Тема: Подорожуємо Україною. Чернігів – місто легенд
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; розширити уявлення про міста України; удосконалювати вміння «подорожувати» картою України; формувати національну свідомість; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, розуміння причетності до історії нашого народу.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент.
Пролунав для нас дзвінок –
Починається урок!
2. Психологічний настрій на урок.
- Навчання стає легким, коли в людини гарний настрій. Усміхніться собі, усміхніться друзям. Покажіть свій кольоровий настрій. У нашому класі стало ніби світліше від яскравих кольорів гарного, веселого настрою. (Учні показують на картках кольоровий настрій).
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми й мети уроку.
- Розгляньте хмару слів. Прочитайте написані в ній слова. (Київ, Житомир, Ужгород, Чернігів, Дніпро, Одеса, Харків)
- Як можна одним словом назвати ці назви? (Міста.)
- Так, в хмару слів вписано назви міст України.
- А яку форму має хмара слів? (Форму машини.)
- Так, наша хмара слів має форму машини, а на машині можна подорожувати. Хто здогадався, про що буде йти мова на уроці? (Діти висловлюють свої припущення.)
- Отже, на цьому тижні на уроках «Я досліджую світ» ми з вами здійснимо подорож містами України, познайомимося з історичними пам’ятками, цікавими фактами з історії міст України, дізнаємося про легенди та традиції міст, які відвідаємо.
2. Вивчення нового матеріалу.
- Розгляньте адміністративну карту України. Подивіться, на карті області зафарбовані у різні кольори.
- Пригадайте, де на картах зображують північ, південь, схід, а де захід? (На картах північ зазвичай зображено вгорі, південь — знизу, схід – праворуч, а захід – ліворуч.)
- Територію України також поділено на регіони. Залежно від сторін світу розрізняють Північну Україну, Південну Україну, Західну Україну, Східну Україну, а також виділяють регіон усередині України, який називають - Центральна Україна.
- Отже, на карті України зеленим кольором зафарбовано області, які належать до Північної України, помаранчевим - області, які належать до Південної України, жовтим – області Західної України, рожевим – області Східної України, блакитним – області Центральної України.
Дидактична гра «Так чи ні».
- Я буду читати твердження, а ви, уважно переглянувши карту України, відповідатиме – правильне це твердження, чи – ні. Якщо твердження хибне, дасте правильну відповідь.
1. До Північної України належить чотири області? (Так.)
2. Рівненська область розміщена в Північний Україні? (Ні, це Західна Україна.)
3. Найбільша кількість областей відноситься до Західної України? (Так, до Західної України належить 8 областей.)
4. Столиця нашої Батьківщини знаходиться в Центральній Україні? (Ні, Київ розташований в Київській області, а Київська область – це Північна Україна.)
5. Одеська область належить до Південної України? (Так.)
6. Харківська область – це Центральна Україна? (Ні, Харківська область розміщена в Східній Україні.)
7. До Східної України належать Харківська, Донецька та Луганська області? (Так.)
8. Наша область розміщена в Центральній Україні? (Ні, ми мешкаємо в Житомирській області – це Північна Україна.)
9. Житомирська область сусідить із Черкаською та Чернігівською областями? (Ні, Житомирська область сусідить із Рівненською, Хмельницькою, Вінницькою та Київською областями.)
- Молодці, ви гарно попрацювали!
Дидактична гра «Вгадай місто».
- Подивіться уважно на карту. Я буду описувати розташування одного з обласних міст України, а ви маєте вгадати, про яке місто йде мова.
1. Цей обласний центр розташований в Північній Україні.
2. Область, в якій розташоване це обласне місто, сусідить із Київською, Полтавською та Сумською областями.
- Отже, діти, мова йде про місто Чернігів. І сьогодні ми здійснимо захопливу подорож до цього славетного міста.
- Якби ми вирушили в мандрівку до Чернігова, то через які області проїжджали б? (Відповіді дітей.)
- Отже, рушаймо в подорож до славетного міста Чернігова.
Робота в групах.
1 група - читає перший абзац підручника (с. 85), шукає відповідь на питання: «Чому так назвали місто?» та за допомогою калькулятора обчислює скільки років місту.
2 група - читає другий абзац підручника (с. 85) і шукає відповідь на питання: «Які історичні пам’ятки є в Чернігові?».
Презентація роботи груп.
Вправа «Хто уважний?»
(Самостійне виконання завдання 1 в «Зошиті дослідника» до підручника О. Іщенко «Я досліджую світ», 3 клас, ч. 2, с. 48.)
- Чернігів називають містом легенд, адже за більше ніж 1000 років існування цього міста їх зібралося чимало. Сьогодні ми познайомимося з найцікавішими. Візьміть свої смартфони, відскануйте QR код та дізнайтесь про легенди Чернігова.
Робота в групах.
1 група – Легенда про камінь бажань.
2 група – Легенда про привида.
Презентація роботи груп.
- Офіційним символом будь-яких міст та селищ є герб, де відображається історія та традиції міста або селища. Розглянемо герб міста Чернігова.
- Що зображено на гербі Чернігова? (Відповіді дітей.)
- Розглянемо фото на сторінці 85 підручника. Що зображено на фото? Який зв'язок між гербом і фото?(Відповіді дітей.)
- Отже, на гербі Чернігова зображено чорного орла, який тримає в лапах золотий хрест. Чорний одноголовий орел був символом Чернігівського князівства з часів Київської Русі. Чорний одноголовий орел означає силу й перемогу. Золотий хрест символізує: Чернігів був серед перших міст Київської Русі, які прийняли християнство.
- А тепер познайомимося із гербом нашого рідного селища. Основа герба селища Нова Борова - щит увінчаний срібною мурованою короною.
|
Срібний колір корони - це ознака гербів молодих селищ та міст. - Наше селище Нова Борова утворене в 1957 році шляхом об’єднання сіл Фонтанки і Борової Рудні (інша назва Стара Борова) та пристанційного селища Турчинки. - Обчисліть за допомогою калькулятора, скільки років нашому селищу? - Так, селищу Нова Борова – 67 років. Це дійсно молоде селище. - Давайте розглянемо кольори, якими розмальовано герб нашого селища. Отже, герб розділений на три частини. Верхня частина — золотого кольору. Вона символізує сонце, життєву силу, багатство та добробут нашого краю. |
Нижня ліва частина - зеленого кольору, вона символізує розташування селища серед хвойних лісів Полісся. Нижня права частина - червоного кольору – символ хоробрості, безстрашності мешканців нашого селища. Верхівки зеленої та червоної частин зображено у вигляді ялинок.
Посередині герба розміщені схрещені геологічний молоток та гайковий ключ золотого кольору. Геологічний молоток символізує працю геологів, гірників, гайковий ключ - працю залізничників, а золотий колір цих фігур означає повагу до людей, які створюють багатства нашого рідного краю. Дійсно, Нова Борова - це важливий промисловий центр та транспортний вузол.
Квітка в нижній частині герба символізує красу нашого рідного краю.
- Отже, як багато розповів герб про історію та традиції нашого рідного селища Нова Борова.
- Окрім герба багато міст мають свій логотип. Логотип – це графічний або текстовий символ, елемент, який представляє місто (селище, село), організацію, фірму, торгову марку тощо. За допомогою логотипу легко ідентифікувати місто або селище, адже логотип – це візитівка, це те, що вирізняє кожний населений пункт серед інших міст та сіл.
- Прочитайте текст на с. 85 підручника. Знайдіть на туристичному логотипі Чернігова храм, меч, річку, чернеця-привида.
- Чому саме клубок використали для туристичного логотипу?(Відповіді дітей.)
- А тепер я вас познайомлю із логотипом нашого обласного міста – логотипом Житомира.
- Подивіться уважно на картинку, у вигляді чого зображено цей логотип? (Так, логотип Житомира зображено у вигляді букви «Ж» - початкової букви назви міста, ще можна побачити на цьому малюнку геометричні фігури орнаментів із ромбів, смужок, які зустрічаються на вишиванках, писанках.)
Створення туристичного логотипу селища Нова Борова.
- А як ви думаєте, чи є туристичний логотип у нашого селища? (Відповіді дітей.)
- Так, дійсно, офіційного туристичного ще немає. Я пропоную вам створити такий логотип.
- Перед тим, як ви почнете працювати, давайте ще раз пригадаємо, чим славиться наше селище, які цікаві історії з ним пов’язані, що може привабити до нас туристів.
- А якої форми можна зробити логотип селища? Чому ви так думаєте? (Відповіді дітей.)
- Хто скаже, які кольори можна використати в туристичному логотипі нашого селища? Чому ви так думаєте? (Відповіді дітей.)
Самостійна робота учнів: створити туристичний логотип рідного селища.
Презентація логотипів (з поясненнями).
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Рефлексія.
Вправа «Продовж речення».
Мені запам’яталося … .
Мене вразило, здивувало… .
Для мене було цікавим… .
Вправа «Кольорові долоньки».
- Оціни свою роботу на уроці:
Зелена долонька – Мені все вдалося на уроці!
Жовта долонька – В мене виникали труднощі, але я впорався.
Червона долонька – Мені потрібна допомога.