Інтегрований урок української мови, природознавства, трудового навчання.Мета: вчити учнів розуміти та використовувати у мовленні поняття «число іменників», «однина», «множина». Вправляти у змінюванні іменників за числами, визначати число іменників; ознайомити з іменниками, що вживаються тільки у множині або в однині. Закріплювати вміння знаходити іменники у реченні, визначати у них вивчені граматичні категорії.
Розвивати вміння аналізувати мовні явища, робити висновки, зв'язно висловлювати думку, пізнавальні інтереси, спостережливість, увагу, мислення, уяву.
Виховувати любов до рідної мови, інтерес до народних свят і традицій, природніх явищ.
Змінювання іменників за числами: однина і множина
(Інтегрований урок української мови, природознавства, трудового навчання)
3 клас
Провела:
вчитель початкових класів
Голяш Г.С.
Тема. Змінювання іменників за числами: однина і множина.
Мета: вчити учнів розуміти та використовувати у мовленні поняття «число іменників», «однина», «множина». Вправляти у змінюванні іменників за числами, визначати число іменників; ознайомити з іменниками, що вживаються тільки у множині або в однині. Закріплювати вміння знаходити іменники у реченні, визначати у них вивчені граматичні категорії.
Розвивати вміння аналізувати мовні явища, робити висновки, зв'язно висловлювати думку, пізнавальні інтереси, спостережливість, увагу, мислення, уяву.
Виховувати любов до рідної мови, інтерес до народних свят і традицій, природніх явищ.
Обладнання: таблиці до теми, ілюстрації про пори року, демонстраційні картки,предмети для гри( м'ячик, набори сніжинок і квіточок, плакати для зображення асоціативного куща), слайди, музичний запис.
Хід уроку
І. Організація класу. Формування настрою уроку.
До рідної мови, до рідного слова
Ми повертаємось знову і знову.
Щоб краще все знати, щоб нове пізнати,
Розпочинаємо ми працювати.
Дорогі діти, сьогодні в нас на уроці присутні гості. Привітайте їх сонячними посмішками. (Діти ніби здувають посмішки з долонь).
Запишіть дату, класна робота
ІІ. Мотивація уроку. Оголошення теми та завдань.
Діти! Завтра ми святкуватимемо велике християнське свято – Стрітення. У нього дуже цікава історія. Кажуть, що в цей день зима зустрічається з весною і між ними точиться боротьба: хто з них візьме владу у природі? Чи бути ще зимі, чи настане весняне тепло? На нашому уроці ми пов'яжемо навчання з традиціями рідного народу і по-своєму спрогнозуємо погоду.Ви розділені на дві команди , за виконане завдання отримуватимете команда сніжинка – сніжинку, команда Веснянка – квіточку, а вкінці уроку дізнаємось хто переможе.
1.Гра «Два — чотири — всі разом»
— Яке слово «зайве»?
Дністер, Тернопіль, Львів, Вінниця.
(«Зайве» слово «Дністер», бо це назва річки, а решта — назви міст.)
Церква, дощ, свічка, молитва.
(«Зайве» слово «дощ», бо це іменник чоловічого роду, а решта — іменники жіночого роду.)
Вода,свічка,свято, Володя, річка.
(«Зайве» слово «Володя», бо це — власна назва.)
Лелека, ластівка, жайворонок, зошит.
(«Зайве» слово «зошит», бо це — неістота.)
(за виконане завдання сніжинка чи квіточка)
3. Словниковий диктант
— Запишіть іменники у три стовпчики за родами.
Весна, свято, вогонь , зима, жайворонок, молитва, світло, тепло, прогноз.
(за виконане завдання сніжинка чи квіточка
2. Асоціативний кущ
Діти, давайте складемо міні-словнички до кожної пори року (завдання на великих плакатах)
До якої частини мови належать підібрані слова? Аргументуйте свої відповіді (Питання « Хто?», « Що?»)
(за виконане завдання сніжинка чи квіточка)
3. Оголошення теми і мети уроку
Отже, сьогодні ми далі продовжимо вивчати іменник як частину мови, повторимо вивчене раніше, а також дізнаємось про неї нове.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу
Діти, ми назвали ряд іменників. А тепер давайте охарактеризуємо їх за поданим планом.
План
Слово.
Питання, назва істоти чи неістоти.
Рід
(Діти ланцюжком характеризують кожне слово)
ІV. Каліграфічна хвилинка.
А тепер сіли рівненько,
Берімось за письмо гарненько.
Зошити похило покладіть,
Ручки правильно візьміть.
Букви виведіть старанно,
Каліграфічно, чітко, гарно.
-Записуємо: Зз, зима, Ввв, весна,сніг ,жайворонок, квіти.
-Чи знаєте ви щось цікаве про жайворонка? Цікавою інформацією про жайворонка володіє наше інформаційне бюро.
ЖАЙВОРОНОК - символ єдності Землі й Неба; він - співець хліборобського поля і небесної блакиті, бо своїм співом возвеличує хліборобську ниву до небес, а небесну блакить опускає до хліборобського лану...
Він - чиста «Божа птаха», яка приносить весну на поле, бо першим з польових птахів повертається з вирію. Поле, над яким співає жайворонок, в належний час обігріється теплим Сонцем і зроситься благодатними дощами. Вважається, що з прильотом жайворонка треба розпочинати оранку і сівбу. Кажуть, коли жайворонок співає високо в Небі, то він молиться Богу, а як замовкає, то летить до Господа на сповідь...
. Жайворонки живуть у багатьох місцях (гори, луки, поля), але крім лісів. Харчуються жайворонки рослинністю і комахами. Потреба у воді жайворонки задовольняють росою, яка осідає на рослинах. Пташенята жайворонків ростуть дуже швидко і вже через 10 днів залишають гніздо. Вони відомі своїм гучним і мелодійним співом. Жайворонки дуже полохливі птахи, але якщо їх приручити, вони поступово стають ручними і беруть корм з рук господаря. Приручений самець жайворонка здатний співати по 8 годин на добу. У неволі жайворонки живуть до 10 років. Жайворонки України зимують в північній Африці або в Індії, вертаються в Україну на початку березня, а відлітають у жовтні.
Дякую за цікаву інформацію. Кожна група отримує квіточку та сніжинку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Проблемна ситуація.
Зима і Весна
— Насуплю я брови, — говорить зима,
— І вітер з морозом повіє:
Усе скрізь загине — рятунку нема!
Під снігом замре, заніміє.
— А я засміюся, — весна відмовля,
— І сонце пекуче засяє:
Прокинуться луки, ліси і поля,
Усе зацвіте, заспіває.
До якої частини мови , відносяться слова виділені у вірші?
Чому одні червоним, а інші синім?
На скільки предметів вказують іменники червоного кольору?
А сині?
Тож іменники , що вказують на один предмет - вживаються в однині.
А ті, що вказують на велику кількість – у множині.
На письмі позначають і скорочують так – одн. мн.
2. Висновок: іменники можуть означати поняття «один предмет» або «багато предметів»
Робота над правилом (с. 115 підручника). Дослідження, доповнення правил (метод «Мікрофон»)
Фізкультхвилинка
Повтори за мною
VІ.Закріплення вивченого.
1. Завдання від жайворонка . Попрацюйте самостійно, запишіть - Розподільний диктант
Завдання : в одну колонку записати іменники в однині, а в іншу - в множині.
Директор , м’яч , дуби, вулиці , пісок, цукерки, каміння , понеділок , Місяць, Земля, кольори , дзьобики , капуста, апельсини, кишені.
Рід визначають тільки в іменниках у однині.
А число іменників? (за виконане завдання сніжинка чи квіточка)
Робота в групах
Запиши відредагований текст, визнач число іменників, рід.
Україна – це тихі (вода) і ясні (зоря), зелені (сад) і білі (хата), лани золотої (пшениця). Україна – розкішний вінок з рути і (барвінок).
(за виконане завдання сніжинка чи квіточка)
Запиши відредагований вірш, визнач число іменників, рід.
Перші (пролісок) цвітуть,
Перші (джмелик) гудуть
Це прекрасна й чарівна
В гості йде до нас (весни)!
(за виконане завдання сніжинка чи квіточка)
Дякую за вашу працю , а зараз ви станете творцями. Завдання сьогоднішнього уроку : виготовити птаха жайворонка, який на крилах принесе весну. Перш ніж розпочати роботу давайте пригадаємо правила користування ножицями на уроках трудового навчання.
Правила користування ножицями
1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
2) На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.
3) Не тримай ножиці вістрями догори.
4) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
5) Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.
6) Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.
Поетапність роботи
Гарним оформленням кімнати можуть послужити зроблені своїми руками пташки. Змайструвати їх нескладно. Потрібно взяти картон, папір, фарби, клей і запастися терпінням.
Що тобі знадобиться: кольоровий папір, кольоровий картон, ножиці, фломастери.
1.Зроби з паперу гармошку.на кожному згині напиши слова-побажання іменники.
2.Виріж з картону дві однакових пташки. Склей їх.
3.Проріж щілину і встав у неї гармошку - вийдуть крила.
4.Очі пташці намалюй фломастером.
5. подаруй сусідові по парті
VІІ. Підсумок уроку.
Метод «кубування» - назвати вивчені категорії іменників.
А зараз підведемо підсумки нашого уроку.
Ви гарно засвоїли правило , тепер готові дописати в нашу схему новий матеріал, який вивчили про іменник.
Чи можна змінити рід іменників? ні
Чи можна змінити число іменників?так
За активну роботу на уроці оцінки отримують.
Підрахунок сніжинок. А зараз ми з вами спрогнозуємо погоду. Яка пора року переможе завтра?Згідно нашого прогнозу перемогла ___________, а завтра ми побачимо яка пора року виявиться сильнішою.
VІІІ. Домашнє завдання
(Диференційоване, діти вибирають залежно від складності)
Домашнє завдання
Високий рівень: вивчити правило на с. 131
Вправа 317 с.132 (записати текст , вставивши пропущені закінчення , підкреслити іменники в творі, визначити число).
Достатній і середній рівні: вивчити правило на с. 131.
Вправа 315 с.131 (записати слова іменники , змінити їх число)