Мета уроку: розглянути поширення солей у природі та їх практичне значення; закріпити знання про склад солей, їх властивості; вдосконалювати вміння складати формули середніх солей, рівняння реакцій, давати назви речовинам;
формувати ключові компетентності: вміння вчитися, загальнокультурну, інформаційно-комунікативну, соціальну, здоров`язбережувальну, екологічну.
8 клас Тема: Поширення солей у природі та їх практичне значення.
Мета: розглянути поширення солей у природі та їх практичне значення; закріпити знання про склад солей, їх властивості; вдосконалювати вміння складати формули середніх солей, рівняння реакцій, давати назви речовинам;
формувати ключові компетентності (вміння вчитися, загальнокультурну, інформаційно-комунікативну, соціальну, здоров`язбережувальну, екологічну);
розвивати в учнів логічне мислення, вміння порівнювати, робити висновки, узагальнювати;
виховувати бережливе ставлення до природи, формувати елементи екологічної культури, культури спілкування, прививати інтерес до предмету.
Тип: вивчення нового матеріалу.
Форма: урок – подорож.
Обладнання та матеріали: колекція гірських порід та мінералів, карта корисних копалин України, хімічні реактиви для лабораторної роботи.
Міжпредметні зв’язки: біологія, географія.
Хід уроку
I. Організаційна частина
II. Актуалізація опорних знань
1.Гра «Мозковій штурм». Оксиди? Кислоти? Основи? Солі?
2.Опорна схема. (класифікація основних класів неорганічних сполук)
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Розповім вам легенду про грізного Сета. Цей недобрий бог насилав із пустелі посушливі вітри на весь Єгипет, а в океані підіймав хвилі, що трощили кораблі. У хвилини гніву на його очах були сльози, на губах піна. Там де вона падала, народжувалась сіль. а Сет гнівався ще більше. Перелякані єгиптяни, щоб трохи зменшити посуху, споруджували на честь грізного бога величні храми, приносили жертви. На якийсь час Сет заспокоювався, а потім знову плакав, бунтував, чинив людям зло. Без його гніву єгиптяни не знали б, що сіль - володарка життя і смерті. Залякані грізним Сетом єгиптяни вірили: сіль - творіння богів.
Які питання у вас виникли? (чому сіль - життя і смерть; властивості, поширення та застосування солей.)
Тож нехай запропоновані вами питання стануть завданням сьогоднішнього уроку. Бажаю вам наполегливості й вагомих досягнень у вивченні теми.
Девіз уроку: «Недостатньо тільки бажати, треба діяти» (В. Сухомлинський).
IV. Вивчення нового матеріалу
Станція «Теоретична»
1.Фізичні властивості солей. (Робота з підручником)
2.Назви солей.( папка «Хімія в таблицях»)
Станція «Дослідницька»
1. Техніка безпеки.
2.Хімічні властивості солей. (Робота у групах) Стор.82 – 84 підручника
Лабораторний дослід 1. Взаємодія з металами.
Fe + CuSO4 = FeSO4 + Cu Висновок….
Лабораторний дослід 2. Взаємодія з кислотами
H2SO4 + CaCO3 = CaSO4 + CO2 + H2O Висновок….
Лабораторний дослід 3. Взаємодія з основами (лугами).
ZnSO4 + 2NaOH = Zn(OH)2 + Na2SO4 Висновок….
Лабораторний дослід 4. Взаємодія з солями.
BaCl2 + 2AgNO3 = Ba(NO3)2 + 2AgCl Висновок…..
2.Опорна схема «Хімічні властивості солей» ( метал, луг, кислота, сіль)
|
метал |
луг |
кислота |
сіль |
сіль |
сіль + метал |
сіль+нероз.основа |
сіль+слабка кислота |
дві нові солі |
Станція «Практична»
Учитель. Повернемося до ролі солей в природі та їх знаходження.
Чому ж так багато уваги приділяється солям, чим так важливі вони для людини, де зустрічаються у природі? (мапа України, відповіді учнів на запитання)
Опорна схема. (солі у воді, солі в живих організмах, значення солей у житті людини, солі в грунті)
«Солі у воді» В 1 літрі прісної води може міститися до 1грама солей. Переважають солі Кальцію і Магнію (в основному карбонатної та сульфатної кислот). Сіль утворює накип на стінках чайників і пральних машин. Дощова вода, не містить у своєму складі солей. В 1 літрі морської води в середньому міститься близько 35грамів солей. 85 % солей у морській воді складає NaCl, у значних кількостях присутні: солі карбонатної та сульфатної кислот. (повідомлення учнів: карбонати, сульфати)
Дискусія з приводу значимості кухонної солі. Деякі люди називають її вбивцею, що сховався у сільниці. Чи згодні ви з цим твердженням? (відповіді учнів) «Солі в живих організмах» Живі організми потребують постійного надходження солей. У рослини солі надходять з ґрунту разом із водою. Тваринні організми одержують їх із питною водою та харчовими продуктами. Масова частка солей в організмі людини становить 5,5 %. Солі відіграють важливу роль у процесах обміну речовин у живих організмах. Вони містяться в клітинному сокові, крові, сльозах, поті, входять до складу різних тканин: кісткової, нервової, м'язової. Перевищення добової дози у 100 разів також є смертельним. Добова норма солі – 6 г (не більше за чайну ложку). У тілі дорослої людини міститься більше 200г натрій хлориду, 45 з яких розчинено в крові. Нестача солі смертельна для організму. (повідомлення учнів: хлориди) «Солі в ґрунті» В надрах Землі існує багато покладів натрій хлориду NаСl (кам'яна сіль), калій хлориду КСl, кальцій карбонату СаСO3 (крейда, вапняк, мармур). Остання сполука становить основу черепашок, коралів, яєчної шкаралупи. Сульфіди ZnS, Сu2S, РЬS та інші є рудами; із них добувають метали. Але найбільше до складу земної кори входять силікати. (повідомлення учнів: силікати) «Значення солей у житті людини» Силікати – глина, слюда → промисловість, будівництво; Карбонати – крейда, мармур, вапняк → будівництво; Нітрати – селітри (КNО3, NаNО3, Са(NО3)2) → добрива, порох, піротехнічні суміші, виготовлення ковбас; гіпс, алебастр (СаSО4·2Н2О) Сульфати- будівництво, медицина мірабіліт (Nа2SО4·10Н2О); мідний купорос ( СuSО4·5Н2О) → засіб захисту рослин; Хлориди: KCl – мінеральне добриво, NaCl – харчова промисловість, медицина, сировина в промисловості. 85% Са3(PO4)2 та 10% з СаСО3. (повідомлення учнів: нітрати)
Кажуть: «Щоб вивчити людину, потрібно з’їсти з нею пуд солі».
Задача. За скільки років можна дізнатися про людину, якщо добова норма солі для людини 6 г. Пуд –16 кг.
V. Підсумок уроку
Вправа «Незакінчені речення»
Сьогодні я дізнався…
Я зрозумів, що… Я навчився…
Мене здивувало… Урок дав мені для мого життя…
VI. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 13,14 підручника.
Творче завдання. Скласти умову задачі на добування солі і розв’язати її.
Список використаної літератури:
1. Усі уроки хімії. 8 клас/ І. Ю. Старовойтова, О.В. Люсай.-Х.: Вид. група "Основа", 2009.с.53
2. Гранкіна Т.М. Хімія 8 клас: Плани конспекти уроків /Т.М. Гранкіна,
3.О.В. Григорович/.-Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2003.- 272 с.-(на допомогу вчителю).
4.П.П.Попель, Л.С.Крихля. 8 клас. -Видавничий центр «Академия», 2016р.
5.Інтернет-ресурси:
Видавництво “Освіта”: http://www.prosv.ru/
Википедія: http://ru.wikipedia.org/wiki/
1