19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок "Поняття «деградація природи». Основні причини деградації природних компонентів. Типологія компонентів природи за ступенем стійкості до антропогенних чинників"

Про матеріал

Тема: Поняття «деградація природи». Основні причини деградації природних компонентів. Типологія компонентів природи за ступенем стійкості до антропогенних чинників. Поняття стійкого «консервативного» і нестійкого «прогресивного» компонента природи.

Мета:

Освітня: розкрити поняття «деградація природи», установити та дослідити основні причини деградації природних компонентів, розглянути типологію компонентів природи за ступенем стійкості до антропогенних чинників;.

Розвиваюча: розвивати вміння встановлювати взаємозв'язки;

Виховна: виховувати екологічну культуру

Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

Урок 11 клас

Екологія

 

Тема: Поняття «деградація природи». Основні причини деградації природних компонентів. Типологія компонентів природи за ступенем стійкості до антропогенних чинників. Поняття стійкого «консервативного» і нестійкого «прогресивного» компонента природи.

 

Мета:

Освітня: розкрити поняття «деградація природи», установити та дослідити основні причини деградації природних компонентів, розглянути типологію компонентів природи за ступенем стійкості до антропогенних чинників;.

Розвиваюча: розвивати вміння встановлювати взаємозв’язки;

Виховна: виховувати екологічну культуру

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

Тип уроку: комбінований

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

  1.      Що таке стійкість геосистем?
  2.      Назвіть форми стійкості геосистем.
  3.      Схарактеризуйте інертність як форму стійкості геосистеми.
  4.      Схарактеризуйте відновлюваність як форму стійкості геосистеми.
  5.      Наведіть приклад пластичності.
  6.      Наведіть приклад відновлюваності.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учителя

Уяви, що ти на прогулянці на природі. Під твоїми ногами шурхотять камінчики гірських порід літосфери. Поруч протікає струмок чи річка, які є складовими гідросфери — водної оболонки нашої планети. Твої руки торкаються зелених рослин, ти чуєш мелодійні голоси птахів, бачиш диких і свійських тварин. Це - біосфера.

Чи існує між усіма цими предметами будь-який зв’язок?
Рослини не можуть жити без ґрунту. Якщо не буде рослин, зміниться газовий склад атмосфери. Без води загине все живе на Землі. У природі все тісно пов’язане одне з одним, утворюючи єдине ціле — неповторний світ, у якому ти живеш. Які закони діють у цьому світі, що називається природою? Чи може людина
втручатися в ці закони? Що може статися внаслідок такого втручання?

Повідомлення теми і мети уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

План:

  1.      Поняття «деградація природи». Основні причини деградації природних компонентів.
  2.      Типологія компонентів природи за ступенем стійкості до антропогенних чинників.

Поняття стійкого «консервативного» і нестійкого «прогресивного» компонента природи.

 

  1.      Поняття «деградація природи». Основні причини деградації природних компонентів.

 

Що таке деградація? Які асоціації у вас викликає цей термін?
(Деградація — поступове погіршення якості, втрата цінних властивостей.)

 

Деградація природи — це порушення екологічної рівноваги, що спричиняється природними або антропогенними факторами. Деградація визначається як занепад, поступове погіршання природного середовища для життя людини. Це явище є актуальним для регіонів, де відбувається активне природокористування з накопиченням відходів (як промислових, так і побутових).

 

Основні причини деградації природних компонентів:

  1.      нераціональна експлуатація вичерпних природних ресурсів;
  2.      забруднення біосфери шкідливими відходами;
  3.      концентрація господарських об’єктів та урбанізація;
  4.      надзвичайно низька екологічна культура цілих народів і націй;
  5.      низький рівень екологічної освіти;
  6.      загальне зниження морального рівня людей за останні десятиліття.

 

Головна причина порушення екологічної рівноваги — це швидке економічне зростання та індустріалізація, що веде до урбанізації.

 

Міра антропогенно-технічного впливу на природний компонент у вигляді виїмки, привнесення або переміщення речовини чи енергії, зміни просторової структури називається навантаженням. Допустимою нормою антропогенного навантаження вважається величина, за якої не відбувається суттєвих порушень властивостей та функцій системи.

 

Виділяють п’ять основних напрямків втручань людини в екологічні процеси:

1. Спрощення екосистеми і розривання біологічних циклів.

2. Поява генетичних змін в організмах рослин і тварин.

3. Уведення в екосистему нових видів.

4. Концентрація розсіяної енергії у вигляді теплового забруднення.

5. Збільшення отруйних відходів від хімічних виробництв.

 

Господарське перетворення ландшафтів спрощує їх як біологічні системи, оскільки живі організми найбільш чуттєві до зовнішнього впливу.
 

  1.      Типологія компонентів природи за ступенем стійкості до антропогенних чинників. Поняття стійкого «консервативного» і нестійкого «прогресивного» компонента природи

 

До стійких «консервативних» компонентів навколишнього середовища відносять літогенну основу ландшафту, атмосферу.

До нестійких «прогресивних» компонентів навколишнього середовища відносять живі організми та ґрунтовий покрив. Водний компонент займає пограничне положення між стійкими і нестійкими компонентами геосфери Землі.

 

Зміни можуть бути оборотними та необоротними. Якщо система після певного впливу змінилася, але потім повернулася до початкового стану, це оборота зміна. Природний період повернення в початковий стан називається «характерним часом» (наприклад, період відновлення лісових біогеоценозів після вирубки становить 100–150 років). Якщо після порушень попередні характеристики не відновлюються, це необоротна зміна.

 

У 1991–1993 рр. відомий американський еколог Д. Чірас дійшов висновку, що природа існує вічно (з точки зору людини) і чинить опір деградації завдяки дії чотирьох екологічних законів:

  1. багаторазового використання найважливіших речовин;
  2. постійного відновлення ресурсів;
  3. консервативного споживання (коли живі істоти споживають лише те й у тій кількості, що їм необхідно, не більше й не менше);
  4. популяційного контролю (природа не допускає «вибухового» росту популяцій, регулюючи кількісний склад того чи іншого виду шляхом створення відповідних умов для його існування та розмноження).
     

V. Узагальнення та систематизація знань

Дати відповіді на запитання у кінці параграфа

 

VІ. Підведення підсумків уроку

Обговорення та виставлення оцінок

 

ІV. Надання та пояснення домашнього завдання

Опр. §11

doc
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
2630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку