Урок "Поняття про фразеологізми".

Про матеріал
У розробці уроку дано чітке визначення терміну "фразеологізм", пояснено, для чого потрібні фразеологізми у нашій мові. Діти навчаться правильно пояснювати значення фразеологізмів, впізнавати їх, використовувати у власному мовленні, працювати із словниками. Використано різноманітні види завдань, художніх текстів для кращого засвоєння теми уроку.
Перегляд файлу

Урок української мови  для 4 класу.

 Тема: Поняття про фразеологізми.

Мета : Формулювати в учнів поняття про фразеологізми, вчити помічати їх в мовленні та текстах, влучно і доречно використовувати їх у власному мовленні. Розвивати вміння добирати фразеологізми, розуміти їх значення. Виховувати любов та повагу до рідної мови.

Обладнання: словник фразеологізмів; малюнки до фразеологізмів, кросворд.

 

Хід уроку

І. Організація  класу.

Продзвенів уже дзвінок,

час  зібратись на урок.

Всі тихесенько сідаєм

і урок розпочинаєм.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

- Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про слова.

- Які бувають слова за значенням?

- Де можна дізнатися про походження слова?

- В якому словнику можна уточнити значення запозичених слів?

- Які слова називають синонімами, антонімами? 

-  Прослухайте вірш – гумореску і поясніть, як ви зрозуміли вираз «зарубай на носі».

         Зарубай на носі.

Гриць катався на льоду,

не спитавши мами,

та й потрапив у біду:

шурхнув з ковзанами.

Мамин гнів хлоп’я мале

 пам’ятає й досі:

«Бить не битиму, але

зарубай на носі!»

Дивно це було сприймать

хлопцеві малому:

«Як? На носі зарубать?

Ще й собі самому?»

Може, нині смішно й вам

в теплім дружнім колі.

Гриць тепер сміється й сам,

Гриць давно вже в школі.

В літгурток він став ходить

і знайшов розгадку:

ніс походить від носить

в даному випадку!

Бо носили в правіки

за собою всюди

палички і дощечки

неписьменні люди.

І як ми в записники

все заносим з вами,

так вони – на дощечки,

звані в них носами.

Отже, вираз виник там,

а зберігся й досі.

Це, читачу, й ти затям,

зарубай на носі!

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

-  Такі вирази,  як «зарубай на носі», «пекти раків»,  «вішати носа», «з вогню та в полум’я»  називають фразеологізмами.

    Фразеологізми – це стійкі сполуки слів, які за лексичним значенням дорівнюють одному слову. Із фразеологізму не можна викинути слово чи вставити нове.

      Для чого ми використовуємо їх у своєму мовленні?( роблять наше мовлення яскравим, емоційним, образним, допомагають виразніше передати думку).

В українській мові формувалися протягом довгих років у процесі власної творчості народу. Люди спостерігали за поведінкою тварин, їх можна зустріти в біблійних оповідях. Фразеологізми – жива народна мова.

Хвилинка каліграфічного письма.

 Ф  Фр фр  аз  оло  ізм фразеологізми

 ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1.     Пояснення фразеологізмів «пекти раків», «змокнути до нитки», «водою не розіллєш».

2.     Усвідомлення фразеологізмів як стійкого сполучення слів, які за значенням сприймаються як одне ціле.

Вправа 1, с.72

-         Прочитайте речення, порівняйте їх.

-         Що означає вислів «купити кота у мішку»?

           Вправа 2, с.72

          Читання тексту вголос, ланцюжком.

          Складання речень з виділеними фразеологізмами.

3.     Робота в групах (робота з картками). Встановити відповідність між фразеологізмами і їхніми значеннями.

 

Дерти горло

Важко працювати

Робити з мухи слона

зневіритись

Вішати носа

втекти

Накивати п’ятами

кричати

Трудитися у поті чола

перебільшувати

 

Гнатися за двома зайцями

здоровий, міцний

Плутатися під ногами

братися одночасно за кілька справ

У кишені вітер гуляє

мовчати

Ні пари з уст

заважати

Кров з молоком

безгрошів’я

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1.  Із поданих словосполучень записати лише фразеологізми.

Висіти на дереві, висіти на телефоні, зарубати на носі,  зрубати дерево,  робити з мухи слона, робити зарядку, народитися в сорочці, народитися в сім’ї, як мокре горить,  горить вогонь, ловити м’яч, ловити гав, молоти язиком, молоти каву, варить борщ, голова варить.

2.  Робота із фразеологічним словником.

 Визначення  значень фразеологізмів «знати як свої п’ять пальців», «серед зими снігу не випросиш», «обвести навколо пальця», «куди ноги несуть».

3.Введення фразеологізмів в речення. Записати ці речення.

У вихідні Сашко не хотів нічого робити.

Мама попросила доньку мовчати.

Хлопчик похапцем розповідав про свою пригоду.

Після роботи на городі бабуся дуже стомилася.

(ліньки напали; п’яте через десяте; не чув ні рук, ні ніг; тримати язик за зубами).

  1.  Гра «Вилучи зайвий фразеологізм».

Теревені правити, точити ляси, скипіти від злості, торочити небилиці.

Плутатися під ногами, як муха в окропі, набрати в рот води, витися в’юном.

Проковтнути язика, набрати в рот води, задержати слово на язиці, очам не вірити.

  1. Читання вірша Грицька Бойка «Веремій», пояснення значень фразеологізмів.
  2. Робота з ілюстраціями до фразеологізмів.

-  Перегляньте малюнки та подумайте, до якого фразеологізму він може бути намальований.

(малюнки до фразеологізмів «танцювати під чужу дудку», «водити за носа», «шукати голку в сіні»)

VІ. Рефлексія.

–  З якими словами ми познайомилися на уроці?

-   Що таке фразеологізми?

-   Для чого  потрібні фразеологізми в нашому мовленні?

Доповніть речення:

« Я сьогодні дізнався…»

« Мені запам’яталося …»

«Я буду використовувати …»

Охарактеризуйте свою роботу на уроці фразеологізмом:

 «аж рота відкрив», «літав в хмарах», «рахував горобців», «вертівся як білка в колесі», «ніби язик проковтнув».

V. Домашнє завдання.

 Виписати із словника  два  фразеологізми, намалювати малюнок до одного з них.

 

 

docx
Додано
26 грудня 2023
Переглядів
120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку