Урок "Прислівник як самостійна частина мови"

Про матеріал

Підсумковий урок з теми "Прислвник як самостійна частина мови" у формі подорожі-змагання. Мета уроку - узагальнити і систематизувати знання про прислівник як самостійну частину мови; закріпити вміння визначати граматичні ознаки і синтаксичну роль; розрізняти розряди прислівника, утворювати його ступені порівняння; правильно писати прислівники; з'ясувати, яку роль відіграють прислівники у тексті і взагалі у нашому житті.

Перегляд файлу

Тема.  ПРИСЛІВНИК

 

Мета.  -     узагальнити і систематизувати знання про прислівник як самостійну частину мови;

  • закріпити вміння визначати граматичні ознаки і синтаксичну роль;
  • розрізняти розряди прислівника, утворювати його ступені порівняння;
  • правильно писати прислівники;
  • з’ясувати, яку роль відіграють прислівники у тексті і взагалі у нашому житті;
  • розвивати своє логічне мислення.
  • вчитися бачити прекрасне у звичайному;
  • виховувати любов до художнього слова.

 

Обладнання. Мультимедійна презентація (Microsoft Power Point).

Тип уроку. Систематизація і узагальнення вивченого матеріалу. Урок-подорож

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя.

Діти, а давайте поглянемо, яка ж там погода у нас за вікном? Визначте одним словом те, що ви бачите (зимно, холодно, сніжно, похмуро). Так, похмуро. Нам так не вистачає сонечка. Але кожен з вас – це маленьке сонечко. Давайте уявимо, що тримаємо в руках люстерка, подивимося в них, посміхнемося, скажемо: «Добрий день, сонечко!» Як гарно засяяли сонечка у нас у класі!

А тепер повернемося у клас і пригадаємо, яке свято у нас незабаром? (8 Березня). А як ми будемо його зустрічати? (радісно, весело, приємно)

Скажіть мені, будь ласка, а яку частину мови ви так активно використовували, даючи відповіді на мої питання? (прислівник). То ж якою, на вашу думку, буде тема уроку?  (прислівник)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Повідомлення теми і мети уроку

Так, ви правильно відповіли. Тема нашого уроку: «Прислівник як самостійна частина мови».

Відкриваємо зошити, записуємо число, «класна робота», тему нашого уроку.

Сьогодні ми з вами на уроці повинні:

  • узагальнити і систематизувати знання про прислівник як самостійну частину мови;
  • закріпити вміння визначати граматичні ознаки і синтаксичну роль;
  • розрізняти розряди прислівника, утворювати його ступені порівняння;
  • правильно писати прислівники;
  • нам необхідно з’ясувати, яку ж роль відіграють прислівники у тексті і взагалі у нашому житті;
  • будемо розвивати своє логічне мислення.
  • І мені дуже хочеться, щоб на цьому році ви навчилися бачити прекрасне у звичайному, а з  уроку винесли любов до художнього слова.

 

  1. Організація навчальної діяльності учнів.

А урок у нас буде незвичайним – ми вирушимо з вами у подорож. До неї ви вже готові. А щоб цікавіше було подорожувати, ми поділимося на дві екскурсійні команди. Тому я попросила вас обрати капітанів і назви команд.

 І екскурсійна команда – «Сонячний промінь». Капітан команди –

 ІІ екскурсійна команда – «Весняна посмішка». Капітан команди –

 А маршрут нашої подорожі проляже до незвичайного материка Морфології. Ми відвідаємо казкове місто Прислівник.

             То ж рушаймо!

 

ІІІ. Систематизація знань.

  Перш ніж сісти на корабель «Фортуна», нам треба переконатися у тому, чи здатні капітани-екскурсоводи вести свої команди у далекий похід до місця призначення. Тому учасники подорожі повинні поставити своєму капітанові по п΄ять запитань щодо загальних знань з морфології. Але слідкуйте, щоб вони не повторювалися. Якщо капітан не зможе відповісти, то йому може допомогти його суперник.

«Сонячний промінь»

  1. Що таке морфологія?
  2. Як швидко розрізнити самостійні і службові частини мови?
  3. Що таке прислівник?
  4. Які закінчення можуть мати прислівники?
  5. на які групи поділяються прислівники?

«Весняна посмішка»

  1. На які групи поділяються частини мови?
  2. Які частини мови належать до іменних?
  3. На які питання відповідають прислівники?
  4. Яку синтаксичну роль найчастіше виконують прислівники?
  5. Які ступені порівняння мають прислівники?

Учитель підбиває підсумок даного етапу уроку

(визначає, яка група краще не тільки відповіла, й ставила запитання).

 

І так, в путь! Ми пливемо бурхливим Морфологічним морем. Ось дивіться, що нам підкинули хвилі: це пляшка, але не звичайна. Тут знаходилася записка, в якій зашифровано назву того, що неодмінно згодиться вам у житті. Але хвилі пошкодили її, і все змішалося. Вам необхідно вибрати з поданих слів прислівники і за першими буквами відновити слово.

 

Коло, мимоволі, малий, троє, утричі, близький, далеко, раз у раз, інший, танути, інколи, сонний, вільний, сонно, четверо, тихий, тендітно.

 

мимоволі

утричі

далеко

раз у раз

інколи

сонно

тендітно

ь

А тим часом ми пливемо далі. Ой, що це? Тільки рушили – і ось маємо! Ми сіли на мілину. Це відома мілина Ступеня Порівняння. Хто ж нам допоможе? Нас наздоганяє поштовий пароплав, який нас і врятує, але для цього ми маємо виконати одне цікаве завдання. Капітан пароплаву передав кожній команді Орфографічні словники і завдання: виписати із словника по 5 прислівників, утворити від них просту (І команда) і складену (ІІ команда) форми вищого та найвищого ступенів порівняння.

 

Гей, капітани, свистати усіх нагору! Попереду – земля. Точніше, острів Грамотності. Ми з вами висаджуємося на берег Творчості. Пропоную вислати вперед розвідників (виходять до дошки). Доки розвідники виконують завдання біля дошки, команда працює над творчим завданням: скласти міні текст-опис берега Творчості, використовуючи подані прислівники. Одна біда – букви -н- та -нн- десь втекли погуляти. От розвідники їх і пошукають.

Для команди: бездога...о, зеле..о, спросо..я, зра..я, тума..о, духмя..о.

Для розвідників: від поданих слів утворити прислівники і записати у дві колонки – з -н- та -нн-: вогне..ий, непереверше..ий, вітря..ий, тума..ий, блаже..ий, стара..ий, піз..ій, сніж..ий.

 

Ми попрацювали, і повинні трошки відпочити. Давайте потягнемося вгору, нахилили голівки вправо – вліво, вправо – вліво. А тепер зіжмемо наші кулачки швидко-швидко. І нахилилися вниз. Повернулися на наш корабель. А хто помітив щось цікаве у нашій розминці? Так, ми знову користувалися прислівниками.

 

А ми тим часом входимо у затоку НЕ-НІ. Цікава назва. Правда? А щоб пройти цю затоку, кожному члену команди треба виконати завдання: згадати і записати приказку або прислів΄я, де використовується прислівник з часткою НЕ, пояснити їх написання.

Солома біля вогню лежатиме не довго.

Де контролерів багато, там нечасто буває свято.

Хто невчасно сіно косить, той у стріхи корму просить.

Роби не кревно, а певно.

Говори не пишно, щоб на зле не вийшло.

Недалеко ледачому до голоду.

Не тепер по гриби ходити, а тепер, коли будуть родити.

Не довго думав, а добре сказав.

Не так сталося, як гадалося.

 

І ось ми нарешті дісталися заповідного материка Морфології. А перед нами розкинулася казкове місто Прислівника. Щоб ввійти до міста і знайти наш скарб, нам необхідно виконати завдання. Записати подані слова, знімаючи риску.

І команда: У/досвіта, до/речі, без/наміру, тим/часово, що/тижня, тяжко/важко, врешті/решт, раз/у/раз, з/дня/на/день, з/діда/прадіа, по/нашому, коли/небудь.

 ІІ команда: За/молоду, у/плав, через/силу, стрім/голов, на/в/шпильки, по/декуди, по/всюди, рано/ранесенько, вчора/позавчора, з/давніх/давен, по/своєму, по/батьківськи.

 

Прекрасне місто Прислівник! І на головній площі схований скарб. Кожна команда хоче його отримати. А для цього треба виконати тестові завдання, вміщені у вашому підручнику на с. 135. вправа 253. Молодці, швидко виконали. А тепер обміняйтеся зошитами по колу і перевірте один одному виконання тестів. Поставте оцінки. Швиденько додайте ці оцінки і знайдіть середнє арифметичне. Яка команда отримала вищий бал?

 

ІУ. Підсумок уроку.

 Отже, ми з вами досягли кінцевого пункту нашого маршруту, виконали усі завдання, досягли мети. А яка ж команда перемогла? Але сьогодні кожен з вас став переможцем – кожен показав свої знання! Хто ж отримує скарб? Але запам΄ятайте, що найголовніший скарб – це ваші знання, які неодмінно стануть вам у нагоді у бурхливому морі під назвою Життя! Кажуть, солодке стимулює роботу мозку. Я думаю, що ці цукерки допоможуть вам отримати на наступник уроках сьогодні гарні оцінки.

 

У. Домашнє завдання.

 Підготуватися до ТКР. Повторити § 24-32, виконати впр. 255 (1,2), впр. 254 (1,2) – на високий і достатній рівень.

 


Маршрутний лист

Сонячний промінь

Члени команди

«Пляшка»

Мілина Ступеня Порівняння

Острів Грамотності

Затока НЕ-НІ

«Брама»

Тести

Оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Весняна посмішка

Члени команди

«Пляшка»

Мілина Ступеня Порівняння

Острів Грамотності

Затока НЕ-НІ

«Брама»

Тести

Оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
1450
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку