Тема: По Шевченківських місцях Дніпра. Узагальнення та систематизація знань з теми «Іменник» (тренувальні вправи).
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Іменник» (іменник як частина мови; істота, неістота; власні та загальні назви; рід та число), дати короткі відомості про Шевченківські місця Дніпра, закріпити вміння орфографічно правильно оформлювати письмові завдання з даної теми;
розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, увагу, тренувати пам'ять;
виховувати любов до творчості Т. Г. Шевченка, культурних пам’яток м. Дніпра, присвячених поету;
коригувати мовлення (правильність побудови усного висловлювання, послідовність у викладенні думок).
Тип уроку: урок-екскурсія з використанням інноваційних технологій.
Обладнання: інтерактивна дошка, медіа проектор, узагальнююча таблиця «Іменник як частина мови», виставка дитячих малюнків, присвячених творчості Т. Г. Шевченка.
Хід уроку
-
Організація класу.
-
Налаштування позитивної атмосфери в класі (учні декламують вірш).
Ось і школа, ось і клас –
Він давно чекає нас.
І прийшли ми всі сюди,
Щоб учитись і рости.
-
Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-
Розповідь вчителя.
-
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок української мови – урок-екскурсія. Ми з вами будемо мандрувати по Шевченківських місцях нашого рідного міста Дніпра і дізнаємося про них багато цікавого за допомогою наших екскурсоводів. На кожній зупинці ви будете виконувати різні завдання і покажете свої знання про іменник як частину мови (робота з узагальнюючою таблицею «Що ми знаємо про іменник?»). Допоможе нам мандрувати ця чарівна дошка, яка, немов казковий килим, буде переносити нас з одного місця в інше. Отже, вирушаймо в путь!
-
Узагальнення та систематизація знань учнів (тренувальні вправи).
-
Розповідь про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка (екскурсовод 1, слайд 1).
-
Поет народився 9 березня 1814 року в селі Моринці, що на Черкащині, в сім ї кріпаків. Тарас ріс допитливим, мрійливим хлопчиком. Йому дуже хотілося вчитися малювати. Рано втративши матір, а потім і батька, він з дитинства зазнав багато горя і знущань. Працюючи і навчаючись у дяків, Шевченко ознайомився з деякими творами української літератури, а відчуваючи великий потяг до малювання, уже тоді робив перші спроби розпочати навчання у маляра.
З кріпацької неволі Тараса Шевченка було викуплено завдяки старанням видатних російських художників. Тоді йому було 24 роки. Але тільки 13 років поет почувався вільною людиною. За волелюбні вірші його було заслано в далекі краї без права писати й малювати. За своє коротке життя Тарас Григорович Шевченко так багато зробив для українського народу, що його зірка ніколи не згасне в нашій пам’яті.
-
Перша зупинка «Український музично-драматичний театр імені Т.Г.Шевченка» (екскурсовод 2, слайди 2, 3, 4).
-
У 1838 році дворяни Катеринослава (Дніпропетровська) створили в місті модний у ті часи Англійський клуб, який зараз має назву Український музично-драматичний театр імені Т. Г. Шевченка. У наш час він знаходиться у центрі міста на вулиці Леніна. У 1979 році будинок театру відремонтували. На стінах фасаду створені рельєфи на теми постановок театру. У будинку з’явилися світла зала зі скляною стелею та зимовим садом, розписані стіни на українські теми. На стіні будинку театру встановлені бюсти видатних українських митців слова – Г.Сковороди, Лесі Українки, І.Франка, В.Винниченка та В.Стуса. В театрі показують вистави, в яких зображуються минуле і сьогодення України.
-
Виконання завдання учнями та перевірка його (слайди 5, 6).
Прочитайте уривок з вірша «Сонце заходить, гори чорніють…». Випишіть іменники у стовпчик. Поставте питання. Визначте число іменників (повторення правил про іменник як частину мови та число іменників).
Зразок: Сонце (що?) – одн.
Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє
Радіють люди, що одпочинуть,
А я дивлюся … і серцем лину
В темний садочок на Україну.
Т.Шевченко.
Перевірка:
Гори (що?) – мн.;
пташечка (хто?) – одн.;
поле (що?) – одн.;
люди (хто?) – мн.;
серцем (чим?) – одн.;
садочок (що?) –одн.;
Україну (що?) – одн.
-
Друга зупинка «Пам'ятник Т.Г.Шевченку в центрі міста» (екскурсовод 3, слайди 7, 8).
-
Модель його скульптури виконав відомий дніпропетровський скульптор, заслужений художник України Віктор Небоженко, якого надихав автопортрет Шевченка. Шевченко зображений в сидячому положенні. До пам’ятника часто кладуть квіти на ювілеї та свята. Так у місті виконується Шевченків заповіт:
«…І мене в сем ї великій,
В сем ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом».
-
Виконання завдання учнями та перевірка його (слайди 9, 10).
Виписати власні іменники в початковій формі з вірша. Дібрати до них загальні назви (повторення правил про власні та загальні іменники).
А я в Каневі родилась.
Ще й не говорила,
Мене мати ще сповиту
На руках носила,
Як їхала Катерина
В Канів по Дніпрові.
А ми з матір'ю сиділи
На горі в діброві.
Містерія “ Великий льох ”
Перевірка:
Канів – місто.
Катерина – ім'я.
Дніпро – річка.
-
Третя зупинка «Парк культури і відпочинку імені Тараса Григоровича Шевченка» (екскурсовод 4, слайди 11-18).
-
Раніше парк називався Потьомкінський сад, який заснував князь Потьомкін і побудував там свій палас. Зараз парк має велику територію, огорожу і велику колонаду головного входу. Давайте прогуляємося по парку.
-
Це вид на парк з висоти пташиного польоту (слайд 11).
-
Вхід до парку (слайд 12).
-
Палац студентів, в якому раніше жив князь Потьомкін (слайд 13).
-
Лев – охоронець палацу. Символ мужності та відваги (слайд 14).
-
Олениха з оленятами (слайд 15).
-
Оглядовий майданчик парку (слайд 16).
-
Зимовий парк (слайд 17).
-
Вихід з парку (слайд 18).
-
Виконання завдання учнями та перевірка його (слайди 19, 20).
-
Прогулянка завершилася, то ж продовжимо роботу.
Випишіть іменники з вірша. Визначте їх рід (повторення правила про рід іменників).
Зразок: Вода – жін.р.
Тече вода край города.
Вода ставом стала.
Прийшло дівча воду брати,
Брало, заспівало.
Вийшли з хати батько й мати
В садок погуляти,
Порадитись, кого б то їм
Своїм зятем звати.
«Тече вода з-під явора…»
Перевірка:
Край – чол.р.;
город – чол.р.;
став – чол.р.;
дівча – сер.р.;
хата – жін.р.;
батько – чол.р.;
мати – жін.р.;
садок – чол.р.;
зять – чол.р.
-
Четверта зупинка «Пам'ятник Шевченка в парку його імені» (екскурсовод 5, слайд 21).
-
Пам’ятник стоїть біля дніпрової протоки проти Монастирського острова. Чавунна скульптура Шевченка висотою в 9,5 метрів і вагою в 55 тон. П’єдестал, на якому стоїть поет, із гранітних кубів, висотою в 10 метрів.
-
Виконання завдання учнями та перевірка його (слайди 22, 23).
Випишіть з вірша іменники з прийменниками.
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
“ Садок вишневий коло хати…”
Складіть речення зі словами “ коло хати ”.
Перевірка:
Коло хати, над вишнями, з плугами.
-
Підсумок уроку.
-
Узагальнююча бесіда.
-
По яких місцях мандрували?
-
Які завдання виконували?
-
Читання «Заповіту» Т. Г. Шевченка (вчителем напам’ять; слайд 24).
-
Оцінювання учнів.