Урок "Похідні і непохідні прийменники"

Про матеріал
Забезпечити засвоєння учнями відмінностей між похідними і непохідними прийменниками;допомогти учням у засвоєнні особливостей написання похідних прийменників разом і окремо. Сприяти формуванню навичок грамотного письма, вміння правильно узагальнювати дані і робити висновки.
Перегляд файлу

Урок української мови в 7-му класі (ІІ семестр)

Тема. Похідні і непохідні прийменники

Мета. Забезпечити засвоєння учнями відмінностей між похідними і непохідними прийменниками;допомогти учням у засвоєнні особливостей написання  похідних прийменників разом і окремо.

   Сприяти формуванню навичок грамотного письма, вміння правильно узагальнювати дані і робити висновки.

      Виховувати повагу до людської праці.

Тип уроку. Урок ознайомлення  з новим матеріалом.

Обладнання: Підручник «Українська мова 7 клас» Автор О.П. Глазова

Хід уроку

І. Підготовчі вправи.

1. Коментоване письмо.

- Запишіть словосполучення, підкресліть лише словосполучення з прийменниками. Свій вибір поясніть.

Стоїмо коло тину; коло звужується; працював протягом канікул; боротися з протягом; навколо школи сад; оглянься навколо; пливи упоперек річки; покреслено впоперек; вийшли на зустріч; йдемо назустріч святу.

  • Чим різняться підкреслені прийменники коло, з, навколо, на, поперек? Як вони, на ваш погляд, утворились?

ІІ. Оголошення теми і мети. Мотивація.

ІІІ. Робота над засвоєнням нового матеріалу.

  1. Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу с.214.
  2. Колективне складання опорної схеми.

За походженням прийменники бувають

 

Непохідні                                                                           Похідні

 

Походження не просліджується                                      утворюються:

У, на, до, без                                                   - від іменників: кінець, край;

  •                                                                  -від прислівників: близько,позаду;
  • Поєднанням іменників та прислівників із непохідними прийменниками: унаслідок, неподалік від, відповідно до.

 

  1. Колективна робота. Вправа 475(усно).
  • Прочитайте. Визначте, якими частинами мови є виділені слова. Визначте прийменники за походженням.
  1. Вправа на закріплення (завдання заздалегідь записане на дошці).
  • Визначте рядок, у якому всі прийменники непохідні:
  1. Без, між, серед, біля, вздовж;
  2. Через, під, до, над, на, за;
  3. Для, з, поміж, згідно з, посеред;
  4. При, під, протягом, з-за, обабіч.
  1. Виконання вправи 476.
  • Перепишіть. У реченнях підкресліть члени речення. Укажіть однозвучні з прийменником  частини мови. Визначте походження прийменників.
  1. Пояснювальний диктант.
  • Визначте прийменники, вказавши їх походження.

Над кручею, над садом, на горі розквітла яблуня. Піднімали вітри мільйон трембіт понад Черемошем. Крутяться тихо сніжинки круг золотих ліхтарів. Край стежини проста лавка, тут сиділа ти не раз. Ніч у сніговій завії крутиться довкола стріх. Тихим листом неспокій понад серцем кружля.

  1. Диференційована творча робота

1 група: скласти речення з похідними прийменниками на відміну від; під час; поруч з.

2 група (ускладнене завдання): складіть речення так, щоб слова край, проти, близько спочатку виступали як прийменник, а потім як прислівник.

ІІІ. Підведення підсумків уроку.

Інтерактивна гра «Мікрофон»

  • Продовжіть речення:
  • «На уроці я дізнався про ………»
  • «Найбільше мені сподобалось ………»
  • « Мені слід звернути увагу……….»

ІV. Домашнє завдання.

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
7389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку