Урок." Побудова і вимірювання відрізків. Промінь, пряма, ламана."

Про матеріал
: Побудова і вимірювання відрізків. Промінь, пряма, ламана. Мета: Повторити та систематизувати основні відомості про відрізки і ламані, прямі та промені; Навчити учнів вимірювати і обчислювати довжини відрізків і ламаних; розвивати в учнів увагу, логічне мислення ,обчислювальні навички, кмітливість; виховувати наполегливість, старанність, акуратність при побудові малюнків, бажання гарно вчитися.
Перегляд файлу

Тема:    Побудова і вимірювання відрізків.

               Промінь, пряма, ламана.

 

Мета:  Повторити та систематизувати основні відомості про відрізки і ламані,

              прямі  та промені; Навчити учнів вимірювати і обчислювати довжини відрізків і

              ламаних; розвивати в учнів  увагу, логічне мислення ,обчислювальні навички,

              кмітливість; виховувати наполегливість, старанність, акуратність при 

              побудові малюнків, бажання гарно вчитися.

 

                               План  уроку.

1. Вступ.

Організація та підготовка учнів до уроку.

2. Корекційно – розвиваючі вправи.

       -  Позначити  точку. Провести  через неї за допомогою лінійки  лінію. Яка це лінія?

       -  Чи можна через цю точку провести ще прямі лінії?

       -   Скільки прямих ліній  можна провести через одну точку?

3. Вивчення нового матеріалу.

   Позначимо на папері дві точки великими буквами латинського алфавіту А і В. Прикладемо до точок  лінійку і сполучимо їх, провівши олівцем уздовж лінійки від однієї точки до іншої. Дістали відрізок   АВ, або ВА. Точки А і В називаються його кінцями.

                      А                                 В

                        

  Відрізки можна виміряти, користуючись лінійкою з поділками. Вимірявши відрізок, дістанемо його довжину. Ми вже знаємо такі одиниці довжини: 1 мм, 1 см, 1 дм,1 м, 1км.

   Про точку С будемо говорити, що вона належить відрізку АВ.  Точка С розбиває цей відрізок на два відрізки АС і СВ. Довжина відрізка АВ дорівнює сумі відрізків АС і СВ, що записується так: АВ = АС + СВ.

 

 

 А                              С                         В

 

Звідки : АС= АВ – СВ; СВ = АВ – АС.

Відрізок АС менший ( або коротший) від відрізка АВ, а відрізок АВ більший ( або довший) за відрізок АС. Пишеться :   АС < АВ, АВ > АС.

  Заданий відрізок АВ за допомогою лінійки можна продовжити за точку В. Значно, на аркуші паперу таке продовження обмежене, але можна уявити, що ми продовжуємо відрізок необмежено. Якщо продовжимо відрізок АВ за точку В необмежено, то дістанемо промінь АВ.

 

           А                               В                     

 

     Промінь  АВ

Точка А називається початком променя АВ. При позначенні променя на першому місці пишуть букву , якою позначено його початок.

 

Якщо продовжити відрізок АВ за точку А, то дістанемо промінь ВА.

 

          А                                       В

       Промінь  ВА

Якщо відрізок АВ необмежено продовжити в   обидва боки, то дістанемо  пряму  АВ.

 

                         А                              В                   а                                      

 

  Пряму АВ можна позначити однією маленькою буквою латинського алфавіту, наприклад, пряма а. Проводячи пряму на папері, будемо уявляти її необмежено продовженою. Про точки А і  В будемо говорити,  що вони належать прямій  а(або АВ).Відрізок АВ є частиною прямої АВ.

 

Кожна точка, що належить прямій, розбиває її на два промені. 

 

               С                   А                В              а

 

Точка А розбиває пряму  а на промені  АВ  і АС. Промені АВ  і АС  є частинами однієї прямої і мають єдину спільну точку А – початок цих променів. Такі промені називаються

доповняльними( один з них доповнює другий до прямої).

 

   З відрізка можна утворити фігуру, що називається ламаною.

Ламана – це фігура, яка складається з відрізків, розміщених так, що кінець першого відрізка є початком другого, кінець другого – початком третього і т.д.

Довжина ламаної дорівнює сумі довжин відрізків, з яких вона складається.

   Якщо кінець останнього відрізка не збігається з початком першого, то така ламана лінія називається незамкненою.

 

 

 

 

 

 

 

Нехай потрібно узнати довжину відрізка АВ, яка дорівнює довжині ламаної, що складається з ланок завдовжки 5см, 3 см, 2 см, 6 см.

АВ = 5 + 3 + 2 + 6 = 16 (см)

 

Якщо кінець останнього відрізка ламаної збігається з початком першого відрізка, то така ламана лінія називається замкненою. Прикладом замкненої ламаної є будь-який многокутник:

 

 

 

 

 

 

  Чотириланкова замкнена ламана                       Триланкова замкнена ламана

   лінія – чотирикутник                                           лінія - трикутник

 

4. Закріплення.

  1). Знайди довжину відрізка MN  , якщо МК = 3 см, КN = 5 см.

   М                   К                        N

   

МN = MK  + KN .  MN = 3 + 5 = 8 (см).

 

  2). Порівняти  довжини відрізків  MK, KN, MN.

 

                            

   M                K                          N

 

MN > MK , MN >KN , MK< KN.

 

 3). Чи є промені ОА і ОВ,  ВО і ВМ, зображені на рисунку доповняльними?

 

 

                                              М

 

                                     

       А             О               В  

  Промені ОА і ОВ є доповняльними. Промені ВО і ВМ не лежать на одній прямій, тому не є доповняльними.

 

4).  а) Знайди довжину ламаної АВСDЕК.

      б) Виміряй відстань між точками А і К. На скільки міліметрів вона менша від довжини ламаної?

 

                       В                   D                 Е

 

      А

 

                      С                                        К                                               

 

 

  5). Роботі з підручником.

    Виконати завдання № 911.

  6). а. Незамкнена ламана лінія завдовжки 16 см складається з чотирьох однакових відрізків. Побудуйте таку ламану лінію.

       б. Накресліть дві ламані лінії: замкнену з трьох відрізків і незамкнену з двох відрізків. Знайдіть довжину кожної лінії. Порівняйте, на скільки одна ламана лінія довша за другу.

 7). Домашнє завдання.

   Накресліть замкнену ламану лінію з чотирьох відрізків. Позначте її буквами. Назвіть відрізки цієї ламаної лінії.

8). Підсумок уроку.

    Оцінювання знань учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Тищук Оксана
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
5 квітня 2023
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку