Урок з української мови "Дієслово"

Про матеріал

Слова, які відповідають на питання що робити?Спостереження за роллю дієслів у реченнях і текстах.Роль дієслів у мовленні. Зв'язок дієслів з іншими словами.Роль дієслів у мовленні. Зв'язок дієслів з іншими словами.

Роль дієслів у мовленні. Дієслова протилежні за значенням

Перегляд файлу

Укр. мова 2 клас.

 Слова, які відповідають на питання що робити?

Мета: дати учням уявлення про слова, що означають дії предметів, вчити виділяти їх в усному І писемному мовленні; формувати вміння ставити питання до слів, що означають дію предметів; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати уважність, працелюбність.

 

Хід уроку 

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.    ХВИЛИНКА КАЛІГРАФІЇ

— Відгадайте загадку.

*    Не кущ. я з листочками. 

Не сорочка, а зшита. 

Не людина, а навчає. (Книжка)

— Запишіть каліграфічно. 

К и ни иж жка книжка Книжка вчить, як на світі жить.

III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 Розгляньте малюнки. Я ставитиму вам запитання, а ви відповідайте одним словом.

— Що робить дівчинка? (Пише)

— Що робить хлопчик? (Співає)

 Що роблять діти? (Читають)

 Діти, зображені на малюнках, щось роблять, виконують певну дію. Слова пише, співає, читають означають дію предметів. На які питання відповідають ці слова?

— Сьогодні ми почнемо вивчати слова, які називають дії предметів.

IV.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.     Розучування вірша

На леваду я пішла б. Ціла купа там кульбаб, Ніби сонечка малі. Посідали на землі.

Н. Забіла

2.     Робота за підручником (с. 98)

Вправа 1

— Прочитайте текст.

— Назвіть героїв казки. Прочитайте текст за особами.

 Випишіть слова, підкреслені рискою. ЦІ слова називають дію предметів і відповідають на питання: що зробила кульбаба'!

 Випишіть виділені слова. Ці слова називають дію предмета і відповідають на питання: що буде робити Барвистий Метелик?

Ознайомлення з правилом

3.    Робота над загадкою

Влітку медом ласував.

Досхочу малини мав.

А як впав глибокий сніг.

Позіхнув і спати ліг.

Бачив чи не бачив сни,

А проспав аж до весни. (Ведмідь)

— Що робить зарез ведмідь?

V.     ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.     Продовження роботи за підручником (с. 99)

Вправа 2

— Прочитайте вірш.

— Спишіть вірш. Підкресліть дієслова.

Фізкультхвипинка

Вправа З

— Прочитайте текст.

— Розгляньте малюнок. Як їжачок підготувався до зими?

 Із перших трьох речень випишіть за зразком дієслова, які пов'язані з іменником.

Сніг (що яробив?) вкрив. Пень (що робить?} стоїть. Квартиранти (що роблять?) зимують.

2.     Гра «Упіймай слово—назву дії»

Учать мами: рибку — плавать. Звіра — бігать, птиць — літать. А дітей навчаї  вчитель Все уміть, багато знать. Коли риби виростають. Добре плавають у воді.

Птахи високо літають. Звірі бродять по землі. А людина виростає — їздить! Плаває! Літає! Навіть в синіх небесах Проклада людина шлях.

3.     Робота в парах

— Запишіть у дужках питання до слів— назв дій. 

Учитель (_____) навчає.

Берізка (_____) схиляється.

Півень (_____(заспівав.

Мороз (_____) розмальовує.

4.     Робота над віршем

 Прочитайте вірш. Знайдіть у ньому слова — назви дій. Поставте до них питання.

Ходять довгі журавлі. Щось вишукують в землі. Щось воркують, щось віщують. Вже весну здається чують. О. Олесь

VI. Підсумок уроку. 

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Які завдання сподобалися найбільше?

— Які питання ставимо до слів — назв дій?

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С 99, завдання після вправи 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Укр. мова 2 клас.

Спостереження за роллю дієслів у реченнях і текстах

Мета: навчати учнів знаходити в текстах дієслова, доречно їх використовувати, з'ясовувати роль дієслів у мовленні; розвивати діалогічне мовлення; збагачувати активний словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.

 

Хід уроку 

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.     Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте слова зі вставленими буквами. Поясніть свій вибір.

— Прочитайте підкреслені дієслова.

2.     Каліграфічна хвилинка

— Відгадайте загадку.

  Банки не має, чашки не просить, Але додому мед приносить. (Бджола)

— Запишіть каліграфічно. Дж ол бджола

— Зробіть звуковий аналіз слова бджола.

Маленька бджілка, але іі та трудиться.

III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Яку частину мови почали вивчати на попередньому уроці?

— Що називають дієслова? На які питання вони відповідають?

— Сьогодні ми будемо поглиблювати свої знання про дієслово.

IV.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

— Відгадайте, хто буде головною героїнею сьогоднішнього уроку.

  У норі хатинку має,                                     І по підлозі тишком-нишком

Хліб, сирочок полюбляє.                                 Бігає сіренька... (мишка).

— Що знаєте про цю тваринку?

— У яких казках зустрічалися з мишкою?

1.     Робота за підручником (с. 100-101)

Вправа 1

— Прочитайте текст. Зверніть увагу на підкреслені слова.

— Де жила мишка? Де знаходилася її нірка?

— Хто прискакав до кущика?

— Що хотів зробити зайчик? Кого він злякав?

— Як мишка допомогла павучкові і кущикові?

— Які слова вдячності промовили павучок і кущик мишці?

— Які слова свідчать про те, що мишка була ввічливою?

Спілкуймося красно!

Увічливість — основа добрих взаємин між співрозмовниками. Уникайте суперечок, поважайте думку співбесідника.

— З першого абзацу вправи 1 випишіть дієслова до іменників за зразком: Мишка (щоробила?) жила, спала, сиділа.

Кущик (що робив?) шумів.

Фізкультхвилинка

Вправо 2

— Прочитайте і відгадайте загадку.

 Яка ще буває мишка? Спишіть, уставляючи слово-відгадку. Знайдіть у загадці дієслова.

Вправо З

— Прочитайте текст.

 Де «сидить» комп'ютерна мишка? Які операції вона допомагає виконувати?

— Спишіть другий абзац, уставляючи пропущені букви. Поясніть правопис виділених слів. Підкресліть дієслова.

2.     Гра «Продовж речення»

У школі я навчився... На уроці читання я... На уроці математики я...

3.     Комбінований диктант

Учитель спочатку читає текст для диктанту повністю. Потім диктує його, замінюючи окремі слова малюнками або предметами. Наприклад, диктуючи загадку «Без рук, без олівця — малює без кінця», учитель замість слова рук показує малюнок рук, а замість слова олівець показує олівець; усі решту слів промовляє.

  Що з ложки протягнуло ніжки? (Локшина)

  Влітку в шубі, а взимку голе. (Дерево)

  Не дерево, а з листочками, не сорочка, а зшита, не чоловік, а розказує. (Книжка)

 У записаних загадках знайдіть слова — назви дії. Прочитайте їх, поставте питання.

(Що зробило?) протягнуло 

(Що робить?) розказує

4.    Гра-естафета «Допиши слово — назву дії»

Гравці кожної команди по черзі дописують по одному слову — назві дії до свого слова — назви предмета. Виграє команда, яка запише більше слів — назв дії.

Сніг            мороз                вітер

5.     Творчий вибірковий диктант

— Доповніть прислів'я та приказки словами — назвами дії. Учні дописують останнє слово.

Книга вчить, як на світі... Треба нахилитись, щоб води ... Був би сад, а солов'ї ... Хто співає, той журбу ...

 Прочитайте записані слова, поставте до них питання. (Що робить? вчить; що зробити? напитись; що зроблять? прилетять; що робить? проганяє.)

V. Підсумок уроку. — На які питання відповідають слова — назви дій?

— Що найбільше сподобалося на уроці?

VI.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 101, завдання після вправи 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Укр. мова 2 клас.

Роль дієслів у мовленні. Зв'язок дієслів з іншими словами

Мета: закріплювати в учнів уміння знаходити дієслова в текстах і влучно вживати їх у мовленні; розвивати зв'язне мовлення учнів, орфографічну пильність; виховувати працелюбність.

 

Хід уроку 

I.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.     Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте підкреслені дієслова, ставлячи до них питання.

2.    Хвилинка каліграфії

— Відгадайте загадку.

  Підморгне зеленим оком — ми йдемо, Підморгне червоним оком — стоїмо, Жовте моргає — уваги вимагає. (Світлофор)

— Запишіть каліграфічно. Світ ло фор світлофор

Група учнів зупинилася перед світлофором.

III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Які слова ми вивчаємо?

— На які питання вони відповідають?

Робото в групах. Гра «Хто більше впіймає слів — назв дій?»

Учні слухають уважно текст і записують усі дієслова, які почули. Перемагає група, яка впіймає найбільше дієслів.

ЗАПАС НА ЗИМУ

Кожний робить собі запаси на зиму по-своєму. Ховрах зерно з полів краде й ховає в нору. Навіть особливі комори риє для краденого зерна. Водяний щур забиває нірки картоплею. Сич на зиму заморожує в дуплі, як у холодильнику, мишей і птахів.

М. Сладков

— Сьогодні ми будемо вчитися знаходити дієслова в текстах, доречно вживати їх у своєму мовленні.

IV.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1.    Робота за підручником (с. 101-102)

Вправа 1

— Прочитайте текст. Про кого у ньому розповідається?

— Що понад усе любив князь Володимир?

— Що радив великий князь дітям?

 Прочитайте підкреслені слова. Яка це частина мови? Поставте до них питання.

— Спишіть перші три поради князя Володимира. Підкресліть дієслова.

— З'єднайте дієслова з іншими словами за змістом порад. Спишіть.

Фізкультхвилинка

Вправо 2

 Продовжіть речення дієсловами з першого абзацу вправи 1 за зразком. (Хто?) князь; князь (що робив?) жив, любив, читав, привозив, писав,

написав.

Вправо З

— У виділеному слові вправи 1 вимовте глухі та дзвінкі приголосні звуки.

2.     Гра «Що робить кожен місяць?»

Січень ..., лютий ...»                                       Серпень чудовий булки ...

Березень ..., квітень ...                                   Вересень ... груші в садочку.

Травень під ноги ... травицю.                          Жовтень ... клену сорочку.

Червень ... сіно в копиці.                                Листопад ... килими.

Липень медовий бджілок ...                            Грудень ... — початок зими.

Ф. Петров

Слова для довідки: січе, лютує, плаче, квітує, стеле, складає, чарує, дарує, трусить, гаптує, застеля, надходить.

3.     Колективна робота

— Доберіть з дужок потрібне за змістом слово.

Давно не було дощу. Раптом (налетіла, насунула) хмара. Великі краплини (затарабанили, закапали, полилися) по дахах.

Біля сосни (дзюркоче, витікає, починається) струмок. Він (тече, пливе, біжіть) по ярах до річечки.

За нашим селом (росте, тягнеться, височіє) ліс. Діти часто (шукають, збирають, заготовляють) там малину.

4.     Творчий вибірковий диктант

— Запишіть слова, якими закінчуються речення.

На дошці записані слова для довідки: кладуть, ллють, колють, ліплять, рубають, сіють, варять, співають, їдять.

Траву косять, а дрова...                                Пиріжки печуть, а борщ...

Хліб ріжуть, а цукор...                                   Вірш читають, а пісню...

Картоплю садять, а пшеницю...                    Молоко п'ють, а хліб...

Чашку на стіл ставлять, а ложку...               Тісто місять, а вареники... 

Сіль сиплють, а воду...

5.    Фронтальна робота

— Уставте пропущені назви дій.

СОНЕЧКО В КРАПЛИНЦІ

Вранці Марійка_____до школи. Біля дороги вона_____квітку. Марійка вже

_____руку, щоб_____квітку. Та_____краплинку роси на її пелюстках. А в краплинці _____сонечко.

Слова для довідки: йшла, побачила, простягнула, зірвати, побачила, блищало.

V. Підсумок уроку. 

Гра «Закінчи речення»

  На уроці я вчився...

  Найбільше мені сподобалось...

  Я запам'ятав...

VI.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 102, завдання після вправи 3.

 

 

 

 

 

 

 

Укр. мова 2 клас.

. Роль дієслів у мовленні. Зв'язок дієслів з іншими словами

Мета: закріплювати в учнів уміння знаходити дієслова в текстах і влучно вживати їх у мовленні; розвивати зв'язне мовлення учнів, орфографічну пильність; виховувати працелюбність.

 

Хід уроку 

 I.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.     Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте підкреслені дієслова, ставлячи до них питання.

2.    Хвилинка каліграфії

— Відгадайте загадку.

  Підморгне зеленим оком — ми йдемо, Підморгне червоним оком — стоїмо, Жовте моргає — уваги вимагає. (Світлофор)

— Запишіть каліграфічно. Світ ло фор світлофор

Група учнів зупинилася перед світлофором.

III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Які слова ми вивчаємо?

— На які питання вони відповідають?

Робото в групах. Гра «Хто більше впіймає слів — назв дій?»

Учні слухають уважно текст і записують усі дієслова, які почули. Перемагає група, яка впіймає найбільше дієслів.

ЗАПАС НА ЗИМУ

Кожний робить собі запаси на зиму по-своєму. Ховрах зерно з полів краде й ховає в нору. Навіть особливі комори риє для краденого зерна. Водяний щур забиває нірки картоплею. Сич на зиму заморожує в дуплі, як у холодильнику, мишей і птахів.

М. Сладков

— Сьогодні ми будемо вчитися знаходити дієслова в текстах, доречно вживати їх у своєму мовленні.

IV.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1.    Робота за підручником (с. 101-102)

Вправа 1

— Прочитайте текст. Про кого у ньому розповідається?

— Що понад усе любив князь Володимир?

— Що радив великий князь дітям?

 Прочитайте підкреслені слова. Яка це частина мови? Поставте до них питання.

— Спишіть перші три поради князя Володимира. Підкресліть дієслова.

— З'єднайте дієслова з іншими словами за змістом порад. Спишіть.

Фізкультхвилинка

Вправо 2

 Продовжіть речення дієсловами з першого абзацу вправи 1 за зразком. (Хто?) князь; князь (що робив?) жив, любив, читав, привозив, писав,

написав.

Вправо З

— У виділеному слові вправи 1 вимовте глухі та дзвінкі приголосні звуки.

2.     Гра «Що робить кожен місяць?»

Січень ..., лютий ...»                                       Серпень чудовий булки ...

Березень ..., квітень ...                                   Вересень ... груші в садочку.

Травень під ноги ... травицю.                          Жовтень ... клену сорочку.

Червень ... сіно в копиці.                                Листопад ... килими.

Липень медовий бджілок ...                            Грудень ... — початок зими.

Ф. Петров

Слова для довідки: січе, лютує, плаче, квітує, стеле, складає, чарує, дарує, трусить, гаптує, застеля, надходить.

3.     Колективна робота

— Доберіть з дужок потрібне за змістом слово.

Давно не було дощу. Раптом (налетіла, насунула) хмара. Великі краплини (затарабанили, закапали, полилися) по дахах.

Біля сосни (дзюркоче, витікає, починається) струмок. Він (тече, пливе, біжіть) по ярах до річечки.

За нашим селом (росте, тягнеться, височіє) ліс. Діти часто (шукають, збирають, заготовляють) там малину.

4.     Творчий вибірковий диктант

— Запишіть слова, якими закінчуються речення.

На дошці записані слова для довідки: кладуть, ллють, колють, ліплять, рубають, сіють, варять, співають, їдять.

Траву косять, а дрова...                                Пиріжки печуть, а борщ...

Хліб ріжуть, а цукор...                                   Вірш читають, а пісню...

Картоплю садять, а пшеницю...                    Молоко п'ють, а хліб...

Чашку на стіл ставлять, а ложку...               Тісто місять, а вареники... 

Сіль сиплють, а воду...

5.    Фронтальна робота

— Уставте пропущені назви дій.

СОНЕЧКО В КРАПЛИНЦІ

Вранці Марійка_____до школи. Біля дороги вона_____квітку. Марійка вже

_____руку, щоб_____квітку. Та_____краплинку роси на її пелюстках. А в краплинці _____сонечко.

Слова для довідки: йшла, побачила, простягнула, зірвати, побачила, блищало.

V. Підсумок уроку. 

Гра «Закінчи речення»

  На уроці я вчився...

  Найбільше мені сподобалось...

  Я запам'ятав...

VI.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

С. 102, завдання після вправи 3.

 

 

 

 

 

Укр. мова 2 клас.

Роль дієслів у мовленні. Дієслова протилежні за значенням

Мета: поглиблювати знання учнів про дієслово, вчити вживати дієслова протилежні за значенням; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння застосовувати здобуті знання на практиці; виховувати працелюбність.

 

Хід уроку 

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.     Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте підкреслені дієслова, поставивши до них питання.

2.     Каліграфічна хвилинка

— Запишіть каліграфічно. Вв ов вч слівце деревце

В рідній мові своїй                                         Доглядати його,

Мусиш вивчити кожне слівце.                       Як старий садівник деревце.

Б. Чалий

— До чого автор закликає в своєму вірші?

— Знайдіть і назвіть у вірші дієслова.

 Назвіть звуки у слові своїй.

3.     Бесіда

— Яку частину мови ми з вами вивчаємо?

— Послухайте вірш. Доберіть до нього заголовок. Назвіть дієслова.

Людям всім давно відоме                                Треба з ним завжди дружити.

Дивне слово — дієслово.                                З ним нам веселіше жити.

Дію виконати може                                         Все, що хочеш,— в дієслові.

І в роботі допоможе.                                       Це найкраще в нашій мові.

Г. Рило

— На які питання відповідають дієслова?

— Що вони називають?

III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

ДВА БРАТИ

Два брати жили на світі. Був один з них працьовитий, 

А другий — ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. 

Той хоробрий і правдивий. Той брехливий,полохливий. 

Той розумний, той дурний, Той великий, той малий. 

День і ніч брати сварились І ніколи не мирились. 

Все, що перший будував. Другий миттю руйнував. 

Кожен рать повів свою. Стрілись вороги в бою.

— Сьогодні ми будемо вчитися ченням.

 

Із високим стрівсь низький. На товстого йшов тонкий, 

Стрів білявого чорнявий. Огрядного — худорлявий. 

На сумного йшов веселий. На тендітного дебелий. 

Ця кривавая війна — Нині сива давнина. 

Хоч брати вже й помирились. Після них слова лишились. 

Дуже горді, незалежні, Абсолютно протилежні. 

В мові ці слова живуть, їх антонімами звуть.

А. Свашечко

— Сьогодні ми будемо вчитися відшукувати дієслова, протилежні за значенням.

VI.  СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.     Робота за підручником (с. 103-104)

Вправо 1

— Прочитайте прислів'я. Поясніть його значення.

— Спишіть. Підкресліть дієслова, протилежні за значенням. Вправо 2

— Прочитайте текст. Назвіть головного героя оповідання.

— Куди пішла мама?

— Що вона наказала Степанкові?

— Чому не боявся Степанко?

— Як хлопчик хазяйнував?

— Що мама принесла Степанкові з магазину?

— Чому підкреслені слова в першому абзаці пишуться з великої букви?

 Випишіть із першого абзацу іменники й пов'язані з ними дієслова за зразком.

 Спишіть останній абзац. Підкресліть дієслова. Від якого дієслова утворилося підкреслене слово?

Фізкультхвилинка Вправа З

— Прочитайте прислів'я. Спишіть, уставляючи слова з довідки.

Робота в групах. Кожна група обирає прислів'я і складає за ним невеличку розповідь, розкриваючи зміст прислів'я.

— Назвіть і підкресліть протилежні за значенням слова.

2.     Робота в парах. Гра «Протилежності»

 До слів лівого стовпчика доберіть протилежні за значенням з правого. Запишіть їх парами.

Купувати                       мовчати

руйнувати                     продавати

говорити                       підігрівати

підіймати                       опускати

охолоджувати               кричати

шепотіти                       будувати

Учні «ланцюжком» зачитують утворені пари. З однією парою слів (за ви бором) скласти і записати речення. 3.    Фронтальна робота

— Розгляньте малюнки і прочитайте загадку. Дайте відповіді на запитання загадки. (На дошці — малюнки орла, кита, кота, крота.)

  Хто літає високо?                                 Хто себе без мила миє? 

Хто пірнає глибоко?                                  Хто підземні ходи риє?

— Відгадайте загадку. Знайдіть слова, протилежні за значенням.

  Жовтий котиться клубок.                     Цілий день катається:

 Та клубок цей — без ниток.                     Спершу піднімається. 

Ані його розмотати.                                   Згодом опускається.

Ні нового намотати.                                   Як це називається? (Сонце)

V. Підсумок уроку. 

— Які слова вчилися добирати на сьогоднішньому уроці?

 Для чого в нашому мовленні використовуються слова, протилежні за значенням?

VI.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С 105, завдання після вправи 3.

 

Укр. мова 2 клас.

Урок розвитку зв'язного мовлення. Складання казки за поданим початком, кінцівкою і сюжетними малюнками «Дві білки

Мета: навчати учнів складати зв'язну розповідь за поданим початком, кінцівкою і сюжетними малюнками; сприяти збагаченню та активізації словникового запасу учнів; розвивати творчі здібності; виховувати любов до рідного слова, працелюбність.

 

Хід уроку 

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.     Перевірка домашнього завдання

 Прочитайте виписані слова і дібрані до них протилежні за значенням. (Прилетіли — відлетіли, радісно — сумно)

2.     Гра «Упіймай дієслово»

Гостювати йшла стоніжка. Забруднила ноги трішки. 

На порозі біля хати Стала ноги витирати. 

Всі сто ніжок обмітала. Всі сто ніжок витирала. 

А як стала на помості — Із гостей вертались гості.

Г. Бойко

III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 Відгадайте загадку.

  Горішок до горішка, Грибочок до грибка — 

І маленька прудконіжка На дерево втіка. 

Ласунка відпочине, — І знов до низу — скік! 

Та й тягне в комірчину Такенький боровик. 

Руденькому звіряті Морози не страшні... 

Ну як же його звати? Згадали ви чи ні? (Білка)

 Сьогоднішній урок розвитку зв'язного мовлення ми присвятимо цьому чудовому звірку.

IV.   РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1.    Робота за підручником (с. 105-106)

— Прочитайте початок казки (с. 105)

— Розгляньте малюнки, на яких зображено життя двох білок. Розкажіть.

— Що робила перша білочка? Що вона складала в кошики?

— Що робила з грибами?

— Чи готувалася до зими друга білочка?

— Прочитайте продовження казки (с. 106).

— Складіть речення, у яких розповідається про життя дбайливої білки. Використовуйте слова з тексту.

Дбайлива білочка ціле літо й осінь працювала. Вона збирала горішки, жолуді. Відшукувала і сушила гриби. Ці припаси складала в дуплі дерева. Не страшна люта зима дбайливій білочці.

Фізкультхвилинка

 Складіть речення, у яких розповідається про життя недбайливої білки. Використовуйте слова з тексту.

Недбайлива білка цілими днями стрибала з галузки на галузку. Вона із задоволенням бавилася з горобцями. Спускалася на галявину нарвати квітів. Вона зовсім не приготувалася до зими.

— Придумайте кінцівку казки. Розкажіть.

Настала люта зима. Все засипало білим пухнастим снігом. Дбайлива білочка дістає з комірчини свої припаси. А у ледачої білочки віє вітер по хаті. Пригадала вона свою працьовиту сусідку. Вирішила піти до неї попросити допомоги.

Працьовита білочка радо зустріла сусідку. Вона пригостила її смачними горішками, сушеними грибочками. Зрозуміла ледача білочка, що без праці немає добра.

— Якій із білок можуть належати висловлювання?

— Сідай, будь ласка. (Працьовитій)

— Чим хата багата, тим і рада. (Працьовитій)

— їж на здоров'ячко. (Працьовитій)

— Я не заслужила на таку доброту. (Ледачій)

— Без праці немає добра. (Ледачій)

2.    Це цікаво!

Усім відомо, що білка — звір лісовий, але ліси бувають різні, а білка в цьому відношенні дуже розбірлива. Як правило, вона визнає тільки високостовбурні, сухі і тінисті. їй не подобається ані вогкість, ані занадто великі відкриті сонцю простори. Хоча, це взагалі не обов'язково мають бути ліси: великі фруктові і горіхові сади та міські парки цілком улаштовують білку.

Широко поширена думка, що білка харчується горіхами. Далеко не тільки горіхами і, тим більше, не лише лісовими горіхами. Все, що є в лісі їстівного, входить до її меню: всіляке насіння, зерна, бруньки, гілки, ягоди, молоді пагони, гриби, ну, і звісно, вміст шишок хвойних дерев. Протягом дня білка може обробити до 15 ялинових шишок і понад 100 соснових. Вона, схопивши зубами лусочку, піднімає її вгору так, що та відлітає і насіннячко показується назовні. На таку обробку однієї соснової шишки цей звір витрачає близько З хвилин. Денний раціон білки складається із 100—150 шишок! Цієї кількості продукту достатньо, щоб угамувати голод і відкласти запаси жиру.

Але це тільки вегетаріанська кухня білки. Не всі знають, що вона охоче поїдає також комах, але найбільше полюбляє пташині яйця і пташенят.

V. Підсумок уроку. 

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Які нові знання здобули?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Укр. мова 2 клас.

Роль дієслів у мовленні

Мета: удосконалювати вміння знаходити дієслова в текстах і влучно вживати їх у мовленні; навчати працювати в парах, розігрувати діалог; розвивати діалогічне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до природи.

 

Хід уроку 

I.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Гро «Упіймай дієслово»

 Послухайте вірш. Знайдіть у ньому дієслова і скажіть, що не так. (Почувши дієслово, учні плещуть у долоні.)

ЩО НЕ ТАК?

Посадив ведмідь в лісочку Шість берізок, два дубочки. 

Рахувати сам не вмів І ворону попросив. 

Почала вона кувати. Та не може полічить.

Л.Савчук

— Поставте питання до знайдених дієслів.

III.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1.    Робота за підручником (с. 106-107)

Впрово 1

— Відгадайте загадку.

 З тексту загадки випишіть дієслова, які відповідають на питання що робить?, що зробить?, що зробимо?.

Впрово2

— Відгадайте загадку.

  На голові його корона з гілля, 

Копитця топчуть буйне зілля. 

На спинці плямки білі, наче день, 

Звірятко звати це... (олень).

— Прочитайте текст. Спишіть, уставляючи пропущені дієслова з довідки

Вправа З

— Послухайте віршик

ЗАЙЧИК

Зайчик сіренький Стрибав у ліску, 

Аж поки зима Закружляла в танку. 

Снігом поля і ліси Замела,

Білесеньку шубку Зайчику дала.

Н. Становська

— Що ви знаєте про зайчика? Розкажіть.

— Як зайчики готуються до зими?

— Прочитайте текст.

— Випишіть із тексту три речення про зимову ніч. Підкресліть дієслова.

Робота в парах

— Розіграйте діалог зайчика й місяця.

Спілкуймося красно! Пам'ятайте!

Під час спілкування вживайте слова, які втішають, заспокоюють. Від заспокійливих слів стає тепло й радісно на душі.

— Спишіть речення, в якому зайчик вимовив подяку.

Фізкультхвилинка

СІрІ зайчики маленькі (Вушка є у них довгенькі) В лісі грались, веселились,— Працювати вже стомились. А щоб добре працювати, Треба трішки пострибати. Відпочили, розім'ялись Й до роботи знову взялись.

2.     Цікаво знати!

Чи багато ви знаєте про зайців? «Полохливий заєць і пенька боїться» — стверджує прислів'я. Але насправді така характеристика не зовсім виправдана — наприклад, задніми ногами довговухий може відбитися від орла або лисиці. Досить часто зайчихи відважно захищають своїх дитинчат від ворон. Відомий також факт, коли зайчиха зуміла налякати невелику собачку. А старі зайці, обізнані щодо обережної поведінки, на очах у величезного собаки на ціпку спокійнісінько поїдають те, що росте в саду або городі. Однак мовчазне опудало зазвичай уселяє в косооких вегетаріанців стільки поваги, що вони довго не можуть зважитися розпочати трапезу в його присутності.

3.     Гра «Голоси тварин»

На дошці написані назви тварин. Потрібно дописати, як вони подають голоси. Виграє той, хто правильно виконає завдання. 

Собака... (гавкає). 

Курка... (кудкудакає).

Кінь... (ірже). 

Півень... (кукурікає). 

Корова... (мукає). 

Сорока... (стрекоче). 

Коза... (мекає). 

Горобець... (цвірінькає). 

Свиня... (рохкає). 

Ластівка... (щебече). 

Жаба... (кумкає). 

Голуб... (туркоче).

IV. Підсумок уроку.  Гра «Закінчи речення»

  На уроці я вчився...

  Найбільше мені сподобалося...

  Я запам'ятав...

V.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 108, завдання після рубрики «Спілкуймося красно

 

 

 

 

 

Укр. мова 2 клас.

Влучне вживання дієслів у мовленні

Мета: поглиблювати знання учнів про дієслова, вчити вживати їх з урахуванням ситуації мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати зв'язне мовлення, виховувати любов до прекрасного.

 

Хід уроку 

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.     Перевірка домашнього завдання

 Прочитайте складені речення. До тексту якої вправи вони можуть бути початком?

2.     Хвилинка каліграфії

— Запишіть каліграфічно. Поставте наголос у словах. Сс сл жн конвалія ніжно сяйні

Є слова, що білі-білі, Як конвалії квітки. Лагідні, як усміх ранку, Ніжносяйні, як зірки.

О. Олесь

3.     Гра «Упіймай дієслова»

Навесні, коли бузок Хоче зацвітати. 

Виглядає ластівок Наша біла хата. 

Ми подвір'я підмели. Висіяли квіти, 

А весні допомогли Яблуні білити. 

І розчистили струмок. Що тече з діброви... 

До прильоту ластівок Все у нас готово.

А. Качай

4.    Творче завдання

— Від поданих іменників утворіть дієслова. 

Зелень— ... (зеленіти);

спів — ... (співати); 

сміх — ... (сміятися); 

малюнок — ... (малювати); 

шум — ... (шуміти); 

обід — ... (обідати); 

крик — ... (кричати).

III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 Сьогодні ми продовжимо роботу над дієсловами, будемо вчитися вжи їати їх з урахуванням ситуації мовлення.

IV.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота за підручником (с. 108—109)

Вправо 7

 «Зберіть слова». Спишіть. Яка це частина мови? Поставте питання до цих слів.

 Поєднайте слово мити зі словами він, вона, воно, вони. Запишіть за зразком.

Вправа 2

— Відгадайте загадку.

  Стало біло навкруги — Я розтрушую сніги» Наганяю холоди, Води сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма. Здогадались? Я — ... (зима).

 Прочитайте текст.

 Прочитайте заголовок. Чому цей твір названо казкою?

 Прочитайте другий абзац. Що в ньому казкового, а що відбувається насправді?

— Спишіть перший і останній абзаци тексту, уставляючи пропущені букви. Підкресліть дієслова.

Фізкультхвилинка

Вправа З

— Відгадайте загадку.

  Крила має, та не літає. Ніг не має, а гуляє. По землі не ходить

І людей не знає. Швець — не швець, 

Кравець — не кравець, Щоб не згинуть у біді. 

Тримає ножиці в воді. (Рак)

Розучування скоромовки

Рак від берега задкує, Риба лин над ним кепкує: Рак забрів в очерети. Річку думав перейти.

О. Кононенко

 Прочитайте текст, уставляючи пропущені дієслова. Поставте до них питання.

— Спишіть словникове тлумачення вислову «Показати, де раки зимують».

V.  Підсумок уроку. 

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Які завдання вам сподобалося виконувати?

— При виконанні яких завдань виникали труднощі? Як ви їх долали?

VI.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 109, завдання після вправи 3.

 

docx
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
5207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку