Як допомогти дітям не лише бачити красу природи, а передавати всі відтінки осінньої пори рідною мовою? Запропонований урок допоможе вирішити низку навчальних, розвивальних, виховних завдань, сприятиме формуванню компетентностей творчої продуктивної діяльності та саморозвитку, дасть змогу створювати умови для формування позитивних мотивів навчання учнів, впливатиме на для інтелектуальний розвиток і рефлексію, на засвоєння певного соціального досвіду.
План – конспект
уроку з української мови у 3 класі
Вчитель Шаповалова Тетяна Григорівна
Тема уроку: «По моєму краю їде жовтокоса осінь на баскім коні…»
Мета уроку:
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання : медіапроектор, мультимедіапрезентації, словники, листочки для визначення настрою, оповідання В.О.Сухомлинського «Чому опадає листя з дерев?»
Словник: шати, полум’яніють, багряний, мережка, гроно.
Перебіг уроку
І. Організація класу.
Сьогодні день такий чудовий,
І сяє сонце в небесах,
Ліс око радує обновами,
Схиливши віти у росах.
А ми стараємось учитись
І пізнавати милий край,
Природу щиро так любити,
І зберігати оцей рай.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(Учні визначають свій настрій, сигналізують листочками)
Ходить осінь по покосах,
В золоте фарбує ліс,
І горять шовкові коси
У зажурених беріз.
Вітер грає, нахиляє
Срібні віти яворів
Понад лугами, за гаєм
Чути сурми журавлів.
Пада, в’яне лист багряний,
Золотиться сіножать.
Клен в сорочці вишиваній
Вийшов літо проводжать.
Мов мережка, в лузі стежка,
Осінь в гай по ній пішла
За калинові сережки
В сонця вимінять тепла.
Алла Коваль
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
І група Дібрати до опорних слів прикметники.
(Опорні слова на презентації та на аркушах)
Листочки берези, вишні, тополі золотисті, багряні, жовті
Вода річки темна, холодна
Берізка, тополя, клен, ясен ніжна, струнка, золотий, сумний
Береги річки низькі
Дерева різнобарвні
Трава суха
Грона калини червоні
ІІ група Дібрати до опорних слів дієслова
Листочки берези, вишні, тополі шелестять
Вода річки плине, тече
Берізка, тополя, клен, ясен журяться
Береги річки схилилися
Дерева шумлять
Трава сохне
Грона калини горять, полум’яніють
Завдання : сполучити слова І та ІІ стовпчиків, щоб вийшли словосполучення.
Листочки, мов метелики
Вода річки, мов жаринки
Берізка, наче дівчина
Дерева, мов темне скло
Грона калини, мов вартові
Ми – листочки, ми – листочки,
Ми – осіннії листочки.
Ми на дереві сиділи,
Дмухнув вітер – полетіли.
Ми літали. Ми літали
І на землю тихо впали.
Знову вітерець дмухає
Нас в повітря піднімає.
Знов листочки полетіли
І за парти тихо сіли.
План
10. Усне складання твору.
11. Твори третьокласниць про осінь (Відеофільм)
12. Актуалізація знань про текст. Актуалізація знань про речення.
13. Самостійна робота учнів. Написання твору.
І група
Скласти й записати твір, спираючись на план та опорні слова.
План
ІІ група
Скласти твір, спираючись на опорну схему
Настала ….. . Частіше …. ….. . Небо ….. . Листя ……., ….., ……. Трава …….. Скоро ….. …… .
ІІІ група
Скласти твір, використовуючи схему та опорні слова.
Осінь ________. Пофарбувала ______ __ ________ . Річка __________ . Калина ____________ __________ __________ . Я ___________ ____________.
Опорні слова: прилетіла, прийшла, прилинула; дерева, кущі, квіти; потемніла, зажурилась, замовкла; гарна, червона, милує; люблю, радію, ціную.
14. Перевірка .
ІУ. Підсумок уроку. Прийом «Мікрофон»
У. Рефлексія. Оцінювання роботи учнів вчителем.
Оцініть власну роботу за допомогою листочків.
Жовтий – я працював відмінно, мені все вдалося.
Червоний – я працював добре, проте, були неточності у відповідях.
Зелений – я працював добре, але більше слухав товаришів.
УІ. Домашнє завдання.
І група. Написати твір за власними спостереженнями «Осіння річка»
ІІ група. Дібрати 5 словосполучень до теми «Яскраві дерева».
Додатковий матеріал
Володимир Сосюра
Осінь
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито
Жовтокоса осінь на баскім коні.
В далечінь холодну без жалю за літом
Синьоока осінь їде навмання.
В’яне все навколо, де пройдуть копита,
Золоті копита чорного коня.
Василь Шевчук
Жовтень
Підняв морозець синій цвіт,
Пожовкли явори,
І гуси в дальній переліт
Знялися на зорі.
-Га-га, га-га!
-Курли-курли! –
Їм вторять журавлі.
І сивий килим ковили
Притисся до землі.
Важучих хмар безмежна рать
Негоду принесла…
А клени котрий день горять
У полі край села.
«Чому опадає листя з дерев?»
У жовтні й листопаді жовтіє й опадає листя з дерев. Чому ж воно опадає?
Одного разу ввечері я заховалася під кущем, щоб побачити, хто ж забарвлює листя в жовтий, рожевий. Червоний колір? Дивлюся, із калинового куща вилазить маленький дідок. Покашляв. Погладив сиву борідку, взяв фарби і пішов до кленів. Виліз на дерево та й став розмальовувати листочки. Один розмальовує в жовтий колір, другий – в рожевий, третій – в червоний.
Придивляюся до вишневого стовбура – і справді повиступали рожеві сльозинки, великі й липкі. Плаче вишня, не хоче листочків скидати.
Немає вже листя на жодному дереві, а вишня зеленіє. Аж ось ударив мороз і за одну ніч оббив листя на вишні. Стоїть бідна вишенька, тяжко зітхає.
В.О.Сухомлинський
1