УРОК-ПОДОРОЖ У ЧАСІ з української мови для 3 класу на тему: "Вправи на розпізнавання часових форм дієслова".

Про матеріал

Що діти люблять найбільше? Звісно, подорожувати! Особливо, коли йде мова про своє минуле й майбутнє... Так і наші діти на уроці української мови вивчали часи і подорожували! А теперешнє - це знання і дитячі посмішки!

Перегляд файлу

Подорож у часі

Тема: "Вправи на розпізнавання часових форм дієслова". 3 клас

Мета: вдосконалювати вміння учнів розпізнавати час дієслів, вживати дієслова в різних часових формах; розвивати зв'язне мовлення школярів, вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати працелюбність.

Обладнання: підручник "Українська мова" 3 кл. (за ред. Вашуленко М.С.) емблеми для кожного учня на 3 команди: "козачата", "сучасники", "нова генерація"; плакат "Машина часу"; плакат "Учні в майбутньому"; індивідуальні картки; проектор.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Встали, дітки, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 422, с.168-169)

Гра "Дуель"

Учні одне одному загадують підготовлені загадки про пташок.

2. Каліграфічна хвилинка

Урок продовжимо без зупинки

з каліграфічної хвилинки

к, ки, ип, пі, іт, ти   

кипіти, клекотіти, вирувати, пінитися.

У чайнику закипіла вода.

- Діти, хочу звернути вашу увагу, на написання літери "к". Слідкуємо за моєю рукою: пряма похила лінія, ставимо крапочку, ведемо вверх, заокруглюємо униз і виводимо на середину лінії, не відриваючи руки ведемо вправо по написаному, вниз і заокруглюємо вверх.

3. Словникова робота

- До вашого словничка ще входить одне словникове слово, те, яке треба запам'ятати.

Кипіти - нагрівшись до 100 градусів, випускати пару (про посудину з рідиною), клекотіти, вирувати, пінитися під час нагрівання, випускаючи гарячу пару (про рідину).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

-    Сьогодні, дітки, урок у нас незвичайний. Ми здійснимо подорож у часі. Мандруючи з минулого в теперішнє, ми намагатимемося заглянути в майбутнє. Побуваємо в минулому, теперішньому та майбутньому часах, збагатимо словниковий запас, вдосконалюватимемо свої вміння визначати час дієслів. Попрацюємо плідно і отримаємо за гарні відповіді - хвилинки, як символ часу.

- Але, що це трапилось? Наша машина часу ніяк не може нас перенести в майбутнє, для цього нам необхідно продемонструвати все, що ви вже знаєте і вчите зараз.

(Діти розподілені на 3 групи по рядах - козачата, сучасники, нова генерація. Роздаю 3 учням з різних груп індивідуальну роботу на картках)

- Які частини мови ми вже вивчили?

- Назвіть приклади іменників - власних назв?

- За чим змінюються іменники?

- Від якої частини мови залежить рід прикметників?

- Назвіть приклади прикметників чоловічого, жіночого, середнього роду і які вони мають закінчення?

- Яку частину мови ми зараз вивчаємо?

- Скільки часів має дієслово? Дайте визначення.

(За правильні відповіді роздаю заохочувальні хвилинки)

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Міркуймо (вправа 424, с.169)

-  Вилучите "зайве" слово. Відповідь обґрунтуйте.

  • Біжить - теперішній час, решта дієслів - минулий.
  • Кипіння - іменник, решта - дієслова.
  • Намалюю - дієслово майбутнього часу, решта - теперішнього.
  • Стрибок - іменник, решта - дієслова.

- Випишіть тільки дієслова теперішнього часу.

2. Самостійна робота з наступною самоперевіркою з дошки. (вправа 423, с.169)

- Прочитайте текст, доберіть до нього заголовок.

(На дошці стоять картки із зображенням закінчення, основи, кореня, префікса, суфікса. Пропоную дитині вийти до дошки, знайти префіксі дати визначення. що таке префікс.)

- Випишіть дієслова з префіксами. Позначте префікси. У якому часі вжиті виписані вами дієслова?

- Розібрати слово витягла за будовою.

- Які ви молодці, стільки всього вже навчились і знаєте, що наша машина часу зазирнула в минуле і захотіла вам, дітки, зробити приємне і нагадати те, якими ви були, коли прийшли вперше до нашої школи в перший клас. Скільки ви вже всього знаєте і вмієте! Молодці! (Відкриваю плакат минуле)

3. Фізкультхвилинка

- Ми добре попрацювали і тепер відпочинемо і покажемо нашій машині часу і гостям, як ми знаємо не тільки нашу рідну мову, а ще й болгарську.

Руханка "Глава, рамено, коліна, пальці"

4. Поетична хвилинка

- Але з нами завжди в серці любов до рідного слова, милого краю, нашої Батьківщини. І дівчата з трьох різних груп продемонструють, як вони вміють виразно читати вірш, пронизаний любов'ю до рідної України, а ми з вами оберемо, хто найкраще декламує вірш.

         Мій рідний край

Мій край чудовий - Україна!

Тут народились ти і я.

Тут над ставком верба й калина,

Чарівна пісня солов'я.

 

Все найдорожче в цілім світі,

Бо тут почався наш політ.

Цвітуть волошки сині в житі,

Звідсіль ведуть дороги в світ.

 

Усе найкраще і єдине,

І радощі усі, й жалі...

Мій рідний краю, Україно!

Найкраще місце на землі!

                          Н.Красоткіна

5. Робота в парі (вправа 425, с.169)

- Щоб машина часу швидше нам відкрила теперішнє, давайте зараз не відкладаючи ані хвилинки продемонструємо, як ми вміємо ставити дієслова в потрібній часовій формі.

- Прочитайте, слова для довідки, прочитайте запис. Користуючись довідкою, вставте на місці крапок змінені дієслова. Можете працювати в парах.

- Слова стоять в неозначеній формі, але їх треба так змінити, щоб був зв'язок слів у реченні.

- Подібну вправу ви будете виконувати вдома, необхідно визначити час дієслів - впр. 426, с.170, повторити правила про часові форми дієслів.

- Молодці, і машина часу відкриває нам секретик - вона вміє зупиняти час і покаже нам, які ви є зараз, в теперішньому, подивіться на дошку. (Відкриваю плакат).

Цікаво, чи перенесе все ж таки машина часу нас в майбутнє? Чи справимося ми з наступними завданнями? Що там нас чекає?

V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.

1. Гра "Минуле-теперішнє-майбутнє"

(Вивішую на дошку плакат- таблицю із надписами часу і запитаннями до них)

Минулий час

Теперішній час

Майбутній час

Що робив?

 

 

(козачата)

Що роблю?

 

 

(сучасники)

Що робитиму?

Що буду робити?

 

(нова генерація)

- Діти, вам необхідно по рядах, в залежності від ваших емблем, написати найбільше слів часу, призначеного для вас. Можете працювати в парах, групах.

- Який висновок ми можемо зробити? Як правильно визначити час дієслів?(треба правильно поставити питання і визначити коли відбувається дія).

- Якщо дія відбувається тоді, коли про неї говоримо, то це який час? (теперішній)

- Якщо дія відбулася до того, як про неї говоримо? (минулий)

- Якщо дія відбудеться після того, як про неї говоримо? (майбутній)

2. Гра "Сходинки"

1. Хто частини мови знає,

"зайве" слово відгадає:

зустрічай, чай, умикай, вставай.

2. Тепер повинен, друже, ти

Споріднені слова знайти.

До слова пильную: запилився, пилок, пилка, пильно.

3. Тепер завдання номер три:

Синонім точний добери.

До слова кепкувати: вітатися, реготати, глузувати, штовхатися.

4. А до дієслів також

Є антоніми. Атож!

До слова підняти: вирівняти, відняти, опустити, зменшити.

- Діти, ви знаєте, що ви зуміли зробити неможливе - попасти в майбутнє. Наша машина часу не витримала такого напруження, від ваших знань і гарних відповідей, і зазирнула в майбутнє. Подивіться, ви там зовсім дорослі і вже володієте певною професією. Але для того, щоб ваше майбутнє нам посміхалося, не можна витрачати жодної хвилинки даремно. І ось у вас - ваші відповіді, це ваші хвилинки, ваша запорука прекрасного майбутнього, в якому є любов до знань, до рідної мови, до Батьківщини.

- Давайте поміркуємо і наведемо приклади-дієслова, чим же ви будете займатися в майбутньому. (Навчатиму, буду лікувати, співатиму,виховуватиму, буду керувати тощо)

E:\Мои документы\ТАНЮЛЬКИН\ПОЧАТКОВА ШКОЛА\фото 2015\DSCN3072.jpg

VІ. Підсумок уроку.

- Що вивчали на уроці?

- Як змінюються дієслова?

- З яким настроєм закінчуєте урок?

VІІ. Домашнє завдання.

Вправа 426, с. 170, повторити правила про часові форми дієслів.

 

docx
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
7595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку