Урок-подорож "Опорно-рухова система"

Про матеріал
Цілі уроку: освітні: сформувати знання про фотосинтетичні пігменти, поняття фотосистеми та основні реакції світлової та темнової фаз фотосинтезу; • розвивальні: розвивати вміння користуватися біологічною термінологією; вміння застосовувати набуті знання на практиці; встановлювати міжпредметні зв’язки, пізнавальну активність; • Виховувати в учнів любов до предмета, емоційно- ціннісне ставлення до природи, до себе, до людей, уміння встановлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до життя, як найвищої цінності.
Перегляд файлу

УРОК-ПОДОРОЖ

Опорно-рухова система людини

Мета уроку: повторити та закріпити знання про будову скелета людини, його основних  відділів, порівняти будову скелета людини та інших хребетних; розвивати вміння самостійно використовувати джерела інформації, порівнювати, робити висновки, викладати чітко та лаконічно свої думки; виховання правильного ставлення до свого організму та його можливостей

Тип уроку: урок-подорож

 

Ваша сила - віра в себе.

 Ваша свобода - відповідальність за власний розвиток.

Ваші здібності - культура само створення.
(А. Смоловик)

 

Обладнання: скелет, кістки, плакати: «Опорно-рухова система людини», малюнки та плакати з цитатами видатних людей, книжкова виставка, присвячена темі

І. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

 

  • 1. Біологічний диктант.
  1. Метаболічна функція опорно-рухової системи полягає у… (обміні мінеральних речовин)
  2. Захисну функцію опорно-рухової системи виконують… (череп і грудина)
  3. Основний білок кісток… (осеїн)
  4. Гнучкості і пружності кісткам надають… (органічні речовини)
  5. Твердості і міцності кісткам надають… (неорганічні речовини)
  6. За міцність і твердість кісток відповідають солі… (кальцію і магнію)
  7. Клітини зірчастої форми, не здатні до поділу… (остеоцити)
  8. Клітини овальної форми, що становлять основу хряща… (хондроцити)
  9. Існує три види хряща…
  10. Основне волокно гіалінового хряща… (колагенове)
  11.  Зверху кістка покрита… (окістям)
  12.  Зверху хрящ покритий… (охрястям)

2. Повторення попарного визначення понять за правилом «Ти – мені, я - тобі» (учні по-черзі завдають одне одному питання, що стосуються минулого уроку і дають на них відповіді).  

 

3. (Клас поділяється на малі групи по 3-4 учні)

1.. Робота в групах за завданням:

І група:

Скелет голови

  • Опрацюйте статтю в підручнику «Скелет голови», розгляньте малюнки.
  • Визначте, з яких відділів складається череп. З яких кісток утворений мозковий відділ, а з яких – лицьовий?
  • Як сполучені між собою кістки мозкового і лицьового відділів черепа? Яке це має значення?
  • Заповніть пропущені місця у схемі:

 

 

 

 

 

 

 

 

скелет голови (череп)

 

 

Мозковий відділ

 

 

 

 

 

 

Виличні, верхньощелепна,

носова

 

 

ІІ група

Скелет тулуба. Хребет. Грудна клітка.

  • Опрацюйте статтю в підручнику «Скелет тулуба. Грудна клітка. Хребет.»
  • З яких відділів складається хребет?
  • Які функції він виконує?
  • Яка будова хребців?
  • Визначте, з яких частин складається грудна клітка?
  • Які функції вона виконує?
  • Як з`єднані ребра із грудною кісткою та хребтом?
  • Складіть схеми:

Грудна клітка

 

 

 

 

Відділи хребта

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ група

Скелет кінцівок. Верхня кінцівка.

  • Опрацюйте відповідну статтю в підручнику.
  • З яких відділів складається скелет верхніх кінцівок?
  • Які функції вони виконують?
  • Які кістки входять до її складу?
  • Як сполучені кістки верхніх кінцівок?
  • Які суглоби забезпечують рух?
  • Складіть схему:

 

 

Скелет верхніх кінцівок

 

 

Плечовий пояс

 

Вільна верхня кінцівка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Деякі м’язи тіла та їх функції.

Частина тіла (група)

Окремі  м’язи

Функції

М’язи голови

Мімічні: коловий м’яз ока, м’яз сміху

Рухи губ, щік, повік

Жувальні м’язи: жувальний, скроневий

Рух нижньої щелепи

М’язи шиї

Грудинно-ключично-соскоподібний

Нахил голови вбік

М’язи грудей

Великий грудний

Приведення плеча до тулуба

Міжреберні

Вдих, видих

М’язи спини

Трапецієподібний

Рухи плечового поясу

Найширший м’яз спини

Приведення плеча до тулуба

 


ІV група.

Скелет кінцівок. Нижня кінцівка.

  • Опрацюйте відповідну статтю в підручнику.
  • З яких відділів складається скелет нижніх кінцівок?
  • Які функції вони виконують?
  • Які кістки входять до їх складу?
  • Які суглоби регулюють рух?
  • Складіть схему:

 

 

 

Скелет нижніх кінцівок

 

 

 

 

 

 

 

Вільна нижня кінцівка

 

Тазові кістки, крижова кістка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Обговорення результатів в роботі в групах. Складання опорного конспекту на дошці й у зошиті.

2. Подібність і відмінність між скелетами людини і ссавців.

(Самостійна робота учнів з текстом підручника, малюнками, таблицями, заповнення таблиці)

 

 

 

 

 

 

 

Заповнити таблицю «Особливості скелета людини порівняно зі скелетом ссавця»

Назва відділу

Особливості скелета людини порівняно зі скелетом ссавця

із чим пов`язані ці особливості

Череп

Переважає мозковий відділ, менш розвинені щелепи

З руховою діяльністю

Хребет

Має чотири вигини

З прямоходінням

Грудна клітка

Розширена в боки

З прямоходінням

Верхні кінцівки

Рухоме сполучення кісток, протиставлення великого пальця іншим

З трудовою діяльністю

Тазовий пояс

Широкий, у формі чаші

з прямоходінням

Нижні кінцівки

Масивні кістки, склеписта форма стопи

З прямоходінням

 

 

 

Кістки розрізняють:

Охарактеризувати пасивну та активну частини опорно-рухової системи:

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

Закінчити  фрази:

  • Перший хребець…(атлант)-не має тіла та остистого відростка
  • Другий хребець…має тіло та зуб, який потрібний для зєднання з атлантом.
  • Загальна кількість хребців…33-34
  • Шийних хребців…7
  • Грудних хребців…12
  • Поперекових хребців…5
  • У людини ребер…12 пар
  • Ключиці та лопатки утворюють…
  • Другий відділ верхньої кінцівки…
  • Великогомілкова та малогомілкова кістки –це…
  • Передплесно відноситься до …
  • Єдина рухома кістка в черепі…

 

  • Гра «Вірю – не вірю». (Учитель називає тези учні відповідають вірять вони чи ні та аргументують свою відповідь).

 

  1. М’язи в організмі людини складають 80% загальної маси тіла.
  2. Сполучна оболонка, якою зверху вкритий м’яз називається навколом’язовою. -
  3. Актин – один із скоротливих білків м’язового волокна.+
  4. М’яз із  двома головками має назву біцепс.+
  5. Найбільший м’яз людини трапецієподібний. -
  6. М’язи прикріплюються до кісток за допомогою суглобів. –
  7. Скелетні м’язи позбавлені кровоносних судин. –

 

 

 ІV. Домашнє завдання

 

 Вивчити п. 16., повторити п.7 (м’язова тканина)

Виконати практичне завдання: зміряти свій ріст уранці та ввечері, незадовго до сну. Пояснити отримані результати.

Творче завдання : Переконайте присутніх у правильності заяви мадам Тіссо (директора музею воскових фігур): «Рух здатний за своєю дією замінити будь-які ліки, але жодний лікувальний засіб не здатний замінити дію руху».

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
25 жовтня
Переглядів
108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку