КЛАС 5 УРОК №1 ДАТА .09.2021
Тема заняття. Вступний інструктаж з БЖД. Побутові електроприлади. Практична робота. Загальні правила користування електропобутовими приладами. Ознайомлення з різними видами побутової техніки.
Мета: Засвоєння знань про основні види побутових електричних приладів, їхнє призначення та правила користування ними; формування вмінь розрізняти побутові прилади та безпечного користування ними; розвиток інтересу до побутової техніки, спостережливості та самоконтролю, свідомого ставлення до правил безпечної життєдіяльності, навичок аналізу, порівняння; виховання бережливого ставлення до побутової техніки, піклування про своє здоров’я.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: побутові електроприлади або їх зображення (можна використати ілюстрації підручника), праска і старі праски, якщо є така можливість, інструкції з експлуатації електроприладів, роздруковані «Правила внутрішнього розпорядку в шкільних майстернях», «Загальні правила безпечної роботи в шкільних майстернях», «Загальні правила виробничої санітарії та особистої гігієни».
Хід уроку
2. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду.
Сьогодні у нас дуже цікавий урок – але тема уроку зашифрована і ваше завданн її розгадати. На дошці напис._______________. Інструктаж з БЖД.
І етап – загадки.
Потрібно відгадати 6 загадок. Вчитель наголошує, що відгадки до загадок - є ключиками для 2 етапу. Відгадки вчитель пише на дошці дуже чітко - так, щоб було зрозуміло, що написано – це важливо для ІІ етапу. Або приносить надруковані з дому і просто розміщує на дошці.
Суп, морозиво, ковбаси, Сало, м’ясо, яйця, кваси... Все в животику ховає І свіженьким зберігає. |
Де кого нагородили, Де супутник запустили, Фільми, казочки, новини Він транслює щохвилини. |
Сміття все попідбирає І пилинки позбирає Наш надійний помічник, Працьовитий робітник |
||||
1 |
2 |
3 |
||||
Кілобайти, гігабайти, Папки, файли, блоги, сайти... Знань чимало різних має, Цілий світ про нього знає |
Розморожувати вміє, Що потрібно – розігріє. Піцу зробить за хвилину, Нагодує всю родину.
|
Зробить гарними гардини, Сукні, светрики, кофтини. Всі їх складочки знайде! Розізлиться – пара йде!..
|
||||
4 |
5 |
6 |
||||
Відгадка №1 |
Холодильник |
Відгадка №4 |
Комп’ютер |
|||
Відгадка №2 |
Телевізор |
Відгадка №5 |
Мікрохвильовка |
|||
Відгадка №3 |
Пилосос |
Відгадка №6 |
Праска |
|||
ІІ етап – Розшифрувати слова
Потрібно розшифрувати слово №1 і слово №2. У кожному слові потрібно відгадати 6 букв.
Вчитель роздаєте листки на парту – одній дитині за партою слово №1, другій – слово №2 або перед уроком креслить на дошці обидві таблиці. Потім запитує дітей чи вони здогадались як відгадати слова (якщо не зрозуміли, то пояснює - якщо у вас написано відгадка 6, буква №5, то у слові «праска» ви знаходите 5 букву і записуєте її у таблицю. Це літера «к»)
Раз, два, три – почали.
Слово №1 |
|
|
Б |
У |
|
|
|
|
Відгадка |
6 |
1 |
|
|
4 |
3 |
2 |
5 |
Буква № |
1 |
2 |
|
|
6 |
4 |
5 |
2 |
Слово №2 |
|
|
|
|
|
|
И |
Відгадка |
3 |
4 |
5 |
2 |
6 |
1 |
|
Буква № |
1 |
8 |
8 |
3 |
3 |
5 |
|
Ось, що має бути у дітей.
Слово №1 |
П |
О |
Б |
У |
Т |
О |
В |
І |
Відгадка |
6 |
1 |
|
|
4 |
3 |
2 |
5 |
Буква № |
1 |
2 |
|
|
6 |
4 |
5 |
2 |
Слово №2 |
П |
Р |
И |
Л |
А |
Д |
И |
Відгадка |
3 |
4 |
5 |
2 |
6 |
1 |
|
Буква № |
1 |
8 |
8 |
3 |
3 |
5 |
|
Отже, тема уроку «Побутові прилади. Інструктаж з БЖД»
3. Мотивація навчальної діяльності.
Всі відгадки – це назви ……. побутової техніки. Вони пришвидшують і полегшують різні види діяльності в побутовій життєдіяльності людини.
Завдання. Прочитайте у підручнику визначення терміну – побутові електроприлади. Чи все вам зрозуміло? Чи можна по-іншому дати визначення?
(якщо нема підручника, то надрукуйте визначення на аркушах паперу)
Вчитель узагальнює відповіді учнів і повідомляє мету уроку.
4. Вивчення нового матеріалу
1. Історична довідка.
1. Всім електроприладам приблизно 100 років. Перші електроприлади створили, коли жили ваші пра-пра бабусі.
Чарівне перетворення праски.
(виставка різних прасок, якщо є можливість візьміть в музеї або попросіть принести колег
або надруковані картинки з різними прасками розміщені на дошці (може бути презентація))
https://redmond-russia.livejournal.com/88481.html
http://nevsedoma.com.ua/index.php?newsid=159439
Знаєш, яким найціннішим був подарунок нареченій в день весілля в Київській Русі? Велика важка праска. Цей подарунок означав, що наречену вважають рукодільницею і відмінною господинею. Річ берегли як реліквію, вона переходила від матері до доньки.
Прасці всього близько 500 років. Як же прасували до її винайдення?
Десь 6500 років до нашої ери людина придумала перший пристрій, за допомогою якого можна було робити тканину гладкою і рівною. Вважається, що вперше для прасування одягу почали застосовувати пласке каміння. Починаючи з п’ятого століття до нашої ери, у Древній Греції, за певною технологію, вологу тканину прасували, протягуючи її між двома пласкими брилами каміння, що нагрівалися сонячними променями.
Бабусею праски вважають... сковорідку. В неї насипали гарячих вуглинок і, взявши за ручку, прасували.
Наступним прикладом для прасування в Київській Русі був рубель. Рубель — це хвиляста дошка з ручкою. На палицю намотували білизну чи одяг, а потім качали по ньому рубель. Цей пристрій ще й зараз можна знайти в українських селах.
Потім з'явились важелезні праски, повністю відлиті з чавуна до 5кг. Щоб ними можна було прасувати, їх нагрівали на плиті.
Пізніше в середину прасок поміщали вугілля, гас і навіть спирт. Ручку зробили деревяною.
Та найрозумнішою виявилась електрична праска – 1880 рік, яка вміє сама включатися і виключатися, зволожувати тканину, регулювати температуру.
(розповідь супроводжується демострацією)
5. Інформаційне повідомлення вчителя про класифікацію побутових електроприладів .
Побутових приладів існує понад 300 видів. (за підручником Ходзинська с. 125-126)
Завдання. Назвати 1-2 приклад :
* 1 група учнів – побутові прилади для запобігання псування продуктів;
* 2 група учнів – побутові прилади для приготування їжі;
* 3 група учнів - побутові прилади для механізації кухонних робіт;
* 4 група учнів – побутові прилади для прання та доглядом за житлом;
* 5 груа учнів – побутові прилади для підтримки мікроклімату в приміщенні;
* 6 група учнів – побутові прилади для пошиття індивідуального одягу;
* 7 група учнів – побутові прилади для нагрівання рідини та прилади для особистої гігієни.
Фізкультхвилинка.
5. Практична робота. Ознайомлення з інструкцією побутових електроприладів.
Завдання:
№ |
Завдання |
Форма виконання |
1 |
Назва виробу |
письмово |
2 |
Що міститься в інструкції (коротко - наприклад, розділи про будову приладу, функції, ремонт і т.д.) |
усно |
3 |
Напишіть назву розділу, де вказані правила користування приладом |
письмово |
4 |
Прочитайте перші три правила. Перекажіть їх коротко |
усно |
5 |
Для чого є такий розділ в інструкції? |
письмово |
6. Інформаційне повідомлення вчителя. Загальні правила користування електроприладами.
Прочитвши інструкцію ви зрозуміли, що користуючись електроприладами прилади, слід пам’ятати про те, що вони можуть стати причиною пожежі. Тому при
користуванні електроприладами слід дотримуватись наступних правил безпеки:
(вчитель пропонує групам сформулювати правило
і якщо є можливість, його продемонструвати)
Орієнтовні відповіді учнів
Ø Користуйся тільки справними електроприладами.
Ø Не вмикай одночасно велику кількість електроприладів. Від цього перегріваються проводи і може виникнути пожежа.
Ø Не залишай електроприлади на тривалий час без нагляду.
Ø Праски та інші електронагрівальні прилади став на вогнетривкі керамічні, металеві, кам’яні підставки.
Ø Не можна вмикати електрокаміни та електроконвектори в приміщеннях, де зберігаються горючі або легкозаймисті рідини і матеріали.
Ø Не можна накривати працюючі електрорадіатори білизною, папером тощо.
Ø Небезпечно виготовляти саморобні нагрівальні прилади.
Ø При оголенні електричного проводу, поломці електроприладу або розетки не можна торкатися до оголених місць і повідомити батьків.
Ø Не можна використовувати електричні прилади попередньо не ознайомившись з інструкцією.
Ø Забороняється тягнути за електричний шнур руками, потрібно вимикати електроприлад тримаючи за вилку. і коли вмикаєте електроприлад – теж тримати за вилку.
7. Інструктаж з БЖД на уроках трудового навчання.
Учитель організовує обговорення завдання й підводить учнів до висновку.
Ми так звикли до техніки, що не можемо уявити свого життя без цих пристроїв. Їх використання значно полегшує наше життя, скорочує час на виготовлення виробів (наприклад, швейна машинка чи електролобзик), звільняє від монотонної або фізично важкої праці (наприклад, пилосос чи газонокосилка), дозволяє більш швидко, якісно впоратися з домашньою роботою (наприклад мультиварка чи праска), підвищує продуктивність праці (пральна машина чи інструменти для ремонту) і цим самим вивільняє більше часу для дозвілля, спілкування.
Які ж пристрої ви будете використовувати на уроках трудового навчання.
Ознайомлення учнів зі шкільною майстернею (кабінетом обслуговуючих видів праці)
Успіх вашої роботи на уроках трудового навчання залежить від чіткої організації робочого місця, роботи й дотримання правил внутрішнього розпорядку.
Вчитель звертає увагу учнів на роздруковані «Правила внутрішнього розпорядку в шкільних майстернях», «Загальні правила безпечної роботи в шкільних майстернях», «Загальні правила виробничої санітарії та особистої гігієни» які розміщені у них на партах.
У шкільних майстернях учні повинні додержувати встановлених правил внутрішнього розпорядку.
Загальні правила безпечної роботи в шкільних майстернях
До початку занять:
• приходити в майстерню до дзвінка;
• одягти спецодяг;
• при собі учень повинен мати: щоденник, зошит і все необхідне для роботи на уроці.
Під час заняття:
• оглянути своє робоче місце й підготувати його до роботи;
• працювати тільки на своєму робочому місці й не залишати його без дозволу вчителя;
• дбайливо зберігати інструмент, економно використовувати матеріал.
У кінці заняття:
• витерти й покласти на місце інструменти, пристрої, матеріали;
• виходити з майстерні з дозволу вчителя.
Правила внутрішнього розпорядку в шкільних майстернях
1. Приходити на заняття за кілька хвилин до дзвінка.
2. Заходити в майстерні організовано з дозволу вчителя.
3. Перед початком заняття надіти робочий одяг (халат або фартух із нарукавниками, берет чи косинку).
4. Правильно одягати робочий одяг (підбирати під косинку волосся, заправляти рукава та кінці косинки).
5. Працювати на своєму робочому місці, не залишати його без дозволу вчителя.
6. Не відволікатися від роботи розмовами, не заважати працювати іншим.
7. Не залишати робоче місце без дозволу вчителя.
8. Перевіряти стан робочого місця, наявність і справність інструментів.
9. Обережно і дбайливо поводитися з інструментами й матеріалами, використовувати їх тільки за призначенням. Не вмикати електричні прилади й обладнання без дозволу вчителя, не крутити ручки й важелі електрообладнання та пристроїв (верстати, швейна машинка, оверлок тощо), не торкатися електричних проводів та рухомих частин механізмів.
10. Після закінчення роботи прибрати своє робоче місце.
Загальні правила виробничої санітарії та особистої гігієни
1. Перед виконанням робіт ознайомитися з правилами безпечної праці, особистої гігієни та протиепідемічних заходів (дистанція, мінімальний контакт з вчителем та учнями, користуватися своїм інструментом), додержувати їх під час виконання робіт.
2. Робочий одяг має бути охайним.
3. Додержувати порядку та чистоти на робочому місці.
4. Під час перерви виходити з майстерні й провітрювати приміщення.
5. Не класти на робоче місце непотрібні інструменти та матеріали.
6. Виконувати роботу тільки справними інструментами.
7. Рівно сидіти за столом, трішки вперед нахилити голову.
8. Сидіти слід на всій поверхні стільця, на відстані 10...15 см від краю стола. Відстань від очей до виробу, що виготовляється, повинна бути 30...35 см (неправильна робоча поза псує поставу, спричинює швидку втомлюваність і шкодить роботі органів травлення).
9. Під час роботи світло має падати зліва (якщо правша) або спереду
10. Після завершення роботи прибирати робоче місце.
У результаті колективного обговорення вчитель підводить учнів до висновку щодо необхідності неухильно дотримуватися цих правил.
8. Рефлексія.
9. Підсумок уроку.
Короткий аналіз виконаної роботи. Вчитель узагальнює роботу учнів.
10. Домашнє завдання.
Переглянути інструкцію будь-якого побутового приладу, який є у вас вдома (крім праски) і виконайте практичну роботу аналогічно як на уроці. Напишіть в зошиті:
1. Назву виробу. 2. Що міститься в інструкції (коротко - наприклад, розділи про прилад: будова, функції, ремонт і т.д.) 3. Напишіть назву розділу, де вказані правила користування приладом. 4. Прочитайте перші три правила користування приладом, перепишіть у зошит перше правило.
5. Чи схожі ці правила на ті , які ми читали на уроці? (пишете «так» або «ні» або «не знаю»)