Урок-подорож з української мови "Узагальнення знань про займенник."

Про матеріал
Українська мова, 4 клас УРОК – ПОДОРОЖ Тема: узагальнення знань про займенник. Мета: 1. Поглибити знання учнів про займенник. 2. Удосконалювати знання учнів про займенник, правильне вживання їх в мові. 3. Розширювати уявлення дітей про різні частини мови. 3. Розвивати аналітичні уміння, інтерес до усної народної творчості, виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю, уміння учнів працювати в команді. Обладнання: картки з завданням, малюнки палацу і королеви, карта країни Займенник, телевізор, комп’ютер, презентація. ХІД УРОКУ І. Організація класу. ІІ. Мотивація навчання. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Учитель: Діти, ми закінчили з вами вивчати тему "Займенник". Дізнавшись про це, королева країни Займенник прислала вам лист із запрошенням. Ось послухайте його Доброго ранку, друзі! Я запрошую вас відвідати мою країну. Я дуже люблю туристів і пускаю у свою країну тільки допитливих і розумних. А, головне, обізнаних людей. Пройти в мій палац непросто. Для цього вам доведеться здолати різні перешкоди. Я посилаю вам карту моєї країни. Якщо ви гідно пройдете усі випробування, розкажете все, що про мене знаєте, я буду рада зустріти вас у своєму палаці. Сьогодні я відмічаю день свого народження. Дуже прошу прибути в Палац без запізнення. Той, хто першим пройде випробування - отримає ключик від воріт мого Палацу. Бажаю вам удачі! З нетерпінням чекаю. Королева Учитель: Ось такий лист надіслала нам королева Займенника. Діти, хочете відправитися до неї у гості? Хто боїться важких завдань і випробувань? Хто готовий з ними впоратися? Тоді - в дорогу! Команди, займіть свої місця за столом. (Діти почерзі виходять, тягнуть картку з назвою команди і сідають за свій стіл. 1 команда- розумники, 2 команда- знавці, 3 команда- філософи. ) Учитель: Отже, команди готові. Ось і перша перешкода "ПЕЧЕРА ЗАГАДОК" Учитель: Щоб пройти цю перешкоду треба відгадати загадки. Відгадки слід написати на листі. Командири, виберіть собі завдання і приступайте до його рішення. Завдання: 1. Які два особові займенники заважають руху на дорогах? (Я-МИ) 2. Скільки особових займенників в слові "СІМ’-Я"? 3. Перший склад слова – особовий займенник 1-ої особи. Другий склад слова - назва дитячої хвороби. Разом - означають предмет, який утримує судно. (Я - КІР) 4. Перший склад слова – особовий займенник 2-ої особи. Другий склад слова - звук, який видає жаба. Разом - назва овоча. (ТИ - КВА) 5. Перший склад слова – особовий займенник 1-ої особи. Другий і третій склади - синонім до слова "ГОРЕ". Разом - означають людину, яка любить скаржитися. (Я - БІДА) 6. У якому займеннику два звуки- одна буква? (Я) 7. За який особовий займенник 1-ої особи можна сховати букву "Ц", щоб вийшла тварина з породи гризунів? (ЗА - Я - Ц) Підведення підсумків. Учитель: - Усі команди молодці. Відмінно впоралися з першим завданням. Ключик доведеться залишити у мене для усіх. ІІ перешкода - "ЛІСОВІ ПРЕМУДРОЩІ" Командири почерзі витягають наступне завдання. Замініти іменник особовим займенником. 1 команда. Орел звив найбільше гніздо.. Гніздо зроблено з товстого гілля і розташоване на високій сосні. 2 команда. Найменше гніздо в’є корольок. Корольок сам менше бабки, і будинок у королька х кулачок. 