УРОК-ПОДОРОЖ
Опорно-рухова система людини
Мета уроку: повторити та закріпити знання про будову скелета людини, його основних відділів, порівняти будову скелета людини та інших хребетних; розвивати вміння самостійно використовувати джерела інформації, порівнювати, робити висновки, викладати чітко та лаконічно свої думки; виховання правильного ставлення до свого організму та його можливостей
Тип уроку: урок-подорож
Ваша сила - віра в себе.
Ваша свобода - відповідальність за власний розвиток.
Ваші здібності - культура само створення.
(А. Смоловик)
Обладнання: скелет, кістки, плакати: «Опорно-рухова система людини», малюнки та плакати з цитатами видатних людей, книжкова виставка, присвячена темі
І. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
2. Повторення попарного визначення понять за правилом «Ти – мені, я - тобі» (учні по-черзі завдають одне одному питання, що стосуються минулого уроку і дають на них відповіді).
3. (Клас поділяється на малі групи по 3-4 учні)
1.. Робота в групах за завданням:
І група:
Скелет голови
скелет голови (череп) |
Мозковий відділ |
|
|
|
|
Виличні, верхньощелепна, носова |
ІІ група
Скелет тулуба. Хребет. Грудна клітка.
Грудна клітка
Відділи хребта
ІІІ група
Скелет кінцівок. Верхня кінцівка.
Скелет верхніх кінцівок
Плечовий пояс |
|
Вільна верхня кінцівка |
|
|
|
|
|
|
|
Деякі м’язи тіла та їх функції.
Частина тіла (група) |
Окремі м’язи |
Функції |
М’язи голови |
Мімічні: коловий м’яз ока, м’яз сміху |
Рухи губ, щік, повік |
Жувальні м’язи: жувальний, скроневий |
Рух нижньої щелепи |
|
М’язи шиї |
Грудинно-ключично-соскоподібний |
Нахил голови вбік |
М’язи грудей |
Великий грудний |
Приведення плеча до тулуба |
Міжреберні |
Вдих, видих |
|
М’язи спини |
Трапецієподібний |
Рухи плечового поясу |
Найширший м’яз спини |
Приведення плеча до тулуба |
ІV група.
Скелет кінцівок. Нижня кінцівка.
Скелет нижніх кінцівок
|
|
Вільна нижня кінцівка |
Тазові кістки, крижова кістка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Обговорення результатів в роботі в групах. Складання опорного конспекту на дошці й у зошиті.
2. Подібність і відмінність між скелетами людини і ссавців.
(Самостійна робота учнів з текстом підручника, малюнками, таблицями, заповнення таблиці)
Заповнити таблицю «Особливості скелета людини порівняно зі скелетом ссавця»
Назва відділу |
Особливості скелета людини порівняно зі скелетом ссавця |
із чим пов`язані ці особливості |
Череп |
Переважає мозковий відділ, менш розвинені щелепи |
З руховою діяльністю |
Хребет |
Має чотири вигини |
З прямоходінням |
Грудна клітка |
Розширена в боки |
З прямоходінням |
Верхні кінцівки |
Рухоме сполучення кісток, протиставлення великого пальця іншим |
З трудовою діяльністю |
Тазовий пояс |
Широкий, у формі чаші |
з прямоходінням |
Нижні кінцівки |
Масивні кістки, склеписта форма стопи |
З прямоходінням |
Кістки розрізняють:
Охарактеризувати пасивну та активну частини опорно-рухової системи:
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Закінчити фрази:
ІV. Домашнє завдання
Вивчити п. 16., повторити п.7 (м’язова тканина)
Виконати практичне завдання: зміряти свій ріст уранці та ввечері, незадовго до сну. Пояснити отримані результати.
Творче завдання : Переконайте присутніх у правильності заяви мадам Тіссо (директора музею воскових фігур): «Рух здатний за своєю дією замінити будь-які ліки, але жодний лікувальний засіб не здатний замінити дію руху».