Урок "Покритонасінні або Квіткові рослини"

Про матеріал
В конспекті подається матеріал у вигляді гри-подорожі для вивчення різноманітності Покритонасінних. Матеріал можуть використовувати учні, вчителі
Перегляд файлу

 Комунальний заклад «Черкаський навчально-реабілітаційний центр

«Країна добра Черкаської обласної ради»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект  уроку подорожі з біології

на тему:

«Покритонасінні або Квіткові рослини»

для учнів 7 Б класу

 

Презентація "Покритонасінні (Квіткові)"

                                                                                                       

                                                                                                            

 

                                                                                                               Підготувала та провела:

                                                                                                        вчитель біології Черниш Л.Я.

 

 

 

2021 рік

 

 

 

 

 

Тема: «Покритонасінні або Квіткові»

Мета: Формування ключових компетентностей:

            -загальнокультурні: опановувати моделі толерантної поведінки;

            -соціальні: формувати вміння висловлювати власні думки, робити

             висновки;

            - життєтворчі: створювати умови для розвитку й саморегуляції учнів;

            - комунікативні: стимулювати учнів до спілкування один з одним та з

              вчителем;

            - здоров’язберігаючі: формувати навички рухової активності та

             дбайливе  ставлення    до  свого здоров'я.

     Формування предметних компетентностей:

навчальні: формувати знання  учнів про покритонасінні  рослини, вказати на їх основні ознаки, значення у природі та житті людини,  розмноження покритонасінних, називати середовища існування та приклади покритонасінних рослин;

розвивальні: розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати, робити висновки про спорідненість квіткових рослин на підставі схожості будови їхніх квіток; формувати вміння використовувати особистий досвід, формуванню життєвих компетентностей; розвивати уміння порівнювати, аналізувати, робити обґрунтовані висновки, розвивати  пізнавальну і творчу активність у вирішенні проблемних ситуацій;

виховні: виховувати самостійність, уважність, спостережливість, допитливість,  комунікативні здібності, бережливе ставлення до флори України; забезпечити розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів, формувати  загальнолюдські цінності: любові, добра, милосердя; формувати науковий світогляд учнів розширюючи знання про особливості будови покритонасінних;   розширити знання про  практичне  використання  людиною  покритонасінних;

  • корекційні: коригувати вимову учнів, працювати над правильним наголосом, над зчитуванням з губ, розвивати залишки слуху, вчити учнів контролювати свій голос.

Обладнання: глобальні таблички, малюнки, картки, комп'ютерна презентація «Покритонасінні або Квіткові рослини»»

Хід уроку

І. Організаційний:

Привітання.                                                                (слайд №1)

Перевірка готовності учнів до уроку.

Створення позитивної психологічної атмосфери.

Слово вчителя:Доброго дня, друзі!  Ми знову зібралися разом на уроці біології. Давайте подаруємо сьогодні один одному посмішку.

Я всміхаюсь сонечку:

Здрастуй золоте.

Я всміхаюсь квіточці:

Хай вона цвіте.

Я всміхаюсь дощику:

Лийся, мов з відра.

Друзям усміхаюся ,

Зичу їм добра                                                           (Слайд №2)

ІІ. Розмовна хвилинка

  1. Який зараз урок?
  • Зараз урок біології.
  1. Що вивчає біологія?
  • Біологія вивчає живу природу.
  1. Що вивчає ботаніка?
  • Ботаніка вивчає рослинний світ.
  1. Що вивчає зоологія?
  • Зоологія вивчає тваринний світ.
  1. Що вивчає анатомія?
  • Анатомія вивчає людину.
  1. З чого складається організм?

    -Організм складається з клітин.

Девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

                                                                                              (Слайд №3)

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання:    (на картках виконують  завдання, перевірку робить «Маленький вчитель»)

Вправа «Так чи ні»

1. Голонасінні поширенні на всіх континентах, окрім Антарктиди.

2. Усі голонасінні – це вічнозелені рослини.

3. Голонасінні бувають деревами, кущами і квітами.

4. Лише деякі голонасінні рослини мають насіння.

5. Хвойні мають голчасті листки.

6. У хвойних немає листків, а є гілочки – хвоя.

7. Усі голонасінні утворюють шишки

8. Насіння голонасінних рослин нічим не захищене, розташоване на лусочках шишок.

9. Шишки бувають чоловічими і жіночими.

10. З шишок висипаються спори.

                                                                                             (Слайд №4 -5)

IV. Актуалізація опорних знань

  1. Давайте зараз пригадаємо класифікацію царства рослин.

Діти за допомогою глобальних табличок складають схему:

                                             Царство Рослини___________________________

׀                                                 ׀                                     ׀

Нижчі спорові рослини         Вищі спорові рослини     Вищі насінні рослини

        Водорості                        Мохи  Плауни  Хвощі      Голонасінні

Зелені Бурі Червоні                          Папороті                  Покритонасінні

        Діамантові

За даною схемою ми бачимо, що в нас залишилось не вивчене, що?

( Покритонасінні)                                                                             (Слайд №6)

  1. Складемо «Асоціативний кущ» зі словом ПОКРИТОНАСІННІ

(покриті, насінина, квітка, стебло, листя, корінь, коренева система…)

                                                                                                (Слайд №7-8)

V. Повідомлення теми та завдань уроку.

Тема: Покритонасінні або квіткові рослини

Словник: покритонасінні, однодольні, дводольні, сільськогосподарські рослини, лікарські, декоративні, отруйні

                                                                                                           (Слайд №9)

                        (Слайд №10)

 Відгадайте загадки:

Осіння квітка сукню вділа

Рожеву, синю, ніжно-білу.

Стоїть, неначе їжачок,

У неї сотні пелюсток.     (айстра)

 

               ****

Блакитні оченята

  Із жита виглядають.

  Хоч квіточки ці люблять

  Та з поля виганяють.

                  (волошки)

                                                                                                             (Слайд №11)

Розповідь вчителя:

Покритонасінних нараховується близько 250 тис. найрізноманітніших видів. Нині покритонасінні за різноманіттям видів і чисельністю панують у рослинному світі. Вони поширені всюди: на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах і місцезростаннях. Ці рослини пристосовані до життя в найрізноманітніших умовах – від тропіків до тундри, від низовин до високих гір, від пустель до боліт, вони навіть можуть жити в прісних і солоних водоймах.  

            

 

               

                 

 

                                                         (Слайд №12, 13,14)

     Уявімо собі, що ми подорожуємо поїздом по країні Корисні Рослини.

Поїзд робитиме зупинки, на кожній з яких ви будете дізнаватись про різні рослини відділу Покритонасінні, які людина використовує в їжу, для виготовлення одягу, різноманітних речовин або як лікарські та декоративні . Поїхали!

План  подорожі: 

Зупинка «Науковці»

Зупинка  "Квітуча поляна "

Зупинка "Смачна".

Зупинка "Швидка допомога".

Зупинка "Гарна".

 

  1. Зупинка «Науковці».

                                                 Відділ Покритонасінні має класи_____________

                                  ׀                                                             ׀    

                   Однодольні                                              Дводольні

                                                                              ( написати на дошці схему)

                                                                                                 Слайд №15-16)

Робота з підручником.

Завдання: прочитати §45, стор. 168. Назвати особливості:

За допомогою картки визначити та підписати:

  • зародок;
  • сім'я
  • коренева система;
  • поперечний розріз стебла
  • жилкування
  • квітка

Класи покритонасінних рослин — урок. Біологія, 6 клас.

                                                                                                      (Слайд №17-18)

Фізкультхвилинка

                                                                                                     (Слайд №19)

2. Зупинка  "Квітуча поляна "

     Уявіть, що перед вами  казкова квітуча поляна, на якій дуже багато різноманітних рослин, які у природі ніколи разом не зустрічаються. Вам треба розподілити всі ці рослини на три групи:

А. Їстівні

Б. Кормові

В. Бур’яни

 

  1. Рис.                                    2. Кукурудза          

      3.Пирій                                   4.Морква                           

      5.Конюшина                          6.Вівсюг

                                                                                                            ( Слайд №20)

А. 1,4                    Б. 2,5          в.3, 6

 

3. Зупинка  « Смачна»                                                                  (Слайд №21)

     На  цій  зупинці  ви  дізнаєтеся  про  сільськогосподарські  рослини  відділу  Покритонасінні.

 Повідомлення учнів

 

Пшениця

Пшениця — охоплює близько 20 видів, що ростуть у дикому стані па Закавказзі, в Африці (Ефіопія), Малій Азії, на Близькому Сході.

Рослини однорічні.

 Колоса із зерном міцний.

Зернівка може бути борошнистою або склоподібною.

За забарвленням  зернівка — жовта, біла, червона або фіолетова.

Зернівка пшениці має високий вміст клейковини.

Із зерна пшениці виготовляють  борошно, крупи, крохмаль, спирт.

Найважливіше значення для харчування є пшениця м'яка і пшениця тверда.

 

Кукурудза

 

Кукурудза, або маїс — однорічний культурний злак родом з Америки.

Суцвіття - початок. Т

Початок обгорнений листками.

Запилення перехресне (вітром).

 Кукурудза — цінна кормова, харчова і технічна культура.

Із зелених рослин кукурудзи роблять силос для худоби.

Із зерен виготовляють кукурудзяну олію, крохмаль, спирт, крупу.

Молоді качани у вареному вигляді вживають у їжу.

Зі спеціальних сортів роблять попкорн.

 

Капуста

 Капуста —коренеплід.

Капуста дворічна.

Поширена капуста городня.

Вживають  в квашеному вигляді, а також варену, смажену та сиру.

 

Картопля

 

 Картопля походить з Південної Америки (Чилі).

В Європу вона потрапила наприкінці XVI ст

Бульби картоплі бувають різними за формою, величиною, забарвленням (білі, червоні, фіолетові.

Всі сорти картоплі поділяють переважно на три групи: харчові (столові), кормові та технічні.

 

Помідор

 

Помідор їстівний походить з Південної Америки.

Помідор однорічна рослина. Стебла вкриті  волосками.

Плоди червоні або жовті; споживають як у свіжому, так і переробленому вигляді.

 

Соняшник

 

  Соняшник високі однорічні або багаторічні рослини з жовтими або ліловими квітками, зібраними у великі кошики.

 Соняшник — цінна  олійна культура в Україні.

Квасоля

 Квасоля — великий тропічний рід.

Квасоля однорічна рослина.

Квасоля має витке стебло.

Найкращими є сорти з білим насінням.

 

Горох

 Горох посівний — давня цінна однорічна культурна рослина.

Відома з часів кам'яного віку.

Стебло квасолі, чіпке (причіплюється за допомогою листкових вусиків.

Зернові сорти використовують переважно в їжу

                                                                                             ( Слайд №22 – 24)

4.Зупинка "Швидка допомога"                                  ( Слайд № 25)

     На  цій  зупинці  ми  дізнаємося  про  рослини,  які  використовуються  для  лікування.

Розповідь учнів про лікарські рослини.       ( вибирають табличку з назвою рослини серед них є отруйні)

Метод «Критичне читання тексту в парах».

 Завдання: Прочитати матеріал про лікарські рослини. Вибрати одну рослину, довести, що вона дуже корисна з точки зору медицини. 

     Ромашка лікарська

     Кульбаба

     Малина

     Шипшина

     Подорожник

     Липа

(отруйні: дурман, блекота, вовче лихо, амброзія)

А які рослини залишились на столі?

  • Так, правильно – це отруйні.
  • Їх не можна брати в руки, вживати в їжу, рвати та приносити їх додому – це небезпечно для вашого здоров'я.

З А П А М 'Я Т А Й ТЕ !

 

5.Зупинка "Гарна"                                                                                      (Слайд №26 -27)

     А  на  цій  зупинці  ми вивчимо  декоративні  рослини.

Розповідь вчителя, демонстрація фото декоративних рослин.

     Жоржина налічує близько 15 видів; родом з Мексики, багаторічники, з потовщеними бічними бульбоподібними або шишкоподібними коренями;. Жоржини повсюдно вирощують в квітниках, газонах, рабатках.

     Айстра належить  до  родини  Складноцвіті — багаторічні рослини з кошиками, зібраними здебільшого у волоті. У декоративному садівництві більш поширені численні сорти однорічних садових, або китайських, айстр. 

А  зараз  послухайте  легенду 

     У  давні  часи, коли  світом  правили  боги,  дві  чарівні красуні,  Діана  і  Розас ,  одночасно  закохалися  у  бога  кохання  Амура.  амур  віддав  перевагу  чарівній  і  скромній  Розас .  Діана  у  гніві    вирішила  погубити  свою  щасливу  суперницю.  Вона  піднесла  Розас  на  знак  примирення  келих  з  отруєним  вином.  Дізнавшись  про  смерть  коханої,  Амур  полетів  до  її  могили.  Він  побачив  там  білу  троянду,  що  самотньо  росла.  Від  туги  Амур  проткнув  своє  серце  ножем,  і  краплі  крові,  що  впали  на  троянду,  зафарбували  її  в  червоний  колір.  Троянду  вважають  королевою  квітів.

     Троянди мають велике значення в декоративному садівництві. Квітка троянди неперевершена за своєю красою і ніжним ароматом.

     Тюльпан

      Петунія

VI. Закріплення:

  1. Робота із сигнальними картками (червоні – «ні», зелені – «так»)

Вчитель називає категорію рослин та до неї називає різні рослини.

VIІ. Рефлексія.

Мені сподобалось…

Цікавим було…

VIІІ. Домашнє завдання.

Вчити запис, читати §45, стор.168

Творче завдання: намалювати рослину, яка належить до відділу Покритонасінні, визначити однодольна чи дводольна.       (Слайд №28)

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
1369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку