6 клас
Українська мова
Урок подорож
Тема уроку: Узагальнення та систематизація знань з теми «Іменник».
Мета уроку: Перевірити рівень знань умінь навичок , здобутих при вивченні теми « Іменник»; учити застосувати теоретичні знання на практиці при розпізнавання іменника , визначенні його граматичних ознак ; правильно вживати іменники у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до історії свого народу , його традицій;виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.
Тип уроку: нетрадиційний.
Обладнання: ілюстрації, запис пісні «Від Києва до Лубен»; картки з програмованим завданням; скриньки для розігрування карток; коробочка для гри «Подарунок для друзів»; таблиця – схема до теми «Іменник».
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчання
(Учень зачитує значення слова « Ярмарок» в тлумачному словнику)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже не всі з вас відвідували ярмарок , то прямо зараз ми туди поїдемо. Поїдемо скупитись.
Благословилось на світ .Виткнулось заспане сонце, стьобнуло проміння по луках, по степах, по садках, по левадах.
І видко: аж-аж-аж гоп до того ліска , куди око дістане, дорогою вози потяглися… І кіньми, і волами, і коровами. І гарба, і вози, і возенята… З кучами сіном з соломою… А на возах і кури, і вівця скручена, і теля мекає, і порося верещить …А за возом – гей! цоб! цабе! нн-но!.
На ярмарок
І їдуть , і їдуть , і їдуть … І дорога вже недорога. А строката величезна гадюка, жива й покручена, що за отой лісок , не поспішаючи полізла… І де її голова, і де її хвіст – невідомо …
А наш віз вискакує з тої гадюки ,торохтить по грудках , шелестить травою…
(Остап Вишня).
IV. Закріплення матеріалу.
(Діалог – гумореска записані на дошці)
Завдання.
( За ілюстраціями на дошці записати, кого і що продають на ярмарку).
Група 1
Записати іменники IV відміни. З одним іменником скласти речення про своє враження від побаченого.
Група 2
Записати іменники – назви істот із пестливими суфіксами.
Група 3
Записати іменники- назви неістот.
(Учні працюють із розданими друкованими текстами, підкреслюючи олівцем іменники спільного роду).
На ярмарку кожен має своє місце. Он натовп зібрався : божого старця слухають. Сидить сивий дід- тай на кобзі грає. А поруч нього малий хлопець – сирота, худий та босий , шапчину тримає для мідяків. А он далі циган до дядька причепився, божиться , шельма, і жінкою, і дітьми та проклинає свою душу, і батька, і матір , щоб стару кобилу продати замість молодої, здорової. А отам знову голос учинився: якийсь волоцюга потягнув у баби мішок з грушками.
А он , дивіться поспішають перекупки з паляницями, з бубликами з пиріжками, з печеним м’ясом. А перед веде Явдоха Калунайчиха – мордата, рум’яна молодиця . А балакуча вона яка! Над усіма бабами верховода. І всі її слухають. Та нехай би не послухали її яка, зараз же нещастя на бідолаху нашле : або свиня бублики похвата, або собака м'ясо викраде ,або п’яниця якийсь спіткнеться та олію виверне ,а вже даром не пройде. От Явдоха взяла з чужої торби паляницю , кинула проти сонця. Котилася тая паляниця, котилася, в де впала, там Явдоха сама із своїм товаром сіла, а молодиць розсадила, де якій по черзі припало. А через паляницю, що нею ворожила, Явдоха тихцем підняла та між свої булки положила…
(Г. Квітка- Остов’яненко).
- Що ж це за іменники спільного роду?
- З якими звичаями ви ознайомилися?
5. Вибірково – розділовий диктант.
- Так багато всього на ярмарку, і не перелічити! До –речі , деякі іменники – назви великої кількості предметів хоч і означають , що цих предметів багато, однак вживаються не у множині , а в однині . Як вони називаються (Збірні)
- А які іменники вживаються тільки в множені?
(Множинні)
( Учні біля дошки, а інші - зошитах).
Ярмарок починався ще за воротами, продається тут усе: коні, корови, вівці, кози, сани, горшки, миски, хустки, спідниці, гвіздки, молотки, ножиці. І таке все свіже , гарне та смачне на ярмарку: свинина , городина, ковбаса, риба, мед. Аби ваші гроші!.
А гомін який стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку. Жіноцтво щебече ,усі разом розказують і ні одна не слуха. Собаки скавучать, музики грають. Парубоцтво витина гопака. Малеча , погубивши матерів, пищать, мабуть. І на тому світі той галас чути !
( Під пісню « Від Києва до Лубен» діти виконують танцювальні рухи)
7.Завдання учням
- Відновити текст пісні по пам’яті. (одне речення)
Виділити іменник та визначити рід, число, відмінок ( взаємоперевірка).
(Граматичні ознаки іменника).
8 Розіграш завдань. (скринька).
Зараз візник з кожного возу підійде і розіграє «Подарунок для друзів».
( Розігруються програмовані завдання для кількох учнів)
9.Творче завдання.
- Використовуючи іменник, скласти невеликий діалог гумористичного змісту між покупцем і продавцем.
10. Диктант.
- Ярмарок закінчувався. Хто спродався, хто скупився – всім час додому. Ми теж скрізь побували , всього скуштували, а тепер час написати невеликий диктант.
- Назвати розділові знаки у тексті.
- Визначити яким членам речення виступають іменники.
(Біля дошки, один учень розбирає іменник «з ярмарку « як частину мови).
Повертався Петро з ярмарку. Продав городину, добрі гроші вторгував. Не пропив , накупив усього! Господині купив гарну хустку , молодій доньці везе корали та червоні чобітки а меншим солодкі цукерки « від зайчика». Хай дітвора радіє! Поволі бредуть вали , а Петро папкає люлькою та посміхається у вуса.
V Підбиття підсумків уроку
VI Оцінювання.
( з коментуванням ).
VII Домашнє завдання.
Підготуватись до ТКР № з теми «Іменник»