Урок української мови інтегрований з образотворчим навчанням. Метою уроку є навчити учнів будувати тексти-описи; зіставляти художній і науково–популярний описи; поглиблювати їхні знання про текст; розвивати зв'язне мовлення, увагу; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови; бережливе ставлення до тварин, рідної землі.
Інтеграція з образотворчим мистецтвом – це розширення знань учнів про основні матеріали, інструменти та обладнання, якими працює скульптор; розвивати спостережливість, зорову пам'ять, вміння бачити у тваринному світі могутній прояв краси, творче мислення; виховувати любов до світу тварин, естетичний смак, позитивні особистісні якості.
Українська мова
3 клас
Тема. Побудова текстів-описів. Зіставлення художнього і науково-популярного описів. Складання опису зайця, білки
Мета: з української мови - вчити учнів будувати тексти-описи; зіставляти художній і науково–популярний описи; поглиблювати їхні знання про текст; розвивати зв’язне мовлення, увагу; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови; бережливе ставлення до тварин, рідної землі;
з образотворчого мистецтва – розширювати знання учнів про основні матеріали, інструменти та обладнання, якими працює скульптор; розвивати спостережливість, зорову пам'ять, вміння бачити у тваринному світі могутній прояв краси, творче мислення; виховувати любов до світу тварин, естетичний смак, позитивні особистісні якості.
Обладнання: ілюстрації із зображенням тварин, тексти-описи художнього і науково-популярного стилю; художні матеріали та інструменти: пластилін, стеки, дощечки для роботи з пластиліном, вологі серветки.
Тип уроку: інтегрований (українська мова, образотворче мистецтво).
Хід уроку
І. Організаційний момент
Шкільний дзвоник весело лунає,
На інтегрований урок нас закликає:
- Всі мерщій до класу поспішайте,
і знання скоріш новенькі здобувайте!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання 2. Бесіда з учнями — Що можна назвати текстом? (Текст – це зв’язані між собою за змістом речення).
— Які типи текстів вам відомі? (Текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування).
— З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Створення проблемної ситуації
— Послухайте тексти і скажіть, що вони мають спільного і чим відрізняються?
— Яку пору року описано в цих текстах? (Осінь)
— У якому тексті автор ставить перед собою мету лише повідомити про ознаки осені? (У першому)
— Яке завдання другого тексту? (Показати всю красу осені) — Яке враження від нього? (Захоплення)
— Прочитайте перші речення у цих текстах. Чи однаковий їх зміст? (Ні)
— Чим вони різняться? (У першому тексті повідомляється, що настала нова пора року. У другому — автор першим реченням передає своє враження від приходу осені, називаючи її «чарівницею».)
— Який із текстів являється художнім описом? (Другий) — З чого ще видно, що другий текст — це художній опис? (Автор використовує образні вислови.) — Які образи, вирази використовуються? (Епітети: жовтокоса, барвистий; художні означення: осінь-чарівниця.) — Де можна зустріти перший текст? (У підручниках з природознавства) — То який це текст? (Науково-популярний опис)
IV. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжуємо ознайомлюватися з ознаками різних текстів, у яких по-різному висловлюються думки. Спробуємо навчитися розрізняти такі тексти та складати їх.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
— Прочитайте тексти і порівняйте їх.
— У якому тексті подано точні відомості про зовнішній опис білочки? (У другому)
— У якому тексті передано захоплення автора красою горобчика? (У першому)
— Який із текстів ви помістили б до підручника з природознавства? Чому? (Другий, тому що цей текст точний, послідовний, без використання художніх засобів)
— Який із текстів ви помістили б до художньої книжки? Чому? (Перший, бо у ньому використано художні засоби: порівняння, пестливі слова) — Поясніть, як ви розумієте значення слова фауна. (Фауна – тварини певної місцевості)
Хмарка сонечко закрила, (закрити обличчя руками)
Слізки срібнії зронила.(імітація падання краплинок)
Ми ті слізки пошукаєм, (присідання)
У травичці позбираєм.(збирають)
Пострибаєм, як зайчата, (стрибки)
Політаєм, як пташата, (помахи руками, як крилами)
Потанцюємо ще трішки, (танцювальні рухи)
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
VІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1-ша група. Складіть і запишіть опис зайчика, який можна помістити до підручника з природознавства. Який це має бути опис? Науково-популярний)
2-га група. Складіть і запишіть текст про зайчика так, щоб було зрозуміло, чи подобається вам ця тваринка. Який це має бути опис? (Художній)
3-тя група. Складіть і запишіть опис білочки, який можна помістити до підручника з природознавства. Який це має бути опис? Науково-популярний)
4-та група. Складіть і запишіть текст про білочку так, щоб було зрозуміло, чи подобається вам ця тваринка. Який це має бути опис? (Художній)
Скульптура – ліпка, пластика, вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну, тривимірну форму і виконуються із твердих чи пластичних матеріалів. — Розгляньте ілюстрації тварин. Які, на вашу думку, матеріали використа-ли митці? (Камінь, дерево, метал, глину) — За допомогою різних інструментів з каменю, дерева, кісток художники висікають або вирізають, з металу – відливають або карбують, а з глини, воску, пластиліну – ліплять свої скульптури.
VIІ. Підсумок уроку
— Сьогодні на уроці я дізнався...
— Сьогодні на уроці я навчився (намагався) ...
— На уроці мені найбільше сподобалося …
— У яких стилях мовлення можуть бути написані тексти? (Художньому, науковому, діловому)
— Чому існують різні стилі мовлення? (Кожен текст використовують з певною метою, у кожному з них по-різному висловлюються думки) — Де можна використати художній стиль? (У художній літературі. Його використовують з метою естетичного впливу на читача. Це оповідання, вірші, казки, байки, гуморески.)
— Де можна використати науковий стиль? (Його використовують у повідомленнях під час пояснень, для подачі наукових відомостей, у наукових журналах, підручниках.)
— Де можна зустріти діловий стиль? (Використовується під час складання інструкцій для гри, написання заяви, оголошення, документів. У цих текстах чітко, офіційно передається ділова інформація)
VIIІ. Домашнє завдання
Вправа 59, с. 32.
— Прочитайте і відгадайте загадку.
— Складіть і запишіть опис калини, використовуючи в описі слова з відгадки.
Додатки до уроку 1
Додаток 1
Додаток 2
Ліплення Камінь
Видування Дерево
Вирізання Глина
Відливання Скло
Висікання Метал
Додаток 3