Урок "Побудова текстів-описів. Зіставлення художнього і науково-популярного описів. Складання опису зайця, білки"

Про матеріал

Урок української мови інтегрований з образотворчим навчанням. Метою уроку є навчити учнів будувати тексти-описи; зіставляти художній і науково–популярний описи; поглиблювати їхні знання про текст; розвивати зв'язне мов­лення, увагу; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови; бережливе ставлення до тварин, рідної землі.

Інтеграція з образотворчим мистецтвом – це розширення знань учнів про основні матеріали, інструменти та обладнання, якими працює скульптор; розвивати спостережливість, зорову пам'ять, вміння бачити у тваринному світі могутній прояв краси, творче мислення; виховувати любов до світу тварин, естетичний смак, позитивні особистісні якості.

Перегляд файлу

Українська мова

3 клас

Тема. Побудова текстів-описів. Зіставлення художнього і науково-популярного описів. Складання опису зайця, білки

Мета:                                                                                                                                              з української мови - вчити учнів  будувати тексти-описи; зіставляти художній і науково–популярний описи; поглиблювати  їхні  знання  про  текст;                                                                                                                                                        розвивати зв’язне мов­лення, увагу; збагачувати словниковий  запас  учнів;                                                                                                                                                          виховувати любов до рідної мови; бережливе  ставлення   до  тварин, рідної  землі;

з образотворчого мистецтва – розширювати знання учнів про основні матеріали, інструменти та обладнання, якими працює скульптор;                                          розвивати спостережливість, зорову пам'ять, вміння бачити у тваринному світі могутній прояв краси, творче мислення;                                                                      виховувати любов до світу тварин, естетичний смак, позитивні особистісні якості.

Обладнання:  ілюстрації із зображенням тварин, тексти-описи художнього і науково-популярного стилю; художні матеріали та інструменти: пластилін, стеки, дощечки для роботи з пластиліном, вологі серветки.

Тип уроку: інтегрований (українська мова, образотворче мистецтво).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Шкільний дзвоник весело лунає,

На інтегрований урок нас закликає:

- Всі  мерщій до класу поспішайте,

і знання скоріш новенькі здобувайте!

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання                               2. Бесіда з учнями                                                                                                                           — Що можна назвати текстом? (Текст – це зв’язані між собою за змістом речення).

— Які типи текстів вам відомі? (Текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування).

— З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Створення проблемної ситуації

— Послухайте тексти і скажіть, що вони мають спільного і чим відрізня­ються?

  1. Настала осінь. Стає прохолодніше. На деревах почало жовкнути листя. Небо часто вкривається хмарами.
  2. Жовтокоса чарівниця-осінь прилетіла на золотому коні у ліси і парки. Торкнулася чарівною паличкою верхівок дерев. І зашелестіли на них багряні шати. На землі рясніє барвистий килим. На високому холодному небі повільно пливуть хмари. Чудово навкруги!

Яку пору року описано в цих текстах? (Осінь)

У якому тексті автор ставить перед собою мету лише повідомити про ознаки осені? (У першому)

Яке завдання другого тексту?  (Показати всю красу осені)                                                                                     Яке враження від нього? (Захоплення)

Прочитайте перші речення у цих текстах. Чи однаковий їх зміст? (Ні)

Чим вони різняться? (У першому тексті повідомляється, що настала нова пора року. У другому — автор першим реченням передає своє враження від приходу осені, називаючи її «чарівницею».) 

  Який із текстів являється художнім описом? (Другий)                                                                  З чого ще видно, що другий текст — це художній опис? (Автор викорис­товує образні вислови.)                                                                                                                                       Які образи, вирази використовуються? (Епітети: жовтокоса, барвис­тий; художні означення: осінь-чарівниця.)                                                                                   Де можна зустріти перший текст? (У підручниках з природознавства)       То який це текст? (Науково-популярний опис)

IV. Повідомлення теми, мети уроку

— Сьогодні на уроці ми продовжуємо ознайомлюватися з ознаками різних текстів, у яких по-різному висловлюються думки. Спробуємо навчитися розрізняти такі тексти та складати їх.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Пояснення вчителя
  2. Первинне закріплення «Міркуємо разом!».  Робота за вправою 58 у підручнику

— Прочитайте тексти і порівняйте їх.

— У якому тексті подано точні відомості про зовнішній опис білочки? (У другому)

— У якому тексті передано захоплення автора красою горобчика? (У першому)

— Який із текстів ви помістили б до підручника з природознавства? Чому? (Другий, тому що цей текст точний, послідовний, без використання художніх засобів)

— Який із текстів ви помістили б до художньої книжки? Чому? (Перший, бо у ньому використано художні засоби: порівняння, пестливі слова)                                          — Поясніть, як ви розумієте значення слова фауна. (Фауна – тварини певної місцевості)

  1. Фізкультхвилинка

 Хмарка сонечко закрила, (закрити обличчя руками)

 Слізки срібнії зронила.(імітація падання краплинок)

 Ми ті слізки пошукаєм, (присідання)

 У травичці позбираєм.(збирають)

 Пострибаєм, як зайчата, (стрибки)

 Політаєм, як пташата, (помахи руками, як крилами)

 Потанцюємо ще трішки, (танцювальні рухи)

 Щоб спочили ручки, ніжки.

 Всі веселі? От чудово!

 А тепер до праці знову.

VІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань

  1.  Робота в групах

Щоб було зрозуміло чи гарно ви зрозуміли тему уроку, чи навчилися розрізняти художні тексти-описи та науково-популярні описи, ми спробуємо самостійно скласти ці тексти. Погляньте на ілюстрації. (Додаток 1)                    Яких тваринок ми бачимо? (Зайчика, білочку)

1-ша група. Складіть і запишіть опис зайчика, який можна помістити до підручника з природознавства. Який це має бути опис? Науково-популярний)

2-га група. Складіть і запишіть текст про зайчика так, щоб було зрозуміло, чи подобається вам ця тваринка. Який це має бути опис? (Художній)

3-тя група. Складіть і запишіть опис білочки, який можна помістити до підручника з природознавства. Який це має бути опис? Науково-популярний)

4-та група. Складіть і запишіть текст про білочку так, щоб було зрозуміло, чи подобається вам ця тваринка. Який це має бути опис? (Художній)

  1. Зачитування двома-трьома учнями власних текстів-описів
  2. Бесіда з учнями                                                                                                       Учитель. Захоплення красою тварин та відтворення їх звичок можна передавати не лише художнім словом, але й в інших видах мистецтва. Наприклад, створення їх самих з різних матеріалів.  Як називаються ці витвори? (Скульптура)     
  3. Словникова робота

Скульптура – ліпка, пластика, вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну, тривимірну форму і виконуються із твердих чи пластичних матеріалів.                                                                                                                     Розгляньте ілюстрації  тварин.  Які, на вашу думку, матеріали використа-ли митці? (Камінь, дерево, метал, глину)                                                                          — За допомогою різних інструментів з каменю, дерева, кісток художники висікають або вирізають, з металу – відливають або карбують, а з глини, воску, пластиліну – ліплять свої скульптури.

  1. Гра «З'єднай скульптуру з технікою її виконання» (Додаток 2)
  2. Розповідь учителя                                                                                              Чи доводилось вам бачити подібні скульптури? (Так, у скверах, парках.)                                                                                                            Учитель. Робота творця пов’язана з неабиякими труднощами. Випад-ково відколовши зайве, скульптор уже не зможе виправити свою помилку. Він повинен уявно бачити майбутню статую з такою вираз-ністю, наче вона вже існує і її лише треба звільнити від кам’яного поло-ну. Скульптор починає роботу над майбутнім пам'ятником з виготов-лення ескізу — невеликого за розміром твору, в якому митець передає свій задум. Ескіз виконується з глини чи пластиліну. Обравши загальну композицію, автор відтворює ескіз у потрібних розмірах.  Якщо скульп-тура велика, її закріплюють на металевому, дерев’яному чи дротяному каркасах. І вже потім встановлюють у місцях відпочинку людей.   (Додаток 3)
  3. Практична діяльність учнів                                                                                Спробуйте сьогодні уявити себе художником-скульптором. Виліпіть з пластиліну тваринку, яку ви сьогодні описували. Але не забудьте про правильні пропорції.
  4. Виставка виробів. Визначення кращих робіт учнів

VIІ. Підсумок уроку

  1. «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я дізнався...

Сьогодні на уроці я навчився (намагався) ...

На уроці мені найбільше сподобалося …

  1. «Мікрофон»

— У яких стилях мовлення можуть бути написані тексти? (Художньому, науковому, діловому)

— Чому існують різні стилі мовлення? (Кожен текст використовують з певною метою, у кожному з них по-різному висловлюються думки)                                  Де можна використати художній стиль? (У художній літературі. Його     використовують з метою естетичного впливу на чи­тача. Це оповідання, вірші, казки, байки, гуморески.)

Де можна використати науковий стиль? (Його використовують у повідомленнях під час пояснень, для подачі наукових відомостей, у наукових журналах, підруч­никах.)

Де можна зустріти діловий стиль? (Використовується під час складання інструкцій для гри, написання заяви, оголошення, документів. У цих текстах чітко, офіційно пе­редається ділова інформація)

VIIІ. Домашнє завдання

Вправа 59, с. 32.

— Прочитайте і відгадайте загадку.

— Складіть і запишіть опис калини, використовуючи в описі слова з відгадки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до  уроку 1

Додаток 1

заяц: A hare sitting on the forest floor looking at the camera

заяц: Image of cautious rabbit standing in green grass in summer Фото со стока

Картинки по запросу скачати картинку білочки

Картинки по запросу скачати картинку білочки

Додаток 2C:\WINDOWS\Temp\FineReader12.00\media\image2.jpeg

 

                                  Ліплення    Камінь

    

                 

              Видування           Дерево

 

 

               Вирізання    Глина

 

 

                Відливання    Скло

 

                Висікання    Метал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

C:\WINDOWS\Temp\FineReader12.00\media\image1.jpeg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дорошенко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
6960
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку