Урок – подорож Узагальнення знань з теми «Оксиди. Кислоти. Основи».

Про матеріал

Урок – подорож

Тема. Узагальнення знань з теми «Оксиди. Кислоти. Основи».

Мета систематизувати та узагальнити знання учнів про основні класи неорганічних сполук

Перегляд файлу

Урок – подорож

Тема. Узагальнення знань з теми «Оксиди. Кислоти. Основи».

Мета:

навчальна: систематизувати та узагальнити знання учнів про основні класи неорганічних сполук;

розвиваюча: розвивати логічне мислення, уміння визначати, називати неорганічні сполуки;

виховна: виховувати пізнавальний інтерес до предмета.

Тип уроку: узагальнення знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  1. Добрий день шановні колеги, саме так я вас сьогодні називатиму (слайд 1,2)

 Серед лютої зими всі хочуть трішечки тепла. І я вам пропоную зі мною поринути у     літо, світ океану, тропіків. Відправимося у круїз, відвідаємо незвичні острови. Корабель наш готовий стартувати. Капітан пропонує відвідати 3 острови. Але на жаль океанські бризки змили з карти назву і всі позначення. І нам доведеться не тільки подорожувати, а й займатися наукою, відновлюючи карту. У дорозі нам знадобляться ваші знання про Оксиди, Кислоти, Основи.  (слайд 3)

За кожний вид роботи капітан пропонує вам самим відзначити себе символами успіху:

       дуже добре – дельфін

       знаю і кажу – восьминіг

       незнаю, але кажу – рак (слайд 4)

 І на кожному острові в подарунок ми отримаємо пазлики від назви даної частини океану.

Ось і показався наш корабель. Давайте визначимося з яким настроєм ми зібралися подорожувати. (слайд 5)

«Смайлики настрою»

Перед вами смайлики - настрою  виберіть той смайлик, що відповідає вашому настрою і прикріпіть до бейджика. (слайд 6)

ІІ. Актуалізація пізнавальної діяльності.

Перш ніж розпочати подорож давайте складемо рюкзаки.(слайд 7)

(3 рюкзаки в які учні складають те, що потрібно їм у подорожі: миска, ложка, чашка, компас, сірники, вода, хліб – це картки з відповідями на питання)

Запитання:

  1. На які групи поділяються неорганічні речовини?
  2. Які речовини називаються простими та на які групи вони поділяються?
  3. Які речовини називаються складними та на які класи вони поділяються?
  4. Що таке оксиди? На які групи вони поділяються?
  5. Що називають основами? За якою ознакою вони поділяються на групи?
  6. Дайте визначення кислотам. Який склад вони мають? На які групи вони поділяються?

Відповіді:

  1. На прості й складні.
  2. Прості речовини складаються з атомів одного хімічного елемента. Групи: метали й неметали.
  3. Складні речовини – це речовини, що містять у своєму складі атоми різних хімічних елементів. Класи: оксиди, кислоти, основи, солі.
  4. Оксиди – це складні речовини, що складаються з двох хімічних елементів один з яких Оксиген. Групи: основні, кислотні, амфотерні.
  5. Основи – складні речовини, в яких атоми металів сполучені з однією або кількома гідроксильними групами. За розчинністю у воді: розчинні (луги) і нерозчинні.
  6. Кислоти – це складні речовини, які містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на атоми металів і кислотні залишки. Поділяються на оксигеновмісні і безоксигенові.

Тепер перевіримо ваші рюкзаки, чи все в них зібрано?

Рюкзаки ми зібрали правильно. (слайд 8)

ІІІ. Основна частина.

Наша подорож розпочинається. Перший острів який з’явився «Оксидія». На ньому безлад. Усі оксиди переплуталися. Ми, як хіміки, не повинні залишати це без уваги. Давайте наведемо порядок. Але перед цим треба згадати  все про властивості оксидів. Це зробити ми можемо за допомогою гри «Вірю не вірю»  (слайд  9, 10, 11)

«Вірю не вірю»  (учні використовують таблички: вірю – зелена; не вірю – червона)

  1. Оксиди – складні речовини                                     (Вірю)
  2. Усі оксиди білого кольору                                      (Не вірю)
  3. Усі оксиди розчиняються у воді                             (Не вірю)
  4. Оксиди є у трьох агрегатних станах                       (Вірю)
  5. Основні оксиди не взаємодіють з лугами             (Вірю)
  6. Кислотні оксиди реагують з кислотами                (Не вірю)
  7. Відносна молекулярна маса води – 18                   (Вірю)

Десь на острові схований фрагмент коду від знань на сьогоднішньому у році, щоб його одержати треба виконати нескладне завдання:

Розмістити дані оксиди по відповідним групам:

основні              кислотні            амфотерні     (слайд 12, 13)

СО2, СаО, Na2O, Al2O3, NO2, ZnO,  MgO, Cr2O3, K2O,  SO3,  BeO.

(І група виписує основні, ІІ група – кислотні, а ІІІ група – амфотерні)

Група переможець отримує частину коду (Складні) 

Продовжуємо нашу подорож. І знову по курсу Земля! (слайд 14,15)

Аборигени прислали нам дарунки, за якими ми повинні відгадати назву острова. Це всі відомі вам предмети: лимон, яблуко, оцет. Яка спільна ознака їм характерна? (Кислота)  ! (слайд 16)

Так, дійсно, назва острова пов’язана з терміном «кислота». Острів «Кислонія» ! (слайд 17)

Жителі острова зі своєю королевою бажають пограти з вами у хімічний пасьянс. І якщо перемога буде на нашому боці, ми отримаємо другу частину коду.

«Хімічний пасьянс» ! (слайд 18)

(По 2 учасника від кожної групи складають кислоти за основністю)

Н2SO4,   HNO3,  H3PO4,   H2S,   HCl. ! (слайд 21)

В цей час всі останні учасники груп складають шпаргалку з якою  можна сміливо розгулювати по цьому острову

«Шпаргалка – помічник» ! (слайд 19, 20)

Вставити пропущені слова:

  1. Кислоти які у своєму складі містять Оксиген називаються …. (оксигеновмісні)
  2. Індикамор лакмус у кислому середовищі стає … (червоний)
  3. Кислота, яка легко розкладається на воду і вуглекислий газ називається …  (карбонатна)
  4. При взаємодії кислот з активними металами виділяється газ …. (водень)
  5. Валентність кислотного залишка в ортофосфатній кислоті дорівнює … (ІІІ)

Перевіряємо складання пасьянсу. (Визначаємо переможця)

Один учень зачитує шпаргалку, а всі перевіряють.

Переможець отримує другу частину коду (Неорганічні)

Подорож триває далі. Щоб непомітно дістатися до наступного острова проведемо дослід. ! (слайд 22)

Дослід В пробірку до гідроксиду натрію доливаємо кілька крапель фенолфталеїну. ! (слайд 23)

Яка ж речовина перетворюється із прозорої на малинову під дією індикатора?

І як же ж можна назвати наш третій острів?

Атол «Основ» ! (слайд 24)

Що ми бачимо?  На острові екологічна катастрофа скрізь усе малинове. Що треба зробити, щоб позбавитися цього? Як зробити повітря і воду прозорими? ( долити НСl). На основі цієї реакції розв’яжемо задачу.

Розв’язати задачу. (по одному учаснику від кожної групи біля дошки, а групи перевіряють і виправляють помилки) ! (слайд 25)

Яку кількість хлоридної кислоти потрібно витратити для нейтралізації натрій гідроксиду масою 20 г.

Очистили острів  (слайд 26)

За правильну відповідь отримуєте третю частину коду (Речовини)

ІV. Підсумок.

Давайте поглянемо на нашу карту і складемо закодовану назву. Так це Складні неорганічні речовини. Під нашими островами заховано класи неорганічних речовин: оксиди, основи, кислоти.

Зараз всі разом виконаємо тестові завдання. (15 завдань на листочках) (слайд27)

Перевіряємо за допомогою проектора. ( слайд 28)

Визначаємо найактивнішу групу.

Виступають лідери груп (про роботу учасників груп) (слайд 29)

Всім учасникам подорожі роздаються буклети «Путівник по складних неорганічних речовинах», на згадку про подорож і як помічник у подальшому вивченні хімії.  (слайд 30,31)

Чи сподобалася вам наша сьогоднішня подорож?

Що запам’яталося найбільше?

Який настрій у вас на кінець уроку?

Сьогодні ми пересвідчились, що разом можна вирішити навіть серйозні проблеми, а знання дають можливість досягти вершин успіху.

  Бажаю вам наполегливості і вагомих досягнень у вивченні дивовижної науки Хімії! Дякую вам всім за співпрацю. (слайд 32)

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
8 листопада 2018
Переглядів
908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку