Урок "Політична географія та геополітика"

Про матеріал
Урок для дистанційного навчання з географії для учнів 11 класу. Мета: ознайомитися з поняттям «територіально-політична система»; уміти наводити приклади застосування різновидів «сили» (економічної, мілітарної, «м’якої» або «смарт-сили») у геополітичних протистояннях; навчитися розрізняти зовнішню і внутрішню політику, різновиди «сили», територіально-політичні системи національного та наддержавного рівнів; усвідомлювати взаємозв’язок і політичні взаємодії територій і географічних місць в геопросторі.
Перегляд файлу

Конспект уроку для дистанційного навчання

з географії, 11 клас

 

Розділ ІІІ. Загальні суспільно-географічні закономірності світу

Тема 4. Політична географія та геополітика

 

Тема уроку: Географічні складники політичної географії: географічний простір, території, географічні місця. Політичні складники: політичні інституції, політичні відносини, «сила». Територіально-політичні системи національного і наддержавного рівнів. Геополітика, її складові. Зовнішня та внутрішня геополітика. Геополітика «сили». Різновиди «сили». Взаємозв’язок між національними та геополітичними інтересами держави.

Мета: ознайомитися з поняттям «територіально-політична система»; уміти наводити приклади застосування різновидів «сили» (економічної, мілітарної, «м’якої» або «смарт-сили») у геополітичних протистояннях;

навчитися розрізняти зовнішню і внутрішню політику, різновиди «сили», територіально-політичні системи національного та наддержавного рівнів; усвідомлювати взаємозв’язок і політичні взаємодії територій і географічних місць в геопросторі.

 

Актуалізація опорних знань:

 

Пригадайте:

  • Яку карту називають політичною? Чим вона вирізняється з-поміж інших географічних карт?
  • У чому полягає різниця між поняттями «територія», «країна», «держава»?
  • Як змінювалася система світовлаштування протягом ХХ-ХХІ ст.?

 

Мотивація навчальної діяльності

 

Завдання: щоб пригадати «Політичну карту світу», розгадайте кросворди: https://learningapps.org/301990 або (на вибір)

https://learningapps.org/view8011148

 

Останнім часом ми чуємо, що наша країна є предметом геополітичних інтересів різних держав світу. Що це означає? А чи є геополітичні інтереси України? Якщо так, то у чому вони полягають? Чи, можливо, ви обрали позицію «я політикою не цікавлюся»? Чи можна за такої позиції залишитися поза політикою? Та, власне, яке відношення географія має до таких складних питань? Зробимо спробу розібратися у таких нагальних речах.

 

Вивчення нового матеріалу

 

Опорні терміни та поняття теми: географічний простір, території, географічні місця, територіально-політична система, геополітика, «сили» геополітики.

  • Поміркуйте:

1) Монголія та Швеція на суходолі межують лише з двома державами.

Але вигідність розташування цих країн дуже різна. Яка з них більше залежить від своїх сусідів і чому?

2) Із трьох республік Закавказзя – Азербайджану, Вірменії та Грузії – найбільш самостійну зовнішню політику проводить Грузія. Яка особливість її розташування допомагає країні це робити?

3) Туреччина й Україна мають вихід до Чорного моря. Від якої з цих двох держав більше залежать інші країни Чорноморського басейну?

4) Яка з двох сусідніх країн – Панама чи Коста-Ріка – має вигідніше геополітичне розташування? Чому саме ця країна?

5) У Південній Африці розташовані дві дуже схожі держави – Лесото і Свазіленд. Яка з них має гірше політико-географічне положення й чому?

6) Крайня західна частина Росії – Калінінградська область – відокремлена від неї територією інших держав. Як це може впливати на відносини Росії з країнами Балтії – Естонією, Латвією та Литвою?

7) Які позитивні та негативні наслідки того, що кордон між Францією та Іспанією проходить по досить важкодоступних горах Піренеях?

8) Які держави зацікавлені в якомога швидшому розв'язанні громадянської війни в Афганістані? Чому саме ці країни?

 

 

  •  Виконайте наступні завдання:

Завдання 1. Створіть у зошиті словничок:

D:\User\Desktop\Raskraska-Karandash-40 (1).jpg      Політична географія -

Географічний простір -

Територія –

Географічне місце -

Політичні інституції –

Політичні відносини -

      Територіально-політичні системи –

      Геополітика -

     «Сили» геополітики -

 

Завдання 2. Заповніть схему «Форми політичних відносин»:

Форми політичних відносин

 

 

______?______

стійка сукупність взаємодій політичних суб’єктів, що формує спосіб їхньої спільної діяльності

 

Політичне

співробітництво

_________

_________

_________

_________

 

 

 

_____?____

_________

_________

_________

_________

 

 

 

_____?____

_________

_________

_________

_________

 

 

 

 

______?______

_________

_________

_________

_________

Конкуренція в політиці:

змагання в ході політичної діяльності між соціальними групами, окремими особами, політичними партіями задля досягнення поставленої мети

 

______?______

_________

_________

_________

_________

 

Завдання 3. Розгляньте схему «Територіально-політичні системи»

D:\User\Desktop\ТПС.png

 

Завдання 4. Перегляньте відео та поміркуйте, про який із видів ТПС йдеться:

https://www.youtube.com/watch?v=OsIv5qeSlYY   (ЄС)

 https://www.youtube.com/watch?v=-Zz9jHoL2c8    (НАТО)

 

Геополітика — один із напрямів політичної географії, що вивчає в єдності географічні, історичні, політичні та інші фактори, що впливають на стратегічний потенціал держави (спрямована на розвиток у майбутньому).

Під час аналізу геополітики окремої держави виділяють:

  1. Зовнішню геополітику (формулювання стратегічних напрямів оптимальної зовнішньої політики держави, розробка тактичних прийомів проведення політики, спрямованої на забезпечення національної безпеки й задоволення геополітичних інтересів держави тощо).
  2. Внутрішню геополітику (вироблення стратегічних засад ефективної регіональної політики, дослідження просторових аспектів взаємодії політичних партій і рухів, етнічних, релігійних спільнот тощо).

 

Завдання 5. Розгляньте карту та ознайомтеся із сучасною геополітичною картиною світу.

D:\User\Desktop\Геополітична карта.png

 

Сучасна практика міжнародних відносин свідчить, що держави постійно чинять вплив одна на одну, зокрема, й через застосування «жорсткої сили» (можливість сильнішого нав’язати свою волю слабшим, у такий спосіб змінюючи характер відносин на свою користь).

 

Завдання 6. Заповніть схему «Різновиди сили» (с.144 підручника)

 

«Різновиди сили»

?

?

 

 

 

?

?

 

 

Ознайомтеся з прикладами різних видів «сили». Наведіть власні приклади.

Приклади застосування «жорсткої сили»:

- розподіл Чорноморського флоту (1997 р.);

- вторгнення Радянського Союзу в Афганістан (1979 р.);

- вторгнення НАТО в Афганістан (2001 р.);

- вторгнення США в Ірак (2003 р.);

- політика США щодо Ірану;

- «газовий конфлікт» між Росією й Україною (2005—2006 рр.)

Приклади застосування «розумної сили»:

- протягом «холодної війни» країни Заходу застосовували «розумну силу» проти СРСР: з однієї сторони стримували військову силу Союзу, а з іншої - підривали віру в комунізм у самому СРСР і країнах Варшавського договору;

- з приходом нової адміністрації на чолі з Бараком Обамою США змінили свою стратегію і почали використовувати «розумну силу» у своїй зовнішній політиці.

 

Завдання 7. Розгляньте таблицю «Світові центри сили» (джерело https://history.vn.ua/pidruchniki/bezyglii-geography-11-class-2019-standard-level/24.php)

Таблиця. Світові центри сили (на 2017 р.)

Країни

Чисельність населення, млн осіб

ВВП на душу населення, дол.

Збройні сили, осіб

Військові витрати, % від ВВП

США

326,6

59 501

1 348 400

3,3

Росія

142,2

10 608

900 000

5,4

ЄС

516,2

35 940

1 505 620

1,5

Японія

126,4

38 439

247 150

0,93

Китай

1379,3

8643

2 035 000

1,9

Індія

1281,9

1982

1 395 100

2,8

Канада

35,6

45 077

63 000

0,99

Бразилія

207,3

9894

334 500

1,3

Аргентина

44,2

14 466

130 000

0,95

С. Аравія

28,5

21 120

227 000

9,8

ПАР

54,8

6179

66 350

1,0

Австралія

23,2

55 707

57 800

2,0

 

- Спираючись на статистичні дані, представлені в таблиці, порівняйте сучасні геополітичні центри сили за показниками: людський потенціал, економічна могутність, військовий потенціал, приналежність до військово-політичних об’єднань. Як впливає існування ідеологічних, релігійних або культурних бар’єрів на наявність військового потенціалу в країнах (регіонах), що представляють світові центри сили?

 

Закріплення матеріалу

 

Виконайте тестові завдання за посиланнями:

1. https://naurok.com.ua/test/politichna-geografiya-ta-geopolitika-111939.html

2. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeUm5BKlxzxlCjZOP1gK-xRptkM14XqTMovQ7EpaNYiRi3C6w/viewform

 

До наступних зустрічей на «дистанційному» уроці!

Будьте здорові! Бережіть себе!

 

З повагою, ваш учитель!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. КЛИМЕНКО ОКСАНА
    Дякую, використала!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Костарєва Ельвіра Іванівна
    Дякую ! Просто і доступно.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Плющик Юлія
Додано
1 травня 2020
Переглядів
5317
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку