Урок узагальнення вивченого про речення із звертаннями та вставними конструкціями

Про матеріал

Розробка уроку та презентація на тему "Узагальнення вивченого про речення із звертаннями та вставними конструкціями" має на меті узагальнити й систематизувати основні відомості про речення зі звертаннями та вставними конструкціями, сформувати цілісну систему особистісних знань з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії, аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; розвивати вміння редагувати речення, конструювати синтаксичні конструкції зі звертаннями та вставними словами; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість; виховувати повагу до батьків, родинних цінностей, батьківщини.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Тема наша хоч проста,Та для вас цікава. Бутуть в ній нові слова,Буде і забава. Ви здобудете знанняІ нові уміння. А для цього треба вам. Проявить терпіння!Отож, друзі, до роботи!

Номер слайду 3

Доки батько живий,Доки мати жива,Поспішаймо сказати найніжніші слова- Рідний живи!- Рідна живи!Найдорожчі у світі безумовно це ви,Тільки ви! (В. Лістовий) ,,,,татомамататумамо

Номер слайду 4

Двадцять перше березня. Класна робота. Узагальнення вивченого про речення із звертаннями та вставними конструкціями

Номер слайду 5

Скласти пазл, підібравши відповідність між початками речень та їх логічним закінченням

Номер слайду 6

Різні за будовою бувають звертання. Обов’язково у кличному відмінку Доречно зазначити, що звертання – це И(і) звертання, і вставні слова. Ні звертання, ні вставні конструкції А вставні слова і словосполучення виражають- поширені (одне слово) і непоширені (кілька слів).вживаються іменники, що є звертанням.слово або група слів, що називають особу або предмет, до якої звертаються.мають на письмі виділятися комами, а в усному мовленні – паузами.не бувають членами речення.особисте ставлення мовця до висловленої ним думки.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Якою є роль звертань та вставних конструкцій у нашому мовленні?

Номер слайду 9

«Сім’я» «Сімейство»«Родина»«Фамілія»

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Притча. Одного разу йшов по дорозі старий мудрий чоловік, розглядав природу і милувався весняними яскравими фарбами. Тут він побачив чоловіка, який ніс на плечах неймовірно великий тягар. Було помітно, як у нього від такої тяжкості підкошуються ноги.– Чому ти бідолашний чоловіче прирікаєш себе на такий тяжкий труд і страждання? – запитав старець.– Я страждаю для того, щоб мої онуки і діти були щасливими, – відповів бідолаха. – Мій прадід прирікав себе на тяжку працю заради діда, дід – заради батька, батько – заради мене, а я буду страждати заради щастя моїх дітей.– А хтось у вашій родині був щасливим? – поцікавився мудрий співрозмовник.– Поки ще ні мудрецю але діти й онуки гадаю стануть щасливими! – мрійливо промовив чоловік. Зітхнув старий мудрий чоловік.– На жаль неписьменний не може навчити читати, а кріт ніколи не виховає орла! Спершу потрібно навчитися самому бути щасливим, тільки тоді ти зможеш навчити щастю дітей. Це і буде безперечно твій найцінніший подарунок.

Номер слайду 12

Притча. Одного разу йшов по дорозі старий мудрий чоловік, розглядав природу і милувався весняними яскравими фарбами. Тут він побачив чоловіка, який ніс на плечах неймовірно великий тягар. Було помітно, як у нього від такої тяжкості підкошуються ноги.– Чому ти, бідолашний чоловіче, прирікаєш себе на такий тяжкий труд і страждання? – запитав старець.– Я страждаю для того, щоб мої онуки і діти були щасливими, – відповів бідолаха. – Мій прадід прирікав себе на тяжку працю заради діда, дід – заради батька, батько – заради мене, а я буду страждати заради щастя моїх дітей.– А хтось у вашій родині був щасливим? – поцікавився мудрий співрозмовник.– Поки ще ні, мудрецю, але діти й онуки, гадаю, стануть щасливими! – мрійливо промовив чоловік. Зітхнув старий мудрий чоловік.– На жаль, неписьменний не може навчити читати, а кріт ніколи не виховає орла! Спершу потрібно навчитися самому бути щасливим, тільки тоді ти зможеш навчити щастю дітей. Це і буде, безперечно, твій найцінніший подарунок.

Номер слайду 13

Номер слайду 14

1— Татко, мене вже більше не звуть найгіршим учнем.— Молодець, син, ти став краще вчитись?— Ні. До нас, [послідовність думок], прийшов новий хлопчик, який вчиться ще гірше. 2 Бабуся почастувала Василька солодким пиріжком.—  Онучок, що треба сказати, коли тобі щось дають? — питає.— [Впевненість], дайте ще, бабуся, — не задумуючись відповів хлопчина. 3- Дідусь, а Ви були колись малі? - питає онук.- Був, дитина, був.- От, [невпевненість], сміялися тоді з Вашої лисини і бороди! 4 Мати: "Дмитро, сьогодні вранці я залишила в буфеті два медяники. А зараз там один. Чому це так?" Дмитро: "Бо було темно, мама, і я другого, [почуття], не побачив."

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Якою є роль звертань та вставних конструкцій у нашому мовленні?rrrrr

Номер слайду 18

— Чи досягли ми сьогодні поставленої мети?— Що нового ви дізналися на уроці?— Над чим замислились?

Номер слайду 19

Підготуватися до перевірочної роботи за темою. Творче завдання (на вибір): скласти тести за темою (6-10 завдань)за прислів’ям «В сім’ю, де лад, щастя дорогу не забуває» написати есе.

Номер слайду 20

Перегляд файлу

Урок з української мови в 8 класі

Тема:  Узагальнення вивченого про речення із звертаннями та вставними конструкціями

Мета: узагальнити й систематизувати основні відомості про речення зі звертаннями та вставними конструкціями, сформувати цілісну систему особистісних знань з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; розвивати вміння редагувати речення, конструювати синтаксичні конструкції зі звертаннями та вставними словами; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість; виховувати повагу до батьків, родинних цінностей, батьківщини.

Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого.

Обладнання: презентація, дидактичний матеріал, підручник, фотографії.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Емоційне налаштування «Посмішка».   СЛАЙД 1

  • Доброго дня діти! Шановні гості! Рада вітати вас!
  •      Я розумію, що всі ми переживаємо! А тому в цей не зовсім ще весняний день, аби зарядитися позитивними емоціями, я пропоную вам поглянути на наш імпровізований колаж. Збираючи його, ви поділилися найкращими моментами свого життя. І серед багатьох усміхнених облич ви точно знайдете найрідніше – ваших татків і матусь, дідусів і бабусь, які завжди поруч з вами у будь-якій складній ситуації. Сподіваюсь, їхні посмішки піднімуть ваш настрій, а вже всі разом ми намагатимемося зберегти його до кінця уроку.

Отже, сьогодні на уроці   СЛАЙД  2

Тема наша хоч проста,

Та для вас цікава.

Бутуть в ній нові слова,

Буде і забава.

Ви здобудете знання

І нові уміння.

А для цього треба вам

Проявить терпіння!

Отож, друзі, до роботи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Вправа «Альтернатива»    СЛАЙД  3 

Нашу роботу я б хотіла розпочати із дуже важливих, на мою думку, слів для кожного з нас.

  • Поміркуйте над цими словами. Про що вони нам говорять? Чи погоджуєтесь ви з думкою автора? (думки дітей)

Доки батько живий,

Доки мати жива,

Поспішаймо сказати найніжніші слова

 

- Рідний тато (у) (,) живи!

- Рідна мама (о) (,) живи!

Найдорожчі у світі(,) безумовно(,) це ви,

Тільки ви! (В. Лістовий)

  • За допомогою яких мовних засобів автор наголошує на необхідності цінувати батьків і берегти батьків? (звертання і вставне слово)
  • А чи правильно оформлено ці мовні конструкції в тексті? Чому?               
  1. Оголошення теми і мети уроку. Цілепокладання. СЛАЙД   4  

Отже, тема нашого уроку: «Узагальнення вивченого про речення із звертаннями та вставними конструкціями» (учні записують «Двадцять перше березня, Класна робота», тему уроку; рядки з вірша В.Лістового, вставляючи пропущені розділові знаки)

На попередніх уроках ми уже розглянули теоретичний матеріал про звертання та вставні конструкції і застосовували його на практиці. Сьогодні у нас з вами підсумковий урок узагальнення й систематизації знань, на якому ми

  • удосконалимо пунктуаційні вміння та навички з цієї теми,
  • уміння створювати та вживати речення із звертаннями та вставними словами в усному та писемному мовленні,
  • а у досягненні нашої мети нам допоможуть завдання, виконавши які, ми не лише повторимо матеріал, а вкотре переконаємося, наскільки важливі в нашому житті близькі люди – наша сімя.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Вправа «Лінгвістичний пазл»  СЛАЙД   5 

Вам треба скласти пазл, підібравши відповідність між початками речень та їх логічним закінченням, розташувати за нумерацією.

1.

Різні за будовою бувають звертання

А

мають на письмі виділятися комами, а в усному мовленні – паузами.

2.

Обов’язково у кличному відмінку

Б

не бувають членами речення.

3.

Доречно зазначити, що звертання – це

В

особисте ставлення мовця до висловленої ним думки. 

4.

И(і) звертання, і вставні слова

Г

- поширені (одне слово) і непоширені (кілька слів).

5.

Ні звертання, ні вставні конструкції

Ґ

вживаються іменники, що є звертанням.

6.

А вставні слова і словосполучення виражають

Д

слово або група слів, що називають особу або предмет, до якої звертаються.

  • Учні зачитують правильні відповіді.    СЛАЙД   6 

Правильна відповідь

1.

Різні за будовою бувають звертання

А

- поширені (одне слово) і непоширені (кілька слів).

2.

Обов’язково у кличному відмінку

Б

вживаються іменники, що є звертанням.

3.

Доречно зазначити, що звертання – це

В

слово або група слів, що називають особу або предмет, до якої звертаються.

4.

И(і) звертання, і вставні слова

Г

мають на письмі виділятися комами, а в усному мовленні – паузами.

5.

Ні звертання, ні вставні конструкції

Ґ

не бувають членами речення.

6.

А вставні слова і словосполучення виражають

Д

особисте ставлення мовця до висловленої ним думки. 

  • Ключ: за умови правильного виконання складеться слово «Родина».
  • А які синоніми ви знаєте до слова «родина»? (сімя, сімейство, рідня, рід, розм.. фамілія, близькі, кревні)   СЛАЙД  7

Щоб гарно і плідно попрацювати на уроці, ми об’єдналися з вами у групи: «Родина», «Сім’я», «Сімейство», «Фамілія».

  • Чим для вас є родина? (пояснення дітей).
  • Найголовніше в будь-якій сім’ї – це взаємопідтримка. Тож станемо на сьогодні однією шкільною родиною.
  1. Проблемне питання.  СЛАЙД  8
  • Якою є роль звертань та вставних конструкцій у нашому мовленні?

ІV. Застосування знань, умінь і навичок.

  1. Робота у групах. СЛАЙД  9   

І «Сім’я»

Робота з текстом.  СЛАЙД  10, 11, 12

  • Прочитати текст. Виписати речення із звертаннями і вставними словами, розставити розділові знаки в них (відповідні розділові знаки упущено)

Притча

Одного разу йшов по дорозі старий мудрий чоловік, розглядав природу і милувався весняними яскравими фарбами. Тут він побачив чоловіка, який ніс на плечах неймовірно великий тягар. Було помітно, як у нього від такої тяжкості підкошуються ноги.

Чому ти, бідолашний чоловіче, прирікаєш себе на такий тяжкий труд і страждання? – запитав старець.

– Я страждаю для того, щоб мої онуки і діти були щасливими, – відповів бідолаха. – Мій прадід прирікав себе на тяжку працю заради діда, дід – заради батька, батько – заради мене, а я буду страждати заради щастя моїх дітей.

– А хтось у вашій родині був щасливим? – поцікавився мудрий співрозмовник.

Поки ще ні, мудрецю, але діти й онуки, гадаю, стануть щасливими! – мрійливо промовив чоловік.

Зітхнув старий мудрий чоловік.

На жаль, неписьменний не може навчити читати, а кріт ніколи не виховає орла! Спершу потрібно навчитися самому бути щасливим, тільки тоді ти зможеш навчити щастю дітей. Це і буде, безперечно, твій найцінніший подарунок.

Бесіда з класом (після виступу групи)

  • Пригадати, що таке притча? (Притча – короткий твір повчального характеру).
  • Якою є головна думка тексту.

ІІ «Сімейство»

Творче конструювання    СЛАЙД  13, 14

  • Запишіть смішинки. Поставити звертання у К.в.; ввести у речення вставні слова за значенням у дужках. «Озвучити» їх.

1

Татко(у), мене вже більше не звуть найгіршим учнем.

— Молодець, син (у), ти став краще вчитись?

— Ні. До нас, [послідовність думок], прийшов новий хлопчик, який вчиться ще гірше. (нарешті, зрештою)

2

Бабуся почастувала Василька солодким пиріжком.
  Онучок(у), що треба сказати, коли тобі щось дають? — питає.
 [Впевненість], дайте ще, бабуся(ю), — не задумуючись відповів хлопчина. (Певна річ, безперечно, звісно)

3

- Дідусь (ю), а Ви були колись малі? - питає онук.
- Був, дитина(о), був.
- От, [невпевненість], сміялися тоді з Вашої лисини і бороди! (мабуть, здається)

4

Мати: "Дмитро(е), сьогодні вранці я залишила в буфеті два медяники. А зараз там один. Чому це так?"

Дмитро: "Бо було темно, мама(о), і я другого, [почуття], не побачив." (на жаль, як на зло, на диво)

ІІІ «Родина»      СЛАЙД 15

  • Батьки оберігають і піклуються про нас. Висловте свою думку з приводу цінності сім’ї, родинних стосунків, склавши пари речень, щоб слова без сумніву, кажуть, на щастя виступали а) вставним словом, б) членом речення (підкреслити). Ускладніть 2 речення поширеними звертаннями (родина, тато, мама, батьки, рідні, близькі). 

ІV «Фамілія»     СЛАЙД 16

Скласти полілог між однокласниками про важливість такого свята, як Міжнародний день сім’ї, використовуючи звертання та вставні слова.

Полілог - це обмін думками з тієї чи іншої теми, де кожен учасник (3 і більше) має власну відмінну точку зору.

Словничок: Любий друже, друзі, шановні, Катерино, Діано, Денисе; безперечно, звісно, певна річ, як відомо, певна річ, по-перше, по-моєму тощо

  1. Фізкультхвилинка. «Знайди своїх». (за наявності часу)

Учням пропонуються картки зі словами. Протягом 1 хв. вони мають знайти зв’язок між цими словами і об’єднатися.

Достовірність повідомленого

Почуття та емоції

Джерело інформації

Послідовність і зв'язок думок

Привернення уваги і ввічливість

ОЧЕВИДНО

НА ДИВО

ПО-ВАШОМУ

НАРЕШТІ

ПЕРЕПРОШУЮ

БЕЗУМОВНО

ЯК НАВМИСНЕ

ЯК ВІДОМО

ЗНАЧИТЬ

УЯВІТЬ

ПЕВНА РІЧ

СЛАВА БОГУ

КАЖУТЬ

ДО РЕЧІ

ПОГОДЬТЕСЯ

  • Поясніть свій вибір. Наведіть власні приклади (2-3) до кожної групи вставних слів.
  1. Виступи груп. 

V. Підсумок уроку.

  1. Розвязання проблемного питання. СЛАЙД 16
  • Якою є роль звертань та вставних конструкцій у нашому мовленні?
  1. Слово вчителя.   СЛАЙД 17

   Урок наш закінчується. Ми поглибили й узагальнили знання про звертання, вставні слова. Ми працювали в команді, підтримуючи один одного.

І найголовніше, дорогі діти, я хочу звернутись до вас: будьте ласкавими, добрими, уважними дітьми. Проявляйте любов і вдячність до батьків, хто дав вам життя, зігріває своєю турботою, увагою. Пам’ятайте: батькам дорога любов, добре слово дітей, шанування їхньої батьківської турботи.

  1. Гра «Мікрофон».   СЛАЙД 18

— Чи цікаво вам було працювати на уроці? Чому?

Чи влаштовує вас результат роботи?

— Над чим замислились?

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.  СЛАЙД 19  

Підготуватися до перевірочної роботи за темою.

Творче завдання (на вибір):

  1. скласти тести за темою (6-10 завдань)
  2. за прислів’ям «В сім’ю, де лад, щастя дорогу не забуває» написати есе.

VІІ. ОЦІНЮВАННЯ.   СЛАЙД 20

Дякую за роботу на уроці!

 

 

 

ДОДАТКИ

Робота з текстом.

  • Прочитати текст. Виписати речення із звертаннями і вставними словами, розставити розділові знаки в них (відповідні розділові знаки упущено)

Притча

Одного разу йшов по дорозі старий мудрий чоловік, розглядав природу і милувався весняними яскравими фарбами. Тут він побачив чоловіка, який ніс на плечах неймовірно великий тягар. Було помітно, як у нього від такої тяжкості підкошуються ноги.

– Чому ти бідолашний чоловіче прирікаєш себе на такий тяжкий труд і страждання? – запитав старець.

– Я страждаю для того, щоб мої онуки і діти були щасливими, – відповів бідолаха. – Мій прадід прирікав себе на тяжку працю заради діда, дід – заради батька, батько – заради мене, а я буду страждати заради щастя моїх дітей.

– А хтось у вашій родині був щасливим? – поцікавився мудрий співрозмовник.

– Поки ще ні мудрецю але діти й онуки гадаю стануть щасливими! – мрійливо промовив чоловік.

Зітхнув старий мудрий чоловік.

– На жаль неписьменний не може навчити читати, а кріт ніколи не виховає орла! Спершу потрібно навчитися самому бути щасливим, тільки тоді ти зможеш навчити щастю дітей. Це і буде безперечно твій найцінніший подарунок.

 

Творче конструювання

  • Запишіть смішинки. Поставити звертання у К.в.; ввести у речення вставні слова за значенням у дужках. «Озвучити» їх.

1

Татко, мене вже більше не звуть найгіршим учнем.

— Молодець, син, ти став краще вчитись?

— Ні. До нас, [послідовність думок], прийшов новий хлопчик, який вчиться ще гірше.

2

Бабуся почастувала Василька солодким пиріжком.
  Онучок, що треба сказати, коли тобі щось дають? — питає.
 [Впевненість], дайте ще, бабуся, — не задумуючись відповів хлопчина.

3

- Дідусь, а Ви були колись малі? - питає онук.
- Був, дитина, був.
- От, [невпевненість], сміялися тоді з Вашої лисини і бороди!

4

Мати: "Дмитро, сьогодні вранці я залишила в буфеті два медяники. А зараз там один. Чому це так?"

Дмитро: "Бо було темно, мама, і я другого, [почуття], не побачив."

 

Привернення уваги і ввічливість

ПЕРЕПРОШУЮ

УЯВІТЬ

ПОГОДЬТЕСЯ

Послідовність і зв'язок думок

НАРЕШТІ

ЗНАЧИТЬ

ДО РЕЧІ

Джерело інформації

ПО-ВАШОМУ

ЯК ВІДОМО

КАЖУТЬ

Почуття та емоції

НА ДИВО

ЯК НАВМИСНЕ

СЛАВА БОГУ

Достовірність повідомленого

ОЧЕВИДНО

БЕЗУМОВНО

ПЕВНА РІЧ

ІV «Фамілія»

 

Скласти полілог між однокласниками про важливість такого свята, як Міжнародний день сім’ї, використовуючи звертання та вставні слова.

Полілог - це обмін думками з тієї чи іншої теми, де кожен учасник (3 і більше) має власну відмінну точку зору.

Словничок: Любий друже, друзі, шановні, Катерино, Діано, Денисе; безперечно, звісно, певна річ, як відомо, певна річ, по-перше, по-моєму тощо

Міжнародний день сім'ї

Дуже часто в сучасних сім’ях через те, що чоловік і дружина протягом дня багато часу приділяють роботі, наодинці або з дітьми подружжя проводять всього близько 4 хвилин в день.

В світі відзначають Міжнародний день сім'ї, святкування якого проходить щорічно 15 травня.

Святкування Дня сім'ї встановлено Генеральною Асамблеєю ООН і покликане звернути увагу світової громадськості на проблеми сім'ї.

ООН розглядає сім'ю як основний елемент суспільства, тому, на думку організації, якщо не поважаються права однієї сім'ї, під загрозою опиняється все суспільство.

На думку Генерального секретаря ООН, коли зневажаються основні права однієї сім’ї - єдність всієї людської сім’ї, членами якої вони є, перебуває під загрозою.

Сім’я як основний елемент суспільства була і залишається берегинею людських цінностей, культури та історичної спадкоємності поколінь, чинником стабільності і розвитку. Завдяки сім’ї міцніє і розвивається держава, зростає добробут народу!

У багатьох країнах в День сім'ї проводяться різноманітні просвітницькі заходи. Кожен рік для свята вибирається певна тема. Так, у 2017 році тема Дня сім'ї – "Родина, освіта та добробут".

***

 

ІІІ «Родина»

Творче конструювання

Батьки оберігають і піклуються про нас. Висловте свою думку з приводу цінності сім’ї, родинних стосунків у житті людини, склавши пари речень, щоб слова без сумніву, кажуть, на щастя виступали а) вставним словом, б) членом речення (підкреслити). Ускладніть 2 речення поширеними звертаннями (родина, тато, мама, батьки, рідні, близькі).

zip
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
1291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку