Урок " Подорож у часі. Часи дієслів"

Про матеріал
Матеріал у цікавій формі допомагає дітям ознайомитися з часами дієслів.тить цікаві форми роботи, доступний дітям.
Перегляд файлу

Подорож у часі. Часи дієслів

Очікувані результати: повторити і поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієслова; закріпити вміння визначати час дієслова у реченнях, тексті; розвивати творчу уяву, мовне чуття, фонематичний слух, зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес, вміння давати правильні та повні відповіді на поставлені запитання; розширювати лексичний запас учнів; виховувати почуття любові до рідної мови, інтерес до її вивчення

Хід уроку

І. Організація класу.

1.Привітання.

- Діти, сьогодні до нас завітали гості. Давайте їх привітаємо. 

 Ми вам раді, люди добрі,

 І вітаєм щиро вас.

 Всіх запрошуєм ласкаво

 На урок в четвертий клас!

 

2.Слово про рідну мову.
Вчитель. Сьогодні у нас незвичайний урок. 
Сьогодні ми зробимо ще один крок 
В країну відому, в країну чудову, 
Що нас чекає й збагачує мову. 

 

Очікування від уроку: ( сл.1)

 Очікую, що урок буде…

У - унікальним, універсальним, урочистим, удосконаленим.

Р - радісним, розвиваючим, різноманітним, рідкісним.

О - організованим, особливим, оптимістичним, оригінальним.

К - корисним, класним, колективним.

ІІ Уведення в тему

2.1. Перевірка домашнього завдання

Вчитель. Знання про мову рідного народу – це коштовний ланцюжок, усі ланки якого важливі. Кожна ланка має свою цінність, бо знайомить з красою, багатством, можливостями української мови.

Якщо ланцюжок ненароком чи навмисно розірвати, наші знання будуть неповними. Тому зараз ми перевіримо, як ви піклуєтесь про цілісність ланцюжка, чи добре ви засвоїли попередній матеріал. Адже без нього нам буде важко рухатися вперед, здобувати нові знання.

 

2.2. Звіт учня – консультанта

Зараз я пропоную учню, якого я призначила своїм помічником - консультантом на час виконання домашнього завдання, звітувати про виконання своєї частини роботи.

(учень – консультант звітує про труднощі, які виникли у деяких учнів та про надані їм консультації)

2.3. Складання асоціативного куща  « Дієслово»

  Самостійна частина мови   виступає присудком

 Означає дію предмета                  Означає стан предмета

    ДІЄСЛОВО

Змінюється за числами                Змінюється за часами,

Змінюється за родами Відповідає на питання :  Що робити? Що зробити?

2.4. Удосконалення каліграфічних навичок. Словникова робота

Вчитель. Ми прагнемо з вами красиво писати,

Тож у каліграфії слід повправлятись.  ( сл.2)

 Завдання: прочитати вірш, каліграфічно виписати дієслова.

Всім, хто тче, будує, сіє,

Вчить, лікує, хліб пече,

Добре пестить і леліє,

А з недобрим бій веде, -

Тим я дякую усім!

«Здрастуйте», - кажу я всім!

 

2.5.Повідомлення теми та цілей уроку. Заповнення таблиці ЗХД  (сл.3)

- Сьогодні на уроці ми продовжимо поповнювати наші знання про частину мови дієслово, а саме – будемо вчитися визначати час дієслів.

 Тема нашого уроку « Подорож у часі. Часи дієслів

Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Я очікую, що ви:

     пригадаєте, що вже знаєте про дієслово;

     доведете, що вмієте розпізнавати часові форми дієслів та правильно вимовляти і записувати їх;

     точно і красиво висловлюватимете свої міркування;

     будете злагоджено працювати групах;

зумієте переконати, що любите і хочете ще більше дізнатися про рідну мову

 Прошу вас заповнити перші дві колонки таблиці

 

 

2.6. Гімнастика для очей. (сл.4)

Кажуть очі, що втомились,

Бо багато надивились.

Я очам допоможу –

Вліво, вправо поводжу,

Потім проведу по колу –

Будуть очі всі здорові.

Полетів метелик вгору,

Полетів метелик вниз.

Клас він облетів по колу,

Сів на парту, сів на ніс.

В інший бік летів по колу,

Сів на квітку на стіні,

Й полетів він геть від нас.

Хай літає він на волі,

До уроку нам вже час!

 

 

ІІІ. Розгортання теми

3.1.Створення ситуації успіху (сл.5)

Вчитель. Так, наука, знання дійсно мають велике значення для людей.. Я бачу, які ви зосереджені, як прагнете нових знань. Ми з вами можемо зробити урок корисним та цікавим. Тому давайте сьогодні на уроці :

  • БУДЕМО ПРАЦЮВАТИ ВДУМЛИВО І УВАЖНО
  • РОЗШИРИМО НАШІ ЗНАННЯ
  • ДІЗНАЄМОСЯ НОВЕ Й ЦІКАВЕ
  • ПОРАДУЄМО ОДНЕ ОДНОГО УСПІХАМИ

 

 

3.2. Створення проблемної ситуації (сл.6)

Вчитель. Сьогодні я пропоную вам продовжити мандрівку містом Дієслово. Мешканці цього міста дуже працьовиті. Вони постійно щось роблять.

 

Кожен, хто у цьому місті проживає,

Постійно працює, про лінь забуває.

 

 

  Прочитайте уважно вірш.(сл.7)

Вчора пололи, дубки поливали,

Щоб вони швидше до неба зростали.

Вікна помили, підмели доріжку,

А ще помирили собаку та кішку.

Сьогодні вони місять тісто завзято,

Овочі ріжуть для смачного салату.

Смажать печеню, торт прикрашають,

А потім радо гостей зустрічають.

 

Завтра ж вони знову день починатимуть:

Друзів зустрінуть і радо вітатимуть,

Будуть шукати знову роботу,

Геть проганятимуть лінь і дрімоту.

(О. Степанова)

 

- Що робили мешканці міста вчора?

- Які дії вони виконували сьогодні?

- Які дії мешканці міста виконуватимуть завтра?

- Як ви гадаєте, для чого у вірші виділено слова вчора, завтра і сьогодні?

 

3.3 Розв’язання проблемної ситуації

Вчитель. Зараз ми спробуємо побудувати наші знання про вживання дієслів у різних часах в певну послідовність. Це потрібно для того, щоб визначитися, а чого ж ви ще не знаєте?

 

3.4.Репродуктивна бесіда за опорною схемою «Часи дієслів» (сл.8)

- Які три часи має дієслово?

- Як, на вашу думку, можна відрізнити один час від одного?

- Як ви думаєте, що означають дієслова теперішнього часу?

- Які дії описують дієслова майбутнього часу?

- Яке значення мають дієслова минулого часу?

 

 

 

Вчитель. У нашій схемі залишилися незаповнені місця. Я пропоную порівняти наші висновки з підручником с.92. Нам знадобиться допомога учнів, які заздалегідь опрацювали цю тему вдома.

 

3.5. Спостереження за мовним матеріалом

Учень – консультант. Моїм завданням було навчитися самостійно розрізняти часи дієслів. Для цього вироблено алгоритм. Він дозволяє визначити, в якому часі вжито те чи інше дієслово:

- якщо дієслово вказує на дію, яка відбулася до моменту повідомлення про неї, то це дієслово минулого часу. Такі дієслова відповідають на запитання Що робив? Що зробив? А ще я подумки додаю фразу «колись давно».

 

- якщо дієслово вказує на дію, яка відбувається під час повідомлення про неї, то це дієслово теперішнього часу. Такі дієслова відповідають на запитання Що робить? Тут можна додати подумки слово «зараз».

- якщо дієслово вказує на дію, яка відбудеться після повідомлення про неї, то це дієслово майбутнього часу. Такі дієслова відповідають на запитання Що зробить? Що буде робити? Що робитиме? До таких дієслів я подумки додаю слово «коли-небудь».

 

(заповнення опорної схеми «Часи дієслів» згідно доповіді учня – консультанта) (сл.9)

 

3.6. Комунікативна вправа - гра

Вчитель. Твоє повідомлення дуже змістовне, але нам цікаво, як ти виконуєш це практично. Я пропоную класу це перевірити. Складіть речення, а наш консультант визначить час дієслова, яке зустрінеться в ньому.

(діти пропонують свої речення, учень-консультант докладно пояснює, як виконує це завдання)

На закріплення нашого матеріалу  перегляньте відео

Перегляд відео (сл. 10)

 

3.7.Динамічна пауза (сл. 11)

Підніміться, посміхніться,

Потягніться, розігніться.

 

Присідайте, політайте,

Видихайте та вдихайте.

 

Покрокуйте, пострибайте,

Заспокойтесь та сідайте!

(О. Степанова)

Вчитель. Ви, звичайно, помітили, що у нас трохи незвична динамічна пауза – вона вся складається з дієслів.

 

 

3.8.Завдання для груп.

Вчитель. Ми отримали консультацію, як визначати час дієслів, а тепер настав час нею скористатися.

Картки з завданнями для роботи в групах. (сл.12)

 

Завдання для 1-ї групи:

Відшукати дієслова минулого часу:

гріє, пливтиме, кусався, біжить, читатимуть, малювала, росте, буде шукати, стелиться, піде, гойдав, думало.

 

 

Завдання для 2-ї групи:

Відшукати дієслова теперішнього часу:

гріє, пливтиме, кусався, біжить, читатимуть, малювала, росте, буде шукати, стелиться, піде, гойдав, думало.

 

 

Завдання для 3-ї групи:

Відшукати дієслова майбутнього часу:

гріє, пливтиме, кусався, біжить, читатимуть, малювала, росте, буде шукати, стелиться, піде, гойдав, думало.

 

 

3.9.Робота з підручником (сл.13)

-Гра « Подорож у часі» с.92, в.2

-Робота з твором есе в.3, с.92

Есе-невеликий за обсягом твір, має довільну побудову. Автор висловлює думки і враження з теми, показує своє ставлення.

 

IV. Рефлексія ( сл.14-16)

 

4.1. Підбиття підсумків уроку

Вчитель. Я хочу повернутися на початок нашого уроку. Ось завдання, які ми ставили перед собою. (сл.14)

 

  • БУДЕМО ПРАЦЮВАТИ ВДУМЛИВО І УВАЖНО
  • РОЗШИРИМО НАШІ ЗНАННЯ
  • ДІЗНАЄМОСЯ НОВЕ Й ЦІКАВЕ
  • ПОРАДУЄМО ОДНЕ ОДНОГО УСПІХАМИ

 

 

- У формі якого часу вжито дієслова на дошці? (у формі майбутнього часу)

- Чи справдилися наші сподівання? (відповіді учнів)

- Як ви гадаєте, чи можна тепер змінити цю часову форму? Якою вона повинна стати? (це повинна бути форма минулого часу) (сл.15)

 

  • ПРАЦЮВАЛИ ВДУМЛИВО І УВАЖНО
  • РОЗШИРИЛИ НАШІ ЗНАННЯ
  • ДІЗНАЛИСЯ НОВЕ Й ЦІКАВЕ
  • ПОРАДУВАЛИ ОДНЕ ОДНОГО УСПІХАМИ

4.2. Вправа « Веселка» (сл.16)

 

Вчитель. Підсумовуючи наш урок, мені хочеться згадати слова української поетеси Л. Лужицької:

Вчимося, друзі, слово любити.

Слово до слова – думка сповита.

Люди без думки – птиці безкрилі,

З думкою люди мудрі й щасливі.

- Пам’ятайте ці важливі слова, і наша співпраця буде такою ж плідною, як сьогодні.

  •  
  • Швидко спливають хвилини,
  • Наш закінчився урок.
  • Дякую вам, любі діти.
  • На перерву вас кличе дзвінок!

V. Домашнє завдання с. 92, в.1 ( 1 група). Скласти два речення із записаними дієсловами (2 група). Вивчити правило

 

C:\Users\User\Downloads\%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%96%D1%8F  %D0%B4%D0%BE %D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83.webp C:\Users\User\Downloads\%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%96%D1%8F  %D0%B4%D0%BE %D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83.webp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 березня
Переглядів
87
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку