Урок Поняття про амфотерні оксиди та гідроксиди

Про матеріал
мета уроку сформувати поняття амфотерності як властивості речовин виявляти кислотно-основні властивості; продовжити формувати вміння у здійсненні хімічного експерименту, спостереження ознак перебігу реакцій; розвивати навички складання хімічних рівнянь реакцій; розвивати логічне та образне мислення учнів; розвивати вміння спостерігати та робити висновки, виховувати працелюбство, зацікавленість та інтерес до хімії.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Урок з хімії

Тема.

 Поняття про амфотерні гідроксиди

та оксиди

 

 

Підготувала

 Вчитель хімії

Стільського ЗЗСО І-ІІІст.

Савицька Оксана Ігорівна

 

 

 


 Мета: сформувати поняття амфотерності як властивості речовин виявляти  кислотно-основні властивості; продовжити формувати вміння у здійсненні хімічного експерименту, спостереження ознак перебігу реакцій; розвивати навички складання хімічних рівнянь реакцій; розвивати логічне та образне мислення учнів; розвивати вміння спостерігати та робити висновки, виховувати працелюбство, зацікавленість та інтерес до хімії.

Обладнання: періодична таблиця елементів Д.І.Менделєєва, таблиця «Розчинність кислот, основ та солей у воді», мультимедійний проектор, ноутбук, презентація Power Point, картки із завданнями, комп’ютерна програма «Віртуальна хімічна лабораторія».

Базові поняття та терміни: амфотерність, амфотерний гідроксид, кислотно-основні властивості речовин.

Тип уроку:  комбінований.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні - демонстрації; практичні - виконання вправ; інтерактивні; репродуктивні, частково-пошукові, творчі, ігрові.

Очікувані результати:

учень:

• розрізняє амфотерні гідроксиди від лугів та нерозчинних у воді основ;

• формулює визначення амфотерних гідроксидів;

• наводить приклади амфотерних гідроксидів;

• складає формули і читає їх;

• пояснює суть явища амфотерності;

• характеризує властивості амфотерних гідроксидів;

• складає рівняння реакцій, що характеризують властивості амфотерних гідроксидів;

• узагальнює і систематизує знання про гідроксиди.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент. Привітання, створення робочого настрою.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 Проводиться перевірка виконання письмових домашніх завдань.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Робота в групах. Виконання міні-проектів

    Учні об’єднуються у групи. Кожна група отримує завдання для виконання міні-проекту.

 І група. Які речовини відносяться до оксидів? Як класифікують оксиди? Які вони мають властивості? Наведіть приклади.

ІІ група. Які речовини називаються кислотами? Які ви знаєте класифікації кислот? Які властивості мають кислоти? Наведіть приклади.

ІІІ група. Який склад основ? Як класифікують основи щодо розчинності у воді, щодо кислотності? Які властивості основ ви знаєте? Наведіть приклади.

     Презентація міні-проектів. Оцінювання.

ІV. Мотивація пізнавальної діяльності

Перед учнями ставиться проблемне питання:

  • Чи існують такі гідроксиди, які одночасно поєднують у собі і кислотне і основне?

Учні висловлюють свої думки. Вчитель вказує на те, що відповіді на питання ми отримаємо сьогодні на уроці.

Луги і більшість нерозчинних основ взаємодіють з кислотами і не взаємодіють з представниками свого класу. Кислоти взаємодіють з основами і не взаємодіють з іншими кислотами. Перевіривши експериментально з якими речовинами взаємодіє дана речовина, а з якими – ні, можна з упевненістю сказати: до класу основ, чи до класу кислот вона належить. Це загальне правило. Проте воно має виняток, зрозуміти який нам допоможуть досліди з цинк гідроксидом.

До яких основ належить цинк гідроксид за здатністю розчинятися у воді? (основа нерозчинна у воді). Цинк гідроксид ще й амфотерний. Що це за властивість?

      Повідомлення теми, мети уроку, очікуваних результатів.

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Демонстрація (можна використовувати «Віртуальну хімічну лабораторію»)

  Дослід 1. У колбу наллємо розчин цинк сульфату й додаватимемо невеликими порціями розчин натрій гідроксиду до видимих змін. Що спостерігаємо? (утворення осаду)

Рівняння реакції: ZnSO4 + 2NaOH = Zn(OH)2↓ + Na2SO4

Утворений осад розділимо на дві частини та проведемо досліди.

Дослід 2. У першу пробірку з цинк гідроксидом додамо розчину хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? ( осад відразу зникає, що є ознакою перебігу хімічної реакції)

Рівняння реакції: Zn(OH)2 + 2HCl = ZnCl2 + 2H2O(реакція обміну)

Висновок: відбулася реакція нейтралізації, в якій цинк гідроксид виявляє властивості основи.

Дослід 3. У другу пробірку з цинк гідроксидом додамо розчин натрій гідроксиду. Що спостерігаємо? (осад зник – ознака хімічної реакції)

Отже, два гідроксиди провзаємодіяли між собою. Який тип хімічної реакції? (реакція сполучення)

Рівняння реакції: Zn(OH)2 + 2 NaOH → Na2[Zn(OH)4]

натрій  тетрагідроксоцинкат

Утворилася сіль натрію, в якій замість звичного кислотного залишку є залишок, що містить один атом цинку та чотири (тетра) гідроксильні групи. Залишок такого виду записують у квадратних дужках.

     Висновок: у цій реакції цинк гідроксид відіграв роль кислоти, бо металічний елемент Цинк після реакції увійшов до складу кислотного залишку.

     2. Робота з підручником

     Завдання 1. Знайдіть у підручнику та опрацюйте поняття «амфотерність», «амфотерний гідроксид».

     Вводимо поняття «амфотерності», «амфотерного гідроксиду».

     Завдання 2. Напишіть формули амфотерних гідроксидів та оксидів, що їм відповідають, знаючи, що вони утворені такими елементами (Zn, Al, Be, Cr, Pb, Fe). Охарактеризуйте місцеположення у періодичній системі хімічних елементів тих хімічних елементів, які утворюють амфотерні сполуки.

Амфотерні гідроксиди реагують з лугами не лише в розчині, а й у розплаві:

    t0

Zn(OH)2 + 2 NaOH→Na2ZnO2 + 2H2O

 

 як кислота  (H2ZnO2) натрій цинкат

     Утворена сіль має двовалентний кислотний залишок  ZnO2(ІІ). Наявність у ньому Цинку доводить, що при сплавлянні з лугом цинк гідроксид виявив властивості кислоти.

Висновок. Проведені досліди свідчать, що поділ складних неорганічних речовин на оксиди, кислоти, основи, солі не позбавлений винятків. Трапляються речовини зі змішаними властивостями – амфотерні оксиди, гідроксиди.

VI. Формування умінь і навичок

     1. Фронтальна робота

Інтерактивна методика «Вилучи зайве»

Завдання(проектується на екран). В кожному рядку вилучіть зайву формулу:

а) HNO3, H2S, Zn(OH)2, H2CO3;

б) BeO, Al2O3, Na2O, Cr2O3;

в) CuO, ZnO, MgO, CaO;

г) NaOH, Zn(OH)2, Al(OH)3, Be(OH)2.

Перевірка – коментар.

      2. Робота в малих групах

     Завдання (проектується на екран). Допишіть рівняння реакцій:

а) BeO + …→ Be(NO3)2 +H2O

б)BeO + KOH → K2BeO2 + …

в) Be(OH)2 + …→ BeSO4 + H2O

t0

г)Be(OH)2 + NaOH→ … + H2O

 

Перевірка: представник від кожної групи записує рівняння на дошці.

3. Робота в командах (естафета)

Завдання. Здійсніть перетворення:

Al→Al2O3→AlCl3→Al(OH)3→Na3[Al(OH)6]

                                    

       Na3AlO3

 Дайте назви сполукам. Зазначте типи хімічних реакцій.

Перевірка –  записи рівнянь на дошці. Обговорення.

      4. Розв’язування завдань із робочого зошита. (ст.74-75)

     VІ. Домашнє завдання. Опрацювати §18, виконати завдання 7, 9 ст. 76 (робочий зошит).

      VІІ. Підведення підсумків. Оцінювання

Учні висловлюються з приводу того, що було найбільш цікавим та несподіваним на уроці.

          Оцінюючи результати уроку, спільно виставляємо  оцінки з урахуванням активності кожного учня під час роботи у складі групи та участі в інших формах навчальної діяльності.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
1042
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку