Урок-подорож "Тварини Африки" за мотивами мультфільму "Мадагаскар"

Про матеріал
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій для учнів з ОПФР дає змогу зацікавити учнів, зробити урок захопливим, яскравим, емоційно насиченим та сприяти ефективнішому навчанню школярів. Учні матимуть змогу слухати, чути, аналізувати, висловлювати власні думки про вивчений матеріал, розвивати практичні навички користування сучасними ІКТ із метою розв'язання життєвих та навчальних завдань.
Перегляд файлу

 

Краснік Олена Миколаївна,

дефектолог, вчитель індивідуального навчання

Новогродівського ЗЗСО І – ІІ ст. № 8 Донецької області

 

 

Мета: застосування інформаційно-комунікаційних технологій дає змогу зацікавити учнів, зробити урок захопливим, яскравим, емоційно насиченим та сприяти ефективнішому навчанню школярів. Учні матимуть змогу слухати, чути, аналізувати, висловлювати власні думки про вивчений матеріал, розвивати практичні навички користування сучасними ІКТ із метою розв'язання життєвих та навчальних завдань.

Завдання:

  •    розвиток психічних функцій учня: мислення, уваги, пам'яті, уяви, волі і т.п.;
  •    знайомство з інформаційними процесами в сучасному суспільстві;
  •    формування основних навичок використання комп'ютера як універсального інструменту для вирішення різноманітних завдань;
  •    формування комунікативних здібностей;
  •    розвиток творчих здібностей;
  •    індивідуалізація навчання;
  •    використання комп'ютера як засобу пізнання.

Очікувані результати : можливість розширення кругозору дитини, розвток уміння спостерігати, критично мислити, аналізувати, використовувати одержану інформацію в різних ситуаціях; виконують творчі, презентаційні роботи.

Спрямованість: діти з особливими освітніми потребами (порушення пізнавальної сфери легкого ступеню).

Актуальність роботи: використання комп`ютерних технологій у корекційно – розвивальній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами має широкі можливості, тому що правильно підібрані розвивальні комп`ютерні ігри та завдання є для дитини вирішальним аспектом. Використання в корекційній роботі нетрадиційних методів і прийомів, наприклад, інтерактивних навчальних вправ, запобігіє стомленню, підтримує у дітей з різними нейродинамічними характеристиками пізнавальну активність, підвищує ефективність корекційної роботи в цілому.

 

ВСТУП

Наше життя рухається вперед, і школа повинна йти в ногу з часом. XXI століття — століття високих комп'ютерних технологій. Насичене інформаційне середовище оточує дитину із самого народження - сучасна дитина живе в світі електронної культури: комп`ютер, ігрові приставки, електронні іграшки. Сучасних дітей скдадніше здивувати. Змінюється і роль вчите­ля —щоб вільно почуватися в сучасних умовах, педагог повинен володіти новими інформаційними технологіями. Оскільки дітей захоплює більше комп'ютер, ніж книжка, то чому б не використовувати комп'ютерні технології для досягнення поставленої мети? Тим більше, що мультимедійні технології сприяють розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, допомагають зробити урок більш яскравим, цікавим та активізують увагу учнівської аудиторії.

  1.     Використання ІКТ у процесі навчання і виховання дитини з особливими освітніми потребами.

Зі зростанням уваги до інклюзивної освіти, зростає актуальність впровадження інформаційних технологій в освіті, як допоміжного засобу у навчанні дітей з особливими освітніми потребами.

Використання ІКТ робить більш зрозумілим навчання дітям  з особливими освітніми потребами, тому що вони більш сприйнятливі до яскравих ілюстрацій.  Рухи, звуки, мультиплікація привертають увагу дитини. За допомогою них активізуються компенсаторні  механізми, що дають змогу сформувати стійкі візуальні умовно – рефлекторні зв`язки центральної нервової системи. Тому у них виникає емоційний та пізнавальний заряд, бажання розглядати, діяти, грати та знову повертатися до завдань, матеріалів, повторень, що є важливими  в розвитково - корекційній роботі. Результатом такої роботи є можливість розширення кургозору дитини, виховання творчої особистості, адаптованої до життя в сучасному світі.

Водночас необхідно наголосити, що комп`ютерні технології у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами є не частиною змісту розвитково – корекційного навчання, а лише доатковим набором можливостей корекції відхилень у розвитку дитини і мають відповідати вимогам Державних санітарних правила і норм організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01).

Використання ІКТ у процесі навчання і виховання дитини з особливими освітніми потребами повинні відповідати таким вимогам:

1. Всі комп'ютерні завдання та відеосюжети для учнів з особливими освітніми потребами повинні мати позитивну моральну спрямованість, в них не повинно бути агресивності, жорстокості, насильства. Особливий інтерес викликають програми з елементами новизни, незвичайності.

2. Категорично забороняється використовувати в роботі з учнями «комерційні» комп'ютерні ігри з агресивним, «жорстким» змістом з метою тренінгу швидкості реакції, з напруженим темпом розгортання подій на екрані. Рекомендується застосовувати комп'ютерні ігрові розвиваючі та навчальні програми, адекватні психічним і психофізіологічним можливостям учня з обмеженими можливостями, події і темп в яких регулюються.

3. Комп'ютерний медіоконтент не ізольований від педагогічного процесу. Він пропонуюється в поєднанні з традиційними формами навчання, не замінюючи звичайний хід уроків, а доповнюючи їх, входячи в їх структуру, збагачуючи педагогічний процес новими можливостями.

 Під час використання ІКТ не слід забувати про збереження здоров`я і зору дітей, дотримувати норми перебування дитини за комп`ютером. Безперервна робота перед екраном комп'ютера повинна бути не більше:

  • для учнів 10-11 класів на першій годині занять 30 хв., на другій годині занять - 20 хв.;
  • для учнів 8-9 класів - 20-25 хв.;
  • для учнів 6-7 класів - до 20 хв.;
  • для учнів 2-5 класів - 15 хв.

 

      Отже, на сучаному етапі необхідно зосередити значні зусилля на формування інформаційно- комунікаційної компетентності педагога, а зокрема вчителів в корекіційно - розвивальній роботі, що є однією зі складових загальної професійної компетентності сьогодення.

        Пропоную Вашій увазі сценарій уроку – подорожі «Арахіс для слонів» з теми «Тварини Африки» за мотивами мультфільма «Мадагаскар».. Цей захід сприяє збереженню здоров'я школярів, оскільки дозволяє враховувати особливості аудиторії, створює сприятливе психологічне тло на уроці й умови для самовираження учнів, підвищує інтерес до навчального матеріалу. Заняття у поєднанні з іншими методичними прийомами і формами розвивають уяву, кмітливість і спостережливість. У них присутній елемент змагання (хто швидший, хто більше знає, хто правильніше відповість). В результаті школярі вчаться швидко і логічно міркувати, а головне – в процесі гри школярі отримують знання, отримуючи задоволення. Позитивні емоції сприяють кращому засвоєнню матеріалу, що вивчається, впливають на розвиток особистості учня в цілому. Тут величезну роль відіграє такий ефективний педагогічний засіб, як цікавість. Зазвичай подібні уроки проходять на високому емоційному підйомі, стимулюють розвиток інтересу у дітей.

 

 

Тема: Урок-подорож «Арахіс для слонів»

 з теми «Тварини Африки»

 використанням презентації РREZI)

Тип уроку: урок – подорож.

Цілі:

Навчальна: в ігровій формі систематизувати, закріпити та узагальнити знання, що були отримані під час вивчення теми «Тварини Африка»; спонукати  більш широко і творчо використовувати  знання про навколишнє життя.

Розвивальна: розвивати пам`ять, увагу, мовлення, логічне мислення, навички самостійної роботи за комп`ютером, формувати вміння узагальнювати, міркувати.

Виховна: виховувати сміливість, витривалість, любов до тварин.

Обладнання та наочність: комп`ютери, проектор або мультимедійна дошка, авторська інтерактивна презентація до гри-подорожі, ілюстрації тварин, географічна карта.

 

Хід уроку.

І. Підготовча частина.

  1.     Організаційний момент.

- Добрий день, діти!  Сьогодні у нас незвичайне заняття. Сідайте рівненько і починаємо слухати.

2. Нервово-психічне налаштування.

- Давайте, налаштуємося на заняття та приготуємося до того, що в нас буде дуже багато цікавого.

Ведучий читає вірш:

Ах, посмішка — не так уже й багато…
Подумаєш, всміхнувся, та й усе.
А в когось на душі від цього свято,
Когось вона до сонечка несе.
Нехай вона, як маківка цвіте.
І буде більше радості і миру —
Усім проблемам рішення просте.

- Давайте і ми з вами посміхнемося один одному та почнемо заняття.

ІІ. Основна частина.

  1.     Повторння вивченого матеріалу.

Віповіді на запитання вчителя:

- Давайте з вами пригадаємо, що ми вивчали на минулому уроці.

   (відповіді дітей за темою «Тварини Африки»).

  1.     Повідомлення теми заняття.

Ведучий:  Колись великий письменник - фантаст Рей Бредбері написав: «Немає нічого більш корисного для нервів, ніж побувати там, де ніколи не був.  Мандруйте світом. Він куди дивніше, ніж сни».

Але наша подорож буде не просто так, а з приводу одного листа, який сьогодні вранці нам принесли. Подивіться тут карта Африки з сигналом SOS. Як ви думаєте, що означає цей сигнал?   (Відповіді дітей)

- Правильно, діти, SOS – це сигнал про допомогу. Нас хтось просить допомогти. Знаєте від кого лист? Від Алекса, Марті, Мелмана та Глорії. Ви знаєте їх?

(Відповіді дітей)

Давайте їх згадаємо! Увага на екран!

(перегляд презентації)

Ведучий: Що ж звіри пишуть у листі і яка допомога їм потрібна?

«Слони Нью-Йоркського зоопарку ось-ось розбушуються по повній. І все тому, що вони незадоволені своєю кормової пайкою. Бідним богатирям терміново потрібно підкріпитися, інакше зоопарк дізнається, що таке злий слон. Тварини скоро виберуться на волю, зруйнувавши цегляну стіну. Змінити ситуацію можна за допомогою улюблених ласощів слонів - арахісу. Навіть невелика жменя цих горіхів здатна вгамувати голод слонів і трохи заспокоїти їх, тим самим врятувати зоопарк та його мешканців від руйнувань. Просимо Вас зібрати команду і допомогти роздобути арахіс для слонів, тоді зможемо зберегти стіни муніципального житла для тварин цілими. Чекаємо на допомогу. Ваші друзі: Алекс, Марті, Мелман, Глорія».

Ведучий: Що ж робити? Потрібно допомогти мешканцям зоопарку і знайти  арахіс для слонів. Ви готові прийти на допомогу?

Якщо ви згодні, тоді вирушаємо в дорогу. Спочатку я розповім про незвичайне місце: там так жарко, що навіть вітер дує гарячий. Всі хочуть пити, але вода тільки у великих ріках. До них іти далеко, може цілий день. На березі рік збираються

звірі і птахи на водопій. Хто скаже, де ми опинились?»

(Відповідь хором: «В Африці!»)

Ведучий: «Вірно, в Африці. Допоможемо Алексу зібрати арахіс для слонів?».

Ну, що ж? Будемо готуватися до подорожі? Хочу попередити, що в Африці свої закони і один з них такий: «Калдука барарука кіроманорука», що означає «Спочатку потрібно підготуватися, а потім діяти». Перед нами лежить нелегкий шлях до Африки. На нас чекає багато труднощів і перешкод - у нас багато невиконаних завдань, які підготував Алекс. Діти, ви готові? Тоді вперед !!!

Завдання 1. Вікторина «Що я знаю про Африку?».

- Для початку подивимося відеосюжет про Африку.      (Перегляд відео)

  1.     Актуалізація опорних знань.

- Ця дивовижна й унікальна Африка! Яка ж вона насправді? Перевіримо ваші знання про Африку.

1. Які тварини мешкають в Африці?

Відповідь: зебра, гепард, леопард, пітон, хамелеон, фламінго, бегемот, крокодил, горила, жираф.

2. Навіщо жирафу довга шия?

Відповідь: це дозволяє жирафу діставати й обривати листя з високих дерев.

3. Чи вміють літати африканські страуси?

Відповідь: ні, вони все життя пересуваються тільки пішки.

4. Яка тварина найвища на планеті?

Відповідь: жираф.

5. У якої тварини найдовші роги?

Відповідь: найдовші роги у африканської антилопи.

6. Хто робить найбільші кроки з ссавців?

Відповідь: африканський жираф. Він крокує відразу на 4-5 метрів.

7. Який крокодил найбільший?

Відповідь: морський алігатор

8. Який  зір у носорогів?

Відповідь: погане. Тому вони, нерідко атакують будь-яку тварину, що виявилась поблизу.

9. Який найбільший наземний ссавець?

Відповідь: африканський слон.

10. За допомогою якого органу слони сприймають запахи?

Відповідь: за допомогою хобота.

 

Завдання 2. «Розминка» (Загадки)

Щоб перевірити наскільки ви спостережливі, вам будуть запропоновані загадки про тварин.

1. Назва цієї тварини у перекладі з грецької мови означає «річковий кінь». Важить він понад три тонни. Вода - природне середовище проживання цього величезного ссавця, в ній тварина проводить більшу частину часу. Однак при такій товстій присадкуватій фігурі плавати нелегко, тому зазвичай вони не заходять далеко в воду, а тримаються на мілководді, де можуть дістати лапами дно. (Гіпопотам, бегемот)

2. Зазвичай ці тварини селяться на берегах річок і озер. Їм набагато затишніше і спокійніше у воді, ніж на суші. Плавають вони за допомогою лап і хвоста. У найспекотніші години дня тварини лежать на суші, широко відкривши пащу. (Алігатор, крокодил).

3. Ці тварини відмінно лазять по деревах, але багато часу проводять на землі і навіть подорожують пішки. «Словник» цих тварин складається з різних звуків, але у спілкуванні вони користуються ще й мімікою; їхні обличчя можуть приймати самі різні вирази, часто дуже схожі на людські. (Шимпанзе)

4. Ця тварина користується повагою всіх інших тварин, які намагаються уникати зустрічі з ним. У нього один ріг, а тіло вкрите товстим щитами зі шкіри. Зазвичай він пересувається повільно, але при необхідності розвиває швидкість до 40 кілометрів на годину. (Носоріг)

5. Хоча на вигляд шкіра у нього груба, насправді дуже чутлива завдяки покрову з коротких і гнучких щетинок, що реагують навіть на найлегший дотик. Мати ніколи не дозволяє дитинчаті відходити від неї і приймається кликати його, як тільки помітить, що той трохи відстав. (Слон)

Завдання 3. Лексична вправа «Звички тварин».  

Продовжити речення за порівнянням.
Тупає, як ... (слон)
Звивається, як ... (змія)
Товстий, як ... (бегемот)
Повільний, як ... (черепаха)
Повторює, як ... (папуга)

Кривляється, як ... (мавпа)
Кошлатий, як ... (лев)

Завдання 4. Пальчикова гімнастика на розвиток моторики. (можна включити музику з африканськими мотивами)
Я по Африці гуляв Ходимо» по столу вказівними
І звірів там побачив: і середнім пальцями обох рук.)
Довгошийого Жирафа (Пальці рук складаємо в кулаки)
Висотою аж в три шафи (великі пальці виставляємо вгору)
Черепаху, Тигра, Льва (Поперемінно з'єднуємо з великими)
І величезного Слона  (пальцями всі пальці, починаючи  з мізинців.)
Ми з жирафом пограли: (Скласти  з пальців «жирафа».)
Ананаси діставали. ( піднімаємо    руки вгору.)
Ми з левом не відпочивали, (Скласти  з пальців «лева».)
Тигру смуги заважали: (Енергійно стискаємо- розжимаємо кулаки.)
Я катався на Слоні ... (Поперемінно вдаряєм кулаками по столу)
Шкода, що було все уві сні.

 

 Фізкультхвилинка

- Ми майже у цілі, але в Африці це не так просто зробити, тут на кожному кроці безліч небезпек: зубасті крокодили, отруйні змії !!!! Я буду вам допомагати і стояти на сторожі, якщо ви почуєте від мене: «Крокодили!», тоді ви відразу сідайте навпочіпки і руки піднімаєте вгору. Коли скажу: «Змія!», ви високо підстрибуєте. Від слова «Грифи-грифи!», вам потрібно заховати голову руками, а від слова «Мавпи», необхідно встати на праву ногу і махати рукою.

 

Завдання 5. 3D пазли з героями «Мадагаскара»

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2e0344308755

У цій грі головоломці зберуться головні герої пригодницького мультфільму «Мадагаскар». Щоб побачити кілька картинок з цього мультфільму, їх необхідно скласти з частин, переміщаючи їх між собою.

 

  

 

Завдання 6.  Розвиток фонематичного сприйняття «Голоси звірів».

- Відгадати кому належать голоси африканських тварин.     (Вмикаємо на презентації звуки тварин)

 

Завдання 7.  Вправа на спостережливість «Хто уважніший?»

- Знайти відмінності на картинках.

Картинки по запросу найди отличия мадагаскар

 

Релаксація. Гімнастика для очей

Подорожуючи Африкою, ви стомилися неймовірно. Було багато цікавих завдань, надзвичайних ситуацій. Нарешті можна відпочити… Але природа Африки дивовижна. Погляньте, будь ласка, який океан з рибками. Розгляньте їх, не повертаючи голови: поведіть очима вліво, тепер, не повертаючи голови – вправо; підніміть очі догори, роздивіться морський пейзаж; закрийте міцно очі, відкрийте їх, знову розглядайте рибок, ще раз заплющіть очі.

 

Завдання 9. «Полювання за арахісом».

Потрібно нам здолати наступні перешкоди за 3 хв.

• крокодилове озеро - перестрибнути озеро (використовуйте обручі);

• небезпечний чагарник (стілець у зеленому чохлі) - оббігти навколо нього 2 рази;

• дерев'яний міст через глибоку ущелину (широка смужка паперу / картону з розмір стопи дітей) - пройти по папірцях і не наступати за кордону.

При виконанні завдань у дітей в руках чайна ложка, а на ній лежить м'ячик (арахіс).

(діти виконують завдання)

Ось і закінчилася наша подорож до Африки за арахісом. Ми відправимо його Алексу до Нью-йорського зоопарку.

 

ІІІ. Заключна частина.

  1.     Узагальнюча бесіда  

- З якою метою ми відправились у подорож?

- Де ми мандрували?

- Що ви запам`ятали про Африку?

- Які тварини Африки можуть жити і у воді, і на суші?
- Яких на вигляд бегемотів  можна зустріти у болоті? (великих товстошкірих).
-   Кого називають царем звірів? (Лева).
- Яка тварина схожа на коня? Чим відрізняють зебри від коней? (смугасті, швидкі, полохливі).

- Як  впізнати жирафів? ( Плямисті, довгошиї).

- Навіщо жирафові довга шия?
-  Які  тварини мають гострі зуби і дуже небезпечні? (крокодили).

Підбиття підсумків «Намисто настрою».

- Молодці, ви сьогодні змогли допомогти мешканцям зоопарку, зібравши для слонів арахіс. Всі учасники були дружні, спритні та кмітливі.
Всього вам найкращого, дорогі друзі! До нових зустрічей!

Відеоперегляд

https://youtu.be/7C5C_i2r3cg

https://decodeit.ru/image.php?type=qr&value=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2F7C5C_i2r3cg

Висновок.

Отже, використання інформаційних технологій є вимогою часу у сфері освіти і необхідністю, адже діти з особливими освітніми потребами змушені користуватись допоміжними приладами у процесі навчання.  ІКТ дозволять учням з особливими потребами повноцінно включитися в освітній процес, розвивати прийнятні для них індивідуальні ефективні освітні стратегії. Обізнаність щодо різних видів засобів ІКТ, способів і шляхів їх використання відкриває нові перспективи як для учнів з особливими потребами, так і для педагогів. Для ефективного впровадження ІКТ в інклюзивну освіту необхідно забезпечити належний рівень ІК-компетентності педагогічних працівників, їх готовності до розроблення інноваційних методів навчання, оновлення існуючих підходів для реалізації концепції інклюзивної освіти з використанням ІКТ.

Запровадження  інформаційно-комунікаційних технологій забезпечує такі результати:

• вміння працювати з інформацією, розвиток комунікативних здібностей;

• підвищення ступеня наочності;

• посилення мотивації навчання і, як наслідок - підвищення інтересу до предмета, в тому числі і за рахунок привабливості комп'ютерної техніки;

• це неминуче призведе до розвитку творчих здібностей школярів, формування теоретичного, творчого та модульно-рефлексивного мислення учнів.

Актуальність використання цих технологій обумовлена тим, що в них закладені великі можливості для навчання на якісно новому рівні. Проте, звичайно, комп'ютер не може повністю замінити вчителя: саме вчитель має можливість зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру; він може спрямувати увагу дітей на ті або інші важливі аспекти предмета, який вивчається; відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до навчання. Таку роль вчителя ПК ніколи не зможе взяти на себе.

 

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

  1.               Близнюк С.І. Сучасні інформаційні технології в роботі психолога// Шкільному психологу. Усе для роботи. – Вип. № 2.– 2015.
  2.               Гаврись.С., Григоренко Є. Інформаційні технології у навчальній діяльності учнів допоміжної школи.//Газета «Дефектолог».-2009.-№ 11. - С. 18 - 20
  3.               Запорожченко Ю.Г. Використання засобів ІКТ для підвищення якості інклюзивної освіти / Запорожченко Ю.Г. // Інформаційні технології в освіті: Зб. наук. праць. – ХДУ, 2013. – № 15.
  4.               Холковська І.Л. Корекційна педагогіка / І.Л. Холковська. – Вінниця, 2007.

1

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Сценарії
Інкл
Додано
26 липня 2019
Переглядів
2537
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку