Тема уроку: Показникові рівняння та нерівності.
У завданнях 1, 2, 3, 4 назвати номери правильних варіантів.
1) у = 3х; 2) у = х3; 3) у = 1х;
4) у = (-4)х; 5) у = ; 6) у = х0,6;
7) у = (х – 5)8; 8) у = (1 - )х; 9) у = 9-х;
10) у = х-х; 11) у = πх; 12) у = .
5) у ; 6) у = .
1) у = 40,3х ; 2) у = 0,3х ; 3) у = 6,92х-1 ; 4) у = 0,112х ;
5) у = ; 6 у 7) у =
4) ; то m n
8=; ; 0,25=; =
81=; ; ; 1.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
2х = 16 |
3х-1 = 9 |
3х = |
12х = 1 |
27х = 3 |
2 |
2х > 8 |
≤ |
2х > -2 |
2х < -2 |
> |
Назвіть способи розв’язування рівнянь. Записати в таблицю порядкові номери відповідних рівнянь і нерівностей.
Зведення до спільної основи |
Винесення спільного множника за дужки |
Введення нової змінної (заміна) |
Однорідне рівняння (нерівність) |
Р |
Р |
Р |
Р |
Н |
Н |
Н |
Н |
|
1. 3х9 2. 3. 1
|
6. 5∙4x - 7∙10x +2∙ 25x = 0. |
4. 4·0,252х 5. 2х+2-2х+1+2х-1-2х-29 6. 32х+1-28·3х+90
|
|
7. (0,6)х-3·2 8. 5-2х-4-5-2х-5-2·5-2х-62·3-2х-4 9. ; |
№1. Розв’яжіть рівняння ;
№2. Розв’яжіть нерівність .
ДД – дуже добре
|
Д – добре
ЗК – знає, але не каже
КЗ – каже, але не знає
ГНК – гірше нема куди
1
Тема уроку: Показникові рівняння та нерівності.
Мета уроку:
- розвивати логічне мислення, самостійність, уміння зосередитися,
-розвивати вміння аргументувати свої дії, формулювати висновок, чітко будувати свою відповідь;
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма організації уроку: колективна, групова, індивідуальна, фронтальна.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вступне слово вчителя. Які асоціації викликає у мене слово «урок»?
У – успіх…
Р – радість…
О – обдарованість…
К – компетентність…
Сподіваюся, сьогодні на нас чекає і успіх, і радість. Ви зможете продемонструвати власну обдарованість і компетентність. Перед вами стоїть завдання проявити свої знання і вміння застосовувати властивості показникової функції при розв’язуванні рівнянь та нерівностей.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
За допомогою математики можна розв’язувати задачі, що виникають у життєвих ситуаціях і стосуються реальних об’єктів або процесів. За допомогою показникової функції можна описати:
де M – маса речовини через час t, M0 – початкова маса речовини, T – період напіврозпаду.
де No – початкова кількість бактерій, N – кількість бактерій в момент часу t, а і k - деякі сталі.
де A – шукана величина, A0 – початкова сума, p – річний відсоток, t – розрахунковий термін.
,
де A(t) – кількість ліків у організмі через час t, A0 – швидкість надходження ліків до організму, k – коефіцієнт пропорційності.
Отже, вміння застосовувати властивості показникової функції при розв’язуванні показникових рівнянь та нерівностей застосовуються в різних галузях науки.
ІІІ. Узагальнення й систематизація знань та вмінь.
Запитання до учнів:
У завданнях 1, 2, 3, 4 учні повинні назвати номери правильних варіантів.
1) у = 3х; 2) у = х3; 3) у = 1х;
4) у = (-4)х; 5) у = ; 6) у = х0,6;
7) у = (х – 5)8; 8) у = (1 - )х; 9) у = 9-х;
10) у = х-х; 11) у = πх; 12) у = .
(відповідь: 1, 5, 9, 11, 12)
(відповідь: 3,4)
5) у ; 6) у = .
(відповідь: 1, 2, 6, 7)
1) у = 40,3х ; 2) у = 0,3х ; 3) у = 6,92х-1 ; 4) у = 0,112х ;
5) у = ; 6 у 7) у =
(відповідь: 2, 4, 5, 7)
Порівняйте числа m і n, якщо:
2) ; (а = 1,5, а > 1, то m < n )
(а = 0,3, а < 1, то m < n)
4) ; (а = 8/3, а > 1, то m > n)
8; ; 0,25; .
(Відповіді: 8 = 23; ; 0,25 = 2-2; )
81; ; ; 1.
(Відповіді: 81 = 34; = 3-3; = ; 1 = 30 )
Учням пропонується таблиця з найпростішими показниковими рівняннями та нерівностями.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
2х = 16 |
3х-1 = 9 |
3х = |
12х = 1 |
27х = 3 |
2 |
2х > 8 |
≤ |
2х > -2 |
2х < -2 |
> |
Назвіть способи розв’язування рівнянь:
Учні записують в таблицю порядкові номери відповідних рівнянь і нерівностей.
Зведення до спільної основи |
Винесення спільного множника за дужки |
Введення нової змінної (заміна) |
Однорідне рівняння (нерівність) |
Р |
Р |
Р |
Р |
Н |
Н |
Н |
Н |
|
1. 3х9 2. 3. 1
|
6. 5∙4x - 7∙10x +2∙ 25x = 0. |
4. 4·0,252х 5. 2х+2-2х+1+2х-1-2х-29 6. 32х+1-28·3х+90
|
|
7. (0,6)х-3·2 8. 5-2х-4-5-2х-5-2·5-2х-62·3-2х-4 9. ;
|
Підсумком роботи над цим завданням є складена спільними зусиллями схема, яка допомагає розв’язувати показникові рівняння та нерівності.
Два учні біля дошки пропонують метод та обґрунтовують свій вибір.
№1. Розв’яжіть рівняння ;
Розв’язання.
;
;
;; ;
Відповідь: -1;4.
№2. Розв’яжіть нерівність .
Розв’язання.
Зведемо всі степені до двох основ 4 і 9:
.
Маємо однорідну нерівність (у всіх членів однаковий сумарний степінь – 2х). Для її розв’язування поділимо обидві частини на .
.
Заміна дає нерівність ; звідки
Обернена заміна:
Відповідь: [0;0,5].
Робота в парах.
Кожна пара учнів залежно від запасу власних умінь і навичок розв’язує на свій розсуд одне рівняння та одну нерівність з завдання «Класифікація показникових рівнянь та нерівностей». Але методи їх розв’язування повинні бути різними!
(Учні вибирають завдання, розв’язують їх в зошитах. Вчитель контролює процес, може надати додаткове завдання. Відводиться час 10 хв).
|
1. 3х9;
|
; ;
x=1 x=3 |
2. ; ; 0
|
2х (22-1)= 96; 2х = 32;
|
3. 1 0;
|
; ;
x=-0,5 |
4. 4·0,252х
; ; |
; ; x=2 |
5. 2х+2-2х+1+2х-1-2х-29 ; ; ; |
. ; x=0; x=1 |
6. 32х+1-28·3х+90 ; ; D=676 [-1;2].
|
; ; ; ()х= x=2 ()х= x=-2
|
7. (0,6)х-3·2
; ; ;
|
; ; ; ; ; |
8. 5-2х-4-5-2х-5-2·5-2х-62·3-2х-4 2·3-2х-4 2·3-2х-4 3-2х-6 ; ;
|
; ; ; ; ; ; x=2
|
9. ; ; .
|
IX. Підсумки.
Підсумком бесіди з узагальнення та систематизації набутих учнями знань із теми «Методи розв’язування показникових рівнянь та нерівностей» є складена спільними зусиллями схема.
Метод: «Своя система оцінювання». Учні оцінюють свою роботу на уроці не загальноприйнятими балами, а за своєю шкалою, враховуючи свої очікування від уроку.
ДД – дуже добре
Д – добре
ЗК – знає, але не каже
КЗ – каже, але не знає
ГНК – гірше нема куди
На закінчення хочу нагадати вам, що завтра – знову урок алгебри, та роздати невеличкі презенти – індивідуальні завдання домашньої роботи. Замість кожен учень отримує натуральне число більше 1.
Розв’яжіть рівняння та нерівності:
Дякую вам за урок! Хочу наприкінці уроку навести вислів великого Леонардо да Вінчі: «Якщо запастися терпінням і виявити старання, то посіяні насіння знання неодмінно дадуть добрі сходи». Що ми і перевіримо завтра на контрольній роботі.
(Відповіді до домашнього завдання: 1) 1; 2) (-1;0); 3) 1;0;
4) ; 5) .
1