Підсумковий урок з теми "Прислвник як самостійна частина мови" у формі подорожі-змагання. Мета уроку - узагальнити і систематизувати знання про прислівник як самостійну частину мови; закріпити вміння визначати граматичні ознаки і синтаксичну роль; розрізняти розряди прислівника, утворювати його ступені порівняння; правильно писати прислівники; з'ясувати, яку роль відіграють прислівники у тексті і взагалі у нашому житті.
Мета. - узагальнити і систематизувати знання про прислівник як самостійну частину мови;
Обладнання. Мультимедійна презентація (Microsoft Power Point).
Тип уроку. Систематизація і узагальнення вивченого матеріалу. Урок-подорож
Хід уроку
І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя.
Діти, а давайте поглянемо, яка ж там погода у нас за вікном? Визначте одним словом те, що ви бачите (зимно, холодно, сніжно, похмуро). Так, похмуро. Нам так не вистачає сонечка. Але кожен з вас – це маленьке сонечко. Давайте уявимо, що тримаємо в руках люстерка, подивимося в них, посміхнемося, скажемо: «Добрий день, сонечко!» Як гарно засяяли сонечка у нас у класі!
А тепер повернемося у клас і пригадаємо, яке свято у нас незабаром? (8 Березня). А як ми будемо його зустрічати? (радісно, весело, приємно)
Скажіть мені, будь ласка, а яку частину мови ви так активно використовували, даючи відповіді на мої питання? (прислівник). То ж якою, на вашу думку, буде тема уроку? (прислівник)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Так, ви правильно відповіли. Тема нашого уроку: «Прислівник як самостійна частина мови».
Відкриваємо зошити, записуємо число, «класна робота», тему нашого уроку.
Сьогодні ми з вами на уроці повинні:
А урок у нас буде незвичайним – ми вирушимо з вами у подорож. До неї ви вже готові. А щоб цікавіше було подорожувати, ми поділимося на дві екскурсійні команди. Тому я попросила вас обрати капітанів і назви команд.
І екскурсійна команда – «Сонячний промінь». Капітан команди –
ІІ екскурсійна команда – «Весняна посмішка». Капітан команди –
А маршрут нашої подорожі проляже до незвичайного материка Морфології. Ми відвідаємо казкове місто Прислівник.
То ж рушаймо!
ІІІ. Систематизація знань.
Перш ніж сісти на корабель «Фортуна», нам треба переконатися у тому, чи здатні капітани-екскурсоводи вести свої команди у далекий похід до місця призначення. Тому учасники подорожі повинні поставити своєму капітанові по п΄ять запитань щодо загальних знань з морфології. Але слідкуйте, щоб вони не повторювалися. Якщо капітан не зможе відповісти, то йому може допомогти його суперник.
«Сонячний промінь»
|
«Весняна посмішка»
|
Учитель підбиває підсумок даного етапу уроку
(визначає, яка група краще не тільки відповіла, й ставила запитання).
І так, в путь! Ми пливемо бурхливим Морфологічним морем. Ось дивіться, що нам підкинули хвилі: це пляшка, але не звичайна. Тут знаходилася записка, в якій зашифровано назву того, що неодмінно згодиться вам у житті. Але хвилі пошкодили її, і все змішалося. Вам необхідно вибрати з поданих слів прислівники і за першими буквами відновити слово.
Коло, мимоволі, малий, троє, утричі, близький, далеко, раз у раз, інший, танути, інколи, сонний, вільний, сонно, четверо, тихий, тендітно.
|
мимоволі
утричі
далеко
раз у раз
інколи
сонно
тендітно
ь
А тим часом ми пливемо далі. Ой, що це? Тільки рушили – і ось маємо! Ми сіли на мілину. Це відома мілина Ступеня Порівняння. Хто ж нам допоможе? Нас наздоганяє поштовий пароплав, який нас і врятує, але для цього ми маємо виконати одне цікаве завдання. Капітан пароплаву передав кожній команді Орфографічні словники і завдання: виписати із словника по 5 прислівників, утворити від них просту (І команда) і складену (ІІ команда) форми вищого та найвищого ступенів порівняння.
Гей, капітани, свистати усіх нагору! Попереду – земля. Точніше, острів Грамотності. Ми з вами висаджуємося на берег Творчості. Пропоную вислати вперед розвідників (виходять до дошки). Доки розвідники виконують завдання біля дошки, команда працює над творчим завданням: скласти міні текст-опис берега Творчості, використовуючи подані прислівники. Одна біда – букви -н- та -нн- десь втекли погуляти. От розвідники їх і пошукають.
Для команди: бездога...о, зеле..о, спросо..я, зра..я, тума..о, духмя..о.
Для розвідників: від поданих слів утворити прислівники і записати у дві колонки – з -н- та -нн-: вогне..ий, непереверше..ий, вітря..ий, тума..ий, блаже..ий, стара..ий, піз..ій, сніж..ий.
Ми попрацювали, і повинні трошки відпочити. Давайте потягнемося вгору, нахилили голівки вправо – вліво, вправо – вліво. А тепер зіжмемо наші кулачки швидко-швидко. І нахилилися вниз. Повернулися на наш корабель. А хто помітив щось цікаве у нашій розминці? Так, ми знову користувалися прислівниками.
А ми тим часом входимо у затоку НЕ-НІ. Цікава назва. Правда? А щоб пройти цю затоку, кожному члену команди треба виконати завдання: згадати і записати приказку або прислів΄я, де використовується прислівник з часткою НЕ, пояснити їх написання.
Солома біля вогню лежатиме не довго.
Де контролерів багато, там нечасто буває свято.
Хто невчасно сіно косить, той у стріхи корму просить.
Роби не кревно, а певно.
Говори не пишно, щоб на зле не вийшло.
Недалеко ледачому до голоду.
Не тепер по гриби ходити, а тепер, коли будуть родити.
Не довго думав, а добре сказав.
Не так сталося, як гадалося.
І ось ми нарешті дісталися заповідного материка Морфології. А перед нами розкинулася казкове місто Прислівника. Щоб ввійти до міста і знайти наш скарб, нам необхідно виконати завдання. Записати подані слова, знімаючи риску.
І команда: У/досвіта, до/речі, без/наміру, тим/часово, що/тижня, тяжко/важко, врешті/решт, раз/у/раз, з/дня/на/день, з/діда/прадіа, по/нашому, коли/небудь.
ІІ команда: За/молоду, у/плав, через/силу, стрім/голов, на/в/шпильки, по/декуди, по/всюди, рано/ранесенько, вчора/позавчора, з/давніх/давен, по/своєму, по/батьківськи.
Прекрасне місто Прислівник! І на головній площі схований скарб. Кожна команда хоче його отримати. А для цього треба виконати тестові завдання, вміщені у вашому підручнику на с. 135. вправа 253. Молодці, швидко виконали. А тепер обміняйтеся зошитами по колу і перевірте один одному виконання тестів. Поставте оцінки. Швиденько додайте ці оцінки і знайдіть середнє арифметичне. Яка команда отримала вищий бал?
ІУ. Підсумок уроку.
Отже, ми з вами досягли кінцевого пункту нашого маршруту, виконали усі завдання, досягли мети. А яка ж команда перемогла? Але сьогодні кожен з вас став переможцем – кожен показав свої знання! Хто ж отримує скарб? Але запам΄ятайте, що найголовніший скарб – це ваші знання, які неодмінно стануть вам у нагоді у бурхливому морі під назвою Життя! Кажуть, солодке стимулює роботу мозку. Я думаю, що ці цукерки допоможуть вам отримати на наступник уроках сьогодні гарні оцінки.
У. Домашнє завдання.
Підготуватися до ТКР. Повторити § 24-32, виконати впр. 255 (1,2), впр. 254 (1,2) – на високий і достатній рівень.
Маршрутний лист
Сонячний промінь
Члени команди |
«Пляшка» |
Мілина Ступеня Порівняння |
Острів Грамотності |
Затока НЕ-НІ |
«Брама» |
Тести |
Оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Весняна посмішка
Члени команди |
«Пляшка» |
Мілина Ступеня Порівняння |
Острів Грамотності |
Затока НЕ-НІ |
«Брама» |
Тести |
Оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|