Урок літературного читання у 2 класі
Загальнопізнавальні цілі :
Oбладнання: портрет поета; дитячі малюнки до творів Т. Шевченка; ілюстрації Т. Шевченка і про Т. Шевченка; епіграф до уроку; запис пісень на слова Шевченка
Є люди як свічки –
Згоряють, відходять в небуття.
Є люди як зірки –
Горять і світять усе життя.
Та ні, це не зірки, холодні, мертві,
Вони – сонця, засвічені у небі,
Які горять, обігрівають все й не гаснуть.
І не загинуть….
В. Сухомлинський
І. Вступ
Генії належать людству. Наш національний геній Т. Шевченко також належить усьому людству. А наш сьогоднішній урок – іще одна спроба поновити і поповнити відомості про великого співця України.
(Запис на дошці:)
І мене в сім'ї великій,
В сім'ї вольній, новій
Не забудьте пом'янути…
II. Розповідь з використанням ілюстрацій.
Прізвище Шевченко пов’язане з назвою професії – швець. Шевцем був прадід поета по батьковій лінії. Син шевця – шевченко. Звідси і прізвище – Шевченко.
Сім'я була велика: батько Григорій, мати Катерина, Тарасик, троє сестер ( Катря, Ярина, Марійка), іще два братики ( Микита і Йосип) та дідусь Іван.
Усіх – дев'ятеро.
У 9 років Тарас залишився без матері, зазнав тяжких знущань лихої мачухи. Коли хлопчику було 11, помер батько. Тарас Григорович Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився в солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною.
III. Поділ класу на команди
„ Тополя ”
„ Калина ”
„ Барвінок ”
„ Верба ”
( Діти стають в коло, вчитель пропонує взяти одну з емблем; діти сідають в команду із даною емблемою ).
Робота в групах.
Зараз ми поринемо в поетичний світ Шевченкового слова і згадаємо його вірші.
Гра „ розсипанка ”.
( Завдання: відтворити рядки відомої вам поезії Шевченка).
Група „ Тополя ”.
Рясні похилились Сади
поволі тополі
мов сторожа, собі Стоять
з полем розмовляють.
Група „ Калина ”
у лузі Зацвіла
калина червона,
засміялась ніби
дитина – дівчина.
Група „ Верба ”
вітер віє Тихесенько,
лани мріють, степи
над ставами ярами Між
зеленіють верби.
Група „ Барвінок ”
Встала й весна, землю чорну,
розбудила сонну,
рястом її уквітчала,
барвінком укрила.
( Діти декламують вірші).
ІV. Розповідь вчителя з використанням малюнків Шевченка.
Ще з дитинства Шевченка тягло до малювання. Крейдою чи вуглинкою змальовував все, що бачив. Та саме тут пощастило Шевченкові – його талант помітили видатні художники.
Хоче малювати,
Прагне він до знань,
Та за це багато
Зазнає знущань.
Нишком він малює
Статуї в саду
Вночі пише вірші
Про людську біду.
Завдання „ Картино, оживи ”.
Групам дається по одному малюнку до віршів (на вибір вчителя) Шевченка. За 5 хвилин повинні цей малюнок „ оживити ”. Команда – суперник повинна впізнати малюнок. Серед вболівальників проводиться конкурс читців.
V. Хвилинка відпочинку
Багато віршів Шевченка покладено на музику.
(Звучить пісня „ Садок вишневий коло хати. ”)
VІ. Робота в парах „ Склади прислів’я ”
Шевченко Тарас наче… зорі.
Шевченкові твори сяють, мов… сонце для нас.
Шевченків „ Кобзар ” – то для народу… не забудем.
Ми Шевченка славить будем і ніколи… великий дар.
( Діти складають прислів’я, зачитують їх.).
VІІ. Розповідь про заслання з використанням ілюстрацій.
Вербовий гай у засланні нагадував Т. Шевченку рідну Україну. А щоб поливати свій гай, він ще й криницю викопав.
Завдання в групах.
Скласти „ Сенкан. ”
9 березня 1861 року Шевченку минуло 47 років. Привітати поета, який лежав тяжкохворий, прийшли друзі. А 10 березня серце великого українського Кобзаря перестало битися.
Поховали Т. Шевченка в Україні над Дніпром, поблизу Канева. Мрія поета про нове життя здійснилася.
Ми шануємо пам'ять поета.
( Звучить „ Заповіт ” ).
IX. Підсумок уроку
Уявіть, що я кореспондент шкільного радіо. Я хочу взяти у вас інтерв’ю на тему „ Біографічні відомості про Т. Шевченка. ”
2.Асоціативний кущ
- Зараз ми з вами за допомогою слів іменників спробуємо створити кущ і дізнатися, ким був Шевченко. До слова Шевченко доберіть такі слова – іменники, назви істот, які допоможуть нам усвідомити, ким був Т. Шевченко.
Шевченко: поет, сирота, художник, наймит, козачок, кобзар.
І за один урок ми не можемо охопити життєвий шлях і творчість Шевченка.
Ні, не помер Тарас. Він з нами. Зайдіть у будь-яку хату в Україні й в більшості з них ви побачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він, як член сім’ї,як найдорожча людина. Про нього складають пісні, пишуть вірші, йдуть до його пам’ятника, щоб покласти квіти.
Олесь Гончар відомий український письменник, звертаючись до дітей написав: „ Юні друзі, дорожіть Шевченком..!” Хочеться вірити, що на вашому шляху завжди буде
Тарасова пристрасть,
Тарасова мужність,
Тарасове невмируще слово.
„ Я не знаю чоловіка, котрий би любив наші пісні більше, ніж Тарас… ”
( Діти виконують пісню «Тече вода…)