Що діти люблять найбільше? Звісно, подорожувати! Особливо, коли йде мова про своє минуле й майбутнє... Так і наші діти на уроці української мови вивчали часи і подорожували! А теперешнє - це знання і дитячі посмішки!
Подорож у часі
Тема: "Вправи на розпізнавання часових форм дієслова". 3 клас
Мета: вдосконалювати вміння учнів розпізнавати час дієслів, вживати дієслова в різних часових формах; розвивати зв'язне мовлення школярів, вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати працелюбність.
Обладнання: підручник "Українська мова" 3 кл. (за ред. Вашуленко М.С.) емблеми для кожного учня на 3 команди: "козачата", "сучасники", "нова генерація"; плакат "Машина часу"; плакат "Учні в майбутньому"; індивідуальні картки; проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 422, с.168-169)
Гра "Дуель"
Учні одне одному загадують підготовлені загадки про пташок.
2. Каліграфічна хвилинка
Урок продовжимо без зупинки
з каліграфічної хвилинки
к, ки, ип, пі, іт, ти
кипіти, клекотіти, вирувати, пінитися.
У чайнику закипіла вода.
- Діти, хочу звернути вашу увагу, на написання літери "к". Слідкуємо за моєю рукою: пряма похила лінія, ставимо крапочку, ведемо вверх, заокруглюємо униз і виводимо на середину лінії, не відриваючи руки ведемо вправо по написаному, вниз і заокруглюємо вверх.
3. Словникова робота
- До вашого словничка ще входить одне словникове слово, те, яке треба запам'ятати.
Кипіти - нагрівшись до 100 градусів, випускати пару (про посудину з рідиною), клекотіти, вирувати, пінитися під час нагрівання, випускаючи гарячу пару (про рідину).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні, дітки, урок у нас незвичайний. Ми здійснимо подорож у часі. Мандруючи з минулого в теперішнє, ми намагатимемося заглянути в майбутнє. Побуваємо в минулому, теперішньому та майбутньому часах, збагатимо словниковий запас, вдосконалюватимемо свої вміння визначати час дієслів. Попрацюємо плідно і отримаємо за гарні відповіді - хвилинки, як символ часу.
- Але, що це трапилось? Наша машина часу ніяк не може нас перенести в майбутнє, для цього нам необхідно продемонструвати все, що ви вже знаєте і вчите зараз.
(Діти розподілені на 3 групи по рядах - козачата, сучасники, нова генерація. Роздаю 3 учням з різних груп індивідуальну роботу на картках)
- Які частини мови ми вже вивчили?
- Назвіть приклади іменників - власних назв?
- За чим змінюються іменники?
- Від якої частини мови залежить рід прикметників?
- Назвіть приклади прикметників чоловічого, жіночого, середнього роду і які вони мають закінчення?
- Яку частину мови ми зараз вивчаємо?
- Скільки часів має дієслово? Дайте визначення.
(За правильні відповіді роздаю заохочувальні хвилинки)
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Міркуймо (вправа 424, с.169)
- Вилучите "зайве" слово. Відповідь обґрунтуйте.
- Випишіть тільки дієслова теперішнього часу.
2. Самостійна робота з наступною самоперевіркою з дошки. (вправа 423, с.169)
- Прочитайте текст, доберіть до нього заголовок.
(На дошці стоять картки із зображенням закінчення, основи, кореня, префікса, суфікса. Пропоную дитині вийти до дошки, знайти префіксі дати визначення. що таке префікс.)
- Випишіть дієслова з префіксами. Позначте префікси. У якому часі вжиті виписані вами дієслова?
- Розібрати слово витягла за будовою.
- Які ви молодці, стільки всього вже навчились і знаєте, що наша машина часу зазирнула в минуле і захотіла вам, дітки, зробити приємне і нагадати те, якими ви були, коли прийшли вперше до нашої школи в перший клас. Скільки ви вже всього знаєте і вмієте! Молодці! (Відкриваю плакат минуле)
3. Фізкультхвилинка
- Ми добре попрацювали і тепер відпочинемо і покажемо нашій машині часу і гостям, як ми знаємо не тільки нашу рідну мову, а ще й болгарську.
Руханка "Глава, рамено, коліна, пальці"
4. Поетична хвилинка
- Але з нами завжди в серці любов до рідного слова, милого краю, нашої Батьківщини. І дівчата з трьох різних груп продемонструють, як вони вміють виразно читати вірш, пронизаний любов'ю до рідної України, а ми з вами оберемо, хто найкраще декламує вірш.
Мій рідний край
Мій край чудовий - Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я.
Все найдорожче в цілім світі,
Бо тут почався наш політ.
Цвітуть волошки сині в житі,
Звідсіль ведуть дороги в світ.
Усе найкраще і єдине,
І радощі усі, й жалі...
Мій рідний краю, Україно!
Найкраще місце на землі!
Н.Красоткіна
5. Робота в парі (вправа 425, с.169)
- Щоб машина часу швидше нам відкрила теперішнє, давайте зараз не відкладаючи ані хвилинки продемонструємо, як ми вміємо ставити дієслова в потрібній часовій формі.
- Прочитайте, слова для довідки, прочитайте запис. Користуючись довідкою, вставте на місці крапок змінені дієслова. Можете працювати в парах.
- Слова стоять в неозначеній формі, але їх треба так змінити, щоб був зв'язок слів у реченні.
- Подібну вправу ви будете виконувати вдома, необхідно визначити час дієслів - впр. 426, с.170, повторити правила про часові форми дієслів.
- Молодці, і машина часу відкриває нам секретик - вона вміє зупиняти час і покаже нам, які ви є зараз, в теперішньому, подивіться на дошку. (Відкриваю плакат).
Цікаво, чи перенесе все ж таки машина часу нас в майбутнє? Чи справимося ми з наступними завданнями? Що там нас чекає?
V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.
1. Гра "Минуле-теперішнє-майбутнє"
(Вивішую на дошку плакат- таблицю із надписами часу і запитаннями до них)
Минулий час |
Теперішній час |
Майбутній час |
Що робив?
(козачата) |
Що роблю?
(сучасники) |
Що робитиму? Що буду робити?
(нова генерація) |
- Діти, вам необхідно по рядах, в залежності від ваших емблем, написати найбільше слів часу, призначеного для вас. Можете працювати в парах, групах.
- Який висновок ми можемо зробити? Як правильно визначити час дієслів?(треба правильно поставити питання і визначити коли відбувається дія).
- Якщо дія відбувається тоді, коли про неї говоримо, то це який час? (теперішній)
- Якщо дія відбулася до того, як про неї говоримо? (минулий)
- Якщо дія відбудеться після того, як про неї говоримо? (майбутній)
2. Гра "Сходинки"
1. Хто частини мови знає,
"зайве" слово відгадає:
зустрічай, чай, умикай, вставай.
2. Тепер повинен, друже, ти
Споріднені слова знайти.
До слова пильную: запилився, пилок, пилка, пильно.
3. Тепер завдання номер три:
Синонім точний добери.
До слова кепкувати: вітатися, реготати, глузувати, штовхатися.
4. А до дієслів також
Є антоніми. Атож!
До слова підняти: вирівняти, відняти, опустити, зменшити.
- Діти, ви знаєте, що ви зуміли зробити неможливе - попасти в майбутнє. Наша машина часу не витримала такого напруження, від ваших знань і гарних відповідей, і зазирнула в майбутнє. Подивіться, ви там зовсім дорослі і вже володієте певною професією. Але для того, щоб ваше майбутнє нам посміхалося, не можна витрачати жодної хвилинки даремно. І ось у вас - ваші відповіді, це ваші хвилинки, ваша запорука прекрасного майбутнього, в якому є любов до знань, до рідної мови, до Батьківщини.
- Давайте поміркуємо і наведемо приклади-дієслова, чим же ви будете займатися в майбутньому. (Навчатиму, буду лікувати, співатиму,виховуватиму, буду керувати тощо)
VІ. Підсумок уроку.
- Що вивчали на уроці?
- Як змінюються дієслова?
- З яким настроєм закінчуєте урок?
VІІ. Домашнє завдання.
Вправа 426, с. 170, повторити правила про часові форми дієслів.