжі вчитель може вибрати на власний розсуд.

Порівняльна таблиця основних видів пряжі

 

№ з/п

Назва пряжі

Склад пряжі (з якого волокна, зі скіль­кох ниток її спрядено)

Маса

Довжина

К Колір

1 1.

 

 

 

 

 

2 2.

 

 

 

 

 

3 3.

 

 

 

«.

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
1884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку