Урок "Подорож у країну Математика. Урок математики у 4 класі"

Про матеріал
Урок повторення, узагальнення та систематизації вивченого. Задачі уроку: розвивати загально навчальні навички: самоконтроль, самооцінку, вміння слухати. Здійснення профілактики стомлення учнів через вибір форм самостійної роботи та емоційного задоволення дітей своїми знаннями, вміннями, навичками. Організувати взаємодію «вчитель – учень» і «учень – учень».
Перегляд файлу

Нестандартний урок

ПОДОРОЖ У КРАЇНУ МАТЕМАТИКА.

УРОК МАТЕМАТИКИ В 4 КЛАСІ

Тема: Круглі числа. Периметр прямокутника.

Мета: повторити, закріпити, поглибити, удосконалити знання учнів із тем «Круглі числа. Периметр прямокутника»; узагальнити засвоєний математичний матеріал;

закріпити вміння знаходити периметр прямокутника; розвивати логічне мислення і обчислювальні навички;

виховувати самостійність, працелюбність, творчу активність, інтерес до предмета.

Тип уроку: урок повторення, узагальнення та систематизації вивченого.

Форма проведення: урок – подорож.

Задачі уроку: розвивати загально навчальні навички: самоконтроль, самооцінку, вміння слухати.

Здійснення профілактики стомлення учнів через вибір форм самостійної роботи та емоційного задоволення дітей своїми знаннями, вміннями, навичками.

Організувати взаємодію «вчитель – учень» і «учень – учень».

Міжпредметні зв'язки: природознавство, логіка, читання, українська мова, історія.

План уроку:

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.
  2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
  3. Актуалізація і корекція знань.
  4. Узагальнення і систематизація знань.
  5. Підведення підсумку уроку.
  6. Домашнє завдання.

Обладнання: індивідуальні картки, роздавальний матеріал, висловлювання про математику, таблиці, девіз, портрети історичних осіб, задачі уроку, план, матеріали гри «Кмітливе око», «Математичний ланцюжок», слайди.

 

Зміст уроку

Ӏ. Організація класу

1. Привітання

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий та цікавий,

Тож зібрав гостей чимало.

Повернімося обличчям до гостей,

Усміхнімось і промовим: «Добрий день!»

2. Фронтальна бесіда за технологією «Мікрофон»

- До якого уроку ви приготувалися?

- Чи подобається вам цей урок? Чому?

Слайд 2. Математика – гімнастика розуму.           О. В. Суворов

                Математика – це мова природи.               Д. В. Гіббс

Вчитель: Діти! Сьогодні у нас буде незвичайний урок, а урок - подорож у країну Математика. Це казкова країна.

ПРИГОДА В МОРІ

Послухайте, діти, яка пригода сталася в морі.

Плив корабель по морю Учнівських справ. Шлях його був далекий, бо моряки навчалися ще тільки у четвертому класі.

Підпливає до корабля акула і каже капітанові:

  • Що у вас найдорожче?

Капітан відповідає:

  •                 Обчисли суму місяців в трьох роках і подай її як добуток двох однакових множників. Множник вказуватиме на число букв у слові, яке тебе цікавить. Починається воно з тієї ж букви, з якої починається слово, що означає одну з математичних дій. Якщо цю дію застосувати до тебе, то ти зразу ж загинеш!

Акула була хитра. Вона швидко все зрозуміла і почала вимагати:

  •                 Віддай мені це найдорожче, а не віддаси – скличу ще акул, і тоді вашому кораблю край.
  •                 Ні, - каже капітан. – Поки найдорожче знаходиться на кораблі, не здолати вам, акулам, нас нізащо!

Що було найдорожче на кораблі? (Дружба)

Діти! Це було перше ваше завдання, з яким ви справилися успішно.

ӀӀ. Мотивація навчальної діяльності

 

 

Слайд 3.

C:\Users\User\Desktop\IMG_20190210_0006.jpg

Щоб продовжувати подорож капітанові доведеться розглянути перший і третій записи таблиці і розставити букви за висотою та прочитати слова (школа, вчитель).

Гра «Кмітливе око»

Матеріал гри: малюнок на екрані.

Зміст гри: учитель на слайді показує записи і пропонує розставити букви за висотою та прочитати слова. Перемагає той учень, який прочитає ці слова першим.

На кораблі капітан поділив команду на три групи. Кожній групі запропонував аналогічне завдання (товариш, математика, задача).

Слайд 4. Асоціації: школа – класи й кабінети справляють приємне враження. До послуг учителів і учнів комп'ютерні класи;

вчитель -  перевіряє в учнів домашнє завдання, стежить за тим, хто як засвоїв новий матеріал, проводить індивідуальні заняття з учнями;

товариш – завжди вислухає, допоможе, порадить;

математика – довгий, нелегкий шлях математичної науки від лічби на пальцях до комп’ютерних математиків;

задача – заставляє думати, логічно мислити, зацікавлює.

Вчитель. За свою історію людство знало чимало різних систем числення. А винайдена в Індії десяткова позиційна система виявилася найзручнішою. Позиційною, ми знаємо, вона називається тому, що значення кожної цифри (символу) в ній змінюється залежно від її місця в числі. А чому вона десяткова – здогадатися неважко: в її основі лежить число ... (десять).

Слайд 5.

  • Обчисли швидко, але не помилися!

а) Скільки буде десятків, якщо один десяток помножити на один десяток?

Відповідь. Десять десятків.

б) Скільки буде сотень, якщо одну сотню помножити на одну сотню?

Відповідь. Сто сотень.

Слайд 6.

Вчитель. Діти! Скажемо девіз нашого уроку: «Щоб гарний результат роботи мати, треба як бджілка працювати!»

Слайд 7, 8.

ӀӀӀ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Очікувані результати.

Вчитель. Як ви вважаєте, цей урок – урок нових знань, чи узагальнення відомого?

  •                 Так. Ми узагальнимо знання з тем «Круглі числа. Периметр прямокутника». А також дізнаємося більше про мешканців підводного світу. Підготуватися до уроку мені допомогли математики, природолюби, філологи. Тому вони будуть працювати сьогодні консультантами.

Слайд 9. Морські глибини.

Діти, погляньте на екран. Що ви там бачите?

  • Так, перед вами зображені морські глибини.

Моряк 1.

Я бачу морську глибину

І мушлі на самому дні.

Є рифи й корали на дні,

Що хочуть сказати мені,

Як море – чудове і тихе,

Нема тоді шторму і лиха.

І вся ця підводна краса, 

Немов чарівні небеса.

Вчитель. Як ви думаєте, чого тут не вистачає? (Мешканців підводного світу)

  •                 А працювати ми будемо з круглими числами, знаходитимемо периметр прямокутника.
  •                 Діти! Повторимо, які числа називають круглими? 

ӀV. Актуалізація і корекція знань учнів

Чим більше ми виконаємо математичних завдань, тим з більшою кількістю морських жителів познайомимося.

Акулам ох як хотілося дізнатися що найдорожче було на кораблі. Тому вони взялися штормувати корабель з усіх сторін.

Першою принесла нам завдання для «Мозкового штурму» Китова акула.

Китова акула – миролюбна і для людини цілком безпечна. Плаває з відкритим ротом, погойдуючи головою з боку в бік.

Слайд 10,11.

  1. «Мозковий штурм»

Прочитай ребуси

40а

 

7'я

 

100вп

 

ві3на

 

3 буна

               (Сорока)      (сім'я)      (стовп)                (вітрина)            (трибуна)

          

100лиця

(столиця)

Вчитель. Біла акула і собі поспішила до корабля, щоб запропонувати вам вправу для усної лічби.

Білі акули – убивають своїх жертв, відриваючи від них великі куски. Нападають знизу, убивають одним укусом. Вони уміють розкривати свої пащі дуже широко.

Інколи вони нападають на людей, які плавають, на думку учених, вони роблять це тому, що приймають помилково людей за морських тварин.

Слайд 12.13.

  1. Усний рахунок.

а) Обчислити:

100 * 10                       1000 : 10

12 * 60      20 000 : 100

105 * 5000      50 000 : 250

Слайд 14,15.

Вчитель. Не забарилася і тигрова акула, яка принесла вам, морякам, картки для індивідуальної роботи.

Тигрова акула – люте чудовисько. У неї гострий зір і добре розвинені смак, слух і нюх. Акула нападає на свою жертву, повернувшись на спину, і шматує її гострими зубами. Найбільша риба в світі, яка росте до 12 метрів.

У математиці ікс -  давній роботяга. Вчені різних країн його називали по – різному. Та завжди він був слухняним і надійним помічником при розв'язування рівнянь і задач.

Ікси вправно пов'язують дані і шукані величини. Але їм байдуже до того, яке число буде розв'язком рівняння. Обчислений корінь потребує контролю.

Картки для індивідуальної роботи

  1. Розв'яжіть рівняння

x · 5 = 1000

  1. Розв'яжіть рівняння

400 : х = 200

  1. Розв'яжіть рівняння

х : 5 = 200

  1. Автомобіль рухався 3 год з швидкістю 60 км / год, а потім ще 2 год з швидкістю 70 км / год. Яку відстань пройшов автомобіль за час руху?

Акула – молот дуже поспішала до моряків, щоб запропонувати їм  гру «Математичний ланцюжок» та улюблену хвилинку каліграфії.

Акула – молот – голова схожа на молот. Таку дивовижну форму не побачиш у жодної з тварин світу. Ці акули небезпечні для людини, агресивні і спокійно підпливають до берега.

Слайд 16,17.

б) Гра «Математичний ланцюжок»

C:\Users\User\Desktop\IMG_20190216_0001.jpg

Відповідь: 100.

в) Каліграфічна хвилинка

Вчитель. Діти! Пригадаємо, як суму двох чисел поділити на дане число? Як різницю двох чисел поділити на дане число?

  1.  + 110) : 10 =                              (630 + 63 + 21) : 21 =
  1. – 84) : 42 =
  • Акули зрозуміли, що не здолати дружньої команди у супроводі капітана. І незадоволені відпливли у морські глибини.

Слайд 18. Підводний світ акул.

 

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,   

Треба трохи відпочити.     

Руки вгору, руки вниз,      

Руки в боки, руки так,       

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд!

V. Робота над темою уроку

Вчитель. Виникнення чисел, в тому числі круглих, було зумовлено потребами лічити предмети, вимірювати земельні ділянки, які мають форму прямокутника. З прямокутниками найчастіше мали справу землеміри Стародавнього Єгипту.

  •                 Плаваючи по морю, моряки довідалися, що підводний світ дуже багатий іншими мешканцями. Щойно ви дізнаєтесь про них.
  •                 Першим нашим морським гостем буде риба – клоун.

Риба- клоун в морі проживає,

Як циркачка виглядає.

В цирку лиш не виступає,

Хоч веселу назву має.

Риба – клоун принесла нам таке завдання

 Слайд 19, 20.  Визначення периметра прямокутника.

Інтерактивна гра «Карусель запитань»

  1. За якими формулами знаходимо периметр прямокутника?

P = a + a + b + b

P = a · 2 + b · 2

P = (a + b) · 2

  1. Периметр якого прямокутника можна знайти однією дією? (квадрата)
  2. Чому так важливо уміти знаходити периметр прямокутника?

Слайд 21.

Усно: Чому дорівнює периметр прямокутника, якщо його сторони дорівнюють 12 см і 8 см?

Вчитель. Молодці, ви справилися із завданням успішно.

Слайд 22.

  • Подивіться на екран. Чи впізнали ви наступного гостя?

Ця тварина добра дуже,

Познайомся з нею, друже!

В морі плаває, пірнає,

Із води людей спасає.

Виринає із глибин

Щирий помічник — …(дельфін).

Вчитель. Дельфін приніс нам наступне завдання.

  •                 Застосуємо знання про периметр прямокутника при розв'язуванні задачі.

Слайд 23.

  •                 Одна сторона земельної ділянки прямокутної форми дорівнює 16 см, а друга - на 8 см більша. Знайти периметр прямокутної ділянки.

Вчитель. Чи знадобиться нам це вміння в житті? В яких ситуаціях? ( Якщо діти наведуть вдалий приклад, можна усно розв'язати їх життєву ситуацію. Може вчитель запропонувати свій варіант: визначити довжину паркана для ... , що має прямокутну форму; довжину стрічки для підрубки скатертини, ... ).

  • Наступним нашим гостем є риба – тригла.

Слайд 24.

Тригла – риба незвичайна:

І красива, і охайна.

Морським півнем її називають,

Бо плавники її окриляють,

Ними ходить тригла на дні,

Плавники – неначе ходулі.

Тригла пропонує вам завдання.

Слайд 25.

Усно: Чому дорівнює довжина прямокутника, якщо його периметр дорівнює 20 см, а ширина – 4 см?

Слайд 26.

Плоский камінець на ніжках

По підводній йде доріжці.

Дві клешні , ще й вісім лап –

Він за руку миттю – хап.

Ти його не зачіпай,

Ненароком не злякай.

Вчитель. Діти! Про кого ідеться мова? (камчатський краб)

  • Маса камчатського краба 7 кг. Яка маса 20 таких крабів?

Слайд 27.

У воді плаває, по землі ходить,

А з хатини не виходить.

Живе спокійно, не спішить,

Вона ніколи не біжить,

Під панциром без страху

Гуляє… (черепаха)

Черепаха пропонує попрацювати над задачею в парі.

Слайд 28.

  •                 Сторони прямокутника дорівнюють 15 см і 9 см. Знайди сторону квадрата, периметр якого дорівнює периметру прямокутника?

Слайд 29.

В морі плаваю на дні,

 Там спокійніше мені,

 Як желе мої боки:

 І прозорі, і м’які.

 Якщо зловиш мене ти –

 Можу руку обпекти! (медуза)

Медуза пропонує попрацювати в групах над такою задачею:

Вчитель. Сьогодні вам випала нагода виявити ініціативу, самостійність, принциповість під час роботи в групі. Згадайте все, що ви знаєте про прямокутник, закріпіть вміння знаходити периметр прямокутника.

Учні об'єднуються в гетерогенні групи й отримують картки з однаковими завданнями. Представник кожної групи  «захищає» біля дошки розв'язання завдання.

Слайд 30, 31, 32.

Знайти периметр кожної ділянки за планом.

Ӏ група

 C:\Users\User\Desktop\IMG_20190210_0009.jpg

 

ӀӀ група

C:\Users\User\Desktop\IMG_20190210_0011.jpg

ӀӀӀ група

C:\Users\User\Desktop\IMG_20190210_0013.jpg

Рефлексія «Закінчіть речення»

Слайд 33.

  1. Моя робота в складі групи була ...
  2. Найскладнішим для мене було ...
  3. Щоб усунути прогалини в знаннях я маю ...

Вчитель. Чи хотіли б ви побачити, який підводний світ ми створили?

Слайд 34.

Подорож наближалася до кінця. Корабель прибув до берега, де неподалік пролягала лісова стежина.

Чув від людей капітан корабля, що шлях до країни Математика знає Кіт Учений.

Зійшовши з корабля, задумався капітан, як же він знайде до нього дорогу. Зустрів капітан на лісовій стежині Дідуся – Боровичка, який пообіцяв йому допомогти, але за однієї умови.

Капітан. Дідусю – Боровичку, допоможи мені, будь – ласка, знайти Кота Вченого, він укаже мені дорогу до країни Математика.

Дідусь – Боровичок. Я допоможу тобі, капітане, якщо твої учні зможуть розв'язати задачу.

Слайд 35.

  •                 У лісі  300 000 дерев. Хвойних дерев на 200 000 більше, ніж листяних. Скільки тих і других дерев у лісі?

                     Хвойні                             

                               200 000                          300 000 дерев

Листяні

                                                      

Дідусь – Боровичок. Зрозуміло, капітане, твої учні виконали завдання, тому я допоможу і покажу дорогу до Кота Вченого.  Кіт - Учений живе у дрімучому лісі. Лісова стежина веде до чарівного дуба, на якому живе Кіт Учений.

Капітан.

Ми знову в дорозі,

Навкруги нас

Чудова природа.

Настрій піднімає,

На працю надихає.

Капітан повів команду лісовою стежиною. Пройшовши 10 км вони зустріли Кота - Вченого.

Кіт Учений. Тільки я знаю де країна Математика. Якщо ваш капітан розв'яже таку задачу, то нарешті ви дізнаєтеся де цікава, чудова, казкова країна.

Робота за готовим рисунком

Слайд 36.

Ділянка прямокутної форми огороджена парканом. Через кожні 2 м паркана закопаний стовп. Скільки всього стовпів у паркані, якщо довжина однієї сторони ділянки дорівнює 80 м, а довжина другої на 40 м більша?

Кіт Учений. Так. Нарешті розв'язок знайдено. Ви успішно здійснили подорож у казкову країну Математика.

Королева країни Математика гостинно зустрічає і запрошує учасників подорожі до королівського палацу.

Слайд 37.

Учениця. Вірш «Математика»

Ти визнана давно

                   Главою всіх наук –

Потрібна нам

                   Ти завжди, скрізь і всюди.

Без математики

                   Ми нині як без рук:

З тобою з казки

                   Дійсність творять люди.

Освоївши тебе,

                   Рвемося у політ,

Створили вже          

                   Розумні ми машини.

                   Штурмуємо

                   Космічний світ

І різних фактів

                  Узнаєм причини.

З тобою

                  Підкоряємо природу.

Твої досягнення

                  Ми віддамо

На благо

                  Будівничого народу!

VӀ. Підведення підсумку уроку.

 Слайд 38, 39.

-         Що, на ваш погляд, було найважливішим на уроці?

-         Чи досягнуто мети уроку?

-         Сьогодні на уроці Я ... ?

-         Зв'язки з якими іншими уроками допомогли сьогодні?

  • Емоційний підсумок

-         Кому і за що хочете подякувати після цього уроку?

  • Виховний підсумок

-         Чому людей так давно цікавила математика? ( ... )

-         Зараз це актуально? ( ... )

-         Який висновок ви для себе зробили? ( ... )

Слайд 40. Одне можна сказати напевне: завтра математика стане ще могутнішою, ще важливішою і потрібнішою для людей, ніж сьогодні.                                                                          (І. Я. Депман)

Вчитель. Молодці! Ви чудово подолали увесь шлях разом з капітаном. А головне, навчилися працювати в парах і групах, розв'язали багато задач на обчислювання периметра прямокутника.

Бажаю вам і надалі такої ж цікавої і плідної роботи. А сьогодні кращими були учні ... , вони отримують оцінки ... .

VӀӀ. Домашнє завдання.

Завдання на картках

Картка № 1

  1. Одна сторона прямокутника дорівнює 17 см, а друга – на 9 см більша. Знайти периметр прямокутника.
  2. Периметр прямокутника дорівнює 50 см, а одна зі сторін – 10 см. Знайти довжину другої сторони.

Картка № 2

  1.   Одна сторона прямокутника дорівнює 18 см, а друга – на 10 см більша. Знайти периметр прямокутника.
  2.   Периметр прямокутника дорівнює 70 см, а одна зі сторін – 18 см. Знайти довжину другої сторони.

Картка № 3

  1.   Одна сторона прямокутника дорівнює 19 см, а друга – на 11 см більша. Знайти периметр прямокутника.
  2.   Периметр прямокутника дорівнює 80 см, а одна зі сторін – 15 см. Знайти довжину другої сторони.

1

 

docx
До підручника
Математика 4 клас (Листопад Н.П.)
Додано
22 жовтня 2023
Переглядів
362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку