Урок "Побудова речень з дієприкметниковим зворотом"

Про матеріал

Мета: навчити семикласників правильно вживати дієприкметникові звороти у власному мовленні; сформувати вміння правильно ставити розділові знаки при дієприкметникових зворотах; виховувати в учнів любов до рідної землі

Перегляд файлу

ТЕМА: ПОБУДОВА РЕЧЕНЬ З ДІЄПРИКМЕТНИКОВИМ ЗВОРОТОМ

Мета: навчити семикласників правильно вживати дієприкметникові звороти у власному мовленні; сформувати вміння правильно ставити розділові знаки при дієприкметникових зворотах; виховувати в учнів любов до рідної землі

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Продзвенів уже дзвінок,

Всім пора нам на урок.

Встаньте всі рівненько,

Привітаємось гарненько:

«Добрий день».

   Хочу, щоб сьогодні ви були впевнені у собі і задоволені собою. А людина лише тоді може бути впевнена у собі, коли досягає певних успіхів, коли говорить: «Мені це вдалося». Тож бажаю вам сьогодні на уроці розкрити всі свої здібності.

  ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

   Наша подорож просторами України продовжується. Сьогодні ми з вами відвідаємо ті архітектурні та історичні місця, які дійсно гідні називатися дивами українськими.

   Але ми не лише мандруємо Україною, а і вивчаємо особливу форму дієслова – дієприкметник.

Тема уроку: Побудова речень із дієприкметниковим зворотом.

Мета уроку: навчитися правильно вживати дієприкметникові звороти у власному мовленні; формувати вміння правильно ставити розділові знаки при дієприкметникових зворотах.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1.   Диференційована самостійна робота.

  Дієприкметник хоче перевірити, чи всі ви готові до нових пригод. Він кожному з вас написав листа. Але це не просто листи, а листи-завдання.

І варіант

Записати речення, підкреслити дієприкметникові звороти.

Листя стало схоже на гору хрумкого печива, посипаного цукровою пудрою.

Добру віщують погоду скупані в сонці хмарки.

Заколисаний хуртовинами, вдягнутий у теплу снігову шубу, спить ліс.

ІІ варіант

Записати речення, вставити пропущені розділові знаки, дієприкметникові звороти підкреслити.

Виводить лісова стежинка до верб заснулих край села.

За вікном чути шепіт розхристаних вітром тополь.

Втомлений нічною біганиною дрімав не закриваючи очей полохливий заєць.

  1. Прийом «Так – ні».

   Дієприкметник і мені надіслав листа, в якому просить перевірити, що ви вже знаєте про нього.

  1. Дієприкметник – це самостійна частина мови.
  2. Дієприкметники відповідають на питання який? яка? яке? які?
  3. Дієприкметник разом із залежними від нього словами утворює дієприкметниковий зворот.
  4. У реченні дієприкметник є означенням та присудком.
  5. Дієприкметники поділяються на активні та пасивні.
  6. Дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова, комою на письмі не виділяється.
  7. Активні дієприкметники бувають теперішнього і майбутнього часу.
  8. Активні дієприкметники теперішнього часу утворюються за допомогою суфіксів –уч-, -юч-, -ач-, -яч-.
  9. Як і прикметник дієприкметник має такі граматичні ознаки: рід, число, відмінок.

10) Дієприкметник змінюється за родами, числами, відмінками та особами.

11) Дієприкметники називають ознаку за дією або станом.

12) Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом, комою на письмі не виділяється.

Робота в парах.  Проведемо взаємоперевірку.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

ні

так

так

так

так

ні

ні

так

так

ні

так

так

 

ІV. Вироблення в учнів умінь і навичок будувати речення з дієприкметниковими зворотами.

Розповідь учителя.

„…Лечу з Києва до Севастополя… Із літака відкривається незабутній вид на місто, берегова лінія якого порізана численними бухтами. Враження від побаченого неймовірні!.. А ось вона – перлина Севастополя, що розкинула свої кордони між двома бухтами. Руїни античного Херсонеса… Диво, а не руїни!...”

     Такою перлиною по праву вважається Національний заповідник „Херсонес Таврійський.” Потрапивши сюди, ти ніби проникаєшся духом античності… Залишки античного міста і заповідна територія прадавнього Херсонеса належать як до національних святинь, так і до видатних пам’яток світової цивілізації.

   Це місто-держава мало довге життя – майже дві тисячі років. 

   Історія Херсонесу Таврійського є частиною історії Древньої Греції, Риму та Візантії. Околиці міста були заселені різноманітними племенами. А в середні віки, коли Херсонес набуває статусу християнської столиці півострова Крим, з’являється безліч монастирів, а також знамениті печерні міста.

   У кінці ХІV століття навала кочівників поклала кінець існуванню міста, а його руїни поховала земля. Лише в 1827 році на цьому місці розпочались розкопки, які майже відразу принесли Херсонесу ще одну назву - „Руська троя”.

     До наших днів збереглося багато давніх споруд. Серед них театр, римська цитадель, середньовічні християнські храми, житлові квартали, вулиці, колодязі, гончарні майстерні та інше.

  1. Гра «Знайди мене».

    Перепишіть, розставте пропущені розділові знаки. Дієприкметникові звороти підкресліть.

Несподівано на вулицю вилетіли довгі санки запряжені парою коней.

На березі хвилястої Десни стояло місто оповите в сни.

Із хмар встає дощем обмитий день і протирає очі.

Листя сповнене привіту буде з вітром шепотіти.

Сплять сивиною закутані гори.

Ткану зорями теплу хустину ніч на тихе село одягла.

  1. Робота в парах.
  • Замініть подані словосполучення двома варіантами словосполучень з дієприкметниковими зворотами – невідокремленими і відокремленими. Поясніть розділові знаки.

Зразок.  Земля, яку вмив дощ. – Земля, вмита дощем. – Вмита дощем земля.

Нива, яку напоїв дощ.

Хмари, які нависли над обрієм.

Земля, яку розбудив перший грім.

Вітер, який нагріло сонце.

Розповідь учителя. 

     Вас вітає історико-архітектурний заповідник  „Кам’янець”- місто, що зберегло дух середніх віків… Кам’янець-Подільський – це місто-легенда, місто, яке входить у скарбницю світової архітектури. Велика українська поетеса Леся Українка називала Кам’янець-Подільський „Квіткою на камені”.

    Стара частина міста є історико-архітектурним заповідником „Кам’янець”. Однією з унікальних інженерних споруд заповідника є Замковий міст. Він цікавий тим, що є єдиним на планеті, поставленим не в поперек, а в довжину річки Смотрич.

     Історія заснування фортеці починається з ХІІ століття. До її складу входять 11 башт, кожна має свою назву і свою історію. Так, наприклад, найвища башта названа Папською, тому що була збудована на кошти, виділені папою римським Юлієм ІІ. Ще її називають Кармелюковою, бо в ній тричі був ув’язнений Устим Кармелюк.

    У Чорній башті знаходиться криниця глибиною 40 метрів. Досі в її стінах збереглося величезне дерев’яне колесо з пристроєм для підняття води на поверхню…

    На території міста більше ніж сто п’ятдесят  пам’ятників історії та культури, і тому Стара частина міста по праву є історичним заповідником та одним із семи чудес України. 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. (Валеопауза для пальців).

1. «Миємо» руки.

2. Сильно тремо долоні до відчуття тепла,

надавлюючи на  кожен палець.

3. Фалангами пальців однієї руки тремо по нігтям іншої.

  1. Лінгвістичне конструювання.

   Прочитайте прислів’я, визначте в кожному дієприкметниковий зворот. Поясніть, чому звороти не виділені комами. Перебудуйте речення так, щоб звороти потрібно було виділити комами. Чи змінився завдяки такій перебудові зміст речень? Визначте різницю в інтонації та пунктуації.

Зразок.   З’їдений перед роботою хліб вирощує ледарів. – Хліб, з’їдений перед роботою, вирощує ледарів.

Марно втраченого дня не повернеш.

Насильно розкрита троянда втрачає аромат.

Намальовані фарбою квіти живуть найдовше.

Розповідь учителя.

     „Хотіти” – саме від цього дієслова, вважають науковці, походить назва міста Хотин, у якому знаходиться історико-архітектурний заповідник – Хотинська фортеця. Адже це місце було завжди бажане для поселенців. Вони прагнули жити у цьому красивому і багатому краї…

    Розташований на важливих транспортних магістралях, Хотин завжди привертав увагу завойовників. З метою захисту від них була споруджена фортеця, яка пережила століття і бачила під своїми мурами полчища воїнів Османської імперії, повстанців, вояків Дмитра Вишневецького, Петра Дорошенка, Богдана Хмельницького.

    Спочатку це була невелика дерев’яна фортеця, а поряд з нею існувало селище.

   У вересні 1621 року біля стін фортеці відбувались події Хотинської війни, яка прославила запорозьких козаків і їхнього гетьмана Петра Сагайдачного. Перемога під Хотином врятувала Західну Україну від вторгнення яничар, справила сильне враження на всі народи і знайшла свій відголос в літературі…

    Хоча в ХVІІІ – ХІХ столітті фортеця поступово втрачає своє оборонне значення, під її мурами продовжують кипіти битви.

   Сьогодні Хотин – одне з найбільших міст Чернівецької області, важливий промисловий, туристичний і культурний центр Буковини. 

  1. Гра «Об’єднай». Творче конструювання.

   З кожної пари речень утворіть одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова. Утворенні речення запишіть, звороти підкресліть. Поясніть уживання розділових знаків.

Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу та світлу.

Біля нашої школи є чудовий гай. Його посадили школярі та їх батьки.

Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно обтяжене запашними плодами.

  1.  Гра «Музей помилок».

   Учні – музейні працівники. До них потрапили якісь реліквії (речення), але час наклав свій відбиток – нечітко написані слова, відсутні розділові знаки, переплутано місцями слова. Завдання: відтворити речення, пояснити помилки, виправити їх.

У лісі дрімають окутані ялини місячним сяйвом.

Шумів вкритий степ з..леним житом.

Назустріч висипали оповиті сади в..шневим цвітом.

Поблискувало на сонці вмите лист..я дощем.

  1. Гра «Детективи».

 Доповнити речення дієприкметниковими зворотами, підкреслити їх, пояснити пунктограми.

Мою кімнату прикрашають квіти, … .

… день не забудеться.

Дерева, … , стоять задумані.

V. Підведення підсумків.

Рефлексія. Метод «Мікрофон».

  • Що особисто вам дав сьогоднішній урок?
  • Що було цікавого на році?
  • Які види роботи вам найбільше сподобалися?
  • Чи поділитеся ви з батьками своїми враженнями від уроку?

         Кожне наступне покоління будь-якої нації отримує у спадок крім матеріальних цінностей і величезну відповідальність перед предками, за те, що одержує у спадок від них. І тому саме від нас залежить те, чи матимуть змогу наші діти та онуки зачаровано вдивлятись у чаруючі сцени фресок та мозаїк Софії Київської, стоячи перед дивовижними храмами та соборами, захоплюватись цією красою і слухати музику гостроверхих башен та куполів, що нестримно тягнуться до неба.

   І завжди пам’ятайте:

Для того, щоб стати щасливим, треба творити завжди!

У творчості – спека й злива, у ній – твоїх вчинків сліди …

Без сонця не родить жито, без вітру вода не шумить,

Без творчості нам не жити, без неї нам не любить,

Бо творчість – це серце світу, душа, що творить дива!

Не смій її загубити! Знайди життєдайні слова! (М.Сом)

VІ. Домашнє завдання.

   Скласти твір-мініатюру з використанням дієприкметників і дієприкметникових зворотів на тему: «Моя Батьківщина».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
11836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку