Тема: ПОНЯТТЯ ОРНАМЕНТУ. ОРНАМЕНТ У СТРІЧЦІ.
Мета: Поглибити знання про український орнамент як вид декоративно-прикладного мистецтва ; ознайомити учнів з видами орнаментів, поняттями «рапорт» і «схема».
Розвивати увагу, логічне і образне мислення, творчість, художні та естетичні здібності.
Навчити розпізнавати основні види орнаментів, знаходити рапорт, читати та виконувати схеми.
Виховувати наполегливість, цілеспрямованість, уважність, чіткість в роботі.
Формувати національну самосвідомість, прищеплювати любов до народного мистецтва.
Обладнання: презентація „Орнаменти”, зразки орнаментів, готові вироби, ілюстрації, картки.
Інструменти і матеріали: Олівці, папір.
Основні поняття: Орнамент, рапорт орнаменту. Види орнаментів: рослинний, геометричний, зооморфний, антропоморфний, предметний, каліграфічний, пейзажний, комбінований.
Типи орнаментів: стрічковий, сітчастий, центричний. Схеми.
Тип уроку: комбінований.
Орієнтовний план проведення уроку.
1. Організаційна частина - 2 хвилини
2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку – 3 хвилини.
3. Вивчення нового матеріалу – 15 хвилин.
4. Практична робота – 20 хвилин.
5. Підсумки уроку – 5 хвилини.
Хід уроку.
1.Організаційний момент.
- перевірка присутніх;
-організація робочого місця, наявності обладнання, матеріалів, пристосувань.
Актуалізація опорних знань.
Мотивація навчально-трудової діяльності.
(Розповідає вчитель образотворчого мистецтва)
2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Орнаменти. Види орнаментів. Типи орнаментів.
Знати: визначення орнаменту, рапорту орнаментів, види орнаментів, типи орнаментів.
Вміння: створювати орнаменти та схеми .
Проблема завдання : навчитися створювати схеми орнаментів та застосовувати їх на практиці.
3. Вивчення нового матеріалу.
(розповідь учителя образотворчого мистецтва)
Орнамент – це декоративна композиція, яка складається з елементів, що ритмічно повторюються, чергуються. Окремо взятий такий елемент називається рапортом.
За мотивами орнаменти поділяються на кілька груп, це
види орнаментів:
1) геометричний - складається з поєднаних у кольорі геометричних елементів;
2) рослинний (фітоморфний) – складається з рослинних елементів;
3) зооморфний – зображення тварин, птахів, риб;
4) антропоморфний – стилізоване зображення силуетів людей;
5) каліграфічний – утворюється з окремих літер або елементів тексту;
6) предметний – складається із зображення предметів побуту, знарядь праці, відпочинку;
7) пейзажний – стилізоване зображення мотивів природи, архітектурних пам’яток тощо;
8) комбінований – поєднання декількох видів орнаментів.
Орнаменти можна розташувати по різному, це
типи орнаментів:
1) стрічковий – розташований у смузі;
2) сітчастий – виконаний у площині, поділеній на квадрати або ромби;
3) центричний (розетковий) – орнамент у колі, квадраті, ромбі.
Вивчаємо:
Орнамент – це послідовне повторення окремих мотивів.
Рапорт – частина орнаменту, яка повторюється тричі.
Орнамент, який поєднує у собі геометричні мотиви – рослинний. Стрічковий – пряма або криволінійна орнаментна смужка, що прикрашає середину виробу або обрамлює його.
Сітчастий, при якому вся поверхня заповнена узором.
Центричний, в якому окремі елементи орнаменту вписані в квадрат, коло, ромб, розташований у центрі.
4. Практичне застосування орнаментів.
Демонстрація предметів декоративно-прикладного мистецтва. Всі ці предмети прикрашені орнаментами.
Орнамент означає „прикраса”, створюючи орнаменти, художники звертаються до природи і використовують спрощене зображення, воно називається стилізоване.
Для того, щоб прикрасити вироби орнаментами використовують спеціальні малюнки їх називають схемами. Дивлячись на схеми вишивальниці відтворюють візерунки на тканині.
Завдання практичної роботи:
Намалювати орнамент в смужці з двох рапортів.
5. Підсумок уроку: - вправа «Закінчи речення. »
1) Сьогодні на уроці ми …
2) Найбільше мені сподобалося …
3) Я дізналась …
4) Я оцінюю свою роботу …
- аналіз та корекція допущених помилок;
- демонстрація кращих робіт;
- оцінки.