Урок подорож тема "Іменник"

Про матеріал
Урок- подорож: Узагальнення та систематизація знань з теми "Іменник" 6 клас.
Перегляд файлу

6 клас

Українська мова

Урок подорож

Тема уроку: Узагальнення та систематизація знань з теми «Іменник».

Мета уроку: Перевірити рівень знань умінь навичок , здобутих при вивченні теми « Іменник»; учити застосувати теоретичні знання  на практиці при розпізнавання іменника , визначенні його граматичних ознак ; правильно вживати іменники у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до історії свого народу , його традицій;виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.

Тип уроку: нетрадиційний.

Обладнання: ілюстрації, запис пісні «Від Києва до Лубен»; картки з програмованим завданням; скриньки для розігрування карток; коробочка для гри «Подарунок для друзів»; таблиця – схема до теми «Іменник».

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчання

  1. Бесіда
  • Чи знаєте ви , що таке ярмарок?
  • Чи можна перевірити, чи правильно ми пояснили значення цього слова?
  • Який словник для цього знадобиться?

(Учень зачитує значення слова « Ярмарок» в тлумачному словнику)

  • Хто з вас був на ярмарку? Де?
  • До якої мови належить ці слова?
  • Що таке іменник?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  1. Слово вчителя.
  • Ми вже вивчили тему « Іменник» з великого розділу мовознавчої науки. Якого (Морфологія). А сьогодні урок узагальнення і систематизації знань з теми « Іменник». Ми повторимо закріплене все, що вивчали про іменник як частину мови. С пробуємо практично розпізнавати іменники, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати іменник в мовленні , продовжимо знайомство з історією свого народу , його традиціями.

Отже не всі з вас відвідували ярмарок , то прямо зараз ми туди поїдемо. Поїдемо скупитись.

Благословилось на світ .Виткнулось заспане сонце, стьобнуло  проміння по луках, по степах, по садках, по левадах.

І видко: аж-аж-аж гоп до того ліска , куди око дістане, дорогою вози потяглися… І кіньми, і волами, і коровами.  І гарба, і вози, і возенята… З кучами сіном з соломою… А на возах і кури, і вівця скручена, і теля мекає, і порося верещить …А за возом – гей! цоб! цабе! нн-но!.

На ярмарок

І їдуть , і їдуть , і їдуть … І дорога вже недорога.  А строката величезна гадюка, жива й покручена, що за отой лісок , не поспішаючи полізла… І    де її голова, і де її хвіст – невідомо …

А наш віз вискакує з тої гадюки ,торохтить по грудках , шелестить травою…

(Остап Вишня).

  1. Бесіда
  • Назвіть іменники, які вам запам’ятались
  • А який заголовок дібрали б ви до тексту ?
  • Якщо «Дорога до ярмарку»
  • Чому «до ярмарку» , а не «до ярмарка»
  • Давайте пригадаємо морфологічні ознаки іменника.

IV.  Закріплення матеріалу.

  1. Колективна робота

(Діалог – гумореска записані на дошці)

  • Гей, дядьку, куди їдете?
  • На ярмарок, куди ж і ще?...
  • А звідки ви ?
  • З ковалів?
  • Та я не питаю, якого ви роду. Село ваше як зветься?
  • Тай кажу Ковалі.
  • А самі ви хто будете?
  • Коваль.
  • Хе-хе … Щось ви, дядьку, маленький та плохенький, як на коваля.
  • Та я не коваль, а Коваль. У нас у Ковалях усі Ковалі, а ковалів тільки троє.

Завдання.

  • Скільки дійових осіб потрібно для читання діалогу?
  • Прочитайте за особами.
  • Запишіть останню репліку, визначте власні та загальні назви , поясніть їх написання.
  1. Слово Вчителя
  • От і приїхали ми нарешті на ярмарок. І кого ж тут немає? І чого тут тільки не побачиш? І не протовпишся: той торгує, той купує, той божиться , той прицінюється. Але ми з вами  якось проберемось крізь натовпи і все роздивимось. А дорогою ще й запишемо , кого і що продають.
  1. Диференційоване завдання 

( За ілюстраціями на дошці записати, кого і що продають на ярмарку).

Група 1

            Записати іменники IV відміни. З одним іменником скласти речення про своє враження від побаченого.

Група 2

            Записати іменники – назви істот із пестливими суфіксами.

Група 3

Записати іменники-  назви  неістот.

  1. А тепер
  • А тепер давайте ознайомимся зі звичаями, які були на ярмарку та знайдемо у тексті іменники спільного роду і виділимо їх прямо в тексті .

                  (Учні працюють із розданими друкованими текстами, підкреслюючи олівцем іменники спільного роду).

 На ярмарку кожен має своє місце. Он натовп зібрався : божого старця слухають. Сидить сивий дід- тай на кобзі грає. А поруч нього малий хлопець – сирота, худий та босий , шапчину тримає для мідяків. А он далі циган до дядька причепився, божиться , шельма,  і жінкою, і дітьми та проклинає свою душу, і батька, і матір , щоб стару кобилу продати замість молодої, здорової. А отам знову голос учинився: якийсь волоцюга потягнув у баби мішок з грушками.

А он , дивіться поспішають перекупки з паляницями, з бубликами з  пиріжками, з печеним м’ясом. А перед веде Явдоха Калунайчиха – мордата, рум’яна молодиця . А балакуча  вона яка! Над усіма бабами верховода. І всі її слухають. Та нехай би не послухали її яка, зараз же нещастя на бідолаху нашле : або свиня бублики похвата, або собака м'ясо викраде ,або п’яниця якийсь спіткнеться та олію виверне ,а вже даром не пройде. От Явдоха взяла з чужої торби паляницю , кинула проти сонця. Котилася тая паляниця, котилася, в де впала, там Явдоха сама із своїм товаром сіла, а молодиць розсадила, де якій по черзі припало. А через паляницю, що нею ворожила, Явдоха тихцем підняла та між свої булки положила…

(Г. Квітка- Остов’яненко).

- Що ж це за іменники спільного роду?

- З якими звичаями ви ознайомилися?

                                                                      5.  Вибірково – розділовий диктант.

- Так багато всього на ярмарку, і не перелічити! До –речі , деякі іменники – назви великої кількості предметів хоч і означають , що цих предметів багато, однак вживаються не у множині , а в однині . Як  вони називаються (Збірні)

- А які іменники вживаються тільки в множені?

(Множинні)

  • Виписати іменники у дві колонки: у першу збірні, а в другу – множинні.

     ( Учні біля дошки, а інші  - зошитах).

Ярмарок починався ще за воротами, продається тут усе: коні, корови, вівці, кози, сани, горшки, миски, хустки, спідниці, гвіздки, молотки, ножиці.  І таке все свіже , гарне та смачне  на ярмарку: свинина , городина, ковбаса, риба, мед. Аби ваші гроші!.

А гомін який стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку. Жіноцтво щебече ,усі разом розказують  і  ні одна не слуха. Собаки скавучать, музики грають. Парубоцтво витина гопака. Малеча , погубивши матерів, пищать, мабуть.  І на тому світі той галас чути !

  • А чому і нам не повеселитись?

 

  1.  Фізкультхвилинка
  • Але фізкультхвилинка у нас сьогодні буде незвичайна. Ми не лише порухаємось, відпочинимо, а й подумаємо над завданням з теми. Тож давайте уважно прослухаємо пісню.

( Під пісню « Від Києва до Лубен» діти виконують танцювальні рухи)

7.Завдання учням

- Відновити текст пісні по пам’яті. (одне речення)

Виділити іменник та визначити рід, число, відмінок ( взаємоперевірка).

  • Виконуючи це завдання , що ми пригадали?

(Граматичні ознаки іменника).

8 Розіграш завдань. (скринька).

  • Треба спробувати свого щастя в грі.

Зараз візник з кожного возу підійде і розіграє «Подарунок для друзів».

(  Розігруються програмовані завдання для кількох учнів)

                                                9.Творче завдання.

- Використовуючи іменник, скласти невеликий діалог гумористичного змісту між покупцем і продавцем.

10. Диктант.

- Ярмарок закінчувався. Хто спродався, хто скупився – всім час додому. Ми теж скрізь побували , всього скуштували, а тепер час написати невеликий диктант.

- Назвати розділові знаки у тексті.

- Визначити яким членам речення виступають іменники.

(Біля дошки, один учень розбирає іменник «з ярмарку « як частину мови).

Повертався Петро з ярмарку. Продав городину, добрі гроші вторгував. Не пропив , накупив усього! Господині купив гарну хустку , молодій  доньці  везе корали та червоні чобітки а меншим солодкі цукерки « від зайчика». Хай дітвора радіє! Поволі бредуть вали , а Петро папкає люлькою та посміхається у вуса.

V Підбиття підсумків уроку

  1. Бесіда
  • Чи вдалось вам скупитись?
  • З чим ви повернулись з ярмарку?
  • Чи досягли ми поставленої мети на уроці, впорались з усіма завданнями?
  • Ви згадали про іменник чи може щось забули?
  1. Робота над схемою – таблицею « Іменник»
  2. – А що ви  дізнались про ярмарок  на Україні?

VI Оцінювання.

( з коментуванням ).

VII Домашнє завдання.

Підготуватись до ТКР №           з теми «Іменник»

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
18 червня 2021
Переглядів
495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку