Урок - подорож «У світі кислот».

Про матеріал

Мета:

навчальна: удосконалювати знання про склад і класифікацію кислот, назву їх солей;

розвиваюча: розвивати вміння учнів застосовувати свої знання в різних життєвих ситуаціях;

виховна: виховувати дисциплінованість під час самостійних робіт та взаємоповагу.

Тип уроку: урок – подорож

Форми роботи: фронтальні, індивідуальні.

Перегляд файлу

Урок - подорож «У світі кислот». 8 клас

Мета:

навчальна: удосконалювати знання про склад і класифікацію кислот, назву їх солей;

розвиваюча: розвивати вміння учнів застосовувати свої знання в різних життєвих ситуаціях;

виховна: виховувати дисциплінованість під час самостійних робіт та взаємоповагу.

Тип уроку: урок – подорож

Форми роботи: фронтальні, індивідуальні.

Обладнання  і реактиви: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, штатив з пробірками, соляна кислота, гідроксид натрію, індикаторний папір, синій лакмус, метилоранж, фенолфталеїн, картки з формулами кислот, яблуко, лимон, йогурт, клей силікатний, борна кислота, крейда.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Рефлексія: визначте за різнокольоровими картками свій настрій з яким ви прийшли на урок ( червона – гарний; синя – байдужий; чорна – поганий) 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми відправимося в подорож, щоб більше дізнатися про кислоти - незвичайних неорганічних речовинах. Девізом нашої подорожі будуть слова Гете: « Просто знати - ще не все, знання потрібно уміти використовувати». Ви повинні будете показати, як умієте використовувати свої знання в різних ситуаціях.

Маршрут подорожі: (записаний на дошці)

1. Станція інформаційна.

2.Станція експериментальна.

3.Станція історична.

4.Станція практична.

5.Станція дегустаційна.

 

Вправа «Мікрофон»

 Питання:

- Що таке кислоти? (складні речовини, що складаються з атомів водню і кислотного залишку).

- Скільки атомів водню може бути в кислотах? Як їх класифікують за даною ознакою? (одно-, дво-, триосновні). Приведіть приклади.

- Чим можна замістити водень? Що при цьому виходить? (металами; солі).

- Дайте визначення солей. (Складні речовини, що складаються з атомів металу і кислотного залишку).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

I. Станція інформаційна (від неї відправляємося в путь).

1. Робота по картках (усно по ланцюжку): один учень називає кислоту, яку показує вчитель, інший - назва її солі.

2.Записи в зошиті: учень біля дошки пише кислоти, а інші в зошиті  (перевірка по дошці).

- На які дві групи можна поділити кислоти за складом кислотного залишку? (оксигеновмісні і безоксигенові). Приклади.

- Який агрегатний стан можуть мати кислоти? (рідкі - більшість).

Існують і тверді кислоти, і ті які відразу розкладаються з утворенням газів. Відправимося на іншу станцію.

II. Станція експериментальна.

Демонстрація борної кислоти - біла кристалічна речовина, використовується в медицині для дезинфекції, в шкіряному виробництві.

Досвід 1. До силікатного клею підливаємо розчин соляної кислоти, випадає білий драглистий осад кремнієвої кислоти (H2SiO3).

Досвід 2. До крейди підливаємо розчин соляної кислоти, спостерігаємо виділення вуглекислого газу.

1. Записи в зошиті.

а) кислоти тверді (борна- H3BO3, фосфорная-H3PO4, кремниєва-H2SiO3).

б) кислоти, які розкладаються: H2CO3 --- H2O + CO2

H2SO3 --- H2O + SO2

- Як відрізнити кислоти від інших речовин? (індикаторами).

- Які ви знаєте індикатори? (синій лакмус, метиловий оранжевий, фенолфталеїн, індикаторний папір).

Демонстрація індикаторів.

Досвід 3. У три пробірки з водою, гідроксидом натрію і соляною кислотою опустити індикаторний папір. Записати, як вона міняє своє забарвлення.

Досвід 4. У ці ж пробірки додати фенолфталеїн. У одній з них розчин стає малиновим - це луг.

Досвід 5. У три пробірки наливаємо ті ж речовини і додаємо синій лакмус. У кислому середовищі він почервонів. Додамо метиловий оранжевий - в кислому середовищі розчин рожевий, в лужній - жовтий.

Розповідь вчителя про відкриття індикаторів Робертом Бойлем.

Ви тепер можете визначити кислоти за допомогою індикатора. А чи замислювалися ви, чому вони названі кислотами? Щоб про це дізнатися ми відправимося на наступну станцію.

III. Станція історична.

Виступ учня

У 1772 році Дж. Прістлі показав, що при дії на кухонну сіль концентрованою сірчаною кислотою виділяється безбарвний газ, який може бути зібраний над ртуттю і розчинений у воді. Цей розчин назвали «мурійова кислота» (мурія - розсіл, солона вода). Кислотою мурія  Прістлі назвав соляну кислоту; її дотепер так називають. У 1756 році М.В. Ломоносов назвав розчин газу HCl у воді - соляною кислотою. У 1778 році А.Л.Лавуазье припустив, що кислоти - речовини, що містять кисень. У чому він не мав рацію? (є безкисневі кислоти, кисень міститься також в оксидах, підставах, солях).

У 1814 році Г.Деві висловив думку, що атом водню - необхідна активна частинка кислот, але атом водню повинен заміщатися на метал.

А зараз застосуємо всі свої знання ділі - на станції практичній.

IV. Станція практична (завдання записані на картках).

1. Випишіть і розподіліть речовини по класах неорганічних сполук: FeSO4, H3PO4, NаOH, Ca(OH)2, HF, NaCl, Na2CO3, Al(OH)3 WO3, HClO4.

2.Скласти оксиди, відповідні кислотам, основам:

H3PO4 --- P2O5   Ca(OH)2 --- CаO

HClO4 --- Cl2O7  Al(OH)3 --- Al2O3

NаOH ---  Na2O

3. Які гідроксиди відповідають оксидам:

CuO --- Cu(OH)2  SO2 --- H2SO3  WO3 --- H2WO4

4. Знайдіть «зайву» речовину в кожному ряду. Чому ви так думаєте?

а) HCl, HNO3, HPO3    в) H2SiO3, HJ, NAOH

б) HBr H2SO4, HNO   2 г) LIOH KOH, Cu(OH)2

5. На які іони розпадаються виділені речовини:

HCl --- H+ + Cl-

NаOH --- Na+ + OH-

H2SO4 --- 2H+ + SO2-  Cu(OH)2 --- на іони не розпадається

Написати кислоти, які відповідають оксидам:

N2O3 --- HNO2   FеO --- Fe(OH)2

N2O5 ---HNO3   MgO --- Mg(OH)2

SO3 --- H2SO4   Na2O --- NаOH

CO2 --- H2CO3

NO і CO - кислот не утворюють

Самостійна робота

Розв’яжіть задачі (кожен працює в зошиті)

Вправа№5, стр.74.(розрахункові завдання перевіряються усно)

№957;(H2SO4)=m/M=490г/98г/моль=5 моль

№957;(H3PO4)=9,8г/98г/моль=0,1 моль

Ви добре попрацювали, можемо відправлятися на останню - «найсмачнішу» станцію.

V. Станція дегустаційна.

«Смачні» кислоти - кислі на смак, солодкі (записані на дошці).

Оцтова - H4C2O2 (CH3 - COOH)

Молочна - H6C3O2 (CH3 - CH - COOH)OH

Яблучна - H6C4O5

Винна (виноградна) - H6C4O6

Лимонна - H8C6O7

Щавлева - H2C2O4 (HOOC - COOH)

Мурашина - H2CO2 (H - COOH)

- Чим вони всі схожі?

- Де ви зустрічали ці кислоти?

- Які з них пробували на смак?

Спробуйте три з них: вручаються призи - яблуко, лимон, йогурт, вітамін С (аскорбінова кислота).

VI. Підсумок уроку:

1.  Що нового дізналися на уроці?

2. Чому навчилися?

3. Чи змінився ваш настрій?

Учні змінюють кольорові картки

VIІ. Домашнє завдання:

  • підготовка до диктанту «Кислоти»,
  • Вправа №3, стр.74.
  • Знайдіть відповідь на питання: яку кислоту називають  «купоросним» маслом? Чому?

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
854
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку