Урок "Полліанна та її друзі. Художні засоби розкриття образу Полліанни".

Про матеріал
Реалізуємо мету уроку стосовно образу Полліанни за допомогою шести капелюхів мислення британського психолога Едварда де Боно.
Перегляд файлу

Тема. Полліанна та її друзі. Художні засоби розкриття образу Полліанни.

Мета:

навчальна: працювати над аналізом художнього твору, навчати характеризувати образ головного героя та другорядних персонажів;

розвивальна: розвивати уміння роботи з текстовим матеріалом, характеристики героїв, навички переказування,  виділення ключових епізодів, коментування їх, висловлення оціночних суджень;

виховна: на прикладі головної героїні виховувати  прагнення до щирості в  стосунках з людьми,  силу духу  у подоланні життєвих труднощів;

Тип уроку: аналіз художнього твору

Методи і прийоми: робота у групах, метод шести капелюхів Е. де Боно, метод «Прес», сенкан , гра.

 Обладнання: тексти роману «Полліанна»  6 капелюхів за методом Е. де Боно, малюнки «Радість».

Хід уроку

І. Етап орієнтації про місце уроку в курсі, розділі, темі.

Обговорення домашніх малюнків про радість та правил життя від Полліанни.

ІІ. Етап цілепокладання.

Тема уроку:

Полліанна та її друзі. Художні засоби розкриття образу Полліанни. Тому ми сьогодні будемо вчитися характеризувати образ Полліанни та її друзів, з цією метою виділяти ключові епізоди тексту, коментувати їх, висловлювати свою думку; задумаємось над тим, які життєво важливі уроки зможемо для себе взяти.

ІІІ. Етап моделювання.

Реалізуємо мету уроку стосовно образу Полліанни за допомогою шести капелюхів мислення британського психолога Едварда де Боно.

Інструктаж

В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Традиційне мислення ґрунтується на полеміці, дискусії і зіткненні думок. Однак при такому підході часто виграє не найкраще рішення, а те, яке найуспішніше пропагувалося в дискусії. Паралельне мислення – це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.

 

http://metodichka.at.ua/interactiv_upr/shlyapu/belaya.jpgБілий капелюх: інформація

Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?

Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію.

У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.

http://metodichka.at.ua/interactiv_upr/shlyapu/jeltaya.jpgЖовтий капелюх: логічний позитив

Символічне відображення оптимізму.

Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?

Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.

http://metodichka.at.ua/interactiv_upr/shlyapu/chernaya.jpgЧорний капелюх: критика

Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.

Дозволяє дати волю критичним оцінкам, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.

http://metodichka.at.ua/interactiv_upr/shlyapu/krasnaya.jpgЧервоний капелюх: почуття та інтуїція

І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?

У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.

http://metodichka.at.ua/interactiv_upr/shlyapu/zelenaya.jpgЗелений капелюх: креативність

Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.

Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.

http://metodichka.at.ua/interactiv_upr/shlyapu/sinyaya.jpgСиній капелюх: управління процесом

Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.

Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.

Особливості організації:

Принцип організації інтелектуальної діяльності в режимі технології «Шість капелюхів мислення» полягає в тому, що кожен учасник або група учасників у процесі обговорення проблеми «одягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «вимагає» колір одягнутого капелюшка.

Яка послідовність «приміряння» капелюхів?

Першим слід вислухати Білий капелюх – життя вимагає передовсім ознайомлення з інформацією про предмет обговорення.

Останнім потрібно вислухати Синій капелюх.

Послідовність «виступів» капелюхів іншого кольору підкаже активність учасників обговорення.

ІV. Етап організації виконання запланованої діяльності.

Звичайна чи незвичайна дівчинка Полліанна?

                                                         Білий капелюх

C:\Users\anykey\Desktop\Без названия (1).jpgМожливі відповіді

Полліанна це  дівчинка одинадцяти років. Сирота. Батьки  ї померли. «Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику із двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталося то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось».Тепер  вона повинна жити у тітоньки Поллі, маминої сестри, яка взяла її до себе виключно із почуття обов`язку. Подіі в містечку Белдінгсвіль розгортаються так, що Поліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю!

    C:\Users\anykey\Desktop\images (1).png                                      Жовтий капелюх

 

Можливі відповіді

Полліанна ніколи не впадала у відчай, і завжди гра в радість допомагала їй вийти їз скрутної ситуації. Більше того, вона допомогла багатьом людям змінити погляд на життя. Вивела місіс Сноу із стану депресії. «Повернула до життя» містера Пендлтона. Рятує містера Пендлтона, коли він зламав у лісі ногу, викликавши лікаря Чілтона. Провідує хворого містера  Пендлтона і тим самим вносить позитивні зміни в його одиноке життя. Підібрала бездомних кошеня  і собаку. Намагається знайти домівку для Джиммі. Підбадьорює і надихає самотнього лікаря Чилтона. Допомогла зберегти сім`ю місіс Пейсон. На шиї місіс Бентон з`явилася блакитна стрічка. А вдова місіс Тарбел просила переказати Полліанні, що вона рада. Священик Пол Форд зумів будувати свої проповіді так, що у його приході настало примирення. А найголовніше те, що тітонька Поллі, сувора, педантична, «людина обов`язку» невдовзі стала найкращою тітонькою, холодне серце її накінець розтануло.

 Як бачимо, де б не з`являлася Полліанна, люди починали змінюватися, знаходити позитив в тому, де, здавалося, його не могло бути. А все тому, що вони почали грати у гру «Радість».

C:\Users\anykey\Desktop\images.jpgЧорний капелюх

Можливі відповіді

На перший погляд здається, що Полліанна – дитина, яка не має недоліків, дівчинка ідеальна. Та це лише на перший погляд. Бо вона, як кожна дитина, може припускатися якихось помилок. Насамперед, це те, що вона одразу по приїзду, нікому не сказавши, навіть Ненсі, яка ставилася до неї дуже прихильно, вилізла через вікно, залізла на дерево   ( а могла з нього впасти), спустилася на землю і побігла до скелі. Бо це їй просто захотілося. Ну то й що, що вона була сумна, так не слід було робити. Вона навіть не привіталася із стареньким садівником Томом, пробігаючи повз нього. Крім того, не знаючи місцевості, Полліанна могла заблудитися чи зірватися зі скелі. В цьому випадку вона вчинила нерозважливо.

Полліанна не вміє «тримати язик за зубами»: коли тітонька Поллі попросила не розказувати містеру Пендлтону про холодець, коли містер Пендлтон просив Полліанну не розказувати нікому про свої почуття. Певно, не можна довіряти Полліанні таємниці?

В житті Полліанна дуже наполеглива дівчинка. Чому вона не наполягала на тому, щоб всупереч  своїй гордості та принциповості тітонька  Поллі,  все ж таки запросила лікаря Чілтона оглянути її?

Полліанна забула про правила техніки безпеки при переході через дорогу. Одного жовтневого дня, поспішаючи зі школи, вона перебігала дорогу. Їй здалося, що машина, яка наближалася до перехрестя, ще далеко, і вона встигне перебігти, але, на жаль, не встигла.

   C:\Users\anykey\Desktop\images (2).png       Image result for капелюхи боно            Червоний капелюх

 

Можливі відповіді

Полліанна у своєму житті керувалася почуттям любові не тільки до людей, а й до усього живого. Дитина, можливо, не дуже й то розуміла,чому тітка Поллі так холодно її прийняла. Але вона полюбила свою тітоньку щиро. Її дитяча душа була відкритою, хоча й не виключено, що Полліанна могла замкнутися у собі. Та це не для Полліанни. Вона пробудила почуття любові до ближнього у мешканців містечка Белдінгсвіль. То ж у Полліанни ми можемо вчитися не тільки радіти, але й любити світ.

         C:\Users\anykey\Desktop\images (3).png                                Зелений капелюх

 

 

Можливі відповіді

Полліанна вміла бачити у звичайному незвичайне. До життя підходила творчо. Не кожен дорослий так зумів би. Це ж треба було додуматися принести місіс Сноу одразу і телячий холодець, і бульйон з баранини, і курча. Дівчинка зуміла показати місіс Сноу, тітоньці Поллі,  які вони красуні всього-навсього зробивши їм зачіски. Те, що дівчинка мала здібності психолога, вона і не усвідомлювала, все ставалося само собою. Завдяки її дитячій безпосередності відбувалися величезні зміни і в свідомості, і в душі людей. Що тут ще можна  додати чи змінити? Здається, нічого.

C:\Users\anykey\Desktop\images.png                                            Синій капелюх   

Скласти сенкан Полліанна

Можливі відповіді

Полліанна

Весела, мудра

Допомагає, живе, радіє

Навчила всіх у радість грати

Оптиміст

Полліанна

Життєрадісна, добра

Турбується, звеселяє, перемагає

Допомагає людям знайти себе

Дівчинка-веселка

Фізкультхвилинка

Робота над художніми засобами розкриття образу Полліанни. (За планом)

План       

  • 1. Дані про героїню. Хто вона? Розповідь про себе.
  •  2.Портрет( якщо змінюється, то як)
  • 3.Мова героїні( чи є особливості, про що вони свідчать).
  • 4.Взаємовідносини з іншими персонажами твору.
  • 5. Хто і що про неї говорить у творі?
  • 6.Вчинки героїні. Характер, моральні якості.
  • 7.Думка автора, ставлення його до героїні.
  • 8.Що ви самі можете сказати про героїню після знайомства з нею?
  • 9.Які думки про життя, людей, викликав у вас цей образ?

Робота в групах. Міні-дослідження «Друзі Полліанни»

Міс Поллі            « Зазвичай вона робила все поволі й пишалася своєю стриманістю»

«..звичайно, прийме дитину. Хоча цей їй і не до серця, людина з таким почуттям обовязку, як у неї, просто не могла б учинити інакше»

Містер Джон Пендлтон   « Послухай, дівчинко, давай домовимося раз і назавжди. Мені є про що думати, крім погоди. Я ніколи не звертаю уваги на те, світить сонце чи ні»

« Коли наступного разу Полліанна зустріла чоловіка, він пильно подивився їй в очі, і через це-подумала Полліанна-його обличчя погарнішало»

« Відтоді чоловік сам заговорював з Полліанною, і частіше за все перший звертався він»

  Ненсі   « Ненсі отримала зітхання. Мабуть , їй ніколи не вдасться догодити цій жінці»

« Це ж треба додуматися-запхати бідну дитину в цю комірчину..Як на мене, то це не дитина, а хтось інший  тут зайвий на цьому світі»

« У Ненсі болюче співчуття до цієї  горопашної дитини раптом перемінилося на справжнісінький жах»

« Здається, цій благословенній дитині буде не до веселощів тепер, коли доведеться  жити під одним дахом зі своєю тітонькою. Я відчуваю, що їй у цьому домі потрібна буде надійна опора. І я стану їй такою опорою»

Місіс Сноу   « на думку місіс Сноу, у житті все відбувається неправильно, навіть дні тижня ідуть не так.  Якщо сьогодні понеділок, вона шкодує, що то не неділя, а якщо принести їй холодець, їй неодмінно забагнеться курки»

« Вона прожила сорок років, і останні пятнадцять тільки те й робила, що бажала, аби все було по-іншому. Їй просто на думку не спадало тішитися тим, що є»

Джиммі  «...мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці. Але нас таких там було багато, і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти. Тепер житиму деінде, але поки не знаю, де саме. Я хотів мати власну домівку... ну, звичайну - щоб була мама, а не доглядачка. Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого немає, відколи... татко помер. Ото й ходжу світами. Вже обійшов чотири будинки, але ніхто з господарів не схотів мене взяти, хоча я й казав, що відпрацюю. Дарма. Що тобі ще сказати? - на цих словах голос хлопчика здригнувся».

Садівник Том «...Старий випростався на повен зріст. Його блакитні очі затуманеним зором подивилися на будинок, і в погляді відбилася щира гордість відданого слуги за родину, якій він слугував і яку любив протягом багатьох років».  

Метод «Прес»

- Кого із  героїв ви вважаєте найкращими друзями Полліанни? Чому?

- Яким, на вашу думку, має бути справжній друг?

- Які прислів′я та приказки про дружбу ви знаєте?

            Без вірного друга велика туга.

            Старий вірний друг — краще нових двох.

           Друзі пізнаються в біді.

           Як прийде туга, пізнаєш друга.

           Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.

            В лиху годину узнаєш вірну людину.

           Дружба — найбільший скарб. 

           У товаристві лад — усяк тому рад. 

V. Контрольно-оцінювальний етап.

Літературна гра «Відгадай героя».

Риси характеру

Ім’я героя

Привітна, турботлива, добра, щира

 Полліанна

Сувора, холодна, самотня, нещасна, вимоглива

 Міс Поллі

Дратівлива, вразлива, примхлива, буркотлива

 Місіс Сноу

Замкнутий, похмурий, мовчазний, самотній

 Джон Пендлтон

Сумний, зневірливий, бездомний

 Джиммі Бін

Привітний, добрий, чуйний, але самотній, нещасний

 Лікар Чілтон

Заключне слово.

Поліанно, Поліанно, 

Хто ти, дівчинко моя?

Совість, ангел чи спасіння 

Наших душ від забуття. 

Ти, як промінь сонця, світиш, 

Як послання із небес. 

Ти, як ангел мій, дитино, 

Світлу радість нам несеш. 

Дай же , Боже,нам щоднини

Вчитись жити так, як ти- 

Сумувати лиш хвилини,

 А радіти цілий вік!

 

Діти, Нехай в кожному з вас живе Полліанна. І як говорила наша героїня : «Треба любити

все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити

і РАДІТИ!».

Домашнє завдання. Повторити весь матеріал за  романом «Полліанна» (з метою взяти участь у грі «Хто зверху?»)

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
5936
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку