Урок-подорож з природознавства. "Комахи". Для учнів 2 класу

Про матеріал
Вчити учнів виділяти головне із самостійно прочитаного матеріалу, вчити оцінювати самостійно свої знання, ознайомити учнів з поведінкою комах навесні, розширити і уточнити уявлення дітей про різноманітність комах (розміри, забарвлення, харчування, значення, середовище їхнього існування), допомогти усвідомити, яку користь вони приносять чи завдають шкоди, сприяти розвитку спостережливості і вміння порівнювати, розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, виховувати бережливе ставлення до комах.
Перегляд файлу

Горохівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

Урок-подорож з природознавства
в 2-му класі

«Комахи навесні»

butterfly-21.jpg

 

Вчитель вищої категорії
звання старший вчитель
Кравченко Надія Михайлівна
 

 

 

 

 

2015 рік

 


Мета: вчити учнів виділяти головне із самостійно прочитаного матеріалу, вчити оцінювати самостійно свої знання, ознайомити учнів з поведінкою комах навесні, розширити і уточнити уявлення дітей про різноманітність комах (розміри, забарвлення, харчування, значення, середовище їхнього існування), допомогти усвідомити, яку користь вони приносять чи завдають шкоди, сприяти розвитку спостережливості і вміння порівнювати, розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, виховувати бережливе ставлення до комах.

Матеріали та обладнання: хмаринки для подорожі з назвами зупинок, папка «Збережемо первоцвіти», емблеми і назви груп, матеріали про первоцвіти: з наукової літератури, з власних спостережень, загадки, казки, оповідання, прикмети про первоцвіти, власні творчі матеріали (загадки, казки, вірші про перші весняні квіти), словник природознавчих понять: метеоцентр, комахи-синоптики, науковий центр, творча лабораторія, ентомолог, баттерфляй, кросворд «Комахи», таблиці: «Комахи навесні», «Будова тіла комах», «План відповіді про комах», «Віднови загадку», «Головоломка»(ОСА), «Добери риму», «Підсумок уроку», «Оціни себе сам», Червона книга України (Тварини), виставка «Комахи-помічники», книжкова виставка «Дізнаймося більше про комах», мультимедійна презентація «Миколаївський національний заповідник «Бузький Гард», колекція «Комахи рідного краю», схема «Царство комах», квадратослови, сухі гілочки з паперовими листочками і паперові квіточки, сантиметр, зошит, підручник.

 

Попередня робота.

Група «Науковці» - науковий матеріал про первоцвіти, виготовлення хмаринок з назвами зупинок для подорожі, книжкова виставка «Дізнаймося більше про комах».

Група «Практики» - підготовка повідомлень метеоцентра, фотовиставка «Первоцвіти рідного краю», колекція «Комахи рідного краю».

Група «Майстри слова» - власні матеріали про первоцвіти, кросворд «Комахи», карта-схема «Царство комах».

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу (1-2 хв).

 

а) Ви почули вже дзвінок,

Він покликав на урок,

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався,

А тепер часу не гаймо

І урок-подорож з природознавства починаймо.

А на чому будемо подорожувати

Ви дізнаєтесь якщо зможете загадку відгадати:

З небокраю з-за діброви

Вийшли кралі різнокольорові

На кожній ми будемо подорожувати

І про тваринку щось нове дізнаватись. (Хмаринка)

  • Так яка відгадка?(Відповіді)

Який у нас урок сьогодні і який ми обрали для подорожі транспорт?

  • Як бачите у нас буде під час подорожі велика кількість зупинок, на яких ми  будемо виконувати певні завдання. Тож  давайте будемо уважними, старанними, працюватимемо плідно, відповідатимемо швидко, вірно, чітко. Рушаємо?

 

1-ша зупинка «Привіталочка». (Представлення гостей.)

 

Любі діти у нас на уроці є гості, які з нами будуть сьогодні подорожувати.

Тож тепер всі дружно станьмо,

На гостей уважно гляньмо,

Посмішками і кивком голови їх привітаймо

І тихенько за парти сідаймо.

Діти, якщо завдання виконано,хмаринку знімаємо.

 

2-га зупинка «Метеоцентр». (З мікрофоном,  біля календаря природи учень-синоптик, все про що говорить, показує на календарі.)

Друзі, прочитаймо назву другої зупинки.

Вчитель: Любі діти! Чи знаєте ви, хто розповідає нам про погоду? Як зветься центр де обробляються всі дані щодо змін погоди.(відповіді). Як зветься професія людини, яка повідомляє нам щоденний прогноз погоди? (відповіді учнів). Так, дійсно, синоптик.

 

Вчитель:  Щоб урок наш розпочати,

Потрібно прогноз погоди взнати.

Метеоцентру слово надаємо

І відомості про погоду слухаємо.

Учень: Сьогодні, 6 лютого, буде ясна морозна погода, температура повітря  2 нижче нуля, опадів не передбачається. Вдалого Вам дня! Синоптик (Прізвище, ім’я)

Ще одну справу виконано.

 

3-тя зупинка «Первоцвіти». (Перевірка домашнього завдання)

Ми рушаємо далі. Думаю, ви, зрозуміли, що мова піде про домашнє завдання.

  • Згадаймо, яке завдання було додому? (Відповіді).
  • Чи всі приготували матеріали про первоцвіти? (Відповіді).
  •  А що потрібно було зробити, якщо не знайшли жодного матеріалу в Інтернеті, в науковій чи художній літературі,в усній народній творчості?
  •  Дійсно потрібно було скласти самим казку, віршик, загадку про первоцвіти.
  •  Підніміть, будь-ласка, свої матеріали вверх.
  • Дякую!
  • Сьогодні я не зможу всіх заслухати, але при відповідях на наступних уроках я буду враховувати і підготовку до сьогоднішнього уроку.
  • Всі ваші матеріали будуть зберігатися в папці «Збережемо первоцвіти».

В ній вже є певні матеріали, якщо захочете їх переглянути то знайдете на полиці «Природознавство»

  • Ви готували матеріали до уроку по групах, тож з кожної групи йде відповідати по три учні, які  знайомлять з назвою і емблемою групи.
  • Свої бали ви отримаєте в кінці уроку. Оцінювати себе будете самі  за таблицею «Оціни себе сам».
  • Пояснення до таблиці «Оціни себе сам» уважно прочитай.

За кожну свою вірну відповідь, квіточку брати не забувай.

Після відповіді, на гілочку їх прикріпляй,

Коли потрібно буде, їх кількість називай.

А тепер послухайте, за що ви отримаєте квіточку-бал:

Таблиця «Оціни себе сам»:

За підготовку матеріалів до уроку

1 бал

За ознайомлення із своїми матеріалами

1 бал

За вірні відповіді на поставлені запитання: вчителем, учнями, з підручника

1 бал

За власні творчі доробки: загадки, казки, вірші, оповідання, кросворди, ребуси, шаради, малюнки, таблиці, фотовиставки, словнички, назви груп, емблеми

2 бали

За власні пропозиції щодо вирішення проблеми, яка виникла

2 бали

 

Тож учні, які вийшли відповідати, не забувайте, за кожне виконане завдання до своєї вишневої гілочки, прикріплювати квіточку-бал, згідно таблиці. (Відповіді учнів)

Діти! Не всі одночасно виконують завдання, в декого є вільний час, тому використати його зможете попрацювавши з квадратословами, які є у кожного на парті. Як оцінювати дане завдання підкаже віршик.

А

Г

М

Е

Т

Е

Л

И

К

І

С

О

Н

Е

Ч

К

О

Ш

Е

Я

Б

Д

Ж

О

Л

А

Р

О

М

Щ

А

З

Д

Ж

М

І

Л

Ь

И

Ц

Б

Ю

Ч

Л

У

Е

Ф

С

Р

В

К

О

М

А

Р

Х

Т

А

Б

І

А

В

Ж

Н

А

П

І

З

О

Р

Л

У

З

Я

Х

Р

У

Щ

Д

К

П

Р

О

С

А

В

У

Д

Ф

У

Ш

В

К

А

І

У

С

А

З

Н

 

 

4-та зупинка «Визначалочка».(  Виведення теми і мети уроку.)

Прийшов час визначити тему уроку.

 

Щоб приступити до вивчення нової теми, нам потрібно розгадати кросворд, а допоможуть нам в цьому учні, які готували загадки на сьогодні. (Учень або вчитель заповнює кросворд)

 

1.  Летить – пищить

Сяде – мовчить,

Хто його вб’є

Кров свою проллє. (комар)

 

2. Наче птиця, крила має,

Все літає та співає:

Я медок вам наношу,

Не чіпайте, бо вкушу. (бджола)

 

3. Прилетіла цокотуха

Щось торочить понад вухом

Всім набридла, байка ця

Без початку і кінця. (муха)

 

4. Хто літає над лужком

Наче вертоліт.

За горюче п’є нектар

Й знову у політ. (бабка)

 

5. У лісі біля пня

Метушня і біготня:

Народ робочий

Весь день клопоче. (мурахи)

 

6. Що то є за гість

Ніжок в нього шість

Аж чотири крильця має

По квітках собі літає

Не бджола, не джмелик

Зветься він… (метелик)

 

Так прослухавши загадки можемо сказати про кого у нас піде мова на уроці(Відповіді).

А чому ви так думаєте? (Відповіді) А де можна взяти матеріал про комах?.

 А що саме можемо дізнатись про комах? (Відповіді) (місце проживання, харчування, розміри, значення комах, забарвлення).

А тепер давайте перевіримо за кросвордом, чи ми були праві?

Прочитаймо, що ми одержали в кросворді – читання слова «комахи».

Всі хто готував загадки, відгадував їх, відповідав під час цієї зупинки на запитання, прикріпили квіточку.

 

5-та зупинка «Науковий центр» ( Робота по темі.) Як ви розумієте її назву7

Вчитель: Комахи – найчисленніший клас тварин на нашій планеті, до нього належить три чверті всіх відомих науці видів тварин.

Діти, а чому комахи з’являються навесні?

А) Я хочу щоб ви згадали, чим комахи відрізняються від інших тварин? Кому важко погляньте на таблицю «Будова тіла комах» (Незважаючи на те, що чимало з них зовсім несхожі одна на одну, усі комахи без вийнятку мають три ознаки, які відрізняють їх від усіх інших живих організмів. По-перше, у всіх комах шість ніг (а тому багатоніжки не є комахами), по-друге, на тілі комах є так звані насічки: тіло кожної з них немов поділене на окремі членики. Та й саме слово «комахи» означає «насічені», тобто з насічками. Третя прикметна ознака – у тілі комахи можна легко виділити три частини: голову, груди й черевце. Вони є у всіх комах, хоча іноді потрібно дуже уважно придивитися, щоб виявити їх).

А чи можете ви відповісти, скільки на світі комах? Жоден учений не візьметься відповісти на це питання, адже на сьогодні відомо близько мільйона всіляких видів комах, але ще більше невідомо. А якщо казати про кількість комах усіх видів, то з’ясуються дивовижні речі: загальна маса всіх шестиногих, які літають, плавають, плазують на Землі, у 30-40 разів більша, ніж вага всіх людей нашої планети. Насправді кількість комах весь час змінюється. За підрахунками вчених, на одному гектарі (площа 100×100 м) можна виявити комах більше, ніж людей на всій планеті. Але вони не покривають Землю суцільним шаром, бо є кормом для птахів, звірів або інших комах.

Б) Назвіть комах, які ви знаєте? (відповіді). Погляньте на таблицю «Комахи навесні»  і скажіть кого ще ми не назвали? Познайомтеся з колекцією «Комахи рідного краю».

В) А де ми зможемо побачити комах? (відповіді).

Г) Чи однакові вони за розміром? Яке забарвлення мають комахи? (Шовкопряд в порівнянні з іншими комахами – великий, але чимало з них такі маленькі, що без мікроскопу їх і не роздивишся).

Д) А чи потрібні нам комахи? Яку користь чи шкоду вони приносять? (відповіді). Якщо ви захочете більше дізнатись про комах, то вам допоможе ця книжкова виставка. Це книжки, які ви принесли. Дякую за них.

А тепер погляньте на виставку «Комахи - помічники» і скажіть про що ви ще не сказали. (відповіді), (свічки ліки, тканина).

Готуючись до уроку я дізналася, що комахи бувають

ПЕРЕЛІТНІ: адмірал, деякі види кропив’янки – летять в теплі краї.

ОСІЛІ: мурахи, сонечко, білан капустяний, лимонниця, забиваються в дупла, під кору дерев, на горища.

До вашої уваги презентація про «Миколаївський національний заповідник «Бузький Гард». (перегляд матеріалу).

Під час перегляду ви познайомилися з червонокнижними комахами України. Скажіть будь-ласка, а що це за Червона книга і для чого вона? (відповіді).

А що потрібно зробити, щоб в цій книзі було якнайменше рослин, тварин? (відповіді).

Махаон (Papilio machaon (Linnaeus, 1758)) Аполлон (Parnassius apollo (Linnaeus, 1758)) Поліксена (Zerynthia polyxena  ([Denis et Schifermüller], 1775))

              Махаон                               Аполлон                                  Поліксена

 

Подивіться, на метеликів, яких занесено в Червону книгу. Прочитаймо їх назву і запам’ятаймо.

А чи знаєте ви, як зветься професія людини, яка вивчає комах? (відповіді). Ентомолог.

А чи хтось хоче бути ентомологом і чому?

Чи чули ви слово «баттерфляй», що воно означає? (відповіді).

Баттерфляй – це метелик і стиль плавання, під час якого руки схожі на крила метелика. Це самий молодий і самий складний стиль плавання.

 

6-та зупинка «Історична». 

Подорож в минуле (Книга «Що ви знаєте про комах?»)

А чи знаєте ви, що комахи з’явилися задовго до динозаврів, вони були схожі на цвіркуна, але розмах крил у них був 75 см. (показати на сантиметрі). Як бачите вони були більше схожі на тварин, а ніж на комах.

Чи можете ви сказати скільки живуть комахи? (Є комахи одноденки, а наприклад робочі мурахи живуть близько року, а цариця мурах може жити до 20 років).

Так як і людина має свій вік життя, так і кожна комаха має свій вік.

А тепер послухайте найцікавіші дані про комах: найкрасивішим метеликом України вважається Олеандровий бражник, найбільшим – грушеве павине око, у якого розмах крил сягає 12-15,5 см, найгучніший музикант серед комах – цикада, найдовше живе – пухнатий коконопряд.

 

7-ма зупинка «Відпочивалочка».  Фізкультхвилинка.

Ми з вами добре працювали і прийшов час відпочити (черговий учень проводить фізкультхвилинку.)

 

Ми комашечки маленькі,

Дуже ми усі гарненькі,

Всі комашечки присіли,

Потім вгору підлетіли.

Низенько вперед нахилились

Із струмочка дружно вмились.

До квіточки полетіли

Ніжками задріботіли.

Ми комашечки веселі

Крутимось на каруселі.

Чи всі добре відпочили?

Тож тихенько за парти сіли.

 

8-ма зупинка «Читалочка».

Діти, як ви думаєте, над чим ми будемо працювати зараз? (відповіді). Дійсно, тепер час попрацювати з літературою з книжкової виставки. Все, що ми знаємо про комах, ми розповіли, а тепер опрацюємо матеріал про конкретну комаху.

А) У кожної групи своє завдання.

Група «Науковці». Ви відбираєте матеріал за власним бажанням, про будь-яку комаху.

Група «Практики». Опрацьовуєте матеріал про комах рідного краю, а Розлуцький Р. і Бобровник К. опрацьовують матеріал підручника.

Група «Майстри слова». Читаєте матеріал запропонований вчителем з різних джерел і відновлюєте запропоновану вчителем загадку, якщо вам важко дібрати потрібні слова, зверніться до довідки, але цей матеріал зустрічався вам у текстах, який ви опрацьовували.

Загадка.      Довідка

                              Яка?

Я як зебра …..                                 (полосата)

Не велика й не хвостата.

                               А що роблю?

Я не бігаю, … …                              (літаю)

          Що?

І з квіток … збираю                          (нектар)

              Хто?

Хоч …. я й мала,                              (комашка)

                                                       Яка?

Але в природі дуже ….                       (потрібна)

                                 Кого?

Я сестрицю … маю                             (бджолу)

                                                           Що роблю?

Й ворогів своїх також …                     (кусаю)

                       Що?

В них я ….випускаю                           (жало)

                                          Що роблю?

Хоч тоді й сама                                (вмираю)

Будинки мені ніхто не дарує

                                             Що роблю?

Я їх завжди сама                               (будую)

                                               Що роблю?

Гнізда свої всюди                              (ховаю)

Отак, діточки, і виживаю

Я портрет свій вам надсилаю,

А ім’я в малюнках і фігурці ховаю

Діти! Хто я? Швидше відгадайте.

                                                                              Що робіть?

І мене не знищуйте, а завжди…                  (оберігайте)

 

Б) Перевірка засвоєного матеріалу.

Попробуйте розповісти, обравши головне з того, що ви дізналися про обрану комаху. Відповідайте згідно плану.

 

План відповіді.

  • Назва комахи
  • Зовнішній вигляд
  • Місце проживання
  • Харчування
  • Значення

 

Доки група «Майстри слова» готує матеріал про осу, вчитель дає групі «Науковці » розглянути малюнок оси, а групі «Практики» дає розгадати голововомку про осу.

 

ГОЛОВОЛОМКА

 

Яка комаха зашифрована?

 

Під час відповіді групи «Майстри слова» діти читають відновлену загадку із дібраними словами. Потім весь клас відповідає на питання вчителя «Про яку комаху дізналися?». Після чого весь клас читає характеристику оси із підкреслених в загадці слів.

Хто зможе довести що комахи-синоптики?

 

9-та зупинка «Творча лабораторія». Узагальнення і систематизація знань.

  • Діти! А чи знаєте ви, що означають слова «Творча лабораторія»? (відповіді). Наша творча лабораторія – це самостійна робота в зошиті, робота над листом-звертанням і робота над квадратословом.

 

  1. Робота в зошиті самостійно. (Всі учні, хто може справитися з завданням)
  2. Робота з учителем. (Діти, які потребують допомоги вчителя)
  3. Перевірка виконаної роботи.
  4. За вірно виконане завдання, не забувайте брати 1 квіточку-бал.

 

А зараз ми з вами колективно попрацюємо над листом-звертанням комах,  де потрібно добирати риму. А чи пам’ятаєте ви, що таке рима? (таблиця)

 

            Лист-звертання                Довідка

На парті вишнева гілочка …                       (зазеленіла)

Про красуню весну нам …   (сповістила)

Всіх комашок від сну …   (розбудила)

І до нас на урок …    (запросила)

Про болі флори і фауни нам …  (розповіла)

І лист-звертання від комах …   (озвучила)

Люди!!! Просимо Вас …   (запам’ятати)

Що потрібно всіх комашок …  (оберігати)

Адже природа не зможе без нас … : (прожити)

Ні рости, ні давати плоди, ні красою …  (пломеніти)

 

Якщо дітям важко добирати риму, користуються довідкою.

 

Тепер візьміть квадратослови, і дізнаймося, хто найбільше знайшов назв комах. (читання назв комах, які знайшли діти і показ комах, які діти не змогли знайти). Всі хто знайшов менше 5 комах берете 1 бал, хто більше – 2 бали.

 

10-та зупинка «Завершалочка».

  • Давайте подивимося на таблицю «Підсумок уроку» і скажемо:
  • Про кого дізналися на уроці?
  • Що дізналися про комах?
  • Який матеріал був новим?
  • Що найбільше сподобалося на уроці?
  • Хто був самим активним? (хто відповідав бере 1 бал)
  • А тепер погляньте на карту-схему «Царство комах» і скажіть: Хто потрапив не в своє царство? І чому?

Непомітно збіг час і ви мабуть хочете дізнатися свої бали? (відповіді)

Ви їх зможете самостійно підрахувати за таблицею «Оціни себе сам».

Тож слухаю Вас, які ви набрали бали?(відповіді)

 

Оцінювання. Непомітно збіг час, і ви мабуть хочете дізнатися свої бали? Ви їх зможете самостійно підрахувати зараз. Слухаю вас, скільки балів квіточок ви набрали?

 

Збір вишневих гілочок.
Погляньте, який у нас з вами виріс вишневий сад, де зможуть жити і харчуватися комахи, тож не забувайте, що кожна гілочка, квіточка, травинка, кожна тваринка – це природа, яка теж хоче жити, як і ми. Тож оберігайте природу, і вона вам віддячить зторицею.

Діти любі! Діти милі!

Виростайте всі здорові і щасливі,

Чуйні серцем, чесні, щирі

Виростайте в дружбі й мирі.

За природою спостерігайте

В неї мудрості навчайтесь,

Про комах не забувайте,

Завжди їх охороняйте.

Все що маєте – оберігайте

І нащадкам передайте.

 

11-та зупинка «Задавалочка». (Домашнє завдання).

Любі діти! Подякуйте батькам за допомогу при підготовці матеріалів до уроку, розкажіть про комашку, з якою ви знайомили нас. З додаткової літератури підготуйте на наступний урок розповідь ще про одну з комашок. В кого немає додаткової літератури, працює з підручником.

 

Пролунав знову дзвінок

І закінчився урок.

Працювали ви старанно,

Не втратили часу марно

Тож, радійте всі в кінці

Що у нашім другім класі

Учні просто молодці.

docx
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
1394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку