Комбінований урок з застосуванням міні-проекту та інтерактивних технологій, спрямований на перевірку рівня засвоєння алгоритмів розв'язування найпростіших тригонометричних рівнянь та рівнянь, які до них зводяться.
КЗ «НСЗШ І – ІІІ ступенів №9»
Машина часу у світі Тригонометрії
Урок з алгебри і початків аналізу у 10 класі за темою:
Найпростіші тригонометричні рівняння
та рівняння, які зводяться до них
Розробив і провів:
учитель математики
Л.О. Дяченко
м. Нікополь
Машина часу у світі Тригонометрії
У кожного теперішнього є своє майбутнє, яке осяює його і яке зникає разом з ним, стаючи минулим-майбутнім.
Жан-Поль Сартр
Урок узагальнення та перевірки знань, вмінь і навичок за темою:
Найпростіші тригонометричні рівняння
та рівняння, які зводяться до них
Мета: повторити алгоритм розв'язування найпростіших тригонометричних рівнянь, перевірити рівень їх засвоєння; закріпити вміння і навички учнів розв'язувати рівняння, які зводяться до найпростіших тригонометричних рівнянь; формувати навички самостійної роботи; розвивати навички самоаналізу, самоконтролю та взаємоконтролю, вміння аналізувати ситуацію, увагу, мислення; виховувати культуру спілкування і почуття взаємодопомоги.
Формування компетентностей:
Соціальна компетентність: самостійне розв'язування завдань різними способами, самооцінка і взаємооцінка.
Комунікативна компетентність: повідомлення презентацій, взаємоперевірка
Інформаційна компетентність: використання додаткової інформації, створення презентацій, розв'язування завдань ЗНО.
Полікультурна компетентність: зв'язок з іншими предметами
Продуктивна творча діяльність: використання творчих завдань
Тип уроку: комбінований (з застосуванням міні-проекту та інтерактивних технологій).
Тригонометричні функції широко застосовуються в математиці, фізиці й техніці. Безліч процесів описуються функціями, які задаються формулами у = А sin (ωх+φ) або у = А cos (ωх+φ), де А , ω, φ – задані числа, А0, ω0. Такі процеси називають гармонічними коливаннями. Гармонічні коливання найчастіше є функцією часу. Тому ми сьогодні подорожуватимемо умовною машиною часу. Час має три напрями: минуле, теперішнє і майбутнє. Виходячи з цього, урок складатиметься з трьох частин.
І-их варіантів не змінюють своїх місць знаходження, а учні ІІ-их варіантів починають рух, змінюючи своє місцеперебування за годинниковою стрілкою. Учням І-их варіантів видані блоки завдань, які вони послідовно розв`язуватимуть з учнями, які до них сідатимуть. Таких завдань буде чотири, на виконання кожного з них відведено 3 хвилини, а п'яте завдання всі учні виконуватимуть самостійно. На дошці відтворюватиметься процес послідовного запису отриманих відповідей учнями ІІ-их варіантів (перший записує відповідь до першого завдання і т.д.) і оцінка їх вчителем (пропонується невербальна оцінка поруч із записом відповіді , , ). Учні перевіряють свої записи, звіряючи їх із записами на дошці, та виставляють по 1 балу за кожну правильну відповідь у персональну картку самооцінки.
Для здійснення роботи на уроці кожному з учнів будуть видані персональні картки з записаними на них напрямами часу і завданнями, а також картки самооцінки.
Картка самооцінки |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Набрані бали |
|
Інформація, яка буде зазначена на картках з завданнями, у більш розгорнутому вигляді наведена далі.
Перший етап – «Минуле».
Теперішньому, щоб стати майбутнім, необхідне минуле.
Йосип Бродський
Промова вчителя. Ваше минуле пов'язане з виконанням домашнього завдання та підготовкою презентацій. Перевіримо правильність виконання домашнього завдання, яке є одним з прикладів практичного використання знань з тригонометрії. Вдома необхідно було розв'язати наступну задачу:
Міська електрична мережа живиться змінним електричним струмом. Його сила І змінюється за законом гармонічних коливань:
, де I0 – максимальне значення сили струму; Т – період коливань; φ – початкова фаза. У які моменти часу сила струму досягає максимального значення?
Промова вчителя. Прослухаємо варіанти отриманих відповідей і звіримось з записом на дошці. Тригонометричні рівняння як і тригонометричні функції мають широке практичне застосування у різноманітних сферах життя людини. За допомогою презентацій, підготовлених учнями, пригадаємо ці сфери.
Учні демонструють міні-проект: презентації за темами «Тригонометричні функції у фізиці», «Тригонометричні функції в біології», «Тригонометричні функції в медицині», «Тригонометричні функції в астрономії». За підготовлену і продемонстровану презентацію учні виставляють 1 бал в картку самооцінки.
Після прослуховування презентацій, учням пропонується гра «Математичне лото». Мета: виконати завдання з перевірки вмінь та навичок з розв'язування найпростіших тригонометричних рівнянь та здійснити самоперевірку результатів роботи.
Математичне лото
Умова: у відведених квадратах на картці учні зазначають номер умови, що відповідає записаній відповіді.
Завдання для І-го варіанту:
|
|
|
|
|
|
1) cos x = 0;
2) sin 4x = 1;
3) ;
4) ;
5) ;
6) .
Завдання для ІІ-го варіанту:
|
|
|
|
|
|
1) cos x = 1;
2) ;
3) ;
4) ;
5) ;
6) .
Відповіді до гри «Математичне лото»
Варіант І Варіант ІІ
3 |
5 |
1 |
|
5 |
3 |
1 |
2 |
6 |
4 |
|
4 |
6 |
2 |
«Теперішнє»
Якщо бажаєш змін у майбутньому – зміни своє теперішнє.
Махатма Ганді
Для участі у етапі «Теперішнє» учням пропонується участь у інтерактивній вправі «Карусель». Мета: узагальнити і перевірити вміння та навички розв'язувати рівняння, які зводяться до найпростіших тригонометричних, порівняти свої розв'язки з розв'язками сусідів по грі та остаточно звіритись з записами на дошці, зазначивши отримані бали (по 1 за кожну правильну відповідь) у картці самооцінки.
Схема здійснення руху учнів під час інтерактивної вправи «Карусель»
Завдання для інтерактивної вправи «Карусель»:
1) 2 sin2x = 7sinx + 9;
2) cos7x + 3sin7x = 0;
3) ;
4) ;
5) cosx + cos5x = cos2x (самостійно);
«Майбутнє»
Поки живемо майбутнім, воно в нас є.
Аркадій Давидович
Майбутнє, як відомо, кидає свою тінь задовго до того, як увійти.
Анна Ахматова
Промова вчителя. У майбутньому кожному з Вас доведеться відшукати свій життєвий шлях і майбутню професію. Багато професій вимагають знань з математики, тому пропоную для тих, хто набрав найбільшу кількість балів, витягнути білети з запропонованими додатковими особливими завданнями. Ваша мета: розв'язати завдання на дошці та прокоментувати його. У разі успішного виконання, кожен з учасників поставить в картку самооцінки додатковий бал.
Завдання з підготовки до ЗНО:
Завдання творчого характеру.
За зазначеними коренями рівнянь складіть умови рівнянь:
Для домашнього розв`язання учням будуть запропоновані чотири види карток:
Теперішньому, щоб стати майбутнім, необхідне минуле. Йосиф Бродський
Розв'яжіть рівняння:
|
Справжня щедрість по відношенню до майбутнього полягає у тому, щоб усе віддавати теперішньому. Альбер Камю Розв'яжіть рівняння:
|
Мислення – це мій рух Шарль Вінтер
Розв'яжіть рівняння:
|
Якщо бажаєш змін у майбутньому – Махатма Ганді
Розв'яжіть рівняння:
|
Підведення підсумку уроку. Повідомлення результатів.
Найвища майстерність –
радіти досягнутому.
А.П.Садчиков
Промова вчителя. Тригонометрія знайшла своє почесне місце у нашому житті, і сфери, в яких вона відіграватиме важливу роль, будуть поширюватись.
Після завершення уроку учні зазначають психоемоційний стан у відведених місцях на картці самооцінки і здають картки і роботи вчителеві.