Урок "По Шевченківських місцях Дніпра"

Про матеріал
Урок-екскурсія з української мови "По Шевченківських місцях Дніпра" у 4 класі з узагальнення теми "Іменник"
Перегляд файлу

Тема: По Шевченківських місцях Дніпра. Узагальнення та систематизація знань з теми «Іменник» (тренувальні вправи).

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Іменник»  (іменник як частина мови; істота, неістота; власні та загальні назви; рід та число), дати короткі відомості про Шевченківські місця Дніпра, закріпити вміння орфографічно правильно оформлювати письмові завдання з даної теми;

розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, увагу, тренувати пам'ять;

виховувати любов до творчості Т. Г. Шевченка, культурних  пам’яток м. Дніпра, присвячених поету;

коригувати мовлення (правильність побудови усного висловлювання, послідовність у викладенні думок).

Тип уроку: урок-екскурсія з використанням інноваційних технологій.

Обладнання: інтерактивна дошка, медіа проектор, узагальнююча таблиця «Іменник як частина мови», виставка дитячих малюнків, присвячених творчості Т. Г. Шевченка.

Хід уроку

  1. Організація класу.
    1.       Налаштування позитивної атмосфери в класі (учні декламують вірш).

Ось і школа, ось і клас –

Він давно чекає нас.

І прийшли ми всі сюди,

Щоб учитись і рости.

  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
    1.       Розповідь вчителя.
  • Діти, сьогодні у нас незвичайний урок української мови – урок-екскурсія. Ми з вами будемо мандрувати по Шевченківських місцях нашого рідного міста Дніпра і дізнаємося про них багато цікавого за допомогою наших екскурсоводів. На кожній зупинці ви будете виконувати різні завдання і покажете свої знання про іменник як частину мови (робота з узагальнюючою таблицею «Що ми знаємо про іменник?»). Допоможе нам мандрувати ця чарівна дошка, яка, немов казковий килим, буде переносити нас з одного місця в інше. Отже, вирушаймо в путь!
  1. Узагальнення та систематизація знань учнів (тренувальні вправи).
    1.       Розповідь про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка (екскурсовод 1, слайд 1).
  • Поет народився 9 березня 1814 року в селі Моринці, що на Черкащині, в сім ї кріпаків. Тарас ріс допитливим, мрійливим хлопчиком. Йому дуже хотілося вчитися малювати. Рано втративши матір, а потім і батька, він з дитинства зазнав багато горя і знущань. Працюючи і навчаючись у дяків, Шевченко ознайомився з деякими творами української літератури, а відчуваючи великий потяг до малювання, уже тоді робив перші спроби розпочати навчання у маляра.

З кріпацької неволі Тараса Шевченка було викуплено завдяки старанням видатних російських художників. Тоді йому було 24 роки. Але тільки 13 років поет почувався вільною людиною. За волелюбні вірші його було заслано в далекі краї без права писати й малювати. За своє коротке життя Тарас Григорович Шевченко так багато зробив для українського народу, що його зірка ніколи не згасне в нашій пам’яті.

  1.       Перша зупинка «Український музично-драматичний театр імені Т.Г.Шевченка» (екскурсовод 2, слайди  2, 3, 4).
  • У 1838 році дворяни Катеринослава (Дніпропетровська) створили в місті модний у ті часи Англійський клуб, який зараз має назву Український музично-драматичний театр імені Т. Г. Шевченка. У наш час він знаходиться у центрі міста на вулиці Леніна. У 1979 році будинок театру відремонтували. На стінах фасаду створені рельєфи на теми постановок театру. У будинку з’явилися світла зала зі скляною стелею та зимовим садом, розписані стіни на українські теми. На стіні будинку театру встановлені бюсти видатних українських митців слова – Г.Сковороди, Лесі Українки, І.Франка, В.Винниченка та В.Стуса. В театрі показують вистави, в яких зображуються минуле і сьогодення України.
    1.       Виконання завдання учнями та перевірка його (слайди 5, 6).

Прочитайте уривок з вірша «Сонце заходить, гори чорніють…». Випишіть іменники у стовпчик. Поставте питання. Визначте число іменників (повторення правил про іменник як частину мови та число іменників).

Зразок: Сонце (що?) – одн.

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє

Радіють люди, що одпочинуть,

А я дивлюся … і серцем лину

В темний садочок на Україну.

                              Т.Шевченко.

Перевірка:

Гори (що?) – мн.;

пташечка (хто?) – одн.;

поле (що?) – одн.;

люди (хто?) – мн.;

серцем (чим?) – одн.;

садочок (що?) –одн.;

Україну (що?) – одн.

  1.       Друга зупинка «Пам'ятник Т.Г.Шевченку в центрі міста» (екскурсовод 3, слайди 7, 8).
  • Модель його скульптури виконав відомий дніпропетровський скульптор, заслужений художник України Віктор Небоженко, якого надихав автопортрет Шевченка. Шевченко зображений в сидячому положенні. До пам’ятника часто кладуть квіти на ювілеї та свята. Так у місті виконується Шевченків заповіт:

«…І мене в сем ї великій,

В сем ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом».

  1.       Виконання завдання учнями та перевірка його (слайди  9, 10).

Виписати власні іменники в початковій формі з вірша. Дібрати до них загальні назви (повторення правил про власні та загальні іменники).

А я в Каневі родилась.

Ще й не говорила,

Мене мати ще сповиту

На руках носила,

Як їхала Катерина

В Канів по Дніпрові.

А ми з матір'ю сиділи

На горі в діброві.

                Містерія “ Великий льох ”

Перевірка:

Канів – місто.

Катерина – ім'я.

Дніпро – річка.

  1.       Третя зупинка «Парк культури і відпочинку імені Тараса Григоровича Шевченка» (екскурсовод 4, слайди 11-18).
  • Раніше парк називався Потьомкінський сад, який заснував князь Потьомкін і побудував там свій палас. Зараз парк має велику територію, огорожу і велику колонаду головного входу. Давайте прогуляємося по парку.
  • Це вид на парк з висоти пташиного польоту (слайд 11).
  • Вхід до парку (слайд 12).
  • Палац студентів, в якому раніше жив князь Потьомкін (слайд 13).
  • Лев – охоронець палацу. Символ мужності та відваги (слайд 14).
  • Олениха з оленятами (слайд 15).
  • Оглядовий майданчик парку (слайд 16).
  • Зимовий парк (слайд 17).
  • Вихід з парку (слайд 18).
    1.       Виконання завдання учнями та перевірка його (слайди 19, 20).
  • Прогулянка завершилася, то ж продовжимо роботу.

Випишіть іменники з вірша. Визначте їх рід (повторення правила про рід іменників).

Зразок: Вода – жін.р.

Тече вода край города.

Вода ставом стала.

Прийшло дівча воду брати,

Брало, заспівало.

Вийшли з хати батько й мати

В садок погуляти,

Порадитись, кого б то їм

Своїм зятем звати.

                         «Тече вода з-під явора…»

Перевірка:

Край – чол.р.;

город – чол.р.;

став – чол.р.;

дівча – сер.р.;

хата – жін.р.;

батько – чол.р.;

мати – жін.р.;

садок – чол.р.;

зять – чол.р.

  1.       Четверта зупинка «Пам'ятник Шевченка в парку його імені» (екскурсовод 5, слайд 21).
  • Пам’ятник стоїть біля дніпрової протоки проти Монастирського  острова. Чавунна скульптура Шевченка висотою в 9,5 метрів і вагою в 55 тон. П’єдестал, на якому стоїть поет, із гранітних кубів, висотою в 10 метрів.
    1.       Виконання завдання учнями та перевірка його (слайди 22, 23).

Випишіть з вірша іменники з прийменниками.

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи  дівчата,

А матері вечерять ждуть.

            “ Садок вишневий коло хати…”

Складіть речення зі словами “ коло хати ”.

Перевірка:

Коло хати, над вишнями, з плугами.

  1. Підсумок уроку.
    1.       Узагальнююча бесіда.
  • По яких місцях мандрували?
  • Які завдання виконували?
    1.       Читання «Заповіту» Т. Г. Шевченка (вчителем напам’ять; слайд 24).
    2.       Оцінювання учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
5 червня 2022
Переглядів
263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку