Розробка уроку за темою " Природні зони Південної Америки. Висотна поясність Анд. Зміна природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Природні об'єкти Південної Америки, занесені до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО" з використанням різних форм і методів роботи, які сприяють розвитку ключових та предметних компетентностей учнів.
Урок № 35
Мета:
Навчальна:
сформувати в учнів уявлення про особливості природних зон Південної Америки; надати учням систему знань про рослинний та тваринний світ материка; сприяти поглибленню розуміння учнями причин виникнення висотної поясності, сприяти розумінню змін природних комплексів у процесі господарської діяльності людини; ознайомити з природними об’єктами материка, що занесені до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО;
Розвивальна:
продовжити формувати в учнів уміння користуватися раніше набутими знаннями, самостійно добувати знання з різних джерел, уміння самостійно мислити;
Виховна:
виховувати любов до природи, допитливість, самостійність, інтерес до предмета, культуру спілкування, впевненість у власних здібностях.
Тип уроку: нетрадиційний
Форма проведення: урок-дослідження
Обладнання: фізична карта світу, карта природних зон світу, відеофільм «Природа Південної Америки», мультимедійна презентація, атласи, підручники, додаткова література.
Опорні та базові поняття: кліматичні пояси та області, природні зони, природні комплекси, сельва, савани, пампа.
Номенклатура: низовини: Амазонська, Орінокська, Ла-Платська; плоскогір’я: Бразільське, Ґвіанське; гори Анди.
хід уроку
I. Організаційний момент(1 хв)
Перевірка присутності учнів, організація уваги.
Прийом «Хто мене чує»
II. Актуалізація опорних знань і вмінь (8хв)
1. Прийом «Експрес-тест»(5хв)
1.Кількість сонячного тепла, що отримується протягом року територією в тропічних широтах:
а) більше, ніж в екваторіальних і помірних широтах;
б) більше, ніж в екваторіальних, але менше, ніж у помірних широтах;
в) менше, ніж в екваторіальних, але більше, ніж у помірних широтах;
г) менше, ніж в екваторіальних і помірних широтах.
2.У червні максимальну кількість сонячного тепла одержують території в:
а) тропічних широтах Північної півкулі;
б) тропічних широтах Південної півкулі;
в) екваторіальних широтах.
3.Місяць, в якому тропічні широти Південної півкулі одержують найбільшу кількість сонячного тепла:
а) січень; б) березень; в) червень; г) вересень.
4.Широти, в яких зафіксовані найвищі абсолютні температури повітря: а) екваторіальні; б) тропічні; в) помірні; г) арктичні.
5.Широти, в яких протягом року панує знижений атмосферний тиск:
а) екваторіальні і тропічні; б) тропічні і арктичні;
в) арктичні і помірні; г) помірні і екваторіальні.
6.Широти, в яких протягом року панує підвищений атмосферний тиск:
а) екваторіальні і тропічні; б) тропічні і арктичні;
в) арктичні і помірні; г) помірні і екваторіальні.
7.Вітри, що дмуть з тропічних широт убік помірних:
а) пасати; б) західні; в) північно-східні; г) мусони.
8.Пасати роблять найбільший вплив на клімат:
а) Євразії і Південної Америки;
б) Південної Америки і Африки;
в) Африки і Північної Америки;
г) Північної Америки і Євразії.
9.Пасати приносять вологу в основному на... узбережжя материків.
а) Північні; б) південні; в) західні; г) східні.
10.Західні вітри помірних широт приносять вологу на... узбережжя материків:
а) північні; б) південні; в) західні; г) східні.
11.Широти, в яких випадає найбільша кількість опадів:
а) екваторіальні і тропічні; б) тропічні і арктичні;
в) арктичні і помірні; г) помірні і екваторіальні.
12.Широти, в яких випадає мінімальна кількість опадів:
а) екваторіальні і тропічні; б) тропічні і арктичні;
в) арктичні і помірні; г) помірні і екваторіальні.
13.Розподіл поясів атмосферного тиску по Землі завдає найбільшого впливу на:
а) розподіл тепла і вологи;
б) розподіл вологи і систему пануючих вітрів;
в) систему пануючих вітрів і розподіл тепла.
14.Тропічні повітряні маси характеризуються:
а) високими температурами і вмістом вологи;
б) високими температурами і низьким вмістом вологи;
в) низькими температурами і високим вмістом вологи;
г) низькими температурами і вмістом вологи.
15.Повітряні маси, що панують взимку в субтропічному поясі:
а) екваторіальні; б) тропічні; в) помірні; г) арктичні.
2. Прийом «Мікрофон» (3хв)
• Назвіть основні риси клімату Південної Америки.
• Які кліматичні пояси наявні на території материка?
• Чим обумовлена повноводність річок Південної Америки?
• Назвіть найбільші річки Південної Америки.
• Що таке природна зона?
• Як відбувається зміна природних комплексів у горах?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (2хв)
Прийом «Проблемне питання»
Учитель. Поширення природних зон у рівнинній частині материка відбувається так само, як і на інших материках,— за законом широтної зональності. Деякі природні зони ми вивчали при знайомстві з Африкою. Але надмірна вологість клімату Південної Америки зумовила наявність у них своїх особливих рис. Які це риси? Нам треба з’ясувати відповідь на це запитання протягом уроку.
Крім того, деякі природні комплекси материка потрапили не тільки до списку природної і культурної спадщини ЮНЕСКО, а навіть до книги рекордів Гінесса. Таких природних рекордів настільки багато на материку, що нашого уроку не вистачить на знайомство з ними. Тож познайомимося з деякими, з’ясуємо загальні риси природних комплексів Південної Америки, а про все інше ви напевно захочете дізнатися самостійно.
Слайд 1
Записи в зошити теми.
IV. Вивчення нового матеріалу
Для дослідження природних зон материка поділимося на групи (адже наш час обмежений) і виконаємо творче завдання
Слайд 2
1. Прийом «Географічне дослідження»
Завдання (виконується в групах). За допомогою карт атласу визначте назви та кількість природних зон Південної Америки. Виявити за картами взаємозв’язки між компонентами в одному з природних комплексів Південної Америки. Заповнити схему. Кожен дослідник веде щоденник польових досліджень. Схему виконувати в зошитах – польовий щоденник
Слайд 3
І група — вологі екваторіальні ліси;
II група — савани і рідколісся (льянос і кампос);
IIІ група — субтропічний степ (пампа);
IV група — патаґонські пустелі;
V група — ліси помірного поясу.
Учні виконують завдання (5+5=10 хв) звітують . слайди 4-17
* Проаналізуйте закономірності розташування природних зон в Південній Америці та порівняйте їх з розташуванням природних зон в Африці.
2. Прийом «Творча лабораторія» слайд 18
Завдання. На схемі цифрами позначені пояси рослинності в Андах. Знайдіть відповідність між цифрою й описом поясу рослинності.
а) гірські ліси з деревовидних папоротників, бамбука;
б) високогірні луги (парамос);
в) голі скелі;
г) вологі екваторіальні ліси;
д) вічні сніги, льодовики;
е) високогірні ліси (чагарники).
* Чому в Андах спостерігається велика кількість висотних поясів?
Аналіз мал.164.
4. Прийом «Юний дослідник»
Учні виступають із повідомленнями, підготовленими до уроку.
V. Закріплення вивченого матеріалу (5 хв)
«Асоціації»
Назвіть десять асоціацій до кожної природної зони
Або «Місткий кошик»
VI. Підсумок уроку(1хв)
1. Прийом «Роблю передбачення»
Учні під керівництвом учителя визначають та записують у зошити сучасні екологічні проблеми материка (скорочення чисельності лам, зникнення шиншил, скорочення площ лісів Амазонії — легенів планети, забруднення та руйнація навколишнього середовища та ін.).
2. Прийом «Роблю висновок»
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати § 31 підручника.
• Нанести на контурну карту назви та межі природних зон Південної Америки.
• Підготувати матеріал про країни Південної Америки за власним вибором.
Национальный парк Ноэль-Кемпф-Меркадо находится на северо-востоке провинции Санта-Крус недалеко от границы с Бразилией. В 2000-м году парк был внесён в список Всемирного наследия ЮНЕСКО. Парк занимает территорию в 15000 кв.км. Это один из крупнейших парков бассейна реки Амазонки. Здесь множество рек, водопадов и озер. Самая крупная река - Итенез, один из притоков Амазонки, два больших озера Чаплин и Белла Виста, водопад Фосетт и другие.
Прізвище та ім’я дослідника __________________________________
національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Іґуасу, Ноель-Кемпфф-Меркадо, заповідник Пантанал.
національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Іґуасу, Ноель-Кемпфф-Меркадо, заповідник Пантанал.
національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Іґуасу, Ноель-Кемпфф-Меркадо, заповідник Пантанал.
національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Іґуасу, Ноель-Кемпфф-Меркадо, заповідник Пантанал.
національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Іґуасу, Ноель-Кемпфф-Меркадо, заповідник Пантанал.
національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Іґуасу, Ноель-Кемпфф-Меркадо, заповідник Пантанал.
національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Іґуасу, Ноель-Кемпфф-Меркадо, заповідник Пантанал.
національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Іґуасу, Ноель-Кемпфф-Меркадо, заповідник Пантанал.
національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Іґуасу, Ноель-Кемпфф-Меркадо, заповідник Пантанал.