3 команда. Найкрасивіший будиночок у піночки. Піночка звила гніздечко на березовій гілці. Пташка прибрала домівку м’яким пухом. Завдання: Розібрати кожне слово як частину мови. Питання: 1. Чому замінили іменник займенником? 2. Яким членом речення може бути займенник? 3. Як треба поводитись у лісі в період виводу пташенят ? Згадайте правила поводження? ІІІ перешкода «ПОЛЯНА СКАЗОК». Каждая команда получила карточку с заданием. Прочитайте текст. З якої казки ці рядки. Спишіть, розкриваючи дужки та ставлячи займенники в потрібному відмінку. Картка для 1 команди Жили-були дід і баба і була в (вони) донька. Та вони ще хотіли сина. Пішла раз бабця на поле, а по дорозі котилася горошинка. Вона побачила її і з’їла. А згодом в (вона) народився син, якого назвали … (Котигорошком). Завдання: - Знайти займенники. Розібрати як частину мови. - Розібрати за будовою слово горошинка Картка для 2 команди В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн (він) взяв та й вивіз у ліс, думає: «Нащо він мені здався, тільки дурно буду годувати,— нехай лучче в лісі ходить». (Пан Коцький) Завдання: - Знайти займенники. Розібрати як частину мови. - Розібрати за будовою слово старий Картка для 3 команди На четвертий день погнав він уже сам козу, пас увесь день, а ввечері погнав додому і тільки надігнав на дорогу, а сам навпростець пішов; став на воротях у червоних чоботях та й питається: — Кізонько моя мила, кізонько моя люба! Чи ти пила, чи ти їла? — Ні, дідусю, я не пила, я й не їла. (Коза-дереза) Завдання: - Знайти займенники. Розібрати як частину мови. - Розібрати за будовою слово кізонька Додаткові завдання командам: 1. Які слова називаються однокорінними? 2. Що називається коренем слова? 3. Для чого служить префікс? Закінчення? 4. Яка ще частина слова служить для творення нових слів? 5. Яка частина мови називається займенником? 6. З якою частиною мови пов'язана в реченні? 7. Яким членом речення може бути? ВИСНОВОК. Фізкультхвилинка. ІV перешкода «ГОРА ГРАМОТНОСТІ» Завдання: Напишіть займенник в потрібному відмінку. Кожен учень команди пише на картці, командир докладає про готовність команди 1 КОМАНДА. 2 КОМАНДА. 3 КОМАНДА. З (він) Т.П. У (він) Р.П. (вона) Д.П. У (вона) Р.П. НАД (вона) Т.П. НАД (він) Т.П. ЗА (вона) Т.П (він) Д.П. Про (він) П.П. (вони) Д.П. Про (вона) П.П. Від (вона) Р.П. Перевірка УЧИТЕЛЬ: - Що треба пам'ятати про займенники 3-ої особи, коли вони стоять в непрямих відмінках? Молодці, Добре впоралися із завданням королеви країни Займенник. А ось і її Палац (слайд малюнок замку і королеви Займенника) VІ. Підведення підсумків подорожі. Учитель: - Згадаєте, що ми знаємо про займенник. Розкажіть, користуючись планом: 1. Значення. 2. Питання. 3. Постійні ознаки. 4. Як змінюється. 5. Роль в реченні. Учитель. - Ви, великі молодці. Усі команди гідно впоралися зі своїми завданнями. (звучить грамзапис) Дорогі дівчатка та хлопчики! Я вітаю вас з успішним закінченням подорожі. Ви проявили себе обізнаними і допитливими туристами. Бажаю вам подальших успіхів у вивченні рідної мови. Подорожуйте в різні країни частин мови. Дружіть із словами, досліджуйте країну слів. До зустрічі на сторінках підручника! Королева країни Займенник. VІІ. Интерактивна технологія «Мікрофон» Учитель: У королеви країни Займенника сьогодні день народження. Я пропоную вам привітати її і подякувати за гостинність і цікаву подорож.
Перегляд файлу

Українська мова, 4 клас

УРОК – ПОДОРОЖ

 

Тема: узагальнення знань про займенник.
Мета:
1. Поглибити знання учнів про займенник.
2. Удосконалювати знання учнів про займенник, правильне вживання їх  в мові.

3. Розширювати уявлення дітей про різні частини мови.
3. Розвивати аналітичні уміння, інтерес до усної народної творчості,  виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю, уміння учнів працювати в команді.

Обладнання: картки з завданням,  малюнки  палацу  і королеви, карта країни  Займенник, телевізор, комп’ютер, презентація.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчання. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Учитель:
Діти, ми закінчили з вами вивчати тему "Займенник". Дізнавшись про це, королева країни Займенник  прислала вам лист із запрошенням. Ось послухайте його

Доброго ранку, друзі!
          Я запрошую вас відвідати мою країну. Я дуже люблю туристів і пускаю у свою країну тільки допитливих і розумних. А, головне, обізнаних людей. Пройти в мій палац непросто. Для цього вам доведеться здолати різні перешкоди.
           Я посилаю вам карту моєї країни. Якщо ви гідно пройдете усі випробування, розкажете все, що про мене знаєте, я буду рада зустріти вас у своєму палаці.
           Сьогодні я відмічаю день свого народження. Дуже прошу прибути в Палац без запізнення. Той, хто першим пройде випробування - отримає ключик від воріт мого Палацу. Бажаю вам удачі! З нетерпінням чекаю.
                                                                               Королева

Учитель:
   Ось такий лист надіслала нам королева Займенника. Діти, хочете  відправитися до неї у гості? Хто боїться важких завдань і випробувань? Хто готовий з ними впоратися?

Тоді - в дорогу! Команди, займіть  свої місця за столом.
(Діти почерзі  виходять, тягнуть картку з назвою команди і сідають за свій стіл. 1 команда- розумники, 2 команда- знавці, 3 команда- філософи. )
Учитель:
Отже, команди готові.

                        Ось і перша перешкода   "ПЕЧЕРА ЗАГАДОК"
Учитель:
    Щоб пройти цю перешкоду треба відгадати загадки. Відгадки  слід  написати на листі. Командири,  виберіть  собі завдання і приступайте до його рішення.

Завдання:

  1. Які два особові займенники заважають руху на дорогах? (Я-МИ)
  2. Скільки особових  займенників в слові       "СІМ’-Я"?
  1.      Перший склад слова – особовий  займенник 1-ої особи.
          Другий склад слова - назва дитячої хвороби.
           Разом - означають предмет, який утримує судно. (Я - КІР)
  2.      Перший склад слова – особовий  займенник 2-ої особи.
          Другий склад слова - звук, який видає жаба.
          Разом - назва овоча.                     (ТИ - КВА)
  3. Перший склад слова – особовий  займенник 1-ої особи.
    Другий і третій склади - синонім до слова "ГОРЕ".
    Разом - означають людину, яка любить скаржитися.       (Я - БІДА)
  4.  У якому займеннику два звуки- одна буква?       (Я)
  5. За який особовий  займенник 1-ої особи можна сховати букву "Ц", щоб вийшла тварина з породи гризунів?              (ЗА - Я - Ц)
    Підведення підсумків.

Учитель:
- Усі команди молодці. Відмінно впоралися з першим завданням. Ключик доведеться залишити у мене для усіх.
                                             ІІ перешкода - "ЛІСОВІ    ПРЕМУДРОЩІ"
Командири   почерзі   витягають  наступне   завдання.
Замініти  іменник  особовим  займенником.

1 команда.

 

Орел звив найбільше гніздо..  Гніздо зроблено з товстого гілля і  розташоване на високій сосні.

2 команда.

 

 Найменше гніздо в’є корольок.  Корольок сам менше бабки, і будинок у королька х кулачок.

3 команда.

 

Найкрасивіший будиночок у піночки. Піночка звила гніздечко на березовій гілці. Пташка прибрала домівку  м’яким пухом.

 

Завдання:

Розібрати   кожне  слово  як  частину  мови.
Питання:
1. Чому замінили іменник займенником?
2. Яким членом речення може бути займенник?

3. Як треба поводитись у лісі в період виводу пташенят ? Згадайте правила поводження?

  ІІІ перешкода   «ПОЛЯНА СКАЗОК».

Каждая  команда  получила карточку с заданием.

 

Прочитайте текст. З  якої  казки ці  рядки.

 

Спишіть,  розкриваючи дужки та ставлячи займенники в потрібному відмінку.

Картка для 1 команди

     Жили-були дід і баба і була в (вони) донька. Та вони ще хотіли сина. Пішла раз бабця  на поле, а по дорозі котилася горошинка. Вона побачила її  і  з’їла.  А згодом  в  (вона) народився  син, якого назвали       (Котигорошком).

 

Завдання:

 - Знайти займенники. Розібрати як частину мови.

- Розібрати за будовою слово горошинка

Картка для 2 команди

     В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн (він) взяв та й вивіз у ліс, думає: «Нащо він мені здався, тільки дурно буду годувати,— нехай лучче в лісі ходить». (Пан Коцький)

Завдання:

- Знайти займенники. Розібрати як частину мови.

- Розібрати за будовою слово старий

Картка для 3 команди

На четвертий день погнав він уже сам козу, пас увесь день, а ввечері погнав додому і     тільки  надігнав на дорогу, а сам навпростець  пішов; став на воротях у червоних чоботях та й питається:

— Кізонько моя мила, кізонько моя люба! Чи ти пила, чи ти їла?

— Ні, дідусю, я не пила, я й не їла. (Коза-дереза)

Завдання:

- Знайти займенники. Розібрати як частину мови.

- Розібрати за будовою слово  кізонька

                     Додаткові завдання командам:
1. Які слова називаються однокорінними?
2. Що називається коренем слова?
3. Для чого служить префікс? Закінчення?
4. Яка ще частина слова служить для творення нових слів?
5. Яка частина мови називається займенником?
6. З якою частиною мови пов'язана в реченні?
7. Яким членом речення може бути?
ВИСНОВОК.

Фізкультхвилинка.

     ІV   перешкода    «ГОРА ГРАМОТНОСТІ»

Завдання:

Напишіть займенник в потрібному відмінку. Кожен учень команди пише на картці, командир  докладає про готовність команди

1 КОМАНДА.  2 КОМАНДА.   3 КОМАНДА.

З (він)  Т.П.   У (він) Р.П.     (вона)  Д.П.

У (вона)    Р.П.  НАД (вона)   Т.П.          НАД (він) Т.П.

ЗА (вона)   Т.П        (він)     Д.П.   Про  (він) П.П.

    (вони)      Д.П.  Про (вона)  П.П.   Від  (вона) Р.П.

 

Перевірка

УЧИТЕЛЬ:

- Що треба пам'ятати про займенники 3-ої особи, коли вони стоять в непрямих відмінках?
Молодці, Добре впоралися із завданням королеви країни Займенник. А ось і її Палац (слайд  малюнок замку і королеви Займенника)

VІ. Підведення підсумків подорожі.

Учитель:

- Згадаєте, що ми знаємо про займенник. Розкажіть, користуючись планом:
1. Значення.
2. Питання.
3. Постійні ознаки.
4. Як змінюється.
5. Роль в реченні.
Учитель.
- Ви,  великі молодці. Усі команди гідно впоралися зі своїми завданнями.
(звучить грамзапис)

 

Дорогі дівчатка та хлопчики!
Я вітаю  вас з успішним закінченням подорожі. Ви проявили себе обізнаними і допитливими туристами. Бажаю вам подальших успіхів у вивченні рідної  мови. Подорожуйте в різні країни частин мови. Дружіть із  словами, досліджуйте країну слів.
До зустрічі на сторінках підручника!
Королева країни Займенник.

VІІ. Интерактивна технологія  «Мікрофон»

Учитель:

У королеви країни Займенника сьогодні день народження. Я пропоную вам привітати її  і подякувати за гостинність і цікаву подорож.

 

doc
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
1146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку