Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник; ознайомити з ознаками прикметника (питання, значення) і його роллю в реченні; розвивати пізнавальну активність, інтерес до теми, що вивчається; розширювати знання учнів про святкування за народним календарем свят в Україні; виховувати любов до рідної природи.
Прикметник. Загальне поняття про прикметник (питання, значення, роль у реченні)
Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник; ознайомити з ознаками прикметника (питання, значення) і його роллю в реченні; розвивати пізнавальну активність, інтерес до теми, що вивчається; розширювати знання учнів про святкування за народним календарем свят в Україні; виховувати любов до рідної природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Прикметник»; предметні малюнки; дидактичний матеріал; костюми героїв; схеми-опори.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
I I. Актуалізація опорних знань
1. Складання «Павутинки» (асоціативного куща). Робота в парах
У ч и т е л ь. Яка зараз пора року? Необхідно відгадати загадку від Зими і до відгадки дібрати прикметники.
Грудень
В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала.
Він на землю міцно ліг,
Називають його... (Сніг).
Січень
На шибках без олівця
Він малює без кінця. (Мороз)
Лютий
Хто наткав полотна
Аж від лісу до вікна?
Ще й сміється-задається:
— От така ширина! (Зима)
2. Презентація роботи в парах.
СНІГ
колючий;
білий;
м'який;
іскристий;
лапатий;
перший;
пухнастий.
МОРОЗ
злий;
безжалісний;
суворий;
жорстокий;
тріскучий;
зимовий;
сильний.
ЗИМА
білосніжна;
сувора;
весела;
сніжна;
холодна;
морозна;
тепла.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Бесіда
- Діти, яким святом за народним календарем може похвалитися місяць лютий? (Стрітенням)
Свято Стрітення припадає на середину місяця — 15 лютого. Слово «Стрітення» означає «зустріч». У народі вважають, що в цей день Зима з Весною зустрічаються. У народній уяві Зима — це стара баба в полатаному кожушку та дірявій хустині, поточеній мишами, через дірки якої витинаються сиві пасма волосся. Саме такою вона на Стрітення виходить навстріч Весні — привабливій дівчині. Якщо Зима переможе, то ще тривалий час буде холодно, а якщо красуня Весна візьме гору, то поверне на тепло.
Зима з Весною приготували для вас завдання із цікавістю спостерігатимуть за тим, як ви їх виконуватимете.
— Перше завдання — це каліграфічна вправа.
Відкрийте зошити, покладіть похило, напишіть число, класна робота.
У лютому, за народним календарем, відзначають свято Стрітення.
— Із великої чи маленької літери напишемо слова «свято», «Стрітення»? Чому?
с С свято Стрітення
Пам'ятайте про нахил, з'єднання букв.
Запишемо прислів'я. Весна — ранок року.
Як ви розумієте це прислів'я? Чи можна порівняти весну з ранком? (Після тривалого зимового сну все прокидається, все розквітає.)
До якої частини мови належить слово весна? Чому?
Хто писав старанно, чисто?
Кому подобається його каліграфія?
VI. Повідомлення теми і мети уроку. Робота над новим матеріалом
1.Загадка
Наступне завдання Зими з Весною — відгадати загадку і визначити тему уроку.
Який ? Яка ? Яке ? Які ? — на ці питання я відповідаю.
Колір, смак, розмір, форму я вам називаю.
З іменником дружу завжди.
Хто я? Швидко мене назви! (Прикметник)
Гра «Асоціація»
- Що ви знаєте про прикметник?
2. Робота за таблицею «Прикметник»
На які питання відповідає прикметник? (Який? Яка? Яке? Які?)
Що означає прикметник? (Ознаки предметів за кольором, смаком, розміром, формою)
З якою частиною мови завжди вживається прикметник? (З іменником)
Наведіть приклади прикметників, які вказують на ознаку предмета за кольором(папір (який?) білий), смаком(цукерки (які?) солодкі), розміром (море (яке?) велике), формою (яблуко (яке?) кругле).
Висновок. Слова, що називають ознаки предметів і відповідають на питання який? яка? яке? які?називаються прикметниками.
Гра «М’ячик»
Завдання. Утворити прикметники від поданих іменників.(Козак-козацький)
Ткач, Одеса, грузин, завод, Львів, Харків, Суми, Полтава.
4. Хоровод «Подоляночка»
— Діти, свято Стрітення в Україні завжди шанувалось. Хлопці і дівчата водили хороводи, співали пісні, які прославляли родючу землю, рідну природу.
—Давайте, діти, для Зими з Весною заспіваємо.
—Діти, Зима з Весною не можуть зрозуміти, про що йдеться:у вправі 83. Давайте їм допоможемо. Відкрийте підручники на с. 38, прочитайте вправу.
— Чи можна точно визначити, в яку пору року відбувається подія? Чому?
6. Робота в групах
- У мене на столі лежать сніжинки, квіти, зелене і жовте листя.
Підійдіть і оберіть те, що вам більше подобається.
Знайдіть учнів, які також обрали, наприклад, сніжинку, це і є ваша група. Група «Сніжинки» добирає прикметики, щоб було зрозуміло, що подія відбувається взимку.
Група «Зелене листя» добирає прикметники, щоб було зрозуміло, що
подія відбувається навесні.
Група «Квіти» добирає прикметники, щоб було зрозуміло, що подія відбувається влітку.
Група «Жовте листя» добирає прикметники, щоб було зрозуміло, що подія відбувається восени.
—Пам'ятайте правила роботи в групі.
7. Презентація результатів роботи групи
8. Оцінювання роботи груп
- Яка частина мови допомогла зробити текст зрозумілим і виразним? Яким є значення прикметників у мовленні?
Висновок. Використання прикметників в усному і писемному мовленні робить його багатим, емоційним, образним.
VII. Закріплення вивченого
Вправа 84
А) Підбір прикметників до виділених іменників(усно).
Б)Запис тексту з дібраними прикметниками.
В)У першому і другому реченнях підкреслити головні і другорядні члени речення.
Г)Перевірка самостійної роботи.
Висновок. Прикметники є другорядними членами речення.
2. Бесіда
Любі діти! Хто цього дня переміг — Зима чи Весна?
На Стрітення люди уважно стежили за погодою, намагаючись виявити найменші її зміни. Із цим пов'язано багато прикмет.
Ясний і тихий день — на хороший урожай.
Як на Стрітення день ясний, то буде льон прекрасний.
Морозна і похмура погода — на ранню весну.
Якщо на Стрітення зі стріх не капає, то весна буде ранньою, і сухою.
Якщо на Стрітення теплий і сонячний день, то й весна буде теплою.
— У кожного на парті лежить картка, де написана прикмета.
Перепишіть цю прикмету в зошит, підкресліть прикметники.
(Взаємоперевірка, колективна перевірка виконання роботи.)
VIII. Підсумок уроку
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов'їна, барвінкова
Українська наша мова. (26)
Прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловлювати свою думку, додають життєдайної сили нашій мові.
Що таке прикметник?
Які ознаки виражає прикметник?
Що на уроці було головним? Цікавим? Чого навчилися?
Про яке свято дізналися?
Урок української мови
у 3 класі
Войнівської ЗШ I-III ступенів
Вчитель початкових класів:
Бабка С.В.