Урок "Поняття про Періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва"

Про матеріал
Щоб ознайомити семикласників з будовою періодичної системи, сформувати початкові навички визначення положення хім. елемента в періодичній системі, обрано форму проведення - урок-подорож.
Перегляд файлу

Автор: Найда Ірина Жоркісівна,

 учитель хімії та біології Комунальний заклад

«Центральноукраїнський ліцей-

Інтернат спортивного профілю

 Кіровоградської обласної ради»

 

 Тема: Поняття про Періодичну систему хімічних елементів     Д.І.Менделєєва

 

Навчальна мета: ознайомити учнів з будовою періодичної системи. Сформувати початкові навички визначення положення хім. елемента в періодичній системі. Продовжити знайомство із символами й назвами елементів за сучасної українською номенклатурою.   

Розвивальна мета: розвивати логічне мислення, пізнавальну активність учнів; сприяти розвитку наполегливості в навчанні; емоцій учнів.

 Виховна мета:  колективізм, активну позицію у житті і навчанні, моральні якості учнів,       толерантні взаємини у колективі.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу. 

Форма проведення: урок-подорож

  

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. мультимедійний проектор, комп’ютер; набір листівок «Символи хім. елементів» , карточки для опитування ,презентація.

 

Девіз уроку: Щоб по світу впевнено крокувати, треба хімію вивчати.

 

Х і д   у р о к у

 

 І Організаційний етап

Доброго дня всім!

 

Знову дзвінок покликав у клас,

Сьогодні ж хімія у вас.

Цікава подорож чекає,

Місто «Елементтаун» нам браму відчиняє.

Вас пропоную разом пофантазувати,

Щоб міцні знання сьогодні здобувати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

                         Вам подобається мандрувати? От і добре , я запрошую всіх присутніх у мандрівку до віртуального  міста Елементтауна, що в чудовій країні Хімляндії.

Хто знає ,що означає слово віртуальний

 (Неіснуючий в реальності придуманий уявою для певних цілей. )

А ціль у нас ознайомитися з періодичною системою хімічних елементів Д.І.Менделєєва.

 

 «Мозковий штурм»

Як готуються мандрівники до подорожі? (збирають сумки, рюкзаки)

Ось і ми зберемо рюкзаки знань.(На дошці написано «Рюкзак знань»)

Як гадаєте, які нам знадобляться знання? Про що? (Про хімічний  елемент, атом)

 

Відгадайте загадку:

 

Модель його створив

колись відомий Резерфорд,

дуже здивувавши весь народ.

Усе в нім в ритмі, в русі впорядковано,

від ока нашого приховано.

Поставимо крапку в таємниці загалом

Адже зветься він – (атомом)

(Демонстрація слайда)

 

Бесіда.

  • Яка ж будова атома?
  • Які структурні частинки може утворювати атом?
  • Як атом пов'язаний з хімічним елементом.(хім. елемент – це вид атомів з певним зарядом ядра.)

 

Хімічні елементи – це жителі міста Елементтауна. Щоб з ними спілкуватися під час мандрівки , потрібно знати їх імена. Повторимо разом.

 

Вправа «Назви ім'я елемента» .

(Виконується за листівками «Символи елементів» : вчитель демонструє символи хімічних елементів на листівках, учні називають по черзі або хором)

 

А тепер кожен пройде тест –контроль - це білет у майбутнє вивчення хімії.

(Виконання завдання «Допиши відсутнє у картці».)  Додаток 1.

Деякі учні отримали завдання: дізнатися звідки походять імена  жителів Елементтауна, тобто назви хімічних елементів та створили свої міні-проекти Надамо їм слово.

(Учні підготували  міні-проекти «Звідки твоє ім'я»   за інтернет- ресурсами та додаткоовю літературою  за обраною темою )

_ « Елементи за назвами небесних тіл»

_ «  Елементи названі на честь країн та міст»

_ «Елементи за назвами мінералів»

_ «За кольором простих речовин та сполук»

_ «За іменами богів та героїв легенд»

 

ІІІ. Засвоєння нових знань.

Вчитель.

Отак непомітно ми примандрували до брами міста.

А ось перед нами і план міста, який називається періодична система хімічних елементів – скорочено ПСХЕ) .Він є в кожному підручнику з хімії, тому відкрийте форзац свого підручника і в кожному хімічному кабінеті є таблиця з періодичною системою. Це говорить, що система необхідна кожному, хто вивчає не тільки хімію, а інші природничі науки. 

Тут написано, що головним архітектором даного міста є Д.І.Менделєєв, його ім'я знає кожен, хто вчив хімію. Вибудував вчений план міста в 1869 – 1871 р.р.  Цікаво, що місто розбудовується навіть у наш час.За часів Менделєєва в ньому проживало 63 хім. елементи, а в наш час більше 110.

 

Ознайомимося разом та складемо опорну схему будови періодичної системи. (Виписується опорна схема в ході розповіді.)

Як будь-яке місто складається з вулиць та будинків, так і Елементтаун має свої вулиці, які називаються періоди та будинки, які називаються групи.

 

Період – це горизонтальний ряд періодичної системи. .→

 Скільки їх ?(7)

Вони всі однакові? (Ні)

Малі періоди 1-3, кожен складаються з одного ряду та великі 4-7, з двох.

Періоди позначаються арабськими цифрами: 1,2,3,4, …

Завдання

  1. Які елементи розміщені у 3 періоді?
  2. Скільки елементів у 1, 2 періолі.
  3. В якому періоді К, Na, B. Au. Fe.

 

На вулицях зведені будинки – поверхівки- групи ↓

Група - це вертикальний ряд хімічних елементів.

Скільки їх?  (8, нумерація поверхів не така, як у нас , а навпаки: перший поверх найвищий)

Кожна група поділяється на дві підгрупи : головну та побічну.

Головну складають елементи і великих і малих періодів, а побічну елементи тільки великих періодів.

Групи прийнято позначати римськими цифрами: І,ІІ,ІІІ…

 

 

Складається опорна схема:

ПСХЕ

 

                                             періоди → (7)                          групи  ↓ (8)                  

                                                                                                  

                                  малі (1-3)     великі (4-7)         головна         побічна

                                                                                    підгрупа        підгрупа

 

Завдання :

  1. Назвіть елементи ІІ групи
  2. В якій групі знаходиться К, Si, Cl.
  3. Назвіть елементи головної підрупи ІІ групи, побічної підрупи.

 

Кожен житель міста має свою квартиру з порядковим номером, який позначають      Zn (Na) =11. 

Вже після того, як Д.І.Менделєєв створив періодичну систему, вчені установили, що порядковий номер чисельно дорівнює заряду атомного ядра, тобто кількості протонів у ядрі та електронів у атомі. Сьогодні у хімічному місті проживає більше 110 жителів – елементів.

Завдання :

    Назвіть порядкові номери:   К, Na, B. Au. Fe.

 

Здоровозберігальна хвилинка:

Ви мабуть втомилися від походу. Відпочинемо,вправа для м'язів рук.

Вихідне положення – руки на плечах. Якщо називаю металічний елемент- руки підняти вгору, а якщо неметалічний елемент - руки розвести в сторони.

Підказка на дошці :

Ме  ↑;  неМе →

(Після виконання об’єднати учнів у дві команди.)

 

ІV.Закріплення нового матеріалу.

Підчас походу туристи часто організовують змагання, хто уважніший , кмітливіший. Давайте  ми організуємо змагання.

Придумайте назви командам:

 

 Положення кожного елемента  описується його адресою:

 Вулиця -Період,

 Номер будинку - група,

 Корпус - підгрупа,

 Номер квартири - порядковий номер.

Наприклад : Калій

4 період

І група

Головна підгрупа

Z (К) = 19

 

 Завдання1.»  Підпиши конверт жителю Елементтауна»

1 Команда : Магній, Аурум, Фосфор.

2 Команда: Алюміній, Купрум, Бром.

Правильна «адреса» - 1 бал.

 

Завдання 2.

«Хімія + українська мова»

Знайти в Періодичній таблиці не менше 5 назв хім. елементів, що починаються з літери:

1 команда – б; 2 команда -  с.

Кожна назва 1 бал.

 

Завдання 3.

Знайди елемент за «адресою».

1 Команда :

2 період,ІІІ група.

4 період, VII група, головна підгрупа.

2 Команда :

3 період, ІV група;

5 період, І група, побічна підгрупа.

Кожен правильно названий елемент - 1бал.

 

Завдання4.

«Вірю – не вірю»

Кожна відповідь – 1 бал.

  1. Основними складовими ПСХЕ є групи і ряди. (Ні)
  2. Атом – нейтральна частинка. (Так)
  3. Якщо сполучається два атома Гідророгену , то утвориться гідроген -йон . (Ні)
  4. Періодів в ПСХЕ 8 . (Ні)
  5. Періодичну систему застосовують у фізиці, хімії, біології. (Так)
  6. Порядковий номер хімічного елемента чисельно дорівнює кількості протонів  у ядрі. (Так)

 

V. Підведення підсумків уроку.

На сьогодні наше знайомство з містом Елементтауном та його жителями хімічними елементами завершується ,але  ми його обов’язково продовжимо на наступних уроках. Адже, уроки хімії –це і є мандри країною хімічної науки .

 

Які ваші враження від мандрівки, що запам’яталося?

Що сподобалося в подорожі?

 

Висновок: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва – унікальний довідник хіміка, що містить відповіді на багато питань про будову атомів елементів, властивості елементів та їх сполук.

Ми на сьогоднішньому уроці оглянули дише будову періодичної системи, більше про її закономірності ви дізнаєтеся через рік , у 8 класі.

Я дякую вам за дружню і цікаву компанію хімічних туристів.

 

VІ. Рефлексія

Прислів’я перекласти рідною мовою: (назви хімічних елементів замінити на назви простих речовин, які вони утворюють)

 

1. Не все те Аурум, що блищить.

2. Ферумний характер.

3.За купрумний гріш продався.

4. Перший день – гість Аурум, другий  Аргентум, а третій  - Купрум, бери  сумку та їдь.

5.Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум.

 

Д/з:   §5, повторити назви та символи хім. елементів; вчити будову

               ПСХЕ за опорним конспектом, виконати письмово вправи.

Додаток 1

Зразок картки «Допиши відсутнє»

 

1

2

1 Аурум

1 Хлор

2 Оксиген

2 Аргентум

3  Ферум

3 Калій

4 Магній

4 Алюміній

5 Н

5 Na

6 Al

6 C

7 Zn

7 P

8 Сульфур

8 Барій

9 Нітроген

9 Флуор

10 Силіцій

10 Манган

11 Mn

11 Бром

12 F

12 Сu

13 Cl

13 N

14 Купрум

14 Ca

15 Натрій

15 Плюмбум

16 Фосфор

16 Іод

17 K

17 Гідроген

18 I

18 Au

19 Ba

19 O

20 Карбон

20 B

21 Кальцій

21 Меркурій

22 Бор

22 Цинк

23 Ag

23 Fe

24 Pb

24 Mg

25 Br

25 Si

26 Hg

26 S

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
15 березня 2020
Переглядів
761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку