Урок "Поезія Срібної доби"

Про матеріал

На уроці учні знайомляться з розмаїттям літературних напрямів, течій та шкіл у російскій поезії кінця ХІХ- початку ХХ століття, розвивають вміння виразно читати та аналізувати вірші.

Перегляд файлу

Тема: Сторінки поезії «Срібного століття».

Мета: дати загальну характеристику літератури доби «срібного століття», естетичних пошуків у Росії кінця ХІХ початку ХХ століття; познайомитися з життям і творчістю О.Блока, А.Ахматової, М.Цвєтаєвої; прищеплювати учням любов до поетичного слова; виховувати любов до краси Слова; розвивати навики виразного читання та аналізу віршованих рядків; формувати пізнавальну самостійність , вміння обґрунтовувати власну точку зору, погляди.

Тип уроку: нестандартний.

Обладнання: виставка книг поезій Блока, Ахматової, Цвєтаєвої, Пастернака, Маяковського; портрети поетів; презентація «Срібна доба російської поезії»; учнівські творчі роботи.

Епіграф:                                                           Поезія – це завжди неповторність…

                                                                                                                         Л.Костенко

Хід уроку

І. Мотиваційний етап (оголошення теми, мети уроку)

Учитель

 

 

 

Російська модерністська поезія охоплює період від кінця 80-х років ХІХ ст.. до трагічних 20-х рр.  ХХ ст. Це період небувалого розквіту лірики, активних авангардистських пошуків і модерністських знахідок та відкриттів. Назва «срібна доба» була обрана за аналогією із «золотою добою, яку ототожнювали з літературою ХІХ ст., здебільшого з «пушкінською епохою».

 

ІІ. Операційно-пізнавальний етап

1.Дати визначення понять

 

 

«Модернізм» - спільна назва літературних напрямів та течій ХХ ст., яким притаманні спроби відобразити нові явища суспільства новими художніми засобами.

 

«Літературний напрям» -

Повідомлення учня-історика

 

2.Захист презентації «Срібна доба» - культурне відродження Росії

Особливості політичної ситуації у світі.

 

 

Виступ підготовленої учениці.

 

 

 

Учениця розповідає

про одну з представниць срібної доби – Марину Цвєтаєву.

3.Найвизначніші літературні напрями.

Символізм

Розкрити поняття «символізм»

 

 

 

 

Символізм – художній напрям у літературі та мистецтві, характерною ознакою якого є ствердження індивідуальності сприйняття світу кожною людиною, відображення реальності за допомогою образу-символу.

 

Назвіть найяскравіших представників символізму.

Валерій Брюсов, Костянтин Бальмонт, Зінаїда Гіппіус, Федір Сологуб, Андрій Бєлий, Олександр Блок, Вячеслав Іванов та ін..

Повідомлення учнів про О.Блока (інтерв’ю)

 

 

 

 

Назвіть основні теми його творчості.

 

 

 

 

 

  • Вічна Жіночність;
  • Тема «страшного світу»;
  • Романтичний двобій із життям;
  • Тема Батьківщини.

 Аналіз поезії «Незнайомка».

 

 

 

 

 

Бесіда

1.Яке враження на вас справила поезія

2.Яким бачить світ поет до появи Незнайомої

3.Що змінюється з її появою

4.Де відбуваються зміни – в навколишньому світі чи в його душі

5. Охарактеризуйте душевний стан ліричного героя.

6.Дві замальовки дійсності

 

 

 

 

7.Який образ-символ використовує автор?

 

 

 

 

8.Зробіть аналіз звукопису (поліфонії).

 

 

 

9.Назвіть приклади антитези.

Вірш написаний у 1906р.

Тут переплелися повсякденність і фантастика, «низька» дійсність і «висока» мрія ліричного героя: прекрасна незнайомка зявляється серед п’яних .

Вічна жіночність у образі Незнайомки є уособленням краси, любові, та все це контрастує із буденністю життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Світ обивателів, «ситих» і ницих споживачів життя, що марнують свої дні у трясовині затишку.
  • Задушливе приміщення ресторану, заповнене обивателями.

Незнайомка символізує і містичний ідеал жіночої краси, пов'язаний з ідеєю Вічної Жіночності, і ключ до святих таємниць буття, і заповітну мрію ліричного героя.

Але і цей образ уражений іронією (зявляється у ресторані, герой не впевнений у її існуванні).

И кАждый вечер в чАс нАзнАченный…

Девичий стАн шелкАми схвАченный…

 

И ве(У)т древними поверьями

Её УпрУгие шелка…

« Горячий воздух дик и глух» - «Диша духами и туманами»

«Женский визг» - «девичий стан»

«бессмысленный диск луны» - «солнце»

«скука загородных дач» -«очарованная даль».

Аналіз поезії

« Весно, весно, без межі і без краю…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда.

1.Яке враження на вас справила ця поезія

2.Визначте основні настрої вірша

3.Чому у двобої між світлим і темним перемагає світло

4.Визначте ідейний зміст поезії.

5.Назвіть символічні образи.

6.Особливості поетики

7.Як передано тяжкість і суперечність життя

8.Що можна сказати про характер ліричного героя

Вірш – яскрава ілюстрація концепції «любовно-ворожого» сприйняття життя. Визначення цієї позиції звучить у першій строфі:

О життя! Пізнаю і приймаю!

Шлю привіт тобі дзвоном щита!

 

Поет змальовує картину розмаїтої, напружено суперечливої життєвої стихії. Митець персоніфікує життя у майже міфо-поетичному образі жінки-загадки (ще одна модифікація Вічної Жіночності), який поєднує у собі божественно світле начало ( мов птаха, вона мчить у небі з Божим іменем на вустах) і згубну силу ( риси жорстокості надають до її портрета такі штрихи, як «коси-змії» та «затиснуті зимні вуста»). Ліричний герой ясно усвідомлює, що ніколи не переможе у цьому двобої з грізною красунею. Проте він мужньо проголошує:

Я ніколи не кину щита!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Риторичні вигуки і питання.

 

Аналіз поезії «Скіфи» 1918р.

 

Бесіда.

1.Які образи поезії символізують російський дух

2.Хто належить до скіфів

3.Як автор визначив свою позицію щодо історичної ролі Росії

 

 

 

 

 

 

4.Які прийоми використовує автор щоб передати ідею вірша

 

 

 

 

 

 

 

Характерні риси творчості Блока

 

 

 

 

 

 

 

Учитель.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Акмеїзм –

(визначити поняття)

Тема історичних потрясінь посіла центральне місце у цій поезії.

Вірш побудовано на антитезі: «старому премудрому світу» Європи, що занепадає від «нудьги і достатку», протиставляється народ Росії, змальований в образі скіфів, які бажають діяти, завойовувати нові території.

У Європі панують спокій і поміркованість, століттями підтримувані і вдосконалювані, але Блок вважає, що тут уже давно пересохли джерела, якими живиться культура. Росія ж постає перед обличчям   Європи залитим «чорною кровю Сфінксом», що приваблює і лякає, бентежить своїми загадками й загрожує загибеллю. Але, змальовуючи лихо, що несуть Європі орди «диких скіфів», поет завершує твір патетичним закликом до загального братання.

Блок вірить у революцію як у вибух стихії і хаосу, що очистить і оновить світ.

Поезія побудована на антитезі: «старому премудрому світу» Європи , що занепадає від «нудьги й достатку» протиставляється народ Росії, змальований в образі диких скіфів.

У Європі спокій і поміркованість, давно пересохли джерела, що живлять культуру. Росія ж постає «залитим кров’ю Сфінксом», що приваблює і лякає водночас. Змальовуючи лихо, що несуть, Європі орди «диких скіфів» , поет завершує твір патетичним закликом до загального братання.

-символічні сюжети і образи, що відтворюють переживання поета;

-зумовленість жіночих образів до ідеї Вічної жіночності;

-передчуття катастрофи;

-викриття бездушності цивілізації;

-тема двобою з життям;

-мелодійність, ясність, вишукана звукова обробка вірша.

 

На жаль, останні роки в житті Блока були позначені глибокою духовною кризою. Напружені стосунки з матір’ю і дружиною, драматизм громадянської війни, голод у Петрограді, важка хвороба легенів – усе це призупинило його творчу працю.

 

Модерністська течія в російській поезії 1910-х років, головною ознакою якої, на противагу символізму, було звернення до реальності, відображення  земного, конкретного, предметного світу.

Анна Ахматова

  1. Рольова есеїстична гра «Я – Ахматова».

 

 

 

 

 

 

 

  1. Назвіть основні теми творчості Ахматової.

 

  1. Аналіз поезії «Довкола жовтий вечір ліг».

 

-Яке враження справив на вас вірш? Які настрої навіяв?

-Намалюйте словесну картину, що виникла у вашій уяві під час читання твору.

-Охарактеризуйте образ ліричної героїні у вірші.

-Про які події із життя героїні ми дізнаємося?

-Проаналізуйте символіку кольорів у поезії ?

-Прокоментуйте кульмінаційні рядки вірша.

-Порівняйте оригінал і переклад. Чи вдалося перекладачеві передати романтичну атмосферу вірша?

 

 

 

 

  • Тема кохання – на ранньому етапі творчості.

 

  • «Літопис» трагічної епохи.

 

 

 

 

 

 

 

 

Зустріч двох людей, які колись кохали один одного. Квітневий вечір, прохолода, жовте світло сонця… Вона сидить за столом , гортає синій зошит із юнацькими віршами і Він…

 

 

 

 

Жовтий

Синій

 

 

Аналіз поезії «Дав мені юнь ти сутужную»

  • Як побудовано вірш? Які питання хвилюють ліричну героїню?
  • Втіленням чого є для героїні Бог?
  • У чому, на думку героїні, полягає головна мета життя?
  • Знайдіть риси акмеїзму у вірші.

 

 

 

 

 

 

 

  • Порівняйте оригінал і переклад.

 

 

Це звертання ліричної героїні до Бога.

 

 

 

Батько

 

«…душу скудную

Богатой Тебе принести?»

 

Чіткість, ясність, особлива «прозорість» образів, буденність мови,емоційна стриманість лаконізм у доборі художніх засобів.

Рання поезія Ахматової відзначається особливим ліризмом. Це неначе щоденник спогадів, мрій, сподівань. Читачі дивуються, як часто їхні думки, емоції співзвучні ахматівським поезіям, тому її лірика є близькою для всіх нас.

 

Поема «Реквієм» 1935-1940рр.

-Яке враження на вас справила поема?

-Який емоційний образ епохи?

-Розкажіть про особливості побудови даного твору.

- Як розкривається почуття єдності ліричної героїні із долею народу?

- Назвіть риси пізньої поезії Ахматової у поемі.

- Знайдіть ознаки акмеїзму у поемі.

 

Характерні риси творчості Ахматової.

 

Ахматова гнівно засуджує сталінську диктатуру як жахливу форму державного варварства, як «владу пітьми».

 

 

 

10 віршів, прозаїчна передмова, посвята, вступ і епілог.

 

У передмові Ахматова говорить про біографічну основу поеми.

 

  • Вишукана простота стилю.
  • Звернення до наболілих суспільних проблем.

 

 

 

-вірність моральним засадам буття;

-тонке розуміння психології буття;

-осмислення трагедій ХХст., що повязані з особистими переживаннями;

-вишукана простота стилю;

-звернення до наболілих суспільних проблем;

-настанова «пізнання світу через біль»;

-розробка теми кохання – рефлексія над нерозділеним або втраченим коханням.

ІІІ. Корекційно-оцінювальний етап.

-Прийом мікрофон

( що найбільше вразило вас на нашому уроці).

-Хто з поетів срібної доби найбільш близький і зрозумілий вам?

 

Підсумки уроку:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Срібна доба – складний і яскравий період у російській поезії. Вона допомогла розкритися багатьом талановитим авторам.

Д.З.

 

-аналіз вірша Ахматової або Блока;

-створити асоціативну замальовку обраного вірша

- підготувати повідомлення про вивчені твори про Другу Світову війну.

 

1

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
4441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку