Урок № 2
ПОКАЗНИКОВІ РІВНЯННЯ
Формування компетентностей:
Тип уроку: удосконалення знань та вмінь.
Обладнання та наочність: мультимедійний проектор, гаджети учнів.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Здобувачі освіти на ґаджетах виконують тести в реальному часі. Тести створені на платформі На Урок у відкритому доступі. Викладач вибирає один із способів тестування: в реальному часі, тестування, відповідності чи флеш-карти.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учнів ділимо на дві групи. Викладач перевіряє учнів фронтально.
1. Подайте у вигляді добутку двох множників:
І група а)2х+3 б)3х-2 |
ІІ група а)5х+2 б)4х-3 |
Розв’язання
а)2х+3 =2х 23
б)3х-2 =3х:32=3х
|
а)5х+2=5х52
б)4х-3=4х
|
2.Розв’язати рівняння
І група
х-3=
х= |
ІІ група х2 -2х-1=2 х1=3, х2=-1
|
ІV. УДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ
План вивчення теми
Розв’язання показникових рівнянь способом введення змінної та зведення до квадратного рівняння.
Алгоритм розв’язання
Розв’язати рівняння. |
32х+5=3х+2+2. |
Розв’язання |
|
Виконавши тотожні перетворення, зведемо рівняння до квадратного |
32х+4+1=3х+2+2; 32х+4∙ 3=3х+2+2; |
Зробимо заміну: |
Замінимо 3х+2= t, t>0 тоді 32х+4== t2. |
Розв’яжемо одержане квадратне рівняння відносно t: |
3 t2- t-2=0; t1=1;
t2= - |
Повернемося до заміни і розв’яжемо показникове рівняння: |
3х+2= 1; 3х+2= 30; х+2=0; х=-2 |
Запишемо відповідь. |
Відповідь. – 2. |
Функціонально - графічний метод
Розв'язати рівняння 5х=6−x.
Побудуємо в одній системі координат графіки функцій y=5x і y=6−x.
Вони перетинаються в одній точці (1; 5). Перевірка показує, що насправді точка (1; 5) задовольняє і рівнянню y=5x, і рівнянню y=6−x. Абсциса цієї точки служить єдиним коренем заданого рівняння, оскільки y=5x — зростаюча функція, а y=6−x — спадна функція. Отже, рівняння 5x=6−x має єдиний корінь x=1.
Додатково
Розв’язування однорідного рівняння
Означення. Рівняння виду називають однорідним показниковим рівнянням. Для розв’язання такого рівняння треба ліву й праву частину поділити на
або на
(
або на
Розв’язати рівняння. |
3 ∙16х+2∙81х=5∙36х |
Розв’язання |
|
Запишемо рівняння так: |
3∙42х+2∙92х-5∙(4∙9)х=0; |
Поділимо обидві частини рівняння на 42х
|
3+2
|
Зробимо заміну: |
|
Розв’яжемо одержане квадратне рівняння: |
2t2-5t+3=0; t1=1;
t2= |
Повернемося до заміни і розв’яжемо: |
|
Запишемо відповідь. |
Відповідь. 0;
|
V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЙ
Робота з підручником. Працюємо самостійно. Група учнів розв’язує в зошиті, а інші будують графік за допомогою програми https://formula.co.ua/uk/function-plotter. Одну роботу учнів, які розв’язували в зошиті викладач фотографує і показує на екрані. Ті учні, що працювали з програмою, викладач перевіряє фронтально. Робимо висновок.
№ 35
Розв’язати графічно рівняння
а) 3х=4-х
|
|
VI. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Робота в групах.
Оберіть, хто з членів групи координуватиме роботу й відповідатиме за її кінцевий результат. Складіть план роботи. Розподіліть, хто який пункт плану виконуватиме.
Розв’яжіть рівняння, які знаходяться на Padlet за адресою: https://padlet.com/lkiskan/butmqg49i2re4n9 (відкривайте через Google) або здійснюйте пошук через QR код
Якщо виникають технічні причини, то розмістіть розв’язки у блозі за адресою: https://informtexpto.blogspot.com/p/padlet.html.
І. 4х+1+4х=320;
ІІ. 2∙3х+1-3х=15;
ІІІ. 9х-8∙3х-9=0;
ІV.22х+14∙2х+1-29=0.
VIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, РЕФЛЕКСІЯ
Викладач. Коротке пояснення або нагадування про Фішбоун
Фішбоун (діаграма «риб’ячої кістки» (англ. Fishbone Diagram) – один з найбільш ефективних прийомів, який можна використовувати тоді, коли необхідно встановити причинно-наслідкові зв’язки, здійснити обґрунтований вибір, розвинути навички роботи з інформацією, навчити вирішувати проблеми тощо.
Схема включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за конкретні складові:
Чому учні допускають помилки при розв’язуванні показникових рівнянь?
Учні відповідають усно, а якщо є час, то самі заповнюють скелет риби і робимо висновок.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Готуємося до ЗНО
Сформуємо збірку «Показникові рівняння». Для цього необхідно розв’язати показникові рівняння. Завдання розміщені в Google презентації, до якої є спільний доступ. Алгоритм оформлення здобувачі освіти знайдуть у презентації.
№з/п |
Початковий рівень |
№з/п |
Середній рівень |
|
5х+1=125 |
|
5х+1= |
|
6х+2=36 |
|
6х+3= |
|
8х+3=64 |
|
5х+2= |
|
5х-1=125 |
|
5х+3 +5х+2=4 |
|
6х-1=36 |
|
4х+1 +4х+2-5=75 |
|
8х-2= |
|
3х+2= |
|
5х-3=1 |
|
3х+1= |
|
6х-2= |
|
25х+1= |
|
8х-3= |
|
36х+2= |
|
8х-3=512 |
|
9х+1= |
№з/п |
Достатній рівень |
№з/п |
Високий рівень |
|
8х+1=5х+1 |
31. |
|
|
13х-3-113-х=0 |
32. |
|
|
5х-22х=400 |
33. |
|
|
14х-2-122-х=0 |
34. |
32х-1+32х-2-32х-4=315 |
|
7х+1=5х+1 |
35. |
62х+4=33х∙2х+8 |
|
4х-23х=1024 |
36. |
|
|
32х-2 ∙ 3х-3=0 |
37. |
|
|
9х-6∙3х-27=0 |
38. |
3∙16х+2∙81х=5∙36х |
|
|
39. |
|
|
|
40. |
|
Ключ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
0 |
5 |
4 |
3 |
1 |
3 |
2 |
2 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-3 |
-5 |
-5 |
-2 |
1 |
-6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-1 |
3 |
2 |
2 |
-1 |
2 |
1 |
2 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-4 |
11 |
2 |
3 |
4 |
3 |
-1; |
0; |
2 |
1 |
Викладач.
Повторення - запорука ефективного навчання.
На домашнє завдання ще раз необхідно виконати тести, які ви проходили на уроках. Код викладач скине у вайбер групи.
QR коди до уроків на тему «Показникові рівняння»
Підручник |
|
Відеоролик |
|
Відповідь |
|
Метод |
|
Спосіб |
|
https://formula.co.ua/uk/function-plotter програма для побудови графіків |
|
Padlet за адресою: https://padlet.com/lkiskan/butmqg49i2re4n9 |
|
Google презентація https://docs.google.com/presentation/d/1AQawoRGAeP3oLS0Ck5W3P0ui3hnMOnkIhqj53yRR50w/edit?usp=sharing |
|
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1